Citat:
Låt mig påpeka att ståndpunkten "låt människor tigga ifred" verkligen inte är någon liberal ståndpunkt. Mycket av det som idag sägs av de som säger sig vara liberaler är inte det minsta liberalt. Vad än liberalismen (den liberalism som är värd namnet) har syftat till så har det inte varit friheten till tiggeri. Den ståndpunkten är en travesti på liberalism.
Det är svårt att bli kvitt känslan att när Sakine Madon, kurd, närmast hånfullt talar om svenskars "lyx" att slippa se utlänningar tigga på sina gator så gör hon det av andra skäl.
Det är svårt att bli kvitt känslan att när Sakine Madon, kurd, närmast hånfullt talar om svenskars "lyx" att slippa se utlänningar tigga på sina gator så gör hon det av andra skäl.
Jag har aldrig vad jag vet hört någon liberal teori som omfattar tiggare.
Adam Smith pratar om bagare och deras konkurrensmetoder etc. Vad jag minns handlar alla hans resonemang om produktiva personer och produktiv verksamhet och betalande konsumenter av varor och tjänster.
Finns det någon ekonomisk teori överhuvudtaget som behandlar tiggare? Ekonomiska teorier brukar handla om produktion och tillgång/efterfrågan. Men tiggare producerar ju ingenting. En tiggare är en som vill ta del av vad andra har producerat. Det är själva idén med tiggeriet.
Tiggeri innebär att produktionen måste delas på fler personer än om man inte hade tiggeri. Det medför oundvikligen en per capita standardsänkning för populationen. Standardsänkningen är väl försumbar för en vanlig svensk mitt i livet som ger en tia till en tiggare, men den finns där.
De flesta kulturer har vad jag vet inte mycket till övers för snyltare. I den gamla svenska kulturen poängteras värdet av att försörja sig själv, inte ligga till last. Någonstans hörde jag om en text i Havamal om vilka sysslor som personer med olika handikapp, som blindhet, lamhet etc trots allt kan utföra. Vet någon hur texten lyder?