2014-07-03, 10:40
Medlem
Ördögs avatar
Sanna Rayman är i högform (nåja) igen. En lång bloggtext om den fruktansvärt utbredda och oerhört nonchalerade strukturella rasismen i Sverige.

Dold folksjukdom: Du kan vara Hitler
http://blog.svd.se/ledarbloggen/2014...n-vara-hitler/
Citera
2014-07-03, 10:50
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Sanna Rayman är i högform (nåja) igen. En lång bloggtext om den fruktansvärt utbredda och oerhört nonchalerade strukturella rasismen i Sverige.

Dold folksjukdom: Du kan vara Hitler
http://blog.svd.se/ledarbloggen/2014...n-vara-hitler/
Så samhällsindoktrinerade Sanna anser att om organiserat kriminella har rätt etnicitet, ska de vara onåbara och helt fria att bedriva maffiaverksamhet? Hon ser det alltså som rasism att punktmarkera professionellt kriminella om de tillhör minoriteter? Hon är så naiv att det gör ont. De har inte span på sig av polisen för att de har fel etnicitet, Sanna. De har span på sig för att de bedriver kriminell verksamhet i betydande omfattning.
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2014-07-03 kl. 10:53.
Citera
2014-07-03, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Så samhällsindoktrinerade Sanna anser att om organiserat kriminella har rätt etnicitet, ska de vara onåbara och helt fria att bedriva maffiaverksamhet? Hon ser det alltså som rasism att punktmarkera professionellt kriminella om de tillhör minoriteter? Hon är så naiv att det gör ont. De har inte span på sig av polisen för att de har fel etnicitet, Sanna. De har span på sig för att de bedriver kriminell verksamhet i betydande omfattning.
Hur jag än läser krönikan ser jag inte att hon har dessa åsikter, kan du ge några ledtrådar?
Citera
2014-07-03, 11:17
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja

Rayman verkar vilja göra en distinktion mellan " institutionell och systematisk rasism" och "strukturell rasism" - UTAN att specificera hur dessa begrepp skriljer sig. Hon påstår (om jag förstår henne rätt), att alla former av profiling ska betraktas som "institutionell och systematisk rasism".... vilket ju är en uppfattning som torpederar inte minst flygplatsernas säkerhetsarbete.
Citera
2014-07-03, 12:08
Moderator
TheLuckys avatar
För att inte hamna off topic har jag brutit ut metadiskussionen om Svenskt Näringsliv och deras intresse för stor invandring och startat en ny tråd i detta ämne (FB)Svenskt Näringsliv vill ha stor invandring

Här fortsätter vi att diskutera mediakriget om mångkulturen.

/Mod
Citera
2014-07-03, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Rayman verkar vilja göra en distinktion mellan " institutionell och systematisk rasism" och "strukturell rasism" - UTAN att specificera hur dessa begrepp skriljer sig. Hon påstår (om jag förstår henne rätt), att alla former av profiling ska betraktas som "institutionell och systematisk rasism".... vilket ju är en uppfattning som torpederar inte minst flygplatsernas säkerhetsarbete.

Jag tycker att Raymans parallell med romregistret förvirrar, den skillnad mellan institutionell och strukturell rasism hon försöker åskådliggöra saknade betydelse i fallet. Det fanns en misstanke att folk registrerades på (institutionellt) rasistiska grunder, dock visade det sig att felet var att registret permanentades och att personuppgifter hanterades felaktigt, som jag minns det. Det hade inget alls med skillnaden mellan strukturell och institutionell rasism att göra.

Romregistret lämpar sig alltså illa för att belysa det Rayman vill i artikeln. Dock ser inte jag heller någonstans att hon menar att register av den typ polisen upprättade (och som alltså inte hade som syfte att registrera ALLA romer just för att de var romer, utan att kartlägga personer med släkt- och andra band till kriminella) var fel.

EDIT: måste f.ö. lägga till att den här oerhört långa och utsvävande tråden är helt underbar, ett strålande motexempel på att Flashback endast är ett tillhåll för lågpannade rasistdrägg. Hur stor andel av Sveriges politiska skribenter skulle kunna prestera ett uppskattat inlägg här? (Förresten kanske någon redan deltar, iallafall NÅGON av de som brukar citeras gillande som Sandelin, Gudmundsson, Hakelius, Formgren, Rayman med många flera, borde ha ett FB-konto.)
Senast redigerad av SimonStyliten 2014-07-03 kl. 12:46.
Citera
2014-07-03, 12:52
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Le Pens framgångar är viktigt. Men omvärlden generellt har förändrats mycket sedan 00-talet. UKIP hade inte många procent i det engelska valet 2010. Idag är situationen annorlunda. Valet 2015 lär ju bli intressant. I Danmark och Norge är invandrarkritiska partier med i regeringen och finländarna är ju som de är. EU-valet nu i år visade tydligt vilken riktning vi går. Och Schweiz som inte ens är med i EU påverkar ändå eftersom media går i spinn i och med deras invandrarkritiska val. Jag ser det sammantagna som det mest viktiga för Åkesson och invandrarkritiker överhuvud.

Det sitter inget invandringskritiskt parti i den danska regeringen. Dansk Folkeparti har aldrig suttit i en regering.
Citera
2014-07-03, 15:50
Medlem
Varför väljer aftonbladet att släppa fram den här artikeln efter 6 år ?
Sveriges väg mot katastrof
1. Svaga gemensamma nationella värderingar.

2. Svag nationell krigsmakt.

3. Svag nationell polismakt.

4. Extremt god tillgång till vapen.

5. Stor tillgång till droger – alkohol till kristna, hasch till muslimer.

6. Känsla av vanmakt i befolkningen: ”det är ingen idé att kämpa för ett bättre liv... fogdarna tar ändå det jag skrapar ihop”.

Nr 7 vill jag fylla i. Massinvandring och mångkultur

http://www.aftonbladet.se/debatt/article11450153.ab
Citera
2014-07-03, 16:58
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Momento
Varför väljer aftonbladet att släppa fram den här artikeln efter 6 år ?
Sveriges väg mot katastrof
1. Svaga gemensamma nationella värderingar.

2. Svag nationell krigsmakt.

3. Svag nationell polismakt.

4. Extremt god tillgång till vapen.

5. Stor tillgång till droger – alkohol till kristna, hasch till muslimer.

6. Känsla av vanmakt i befolkningen: ”det är ingen idé att kämpa för ett bättre liv... fogdarna tar ändå det jag skrapar ihop”.

Nr 7 vill jag fylla i. Massinvandring och mångkultur

http://www.aftonbladet.se/debatt/article11450153.ab

För att folk länkar till den i sociala medier. När det gäller Aftonbladet så ångrar de nog bittert att de lät publicera den....
Citera
2014-07-03, 17:32
Medlem
SmokeOns avatar
Professor Bengt Johansson skriver i Borås Tidning om olika sfärer av konsensus. Innerst finns en sfär av frågor som är helt okontroversiella och där det råder medial och politisk enighet. Utanför denna sfär finns ett fält av legitima konflikter där det finns mediala och politiska meningsskiljaktigheter.

Citat:
Ytterst finns, menar Hallin, en sfär av illegitima konflikter. Här finns frågor som befinner sig utanför den politiska dagordningen. På en nyhetsredaktion är dessa frågor knepiga att hantera eftersom det inte finns några etablerade aktörer som bär upp dem. Vill man tolka Sverigedemokraternas politiska projekt handlar det om att flytta perspektivet på invandrings- och integrationsfrågor från att ses om en illegitim konflikt till en legitim. De andra partierna vill istället hålla kvar Sverigedemokraterna och deras syn på frågan som en illegitim konflikt. Vad som därför sker just nu är att den politiska offentligheten med – konsensus och legitima konflikter – är ifrågasatt, vilket skakat om hela medieoffentligheten.

http://www.bt.se/ledare/kronikorer/j...en(4193699).gm
Citera
2014-07-03, 21:08
Medlem
Sodomizer-s avatar
http://arkiv.radio24syv.dk/video/100...ost-02-07-2014

Danmarks röst med Jan Tullberg. Riktigt intressant!
Citera
2014-07-03, 22:47
Medlem
Denna ledare handlar inte uttryckligen om just mångkultur, men vidrör just den omtalade smala åsiktskorridoren och vissa - enligt massmedia - högst kontroversiella frågor.

http://www.varldenidag.se/ledare/201...ppna-landskap/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in