Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Rayman verkar vilja göra en distinktion mellan " institutionell och systematisk rasism" och "strukturell rasism" - UTAN att specificera hur dessa begrepp skriljer sig. Hon påstår (om jag förstår henne rätt), att alla former av
profiling ska betraktas som "institutionell och systematisk rasism".... vilket ju är en uppfattning som torpederar inte minst flygplatsernas säkerhetsarbete.

Jag tycker att Raymans parallell med romregistret förvirrar, den skillnad mellan institutionell och strukturell rasism hon försöker åskådliggöra saknade betydelse i fallet. Det fanns en misstanke att folk registrerades på (institutionellt) rasistiska grunder, dock visade det sig att felet var att registret permanentades och att personuppgifter hanterades felaktigt, som jag minns det. Det hade inget alls med skillnaden mellan strukturell och institutionell rasism att göra.
Romregistret lämpar sig alltså illa för att belysa det Rayman vill i artikeln. Dock ser inte jag heller någonstans att hon menar att register av den typ polisen upprättade (och som alltså inte hade som syfte att registrera ALLA romer just för att de var romer, utan att kartlägga personer med släkt- och andra band till kriminella) var fel.
EDIT: måste f.ö. lägga till att den här oerhört långa och utsvävande tråden är helt underbar, ett strålande motexempel på att Flashback endast är ett tillhåll för lågpannade rasistdrägg. Hur stor andel av Sveriges politiska skribenter skulle kunna prestera ett uppskattat inlägg här? (Förresten kanske någon redan deltar, iallafall NÅGON av de som brukar citeras gillande som Sandelin, Gudmundsson, Hakelius, Formgren, Rayman med många flera, borde ha ett FB-konto.)