2014-05-26, 09:34
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Jag håller med. Men idag tycker jag att Jimmie Åkesson med sitt stillsamma kolugna sätt plattade till några journalister i alla fall.
Såg precis färdigt inslaget med Jimmie Åkesson i SVT Gomorron kl 0715-0730 (klippet blir väl tillgängligt på SVT play senare idag). Jag njöt!
De deprimerade och rödögda programledarna gjorde sitt bästa för att snärja honom, men jag måste säga att han dribblade som en Zlatan i högform med dem. T ex frågade de vilket av de högerextrema partierna SD kommer att samarbeta med i EU, varpå JÅ frågade dem vad de menade med "högerextrema". Reaktionen blev förvirrad, och speciellt den manlige programledaren till höger såg extremt frustrerad ut.
Ha, ha, ha....
Snart kommer Åsa "åka tunnelbana och bli svensk" Romson och Gudrun "kissar var jag vill när jag är full" Schyman till SVT-soffan... ska bli kul att se hur gulligt det blir.

Såg också inslaget, som för övrigt finns att se här, och håller med dig om att Åkesson sköter sig utmärkt.

Dock, jag tycker egentligen att granskningen av SD ligger på en bra nivå, som det borde vara i en demokrati. Det är snarare den nästintill totala bristen på granskning av de övriga som är det stora problemet. Det finns ju inte en partiledare bland de övriga som skulle klara denna press utan att klappa igenom (möjligen borträknat en formstark Fredrik Reinfeldt och på sin tid Göran Persson).

Jag tror att den "mediaträning" som alla SD:are tvingas utstå bådar mycket gott för framtiden. Snart kanske vi har SD:are som är så retoriskt skickliga som Nigel Farage (UKIP) och då blir det inte roligt att vara motståndare.

Grattis SD till bra resultat!
Citera
2014-05-26, 09:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Det andra förvånansvärda var att Mona Sahlin släpades fram i det politiska ljuset och kritiserade S. Det kommer ta hus i helvete inom S. Inte utåt, men inom partiet. Hon bryter med en tradition att avgående partiledare håller käft. Håller hon på att göra en Schyman? Skall hon gå med i F!?

Är det därför SVT satsar så hårt på F!?
Vad sa Sahlin för kritiskt?
Citera
2014-05-26, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Väljare fungerar inte så. Andelen väljare som vill begränsa invandringen är betydligt större än andelen som röstar på SD. Andelen väljare som vill stärka försvaret är också större. Det är flera olika faktorer som påverkar väljarbeteendet, särskilt på kort sikt. För partier, särskilt nya partier, gäller det att vara uthålliga och långsiktiga. I Sverige är vi därtill ofta sist med det senaste, och det kan nog gälla i detta fall också, se på hur valresultatet blivit i UK och Frankrike.

Precis. Ju mer tid som går, ju mer folk kommer rösta på SD. Media underblåser den Sverigedemokratiska elden sakta men säkert. Problemet jag ser är att de strukturella, ekonomiska och sociala problemen behöver lösas snart, det går inte att vänta medan farbror röd / blå bara vänder på den sönderbrända pannkakan om och om igen.
Citera
2014-05-26, 10:30
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vad sa Sahlin för kritiskt?
Två saker på rak arm:
Hon uttryckte att valresultatet för S var dåligt eller ja bara lika bra som när hon ledde S i EU-valet 2009. Det var då ett historiskt dåligt val.
Det är kritik mot S och mot dem inom partiet som kritiserat henne.
Hon tyckte Feminismen behövde stärkas, underförstått i S.
Det är kritik mot S.

Kritik av en fd partiledare mot egna partiet, dock inlindad, är en ny företeelse inom S.
Citera
2014-05-26, 10:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Två saker på rak arm:
Hon uttryckte att valresultatet för S var dåligt eller ja bara lika bra som när hon ledde S i EU-valet 2009. Det var då ett historiskt dåligt val.
Det är kritik mot S och mot dem inom partiet som kritiserat henne.
Hon tyckte Feminismen behövde stärkas, underförstått i S.
Det är kritik mot S.

Kritik av en fd partiledare mot egna partiet, dock inlindad, är en ny företeelse inom S.
Ok, tack. Verkligen inte bra att en fd. partiledare sitter & kritiserar det egna partiet.
Sahlin är ett stort sänke på S redan innan, jag vet ett par stycken som slutade vara sossar när hon blev partiledare.
Frågan är om hon skulle vara en tillgång för FI om hon skulle få för sig att byta parti?
Citera
2014-05-26, 10:39
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Du har flera bra poänger. Jag har dock mest uppfattat de ständiga påståendena att media är slut(och som mestadels ägt rum i en annan tråd) som en form av besvärjelse från entusiaster. Ett sätt att peppa aktivister att ignorera media och jag tror det ändå är nyttigt för jag är övertygad om att SD behöver tuffa till sig mot journalister.

Hursomhelst ser vi hur media står enade för Fi och mot SD. Mediakrig?
Jag hör förvisso till dem som säger att MSM och "eliten" är slut. Och när jag säger "slut" så menar jag i långsiktig, strategisk mening. Och att ett media-curlat FI kommer in i EU-parlamentet är i så fall ingen strategisk seger, det är bara en taktisk seger.

Men att SD tar två mandat, det är en strategisk seger. Eftersom hela "eliten" och MSM var emot dem i denna valkampanj.

- - -

För er som ännu tycker att PK-regimen och MSM är så mäktiga, lär er skilja på långsiktiga, strategiska faktorer och kortsiktiga, taktiska. Ni måste lära er att skilja på taktik = slagfältsfaktorer, och strategi = övergripande, krigsvinnande faktorer.

I mediakrigstermer betyder detta att se strategiska vinster. Dit hör sådant som opinionen i stort, att svensken i gemen inte vunnits för mångkulturismen, att Sverigevänlig nymedia trots allt fortsätter operera dag ut och dag in och samlar 500.000 läsare dagligen, plus att SD ligger på mellan 5,7 (valresultat) och 10% i opinionen.

Detta är irreversibla, strategiska segrar. Taktiska aspekter i denna kontext är i så fall svenskfientligt tweet av Wolodarski, Uppdrag Granskning svartmålar nationalism och framgångar för FI. De tre sista fenomenen kan vara sådant som irriterar en Sverigevän men de saknar strategiskt värde. Det är taktiska bakslag som en gerillamässigt tänkande Sverigevän lär sig leva med. För i den strid som rasar har han moralisk överlägsenhet och tiden arbetar för honom.

- - -

På ytan har inte mycket hänt sedan SD kom in i riksdagen. En pessimist skulle rentav säga att det går bakåt. Men i gerillakrigstermer har många segrar vunnits. Gerillan vinnar så länge den inte förlorar. Och stormaktsarmén kan inte bara vila på sina lagrar. Den måste anfalla eller gå under och det betyder, i min bok, att den anfaller sig till döds. Vilket jag anser att PK-regimen är sysselsatt med idag.

SD gjorde ett starkt EU-val och riksdagsvalet kan bli en skräll. Det utesluter inte att FI och MP kan gå framåt där men jag anser att SD:s fortsatta existens på 10%-nivån och därutöver är en strategisk seger. Ty högern vinner så länge den inte förlorar. Och ett SD på över 10% kommer att göra eliten galen, tro mig. Strategiskt galen? Ja, något ditåt.

- - -
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Verkligen inte bra att en fd. partiledare sitter & kritiserar det egna partiet. Sahlin (...)
Instämmer. SR:s politiske kommentator Björn Elmbrandt sa en gång: "Det borde vara skottpengar på före detta partiledare som kommenterar sitt partis politik"...

- - -
Citat:
(...) SVT:s Europavalvaka. (...) sändningen var en monumental uppvisning i misslyckat mediakrig mot SD.

De laddade på med Feminister i allmänhet i studion som Mona Sahlin, Pascalido och Americas.
De rapade samma ord om rasister och främlingsfientliga hela tiden.
SVT gullade med F! i synnerhet och hade uppenbart instruerat reportrar att alla använde samma ord om och om igen. "Främlingsfientliga".

MEN:
När valresultatet kom tappade de fattningen totalt och försökte gå runt elefanten i rummet med resultat att SVT gjorde bort sig totalt. Igen. (...)

För övrigt:
Att två kvinnor med invandrarbakgrund sitter och förklarar att 10% av Svenskarna är rasister för att de röstade på i deras tycke fel parti är MYCKET provocerande. Åkesson får skicka ett tackbrev till dessa två duktiga valarbetare för SD.
Bra analys. Gammelmedia bashar SD av ren slentrian, de märker inte hur ineffektivt det är. Detta är en låsning som i längden gynnar SD, internethögern och den Sverigevänliga rörelsen.

Det blir med andra ord en spännande valrörelse nu i sommar och höst. MSM kan inte ignorera SD för det ger ett svagt intryck. Och åt andra hållet, när de väl noterar SD, så ger det ett vinklat intryck. They're damned if they do and damned if they don't. Och som antytt, det gynnar SD.

Spännande dagar tjohej. Almedalsvecka i början av juli, val i september. Och före det: nationaldag 6 juni. Maximal propagandasnurr i alla instanser men vem har segervind? -- Den Sverigevänliga rörelsen.
Senast redigerad av lampros 2014-05-26 kl. 10:50.
Citera
2014-05-26, 10:59
Medlem
Även om valresultatet var en källa till mycken njutbar skadeglädje, är det beklämmande att se effekterna av syrebristen inne i den nordkoreanska ostkupa som etablissemanget har lagt över folket. Facebookbekanta man trodde var någorlunda pragmatiska har anslutit sig till masspsykosen på Kim Il-Sungs torg och står nu och ångestvrålar och hytter med nävarna mot himlen. "Högerextrema" (dit räknas tydligen blåsossarna DF, vänsterpopulistiska Beppe Grillo och Englands Ian Wachtmeister, Nigel Farage) har tydligen rullat in med stridsvagnar och ockuperat allting utanför ostkupan, och nu är det bara svenskt hjältemod som kan rädda världen, bära ringen till Mordor och krossa ondskan. Heja Soraya "Frodo" Post! Du grejar det!

Fantastiskt. I ett högteknologiskt land med laptops, platt-TV och smartphones upp till öronen har 9/10 en hejdlöst skev bild av vad som hände igår. Inte en tillstymmelse till eftertanke någonstans. Inte en fundering om att det här bara kan hanteras genom att man börjar lyssna på vad SD-väljare har att säga. Bara det gamla vanliga om att nu måste tonläget i "den antirasistiska kampen" höjas ännu mer. Fler vända ryggar, fler infantila plakat och mer drag i vuvuzelorna är lösningen.
Citera
2014-05-26, 11:07
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Det blir med andra ord en spännande valrörelse nu i sommar och höst. MSM kan inte ignorera SD för det ger ett svagt intryck. Och åt andra hållet, när de väl noterar SD, så ger det ett vinklat intryck. They're damned if they do and damned if they don't. Och som antytt, det gynnar SD.
Dessutom kommer det inte längre att funka att vikta ner SD i opinionsundersökningar för att knäcka moralen. Det vapnet får nu anses förbrukat, det går ingen på längre.

"Självuppfyllande"? Up yours Wolodarski.

Det skall faktiskt bli intressant att se om det kommer någon meningsfull eftervalsanalys i MSM efter detta val. Eller om man istället helt sluter leden & fortsätter dilla om "nazism" fram till riksdagsvalet.
Citera
2014-05-26, 11:17
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Även om valresultatet var en källa till mycken njutbar skadeglädje, är det beklämmande att se effekterna av syrebristen inne i den nordkoreanska ostkupa som etablissemanget har lagt över folket. Facebookbekanta man trodde var någorlunda pragmatiska har anslutit sig till masspsykosen på Kim Il-Sungs torg och står nu och ångestvrålar och hytter med nävarna mot himlen. "Högerextrema" (dit räknas tydligen blåsossarna DF, vänsterpopulistiska Beppe Grillo och Englands Ian Wachtmeister, Nigel Farage) har tydligen rullat in med stridsvagnar och ockuperat allting utanför ostkupan, och nu är det bara svenskt hjältemod som kan rädda världen, bära ringen till Mordor och krossa ondskan. Heja Soraya "Frodo" Post! Du grejar det!

Fantastiskt. I ett högteknologiskt land med laptops, platt-TV och smartphones upp till öronen har 9/10 en hejdlöst skev bild av vad som hände igår. Inte en tillstymmelse till eftertanke någonstans. Inte en fundering om att det här bara kan hanteras genom att man börjar lyssna på vad SD-väljare har att säga. Bara det gamla vanliga om att nu måste tonläget i "den antirasistiska kampen" höjas ännu mer. Fler vända ryggar, fler infantila plakat och mer drag i vuvuzelorna är lösningen.

En bild sager mer än ord... Här anstränger sig Aftonbladet att pedagogiskt förklara valresultatet för sina läsare på ett enkelt sätt. Jag är stum.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18951839.ab
Citera
2014-05-26, 11:19
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Detta är irreversibla, strategiska segrar. Taktiska aspekter i denna kontext är i så fall svenskfientligt tweet av Wolodarski, Uppdrag Granskning svartmålar nationalism och framgångar för FI. De tre sista fenomenen kan vara sådant som irriterar en Sverigevän men de saknar strategiskt värde. Det är taktiska bakslag som en gerillamässigt tänkande Sverigevän lär sig leva med. För i den strid som rasar har han moralisk överlägsenhet och tiden arbetar för honom.

Tvärtom, tiden arbetar mot sverigevännerna och svenskarna, då vi svenskar får allt mindre demokratiskt inflytande i vårt land desto längre tiden går och desto mer folkfrämlingar som ockuperar landet. Vi kommer nå en punkt där det inte är möjligt att på demokratisk väg kunna påverka samhället då främlingarna är för många och den svenska folkgruppen är splittrad på grund av kommunistiska och liberala dårar som sätter ideologier och "känslor" framför överlevnad.

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Kul att läsa facebook, där dessa anti-rasister eller PK-idioter slår sig på bröstet och förkunnar att SD:are är fegisar för de knappt syns på facebook dagen efter valet. Det kan ha att göra med att ingen vettig människa sitter och debatterar politik över facebook, de hänger helt enkelt med i tiderna längre.
Citera
2014-05-26, 11:23
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Spännande dagar tjohej. Almedalsvecka i början av juli, val i september. Och före det: nationaldag 6 juni. Maximal propagandasnurr i alla instanser men vem har segervind? -- Den Sverigevänliga rörelsen.

Glöm inte valarbetarna i Husby m.fl. förorter. Sommaren har precis börjat.

Tack för ett mycket bra inlägg i övrigt också!
Senast redigerad av PatriaNostra 2014-05-26 kl. 11:31.
Citera
2014-05-26, 11:28
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
Jag hör förvisso till dem som säger att MSM och "eliten" är slut. Och när jag säger "slut" så menar jag i långsiktig, strategisk mening. Och att ett media-curlat FI kommer in i EU-parlamentet är i så fall ingen strategisk seger, det är bara en taktisk seger.

Men att SD tar två mandat, det är en strategisk seger. Eftersom hela "eliten" och MSM var emot dem i denna valkampanj.

- - -

För er som ännu tycker att PK-regimen och MSM är så mäktiga, lär er skilja på långsiktiga, strategiska faktorer och kortsiktiga, taktiska. Ni måste lära er att skilja på taktik = slagfältsfaktorer, och strategi = övergripande, krigsvinnande faktorer.

I mediakrigstermer betyder detta att se strategiska vinster. Dit hör sådant som opinionen i stort, att svensken i gemen inte vunnits för mångkulturismen, att Sverigevänlig nymedia trots allt fortsätter operera dag ut och dag in och samlar 500.000 läsare dagligen, plus att SD ligger på mellan 5,7 (valresultat) och 10% i opinionen.

- - -

På ytan har inte mycket hänt sedan SD kom in i riksdagen. En pessimist skulle rentav säga att det går bakåt. Men i gerillakrigstermer har många segrar vunnits. Gerillan vinnar så länge den inte förlorar. Och stormaktsarmén kan inte bara vila på sina lagrar. Den måste anfalla eller gå under och det betyder, i min bok, att den anfaller sig till döds. Vilket jag anser att PK-regimen är sysselsatt med idag.

SD gjorde ett starkt EU-val och riksdagsvalet kan bli en skräll. Det utesluter inte att FI och MP kan gå framåt där men jag anser att SD:s fortsatta existens på 10%-nivån och därutöver är en strategisk seger. Ty högern vinner så länge den inte förlorar. Och ett SD på över 10% kommer att göra eliten galen, tro mig. Strategiskt galen? Ja, något ditåt.

- - -

Instämmer. SR:s politiske kommentator Björn Elmbrandt sa en gång: "Det borde vara skottpengar på före detta partiledare som kommenterar sitt partis politik"...

- - -

Bra analys. Gammelmedia bashar SD av ren slentrian, de märker inte hur ineffektivt det är. Detta är en låsning som i längden gynnar SD, internethögern och den Sverigevänliga rörelsen.

Tack för upplysningen om skillnaden på taktik och strategi....

Men "Den Sverigevänliga rörelsen" kan inte vinna över media, för till det saknas nödvändigt kapital. Inte heller kan "Den Sverigevänliga rörelsen" vinna över opinionen enbart på råkraft i form av t ex med fakta och agendor, därför motståndet från de som har vunnit på massinvandringen (politiska karriärer, mediala karriärer, myndigheter som Migrationsverket, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan osv samt inte minst deras anställda som behöver jobbet där till försörjning, diverse flyktingentreprenörer som t ex Bert Karlsson, osv, osv) är stenhårt och mycket resursstarkt förstås. Dessutom kommer alla dessa PUT-godkända nysvenskar snart vara en egen maktspelare om och när de organiserar sig politiskt så ska något kunna öht förändras måste det ske snart.
"Den Sverigevänliga rörelsen" behöver hjälp.
Antingen utifrån via en kombination av växande intern svensk opinion och trycket utifrån EU-parlamentet att det istället är Sverige som behöver "normaliseras" till övriga EU-länders migrationspolitik (inte tvärtom). Men det förutsätter ju också att "Den Europavänliga rörelsens" partier klarar av att samarbeta.
Eller, genom en relativt snabb välfärdsimplodering som bevisligen kan härledas till den oansvariga migrationspolitiken, kanske i kombination med ekonomisk recession samt med förortsupplopp och andra spontana protester från de utsatta grupperna.
Men glöm för helvete att "Den Sverigevänliga rörelsen" fixar ett eget Vietnamkrig. Patetiska pojkrumsdrömmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in