2014-06-11, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Mosul, i norra Irak. Om jag inte missminner mig den delen där kurderna bor och där de haft det stabilt och med relativt stort självstyre. Många kurder som bott i Sverige har väl återvänt dit för att hjälpa till att bygga upp området.
Nu antar jag att det blir nya flyktingströmmar åt det här hållet igen, ja. Det positiva är att många svenskar och svenska politiker varit delaktiga i kurdernas sak och att hjälpa dem att bygga upp sitt område så det här kanske gör att frågan om islamister som slaktar civila kanske kommer upp på bordet på allvar. Att kristna slaktas i Syrien är ingen stor sak, men messa för guds skull inte med kurderna!
Irak? Jag hörde vad jag ville höra tydligen... sekulära iranier är väl annars det minst jobbiga man kan få från MENA, men icke. Grattis Södertälje.
Citera
2014-06-11, 13:27
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Författaren har tydligen skrivit en avhandling om journalistisken om det avlägsna landet Västpapua och han beklagar sig över att papuanerna skildras som vildar och kannibaler:

Han slipper åtminstone kannibaler i den svenska skola han är satt att tjänstgöra i. Men han har fått full kontakt med den "primitiva befolkning" från andra länder som tagit sig hit som asylanter och lycksökare. Förstår han då inte att bilden av eleverna i förorten som en primitiv befolkning bara förstärks av hans skriverier?

Om han är vänster... så anser han, att den ENBART är frånvaron av ett (obegränsat) regn av svenskarnas skattepengar över skolan, som resulterar i, att eleverna i förorten beter sig som en primitiv befolkning.

Han skriver förmodligen för att *anklaga* svenska skattebetalare... så här uppför sig (ff.a.) de invandrade eleverna, när svenska skattebetalare underlåter att ombesörja, att ett (obegränsat) skyfall av svenskarnas skattepengar regnar över skolan.
Senast redigerad av Meiji 2014-06-11 kl. 13:29.
Citera
2014-06-11, 13:34
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindhler
Så med paternalistisk övermynderi så stigmatiserar man inte väljarna? "De är för korkade för att veta vad det är de röstar på... vi måste ha översyn med detta".
Det är ju den traditionellt borgerliga inställningen till vänsterväljare: de är för korkade för att rösta rätt. Vänstern anser däremot att högerväljare inte är korkade, utan ondskefulla. Ser vi kanske ett skifte från att SD-väljare ses som ondskefulla till att de anses korkade?
Citera
2014-06-11, 13:37
Medlem
Har länge haft en teori om att SD rusar på höstarna för att ungar börjat skolan och föräldrarna får samma chock som artikelförfattaren fick. Det har en månad på sig att få effekt, från skolstarten till valet.
Citera
2014-06-11, 15:21
Medlem
SmokeOns avatar
Åtvidabergs kommunfullmäktige Hans Andersson (s) säger nu upp sig i protest mot Migrationsverket. Han menar att den demokratiska processen är satt ur spel.

Citat:
”Jag frågar mig om politikerna på riksplanet, genom att tillåta Migrationsverket att handla som man gör, helt tappat kontakten med väljarna och den verklighet som våra kommuner lever i.”

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...grationsverket
Citera
2014-06-11, 15:23
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Åtvidabergs kommunfullmäktige Hans Persson (s) säger nu upp sig i protest mot Migrationsverket. Han menar att den demokratiska processen är satt ur spel.

Rakryggat av gubben att avgå.
Citera
2014-06-11, 15:25
Medlem
Hans Andersson (S), ordförande för Åtvidabergs kommunfullmäktige, lämnar sitt uppdrag i protest mot Migrationsverkets agerande när ett elevboende blir asylboende.

Hans avslutande motivering är intressant:
Citat:
”Jag frågar mig om politikerna på riksplanet, genom att tillåta Migrationsverket att handla som man gör, helt tappat kontakten med väljarna och den verklighet som våra kommuner lever i.”

”När det gäller att med skattemedel berika företag inom motagande av människor som lider och har det svårt, finns det tydligen en aldrig sinande kassakista att ösa ur. I det system som tillåter, och kanske främjar, denna samhällsutveckling vill jag inte längre vara en kugge, om än så liten. Jag tackar därför för mig.”

Jag tror vi kommer att se mer av det här under nästa mandatperiod, politiker som inte längre vågar möta väljarna och därför avgår. Vilka håller ut längst när medborgargarden bildas lite varstans?
Citera
2014-06-11, 15:28
Medlem
SmokeOns avatar
Här är Anderssons öppna brev där han motiverar sin avgång:

Citera
2014-06-11, 15:32
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Jag tror vi kommer att se mer av det här under nästa mandatperiod, politiker som inte längre vågar möta väljarna och därför avgår. Vilka håller ut längst när medborgargarden bildas lite varstans?

Jag tror du har rätt. Man avgår och undviker på så sätt att ta fighten själv. Men avsägandet av ansvar innebär också att någon annan tar ansvaret istället.

Här har motiverade och listiga nationalister öppet mål att starta lokala organisationer.
Citera
2014-06-11, 15:38
Medlem
Citat:

Tack för länken. Jag såg snabbt att SVT hade plockat bort en viktig mening som föregick det jag citerade: "Vården, omsorgen, sjukvården lider av resursbrist. Men när det gäller..." osv. Där ställde Hans Andersson grupper mot varandra och det blev tydligt att han anser invandringspolitiken vara helt vansinnig. Detta får inte komma fram.
Citera
2014-06-11, 15:42
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Corren skriver:

Citat:
S-kommunalrådet Lennart Haraldsson (S) och S-ordföranden i Åtvidaberg, Maria Eklund informerades vid lunchtid i dag.

Undrar hur de kommer att agera?

Correns Maria Björk Hummelgren har skrivit en nedlåtande kort ledarkommentar pga Hans Anderssons avgång:

Citat:
Väcker fler frågor än svar

Hans Andersson (S) agerar mycket märkligt. Han menar att ”den demokratiska processen är satt ur spel”, men vad är det för demokratisk process han själv tillämpar genom sin abrupta avgång? I medvind är det lätt att leda, det är när det blåser som en kommun behöver stabila och pålitliga politiker. Andersson exemplifierar här motsatsen.

Åtvidaberg har fått en tuff uppgift av Migrationsverket, men att som Andersson påstå att ”hela det demokratiska samhället” är satt ur spel är att gå för långt. Man undrar därför vilken droppen var som fick bägaren att rinna över; att kommunen inte rådfrågats, att Åtvidabergs fotbollsprofil ruckas på eller att ett privat bolag sköter flyktingmottagandet? Vilken av dessa leder till den ”samhällsutveckling” som Andersson åsyftar och inte längre vill vara med i?

http://www.corren.se/asikter/ledare/...r-7053626.aspx
Citera
2014-06-11, 15:45
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Tack för länken. Jag såg snabbt att SVT hade plockat bort en viktig mening som föregick det jag citerade: "Vården, omsorgen, sjukvården lider av resursbrist. Men när det gäller..." osv. Där ställde Hans Andersson grupper mot varandra och det blev tydligt att han anser invandringspolitiken vara helt vansinnig. Detta får inte komma fram.

Hah! God iakttagelse där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in