Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Almqvist
Mycket bra tråd Dogdylan! Skriver idag på Newsmill i ämnet och jag får nog tillstå att du varit till stor inspiration på sistone
Mångkulturalism hotar samhällsgemenskapen
Jag tror att det kan vara strategiskt vettigt för sd att i den större debatten retoriskt använda sig av liberalerna Bauhn-Demirbaghs kritik av normativ multikulturalism, eftersom det sätter in sd:s multikulturalismkritik i en större och mer accepterad ram. Ser därför inget märkligt med den explicita hänvisningen i din artikel till deras distinktion mellan mångfald och normativ multikulturalism.
Samtidigt tror jag att sd tydligare måste markera på vilket sätt partiets inställning skiljer sig från liberal multikulturalismkritik. Den svenskhet assimilation bör rikta invandrarna mot kan inte bara bygga på språk, universella värden och motstånd mot hederskultur och blodsporter. Det är en liberal inställning, inte en nationalistisk. Det bör finns en tydligare koppling till en specifik svensk historisk erfarenhet. En ganska naturlig retorisk figur här är folkhemmet som en källa för ideal om gemenskap och trygghet. SD använder sig ju ofta av begreppet folkhem, vilket är helt riktigt. Detta kunde man göra även i denna diskussion, eftersom man då på ett tydligt sätt kommer in på frågan om den grundläggande gemenskapens betydelse för ett välfärdssystem och för social solidaritet. Folkhemmet vrider bort kritiken av multikulturalismen från den liberala begreppssfären och hindrar att diskussionen bara får två positioner - multikulturalister och liberaler.
I en folkhemsförankrad nationalistisk vision är det då helt möjligt att tala om assimilation, men det kräver också en tydlighet vad gäller realistiska möjligheter att genomföra en sådan politik. Det kan vara så att om diskussionen går i Heinö Johanssons riktning, så att assimilation blir det centrala begreppet, så måste även sd bli tydligare med var gränsen går rent kvantitativt. Vad gäller framtida invandring är sd här ganska tydliga och skiljer sig klart från övriga riksdagspartier, men kanske fordrar en assimilationsretorik större öppenhet från partiets sida om sådana saker som att uppmuntra frivillig återflyttning.
En sådan tydlighet underminerar å andra sidan möjligheten att dra nytta av det konstruerade liberala sunda förnuftet i debattens mitt, men här måste nog förr eller senare ett val göras.