Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Idag på Sverigedemokraternas dag i Almedalen publicerar Jasenko Selimovic ett inlägg på DN Debatt
http://www.dn.se/debatt/livslang-kar...inte-svenskhet med rubriken: "Livslång kärlek till sill och potatis är inte svenskhet". …
Detta är den mest långtgående attacken på svenskhet som jag sett på länge.
Faktum är att du för bara ett par dagar sedan har sett en närmast identisk attack på svenskhet, nämligen juden Adam Cwejmans inlägg i den debatt om integrationspolitikens tillkortakommanden som Axess arrangerade i Visby. Cwejman säger exakt samma sak som Jasenko Selimovic säger i judeägda DN.
Cwejman är, precis som Selimovic, ingen vän av den traditionella svenskheten. Han säger rakt ut att han tycker att det är ”ett bra projekt” att slå sönder den svenska nationen och den svenska gemenskapen:
Citat:
Vänstern 1968 gjorde till sin mission att slå sönder nationen och gemenskapen. Och i viss mån var det ett bra projekt. Jag är ingen vän av den klassiska nationalismen.
Vad vill Cwejman ha istället för den traditionella svenskhet som han inte gillar? Jo, en slags ”medborgerlig patriotism”, en svenskhet som bara handlar om medborgarskap – d.v.s. en teoretisk konstruktion som innebär att svenskhet helt och hållet består i att man på papperet är svensk medborgare. Varför tycker Cwejman att en sådan lösning är bra? Jo, för ”då kan vi allesammans känna gemenskap tillsammans utan att utesluta andra identiteter”.
Låt oss titta på vad Selimovic skriver i sin artikel. Vill Selimovic, som Cwejman, reducera svenskheten till att bara handla om medborgarskap? Ja, det vill han. Så här skriver Selimovic:
Citat:
Hellre den tunna konstitutionella solidariteten som preciserar i medborgarskapskontraktet vad en invandrare bör göra för att bli en del av samhället än det tjocka kulturella tillhörighetskravet som gör att jag efter 18 år i Sverige fortfarande kan vara ”osvensk” när jag gör något man finner avvikande. Hellre preciserade krav på medborgarskapet än otydliga och livslånga krav på kärlek till sill och potatis.
Och varför tycker Selimovic att det är så angeläget att göra sig av med den traditionella svenska kulturen och identiteten, som han föraktfullt kallar ”kärlek till sill och potatis”, till förmån för en svenskhet som bara handlar om medborgarskap? Jo, för då behöver ingen känna sig utanför:
Citat:
Genom att diskutera vad ett svenskt medborgarskap ska vara, genom att prata om vilka värderingar som bör utgöra grunden för ett samhälle kan vi definiera svenskheten på ett mer inkluderande sätt. Så att invandrare och människor med andra kulturer och religioner också ryms i den.
Eller för att använda Cwejmans ord:
Citat:
då kan vi allesammans känna gemenskap tillsammans utan att utesluta andra identiteter
Juden Cwejman och jugoslaven Selimovic säger precis samma sak. Skrota den traditionella svenska identiteten och kulturen. Låt oss istället reducera svenskheten till att bara handla om medborgarskap. För då behöver vi som egentligen inte är svenskar - judar och jugoslaver till exempel - inte känna oss utanför.