2011-07-10, 11:39
Medlem
Cellars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagedu
Sportbladets Jennifer Wegerup ger sig in i debatten och talar om "Fästning Europa":

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle13302089.ab

Hon bor liksom många andra journalister i Bromma. Bromma är ju ett bra exempel på en riktig fästning. Kan inte Bromma ta emot tusentals afrikanska flyktingar varje år? Dags att riva murarna.

Bra idé.
Dags att ta intryck utanför Sverige?
Citera
2011-07-10, 11:40
Medlem
Många intressanta seminarier av Axess i år. Det kanske mest intressanta hölls igår med tre inbjudna engelska gäster som diskuterade det som betecknas som Blue Labour, d.v.s. labourpartiets föreslagna nya inriktning bort ifrån Tony Blairs New Labour.

Om det här är framkanten av det idépolitiska utvecklingen år 2011 så är det bara att konstatera att Sverigedemokraterna är Sveriges ideologiskt mest sofistikerade parti och Reinfeldts och Maud Olofssons flåshurtiga globalism befinner sig redan idag, eller snart, på historiens skräphög.

Citat:
På många sätt representerade Olof Palme kulmen på denna vetenskapliga, välfärdsinriktade, internationalistiska, progressiva liberala socialdemokrati som kommer att bli vår död; den riskerar hela arbetarrörelsen /.../ När jag läste om det svenska begreppet "folkhemmet" så läste jag om floder, jag läste om sjöar, jag läste om berg och hav; det fanns en samhörighet med landet, med landets skönhet - men just detta har vi inte hört mycket om från svensk socialdemokrati de senaste 20-30 åren.

Maurice Glasman, House of Lords för Labour.

Det finns mycket mer att citera men det inte främst enskilda citat utan hela tonen på seminariet som var det nya. Om Ed Miliband plockar upp Blue Labour, och det finns vissa tecken på det, då ligger inte Håkan Juholt heller långt efter, och då kan Reinfeldts terrorpolitik så småningom mötas av en mer eller mindre samlad opposition med en levande vision om ett alternativ till dagens sönderbrytande destruktiva elitistiska projekt, men det ligger ju fortfarande i en obestämd framtid.
Citera
2011-07-10, 11:43
Medlem
Cellars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Många intressanta seminarier av Axess i år. Det kanske mest intressanta hölls igår med tre inbjudna engelska gäster som diskuterade det som betecknas som Blue Labour, d.v.s. labourpartiets föreslagna nya inriktning bort ifrån Tony Blairs New Labour.

Om det här är framkanten av det idépolitiska utvecklingen år 2011 så är det bara att konstatera att Sverigedemokraterna är Sveriges ideologiskt mest sofistikerade parti och Reinfeldts och Maud Olofssons flåshurtiga globalism befinner sig redan idag, eller snart, på historiens skräphög.

Det finns mycket mer att citera men det inte främst enskilda citat utan hela tonen på seminariet som var det nya. Om Ed Miliband plockar upp Blue Labour, och det finns vissa tecken på det, då ligger inte Håkan Juholt heller långt efter, och då kan Reinfeldts terrorpolitik så småningom mötas av en mer eller mindre samlad opposition med en levande vision om ett alternativ till dagens sönderbrytande destruktiva elitistiska projekt, men det ligger ju fortfarande i en obestämd framtid.

Jag har problem med hans beskrivning av Palme.
Palme var en feministisk identitetspolitiker, som var väldigt välvillig till mångkulturalismen. Han hade en svajig ekonomisk politik och ett hat mot sitt eget arv, land och identitet.

Det finns inte mycket vetenskapligt eller framtidsinriktat med det, så som vi nu kan se i Rosengård, Tensta, Alby, Husby, Malmö, Södertälje etc etc etc.

När det gäller socialdemokratin så ser jag deras svek som oåterkalleligt.
I England så har undersökning efter undersökning att Labour numera domineras av den småborgerliga medelklassen och vänsterakademiker/journalister.
Arbetarklassen har övergett Labour eftersom Labour har övergett arbetarklassen.

Samma fenomen kan du se över hela Europa, inklusive Sverige. Man gav upp sitt land, och siktade in sig på HBT, mångkultur och radikalfeminism, i takt med att partiet blev alltmer dominerat av medelklassakademiker som växte upp under 60-talet och marinerades i dess kloakvatten.

Blue Labour är bättre än inget men Labour är numera så dödfött, precis som socialdemokratin, att ett helt nytt parti som kunde börja om från början med ett rent fokus kanske kan få tillbaka gräsrötterna. Men konsekvensen av sveket(massinvandring, radikalfeminism, klasshat mot den vita, konservativa arbetarklassen från den vänsterradikala journalist/akademikerkåren) kan aldrig utplånas så jag ser projektet som i praktiken dödfött.

Too little, too late.
Senast redigerad av Cellar 2011-07-10 kl. 11:49.
Citera
2011-07-10, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym-Incognito
Kanske inte är det mest relevanta i mediakriget men jag tycker det här var så pass roligt.

Bonnier vs Sverigedemokraterna

I anslutning till Sverigedemokraternas egna dag i Almedalen släpper Bonnierägda Dagens Nyheter en väljarbarometer som visar att SD sjunker stort i opinionen. Förmodligen har man haft resultatet av undersökningen ett par dagar och hållit på den tills den gör som allra mest skada för att få partiet på defensiven under sin egen dag.

http://www.dn.se/nyheter/politik/sd-...aljarbarometer

Dock kontrar Sverigedemokraternas egna "tv-kanal" SD-tv med att göra ett reportage om att Bonnierägda Expressen utnyttjar barnarbetare (barn under 13 år) för att dela ut deras tidningar i Almedalen.

http://www.youtube.com/watch?v=WTebh...ature=youtu.be

Stor humor!

DN/Synovate brukar också konsekvent rapportera av allt att döma missvisande låga siffror för SD. Det är ganska uppenbart att undersökningarna är politiskt beställda av och skräddarsydda för Bonniers eftersom SD praktiskt taget alltid ligger betydligt högre i bl.a. SIFO-undersökningarna. Före valet 2010 löd rubrikerna "SD under spärren", efter valet har det hetat "SD rasar i ny mätning". Jag tror inte ett dugg på dessa undersökningars tillförlitilighet och det borde ingen annan göra heller med tanke på hur grovt missvisande de varit tidigare.

Grundare och ägare av Skop är moderaten Örjan Hultåker och han har nog ingenting emot att låta sig köpas av judarna. Vad gäller Synovate så är det baserat i Singapore och ägs av Aegis Group, vars störste enskilde aktieägare är Vincent Bolloré, en fransman som tidigt i sin karriär lärdes upp av Rotschildjudarna och som sedermera kom att bli nära vän med juden Sarkozy.

Detta är inte OT, eftersom Bonniers flitiga bruk av politiskt manipulerade opinionsundersökningar i allra högsta grad ingår i kriget om mångkulturen. Dock begriper jag inte vad de inbillar sig kunna vinna på att försöka inbilla folk att SD går bakåt när verkligheten talar ett helt annat språk. Verklighetsförnekelse brukar tyda på förlorad kontroll och tilltagande desperation.

Citat:
Ursprungligen postat av Cellar
man undrar nästan om de - Bonnier - drivs av ett hat mot Europa/Sverige med tanke på sin fanatism för tredje världens analfabeter

Det är exakt så det förhåller sig.
Citera
2011-07-10, 16:03
Medlem
Jimmie Åkesson släpps idag fram på SvD Brännpunkt med en utmärkt artikel där dels SD:s konservativa grundideologi skisseras ("folkhemskonservatism") dels hakar Åkesson på diskussion om den ökande kriminaliteten som Gudmundson initierade vid midsommar. Åkesson lägger dock sitt fokus på den i allmänhet slappa svenska kriminalpolitiken och hoppar över kopplingen till invandringen denna gång. SD och KD har sålunda valt att prioritera samma politikområde under Almedalsveckan och man kan se klara överlappningar i värderingar mellan SD, KD och SvD:s ledarreaktion. Om KD verkligen tar ett steg åt höger för att överleva kan detta bli bron till Alliansen för SD. Förhoppningsvis renodlar centern den nyliberala profilen med Annie Johansson vid rodret och åker därigenom ur riksdagen. Vi har då regeringsalternativet M+Fp+KD+SD. Tror mer på det möjliga i detta än att SD ska bli stödparti åt dom rödgröna.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...ik_6307106.svd

SvD fortsätter vara det "vita hoppet" i mediamörkret på riksnivå.

Rekommenderar också denna artikel av Oskorei som dissikerar vad han kallar "immigrationismen" (skulle själv hellre änvända beteckningen "immigrationspositivism") - dvs den ideologi med rötter i den internationella (ffa den amerikanska) akademiska vänstern som succesivt internaliserats av hela etablissemanget - media, universitet, politiska partier, lärarkår och i slutändan stora segment av befolkningen som är förutsättningen för massinvandring och mångkulturalism.

http://oskorei.motpol.nu/?p=5354

Oskorei analyserar här också Åkessons Brännpunkt-artikel förtjänstfullt:
http://oskorei.motpol.nu/
Senast redigerad av Newfaceinhell 2011-07-10 kl. 16:27.
Citera
2011-07-10, 17:03
Medlem
Bonniers fortsätter desperat sin kamp för mångkulturen. Nu skriver liberalsvinet Johan Norberg i Expressen att det är nödvändigt med öppna gränser. Hans text genomsyras av en mycket pessimistisk syn på svenskar, han verkar anse att utan araber, negrer, indier osv. klarar vi oss inte. Vi svenskar, tycker Norberg, är inte civilisationsskapande och kan inte vara det utan invandrare. Vi kan inte få upp födelsetalen utan dem, menar han - därmed tycker han också att det vore önskvärt att byta ut hela det svenska folket demografiskt.

Inte ett ord om det svenska folkets rätt att existera, ingenting om etniska konflikter, om skillnader i våldsam brottslighet mellan raser, om kulturkrockar, nedbrända skolor och bilar, angrepp mot brandkår och polis, etc.

http://www.expressen.se/debatt/1.249...eriges-framtid
Citera
2011-07-10, 18:04
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transform
Bonniers fortsätter desperat sin kamp för mångkulturen. Nu skriver liberalsvinet Johan Norberg i Expressen att det är nödvändigt med öppna gränser.

text

Kina, Korea och Indien (som väl knappast har någon invandring) går framåt ekonomiskt, alltså måste Sverige massimportera lågutbildat tredjevärlden-folk! Solklar logik där av Norberg.

Den här typen av artiklar som hänvisar till någon slags diffus framtid där fri invandring associeras med tillväxt tror jag vi kommer att få se mer av i Bonniers-pressen framöver. Anledningen: de vet att resultatet hittills av invandringen är synnerligen skralt (förutom kebaben då). Bättre att måla upp rosiga framtidsutsikter eftersom luftslott är svåra att argumentera sakligt mot.
Citera
2011-07-10, 19:50
Medlem
Jeremy.Clarksons avatar
Citat:
Bonniers fortsätter desperat sin kamp för mångkulturen. Nu skriver liberalsvinet Johan Norberg i Expressen att det är nödvändigt med öppna gränser. Hans text genomsyras av en mycket pessimistisk syn på svenskar, han verkar anse att utan araber, negrer, indier osv. klarar vi oss inte. Vi svenskar, tycker Norberg, är inte civilisationsskapande och kan inte vara det utan invandrare. Vi kan inte få upp födelsetalen utan dem, menar han - därmed tycker han också att det vore önskvärt att byta ut hela det svenska folket demografiskt.

Inte ett ord om det svenska folkets rätt att existera, ingenting om etniska konflikter, om skillnader i våldsam brottslighet mellan raser, om kulturkrockar, nedbrända skolor och bilar, angrepp mot brandkår och polis, etc.

Det är lustigt med dessa liberaler. Jag satt i veckan som var i ett möte på ett av Sveriges största företag. Med mig var idel utvecklings- och ekonomichefer samt vanligt kontorsfolk. Endast två stycken var utlänningar(engelsmän). Detta företag verkar gå alldeles utmärkt utan en massa invandrare och annat slödder som sitter i någon slags beslutande position.

Detta ser jag som en metafor för att utan dessa invandrare skulle Sverige fungera tusen gånger bättre. De har helt enkelt inget att tillföra det här landet annat än pizzerior och ärligt talat, folk åt självklart ute innan denna usla "mat" introducerades i landet. Smuts som Norberg kan gärna lämna det här landet och bygga sig en gård i Sydafrika där han får ta sina sista andetag medans kaffrerna bränner ner hans gård och spikar upp honom på väggen.
Citera
2011-07-10, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Idag på Sverigedemokraternas dag i Almedalen publicerar Jasenko Selimovic ett inlägg på DN Debatt http://www.dn.se/debatt/livslang-kar...inte-svenskhet med rubriken: "Livslång kärlek till sill och potatis är inte svenskhet". … Detta är den mest långtgående attacken på svenskhet som jag sett på länge.

Faktum är att du för bara ett par dagar sedan har sett en närmast identisk attack på svenskhet, nämligen juden Adam Cwejmans inlägg i den debatt om integrationspolitikens tillkortakommanden som Axess arrangerade i Visby. Cwejman säger exakt samma sak som Jasenko Selimovic säger i judeägda DN.

Cwejman är, precis som Selimovic, ingen vän av den traditionella svenskheten. Han säger rakt ut att han tycker att det är ”ett bra projekt” att slå sönder den svenska nationen och den svenska gemenskapen:

Citat:
Vänstern 1968 gjorde till sin mission att slå sönder nationen och gemenskapen. Och i viss mån var det ett bra projekt. Jag är ingen vän av den klassiska nationalismen.

Vad vill Cwejman ha istället för den traditionella svenskhet som han inte gillar? Jo, en slags ”medborgerlig patriotism”, en svenskhet som bara handlar om medborgarskap – d.v.s. en teoretisk konstruktion som innebär att svenskhet helt och hållet består i att man på papperet är svensk medborgare. Varför tycker Cwejman att en sådan lösning är bra? Jo, för ”då kan vi allesammans känna gemenskap tillsammans utan att utesluta andra identiteter”.

Låt oss titta på vad Selimovic skriver i sin artikel. Vill Selimovic, som Cwejman, reducera svenskheten till att bara handla om medborgarskap? Ja, det vill han. Så här skriver Selimovic:

Citat:
Hellre den tunna konstitutionella solidariteten som preciserar i medborgarskapskontraktet vad en invandrare bör göra för att bli en del av samhället än det tjocka kulturella tillhörighetskravet som gör att jag efter 18 år i Sverige fortfarande kan vara ”osvensk” när jag gör något man finner avvikande. Hellre preciserade krav på medborgarskapet än otydliga och livslånga krav på kärlek till sill och potatis.

Och varför tycker Selimovic att det är så angeläget att göra sig av med den traditionella svenska kulturen och identiteten, som han föraktfullt kallar ”kärlek till sill och potatis”, till förmån för en svenskhet som bara handlar om medborgarskap? Jo, för då behöver ingen känna sig utanför:

Citat:
Genom att diskutera vad ett svenskt medborgarskap ska vara, genom att prata om vilka värderingar som bör utgöra grunden för ett samhälle kan vi definiera svenskheten på ett mer inkluderande sätt. Så att invandrare och människor med andra kulturer och religioner också ryms i den.

Eller för att använda Cwejmans ord:

Citat:
då kan vi allesammans känna gemenskap tillsammans utan att utesluta andra identiteter

Juden Cwejman och jugoslaven Selimovic säger precis samma sak. Skrota den traditionella svenska identiteten och kulturen. Låt oss istället reducera svenskheten till att bara handla om medborgarskap. För då behöver vi som egentligen inte är svenskar - judar och jugoslaver till exempel - inte känna oss utanför.
Senast redigerad av Klompe 2011-07-10 kl. 20:26.
Citera
2011-07-10, 21:57
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Vi kan inte få upp födelsetalen utan dem, menar han - därmed tycker han också att det vore önskvärt att byta ut hela det svenska folket demografiskt.

Det är tyvärr så att personer med judisk bakgrund önskar sig en ny kader av syndabockar, och det främst för att själva slippa bli utvalda vid nästa utrensningsvåg (den första var på 30-talet).
Personligen intar jag en mildare hållning i rasfrågan än genomsnittet, och jag anser att vi ska nöja oss med ett vitrasigt Sverige; utan att kräva supernordisk genetik för godkännande.
Citera
2011-07-10, 23:52
Medlem
Det här var intressant. 2004 - jag minns inte debatten själv - var det andra tongångar hos vänstern. Den fete var av en helt annan kvalitet än sahlinskan. Men det visste vi ju i och för sig redan.

http://www.erixon.com/Kronikor/blog040229.htm

Här ser man det tydligaste beviset på att svensk politik i mångt och mycket handlar om positionering nuförtiden, att ideologi har upphört att vara en faktor. Det är väldigt trist.
Citera
2011-07-11, 00:55
Medlem
DN har verkligen gått igång nu:

Citat:
Allt tyder på att det behövs fler invandrare och systemet har också lättat på trycket på asylmottagningen. Med stöd av Miljöpartiet har regeringen öppnat en nödvändig dörr mot omvärlden. [etc]

http://www.dn.se/ledare/huvudledare/...vansterretorik

Osignerad ledare, så jag antar att det är Wolodarski som håller i pennan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in