Lyssnar regelbundet av programmet "Ring P1" - ett radioprogram "som görs av lyssnarna själva" enligt SR själva i sin reklam. Jag vet att Ring P1 föraktas av snobbtyckare som en pissränna med kommentarer från pöbeln, men det är rätt underhållande och det är samtidigt en av få möjligheter för vanligt folk att göra sig hörda på. Därför också extra viktigt att slå vakt om den möjligheten.
Det är också hela poängen med programmet - att endast vanligt folk ska få prata, inga politiker, inga journalister, inga proffstyckare ska få vara med. Men....så är det nog inte alltid...
Programmets kvalitet beror ofta på programledaren också. Tyvärr har de flesta av dem vänstersympatier som de mer eller mindre tydlig avslöjar via "debatten" med inringaren. En av de värsta programledarna är Tomas Tengby.
I detta avsnitt från 10 september
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=1120 inleds programmet med inringaren "Carolina Farraj" som vill prata om "den ökande rasismen" osv. Tidigt råkar hon avslöja sig som journalist, muslim och debattör och hon bara malde på med alla flosklerna. Tengby gjorde inget mer än hummade instämmande - vilket är extremt ovanligt då han brukar vara rätt ettrig och ifrågasättande - och allt utvecklade sig till något slags manifestation av floskelberg och pravda-sagor i ett för programmet extremt långt inlägg.
Längre fram i programmet (19:40) ringer det in en man som ifrågasätter Farrajs svammel och menar Sverige har konsensussjuka och att debatten är strypt och vinklad. Det slutar med att Tengby börjar tjafsa emot, stämningen blir allt mer upphetsad, Tengby avbryter och tillrättavisar honom hela tiden - Tengby kallar honom t o m för rasist trots han för ett vettigt resonemang, och de blir rejält sura på varandra mot slutet.
Detta retade upp mig.
Så jag googlade upp den här Carolina Farraj. Det visade sig att hon var en svenska som konverterat till islam, med slöja och allt
https://si0.twimg.com/profile_images...f2fb8952c.jpeg "Frilansjournalist" och debattör, feminist, samt blah, blah... och i hög grad inblandad i Hijab-uppropets kampanjande t ex. Hon verkar vara en rättshaverist med alldeles för mycket fritid och dåligt sällskap omkring sig.
Hon får väl vara som hon vill, men någon vanlig Berit från Härnösand är hon inte, utan en proffsdebattör som Ring P1 alltså officiellt bannlyser i programmet.
Jag hittade även twitterfödet
https://twitter.com/Carolinafarraj/s...31051829678080 som hon skickat
innan programmet där hon skriver "tycker ni ska lyssna på @SRRingP1 idag! Jag
ska vara med och prata om... Äh... Mina åsikter!"
Hon visste alltså redan i förväg att hon skulle vara med (i direktsändning). Hur är det möjligt? Om Berit från Härnösand vill vara med, måste hon snällt ringa till en lång telefonkö och det är mycket svårt att komma så lång att hon får vara med i programmet.
Till saken: det är ju uppenbart att
programmet är riggat med diverse proffsdebattörer med de rätta åsikterna. Ring P1 styr ju själva programmet dit de vill ha debatten. Agerar instämmande sideklick till proffstyckare och "uppfostrar" olydiga Svenssons som råkar invända. Är det ett program för vanligt folks åsikter eller ett förtäckt, åsiktsregistrerande Stasi-program? Som lyssnare har man garden sänkt när man tror att det är vanliga Svenssons som ringer in, så propagandan når längre än normalt. Jag tycker det är jävligt lågt av SR.