2014-04-01, 15:20
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
För den som vill se och höra Sturmark blanda samman sin egen ideologiska övertygelse med sin vetenskap, alltså tvärt emot vad man inte ska göra enligt artikenl idag, kan se denna videonär han diskuterar med SD:s Mattias Karlsson förra året i Globala gymnasiet.

Jag har lyssnat. Sturmark framstår som synnerligen välprogrammerad. Han framförde inte något, som inte ingår i den väl inövade, politiskt korrekta katekesen.

Kulturantropologen Mikael Kurkiala skrev för över ett decennium sedan en debattartikel, om hur en kulturantropolog ser på kultur. Jag tror att den publicerades i DN (men jag är inte hundra på det och den verkar inte finnas kvar på nätet). Jag minns artikeln som rätt vettig. Han delade (föga förvånande) inte Sturmarks politiskt korrekta uppfattning, att det inte finns några skillnader mellan svensk och t.ex. kinesisk kultur.

I den här (senare) artikeln har Kurkiala lärt sig, att om man ska förfäkta att s.k. hedersmord har ett stöd i kulturen, så måste man samtidigt framhålla något annat problem i Västvärlden.

http://unvis.it/www.dn.se/insidan/ku...d-och-anorexi/
Senast redigerad av Meiji 2014-04-01 kl. 16:04.
Citera
2014-04-01, 15:57
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Den här artikeln om etnisk svenskhet är ett mycket bra exempel på den nya mekaniken i svensk debatt, "mediakriget", om man så vill. Nu ges alltså en debattör utrymme att gå i svaromål med anledning av att:

Citat:
”Etniska svenskar” har kommit att bli ett centralt begrepp i debatten om integration och mångfald.

Verkligen? ... Ingen har drivit på i att lyfta etniska svenskars situation eller existens i det nya, mångetniska Sverige.

[---]

Eller så är det oss han bemöter. Näthatarna/dissidenterna. Samma amorfa informationsrörelse som på forum, i läsarkommentarer och i sociala och alternativa medier agerar opinionsbildare på samma obehagliga sätt som en läckande vattenledning under badrumsgolvet.

Svenska politiker och svenska journalister utplånade begreppsligt femtio-talets svenskar. Ty vad man inte har något ord för, det kan man inte samtala om... och på sikt inte heller tänka på.

Men någon gång famlar någon skribent efter ett begrepp för att kunna hänvisa till den här kategorin t.ex. ursvenskar, pursvenskar, etniska svenskar osv. Det bemöts alltid med raseri hos twitter-mobben.

Artikeln (och den recenserade boken) är en ansträngning att förebygga och stampa ned sådant kätteri. "Etnisk svensk" är ju svårare att anmäla för HMF än "pursvensk". Ulf Nilsons konstaterande - "Faktum är att vi, ja, svenskarna, faktiskt är på väg att avskaffa oss, om än sakta. Obs! att nu raljerar jag inte längre. Sverige har sen länge minskande befolkning, ja, om vi ser till pursvenskar." (länk) - blev visserligen friat av JK... men de fyra anmälningarna för HMF fungerar ändå som en markering, vad Svensson kan vänta sig, om han försöker kännas vid femtio-talets svenskar.

http://www.realtid.se/ArticlePages/2...tid427.dbp.asp

Den enda gång som det svenska etablissemanget inte unisont ylar av harm, stampar med foten och polisanmäler, det är när sådana ord används för att svärta ned:

Citat:
"Ursvenskt är bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån." Det var statsminister Fredrik Reinfeldts lakoniska slutsats efter ett besök i invandrartäta Ronna i Södertälje på onsdagen.

http://unvis.it/www.dn.se/nyheter/po...blott-barbari/
Citera
2014-04-01, 16:02
Medlem
Det ständigt pågående mediekriget om mångkulturen har en anmärkningsvärd förmåga att tränga ut andra politiska agendor och placera dem i skugga. SD-avhopparen Daniel Assais debattartikel på SVT Debatt exemplifierar detta på ett bra sätt. Det nya parti han gått med i, Kristdemokraterna, avhandlas i en ensam bisats:

Citat:
Min politiska övertygelse har alltid varit detsamma, jag är värdekonservativ och humanist. Jag var tidigare medlem i de gamla Moderaterna fram till början av 2000 talet. Jag hade svårt att känna mig hemma i de Nya Moderaterna och valde därför att lämna partiet och idag är jag medlem i Kristdemokraterna.

Således menar Assai att Kd är värdekonservativa och humanister. Något annat får vi inte veta vare sig om deras ideologi eller sakpolitik. Allt annat handlar om SD. Retoriken är så utsliten att det börjar bli parodi:

Citat:
De som anser att eftersom SD valdes in i riksdagen på demokratisk väg, så ska vi behandla dem som ett demokratiskt parti, vill jag bestämt avfärda!

Låt mig påminna om Hitlers ... (...)

När Lars Adaktusson, kandidat till EU-parlamentet för KD, intervjuas av Neo får vi veta att:

Citat:
För hans egen del leder den kristdemokratiska ideologin och människosynen till en viktig, konkret slutsats: EU måste ta emot fler flyktingar.
– I december befann sig 2,3 miljoner flyktingar från Syrien utanför landet. Av dem hade EU tagit emot 12 000. Det är en halv procent. Det är en skam för Europa.

Folkpartiets EU-kandidat Cecilia Wikström i SVT:

Citat:
– I det här valet kommer jag inte enbart att strida för mitt parti. (...) Där är det viktigt att rösta på ett demokratiskt parti med en bra, genomtänkt och positiv människosyn. Där går skiljelinjen – mellan oss och de partier som definerar [sic!] ut den som ser annorlunda ut eller kommer någon annanstans ifrån, säger hon.

Om etablissemangspolitikerna har något intresse för sina egna partiers politik, utanför det mångkulturella, så blir det allt svårare att urskilja.

/SD-trollet
Citera
2014-04-01, 16:43
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Det ständigt pågående mediekriget om mångkulturen har en anmärkningsvärd förmåga att tränga ut andra politiska agendor och placera dem i skugga. SD-avhopparen Daniel Assais debattartikel på SVT Debatt exemplifierar detta på ett bra sätt. Det nya parti han gått med i, Kristdemokraterna, avhandlas i en ensam bisats:

[...]

Om etablissemangspolitikerna har något intresse för sina egna partiers politik, utanför det mångkulturella, så blir det allt svårare att urskilja.

/SD-trollet

Jag delar den uppfattningen helt och hållet. Jag tror dessutom att detta är ett helt avsiktligt agerande, skapat av spinndoktorer och PR-män. Etablissemangets spinndoktorer och PR-män älskar nämligen SD över allt annat. Äntligen har man hittat - i denna den politiska likformighetens tid - något som definierar ut skillnaden mellan de politiska alternativen; vi har den klassiska kampen mellan gott och ont som ska skapa glädje och engagemang hos den alltmer uttråkade väljarkåren.

SD och Åkesson spelar lite samma roll som Emmanuel Goldstein gör under "tvåminutershatet" i 1984*.

(*) 1984 är förövrigt så profetisk att det nästan gör ont. Jag funderar på när det "goda" samhällets aktörer i media kommer börja att svartmåla boken.
Citera
2014-04-01, 16:45
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
(*) 1984 är förövrigt så profetisk att det nästan gör ont. Jag funderar på när det "goda" samhällets aktörer i media kommer börja att svartmåla boken.
Eller när den börjar rensas ut från bibliotekshyllorna.
Citera
2014-04-01, 17:08
Medlem
Bolingbrokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Jag delar den uppfattningen helt och hållet. Jag tror dessutom att detta är ett helt avsiktligt agerande, skapat av spinndoktorer och PR-män. Etablissemangets spinndoktorer och PR-män älskar nämligen SD över allt annat. Äntligen har man hittat - i denna den politiska likformighetens tid - något som definierar ut skillnaden mellan de politiska alternativen; vi har den klassiska kampen mellan gott och ont som ska skapa glädje och engagemang hos den alltmer uttråkade väljarkåren.

SD och Åkesson spelar lite samma roll som Emmanuel Goldstein gör under "tvåminutershatet" i 1984*.

Som sagt, Hitlervurmandet i media är ett sätt att utöva indirekt krypskytte mot SD och (mer rimligt) SvP. Här gäller det att hålla de rätta associationsbanorna vid liv och det är i ljuset av detta som Panzerführer Arnstad kommer in. En papegoja som ska skrika rätt signalord tills korna kommer hem. Att det dessutom säljer gör ju att Jan Helin kan hycklerirunka hela vägen hem till sin ariskt rena förort.

Se även tråden Dagens Hitler här på FB.

(FB) Dagens Hitler: publiceringar om nazismen i svensk media
Citera
2014-04-01, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bolingbroke
SvD fortsätter sin ökensprint mot irrelevansens horisont och lånar sitt debattutrymme till Marcus Priftis som låter oss veta att något svenskt finns överhuvudtaget inte, ej heller har det någonsin funnits. Allt är rasism, allt är fiktion, allt är lögn, allt är förljugna berättelser. Skulle svensken vara blondare än sydeuropéer? ICKE!

http://www.svd.se/kultur/kulturdebat...ar_3419490.svd

Som vanligt i dessa sammanhang så springer han runt som tjuren i kristallbutiken och vill riva ner allt han ser med en liten Sverigeflagga på, utan den minsta lilla tanke på vad som skall ersätta den lilla sammanhållning som faktiskt finns kvar. När allt är förstört och förött kommer ett nytt lyckorike att magiskt infinna sig. På något sätt. Fan tro't.
Det är ändå rätt märkligt hur mycket energi som läggs på något som inte finns. Man skulle kunna tro att var och en rätt snart upptäckte att dom tillhör ett rasistiskt konstruerat folk. Och efter det skådade verkligheten som den var: verklig och icke-blond. Eller är det så att Marcus Priftis är sällsynt begåvad och vi övriga inbillade svenskar sällsynt dumma?
Citera
2014-04-01, 19:11
Medlem
Den märkliga haveristen på Södertörn fortsätter med sin historierevisionistiska folkmordsretorik:

Citat:
Ylva Habel ‏@YlvaHabel
Nästa ord till rakning: "Etnisk(t) svensk". Detta är en fiktiv kategori. Ja, det är sant! Det e x i s t e r a r inga "etniska svenskar"

Visst. Det existerar inga genetiska särdrag här. Vi säger väl det, och fortsätter:

Det e x i s t e r a r inga etniska judar
Det e x i s t e r a r inga etniska kurder
Det e x i s t e r a r inga etniska perser
Det e x i s t e r a r inga etniska assyrier
Det e x i s t e r a r inga etniska romer
Det e x i s t e r a r inga etniska japaner
Det e x i s t e r a r inga etniska kineser
Det e x i s t e r a r inga etniska tibetaner

Dessa etniciteter är "fiktiva". Nu rättar vi till felet och raderar ut dem alla. Låt dem gå under i blod och lidande, eller hur var det? Det kan väl inte vara hets mot folkgrupp att hävda att folkgruppen inte ens existerar?
Citera
2014-04-01, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bolingbroke
Hur äter man en elefant? I många små små bitar.

Givetvis handlar det om att bryta associationskedjan "blond-svensk", för att kunna ersätta den med lite vadsomhelst. Hur ska man trovärdigt kunna förneka förekomsten av ett svenskt folk om dessa tankemönster inte bryts upp? Priftis gör skitigt grundarbete i den heliga missionen att avskaffa svensken helt enkelt.

Förmodligen. Att förneka människor deras kulturella/etniska tillhörighet har ofta varit en härskarteknik. Man kan bara påminna om turkarnas sätt att definiera bort kurderna som folkgrupp genom att kalla dem bergsturkar. Dylika åtgärder brukar anses vara grova brott mot de mänskliga rättigheterna och vara förstadier till folkfördrivning och/eller folkmord. SÅ, man börjar undra hur man skall kategorisera dylika påhopp på den svenska nationaliteten...
Citera
2014-04-01, 20:11
Medlem
Blixtmannens avatar
Jag undrar om hon är lika stöddig utan twitter.
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Den märkliga haveristen på Södertörn fortsätter med sin historierevisionistiska folkmordsretorik:

Visst. Det existerar inga genetiska särdrag här. Vi säger väl det, och fortsätter:

Dessa etniciteter är "fiktiva". Nu rättar vi till felet och raderar ut dem alla. Låt dem gå under i blod och lidande, eller hur var det? Det kan väl inte vara hets mot folkgrupp att hävda att folkgruppen inte ens existerar?
Citera
2014-04-01, 20:16
Medlem
Valsharessas avatar
I någon mån förstår jag varför det är en så stor överrepresentation av snurrigt vänsterfolk på Twitter. Det är fullständigt omöjligt att lägga fram en tes och belägga den på ett så begränsat antal tecken. Att nyansera komplexa skeenden är det inte tal om. Att bara skriva "det existerar inga etniska svenskar, ja - det är sant" uppfyller inte ens betygskriterierna för betyg E i svenska för årskurs 9. "[...] framföra åsikter med enkla och till viss del underbyggda argument på ett sätt som till viss del för samtalen och diskussionerna framåt."

Ett media som är så fattigt på grundförutsättningar för samhällsdebatt bör helt enkelt inte användas för samhällsdebatt. Att då personer som vill diskutera samhällsfrågor men som saknar vilja till riktig debatt eller saknar mentala förutsättningar för detta dras till Twitter är ingen slump, det är närmast en naturlag.
Hela konceptet är upplagt för att föra fram enkelspåriga dogmer och förenklingar utan att riskera kvalificerade inlägg som motsäger dig.
Det är en stor tragedi för samhällsdebatten att det fästs någon som helst vikt vid politiska uttalanden som kommer via Twitter, det är skamligt.

Jag mår lite illa varje gång jag sätter igång radion och hör något i stil med:
Anneli från Mora skriver på Twitter att - "Tkr det är tragiskt att romerna behöver åka till Sve för att tigga" och nu har vi med oss här i studion, inkvisitionsminister Ullentott, vad säger du till Anneli? När ska tiggarna få hjälp?

edit: rättstavning...
Senast redigerad av Valsharessa 2014-04-01 kl. 20:22.
Citera
2014-04-01, 20:19
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Jag undrar om avfärdandet av svenskar som etnisk grupp verkligen skulle kunna lanseras i en valrörelse? Det är väl snarare till Åkessons fördel i en debatt att sjuklövern har företrädare som hetsar med sådana här angrepp mot svensken. Vilket även gäller rasifieringstrenden. Sanandaji har liknat de olika utspelen med att man försöker avskaffa äganderätten. Vem skulle liksom rösta ja för sådant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in