Nebeltag;
Lägger in ditt inlägg från annan tråd för det, menar jag, visar på något mycket viktigt som varit det egentliga problemet i mediedebatten. Och där Westerholm nu öppnade Pandoras ask:
Citat:
Ursprungligen postat av
Nebeltag
Frispråkige sossen Johan Westerholm till attack mot Tro och Solidaritet:
Citat:
Att Socialdemokrater för Tro och Solidaritet försvarar och har fortsatt förtroende för Kaba ter sig lika märkligt som logiskt efter en rad med märkligheter som började med den numera rikskände Omar Mustafas rekordkorta karriär i Socialdemokraterna. En karriär som innebar att han redan efter två år blev invald som ersättare i partistyrelsen men var tvungen att avgå redan efter två veckor efter att han inte kunnat svara redigt på en rad frågor i synen på kvinnors rättigheter och homosexualitet. Mustafa hade att välja mellan sin religiösa övertygelse och socialdemokratiska grundvärderingar och kom att välja den förra. För detta skall Mustafa dock ha respekt och Mustafas beslut sätter fingret på en springande punkt. Du kan komma hamna i situationer när du tvingas välja mellan religiös och politisk övertygelse.
Som aktiv socialdemokrat gäller, anser jag, att vi då alltid sätter de socialdemokratiska värderingarna före religiöst präglade föreställningar om hur världen ser ut. I allt vårt arbete. I vår opposition mot det som är orätt.
Detta aktualiserar hur vi nu för förnyelsearbetet vidare i partiet. Jag anser att vi ånyo skall separera begreppen politik och religion. Idag är Socialdemokrater för Tro och Solidaritet permanent inadjungerade till partiets Verkställande Utskott, partiets mäktigaste organ, och ger därmed 5 000 aktivt troende en fördel före andra medlemmar. Detta är inte rimligt i ett i grunden sekulärt arbetarparti som säger sig värna om allas lika värde.
... Av den anledningen sänder jag idag in denna motion till min Arbetarekommun, Norrtälje AK, för beredning inför nästa partikongress samt till den förening jag kanske är mest aktiv i, S-2000, i Stockholms AK för samma beredning. De medlemmar som tycker detta är en väg att gå är välkomna att skicka in den i eget namn för beredning i sina föreningar och sina arbetarekommuner så att vi internt kan skapa opinion för att förnya partiet och få det att gå i takt med den sekuläre, moderna, människan.
http://ledarsidorna.se/2014/10/en-explosiv-blandning/
Motionen finns att läsa i inlägget. Snyggt jobbat av Westerholm! För inte är det rimligt att Tro och Solidaritet, som organiserar runt 5 % av Socialdemokraternas medlemmar och dessutom understödjer åsikter som strider mot partiets grundvärderingar, ska ha det inflytande man har idag i Verkställande Utskottet. Hoppas att detta kan bli en socialdemokratisk gräsrotsrörelse och att många partimedlemmar följer Westerholms uppmaning att skicka in motionen i eget namn.
Saken är den att vad Westerholm nu gjorde var att påtala att man måste ibland välja sida.
Ta ställning och prioritera även fast det är svårt. Speciellt för konflikträdda PK-konforma media och politiker som försöker adressera alla med allt.
Westerholm:
Citat:
Du kan komma hamna i situationer när du tvingas välja
Finns det andra starkare lojaliteter, som religion eller annat lands etnicitet, än de man officiellt företräder som Svensk politiker har det inte ifrågasatts.
Det Westerholm nu gör, vilket är den stora
principiella frågan, är att dels göra klart att man måste tvinga välja,
prioritera, och dels
utifrån lojalitet.
Nya finansministern sade idag att, fritt ur minnet, att vi måste göra hårda prioriteringar i budgeten.
Och att vi skall bevara den Svenska modellen sett ur ett brett perspektiv.
Nu är spelplanen förberedd för stora politiska budgetprioriteringar utifrån lojalitet med Sverige och den Svenska modellen.
Lojaliteten med Sverige, Svenska modellen och Svenska värden blir nu kanske centralt i mediakriget om mångkulturen. Det kommer förhoppningsvis ställas hårdare krav på vilja till integration/assimilering än vad som idag tolereras. Religion kommer inte kunna användas som ursäkt för att inte vara lojal med Sverige.
Det är vägen ut ur mångkulturträsket för Löfven. Bevara Svenska modellen. Och tvinga folk välja.
Väldigt likt "Bevara Sverige Svenskt". Men i ny tappning.
Bejaka Svenska Systemet. Men i grund och botten samma sak.
Politikernas lojalitet med Svenskarna och Svenskarnas lojalitet med Sverige är förhoppningsvis återigen grundbulten för hur man prioriterar. För man måste prioritera i politiken.