2011-01-23, 22:09
Medlem
mr.primers avatar
Intressant tråd med många olika infallsvinklar och en sak är vi nog alla överrens om, det blåser upp till debatt i Sverige ang assimilations/integrations frågan.
Får hoppas vi ser början till slutet på mediernas absurda vinklingar i frågor som rör ovan nämnda ämnen. Det jag undrat är varför man på politisk nivå har trott att sverige skulle "klara sig undan" den utveckling som dragit över stora delar av Europa och som inneburit att dylika frågor har hamnat längre upp på agendan?
Har vi politiker i detta landet som är så långt ifrån fotfolket att de inte känt av strömmningarna eller har de trott att frågan skulle gå att "ta hand om" när/om den skulle dyka upp?

Creds till Andreas Johansson Heinö som föreslår en vettigare väg att gå i debatten än den intetsägande integrationsretoriken, som förutsätter att alla som läser och lyssnar på den, inte anses vara högre utbildadade än att de fortfarande anser sig se ett kinderägg som en teknisk fulländad utmaning!
Citera
2011-01-23, 22:38
Medlem
Orzions avatar
Kristdemokraternas ungdomsförbunds ordförande Charlie Weimersg ger sig in i debatten och kritiserar även en del kristdemokrater. Slutsatsen för den som inte orkar läsa hela artikeln är

"Det kommer kräva mer av anpassning ifrån de som önskar göra Sverige till sitt nya hemland. Men ska vi fortsätta bygga ett gott samhälle måste vi ständigt återskapa vår samhällsgemenskap och ha en gemensam värdegrund att samlas kring. Där misslyckas idag svensk integrationspolitik." En sak är säkert utvecklingen blir allt intressantare för var dag som går.

http://www.newsmill.se/artikel/2011/...ma-v-rderingar
Citera
2011-01-23, 22:44
Medlem
PinkRobotss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan
1. Sverige skall vara ett kristet land och för medborgarskap skall man vara kristen och medlem i svenska kyrkan eller den katolska kyrkan (men den skall alltid vara underrordnad den svenska kyrkan). Medborgarskapet kommer med dopet efter flera års prövotid för invandrare - både efter och förre dopet. Om man vill byta religion (vilket man kan göra enligt min konstitution) så upphör man att vara kristen och således förlorar man också sitt svenska medborgarskap.

Detta motiveras med att kristendomen är en god ideologi som kan sammanfatta de mest grundläggande aspekterna för vad det innebär att vara svensk. Det är också ett bra sätt att skilja på dem som verkligen vill assimileras och bli en del av vårt land och de som inte vill eller kan bli det.

Jag förstår inte hur du kan snacka om liberalism i ena ändan, kritisera Islam i den andre och sedan ha mage att föreslå att vi ska tvinga svenskar att vara kristna. Kristendom är allt annat än en god ideologi (och om den varit det hade det inte spelat någon roll) och det är knappast att vara svensk. Sverige och norden är unika i världen med att vara sekulariserade. De flesta i Sverige är alltså inte aktivt religiösa.

Vad jag har förstått av alla dina inlägg är att du är så rädd för vad som ska ske att du vill kapa av friheten på olika plan och bestämma vilka värderingar som ska vara rätt. Så inte folket "tycker fel". Samma resonemang som förts i flera diktaturer.

Om det blir så i Sverige vill jag fan inte vara "svensk" och jag tror inte många kommer vilja bo kvar i din skendemokrati.

(lite hjälp till dig påvägen: tänk efter vad som egentligen är svenskt och vad som har gjort Sverige framgångsrikt. En liten hint, DET ÄR INTE KRISTENDOMEN)
Citera
2011-01-23, 22:58
Medlem
loqus avatar
Citat:
Men vad skall man annars göra. Vi måste ju ha några gemensamma värden. Jag menar, så länge vi är villiga att tala om en nationalstat.

Är inte svenskar i relativt hög grad ateister, eller i alla fall så har religion väldigt liten den av det dagliga livet? Jag tycker man skulle kunna använda det som ett såll för personer som vill ha medborgarskap, och det skulle säkert sortera bort muslimer som inte kan assimileras. T.ex. på medborgarskapstest måste du
* kunna svenska
* bränna en bibel och en koran
* rita en ful bild av Jesus och Muhammad
* klappa en hund
* etc ...
Dvs, sortera ut alla som låter religionen vara så betydande att den troligtvis kommer att stå vägen för en lyckad assimilation.
Citera
2011-01-23, 23:15
Medlem
Dogdylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PinkRobots
Jag förstår inte hur du kan snacka om liberalism i ena ändan, kritisera Islam i den andre och sedan ha mage att föreslå att vi ska tvinga svenskar att vara kristna. Kristendom är allt annat än en god ideologi (och om den varit det hade det inte spelat någon roll) och det är knappast att vara svensk. Sverige och norden är unika i världen med att vara sekulariserade. De flesta i Sverige är alltså inte aktivt religiösa.

Vad jag har förstått av alla dina inlägg är att du är så rädd för vad som ska ske att du vill kapa av friheten på olika plan och bestämma vilka värderingar som ska vara rätt. Så inte folket "tycker fel". Samma resonemang som förts i flera diktaturer.

Om det blir så i Sverige vill jag fan inte vara "svensk" och jag tror inte många kommer vilja bo kvar i din skendemokrati.

(lite hjälp till dig påvägen: tänk efter vad som egentligen är svenskt och vad som har gjort Sverige framgångsrikt. En liten hint, DET ÄR INTE KRISTENDOMEN)

Jag vill inte kapa av friheten. Vad jag säger är att alla samhällen har en pragmatisk inställning. Tar vi en fullkomligt liberal position så kan vi inte säga nej till incest, kusingiften (vilket uppenbarligen har fuckat up araberna och kurderna), knarkande och i princip allt annat. Det som är bra med liberalismen är att den tror på någonting och har en förutsättning - gör vad du vill så länge du inte inskränker någon annans frihet. Multikulturalismen är dock totalt nihilistisk - även om de som förespråkar den oftast bara är nihilistiska till alla majoritetskulturer eller kulturer som de gillar. De andra kulturerna skall på bekostnad av sin egen särart understödja andra kulturer, även om det leder till den egna kulturens förintande. Det är en störande dikotomi.

Citat:
Ursprungligen postat av loqu
Är inte svenskar i relativt hög grad ateister, eller i alla fall så har religion väldigt liten den av det dagliga livet? Jag tycker man skulle kunna använda det som ett såll för personer som vill ha medborgarskap, och det skulle säkert sortera bort muslimer som inte kan assimileras. T.ex. på medborgarskapstest måste du
* kunna svenska
* bränna en bibel och en koran
* rita en ful bild av Jesus och Muhammad
* klappa en hund
* etc ...
Dvs, sortera ut alla som låter religionen vara så betydande att den troligtvis kommer att stå vägen för en lyckad assimilation.

Kristendomen har alltid varit sekulär. Det har aldrig funnits en teokratisk stat någonsin i västvärlden. Kristendomen är också en extremt viktig del av vårt kulturarv - att kasta bort den skulle vara att kasta bort en del av oss själva. Således har den ett egenvärde i sig själv. Mer där till, kristendomen är en förutsättning för vår civilisation och har varit bärande av koncept som den liberala demokratin eller den proestantiska etiken (se Max Weber)

Varför tror du att kristendomen motarbetas i hela västvärlden? Jo, eftersom den är ett hot mot multikulturalismen.
Senast redigerad av Dogdylan 2011-01-23 kl. 23:19.
Citera
2011-01-23, 23:20
Medlem
kisels avatar
Synd att DogDylan (påhejad av framför allt IvanLendl) driver sin egen mycket intressanta tråd off topic på det här sättet.
Citera
2011-01-23, 23:41
Medlem
PinkRobotss avatar
Citat:
Jag vill inte kapa av friheten. Vad jag säger är att alla samhällen har en pragmatisk inställning. Tar vi en fullkomligt liberal position så kan vi inte säga nej till incest, kusingiften (vilket uppenbarligen har fuckat up araberna och kurderna), knarkande och i princip allt annat. Det som är bra med liberalismen är att den tror på någonting och har en förutsättning - gör vad du vill så länge du inte inskränker någon annans frihet. Multikulturalismen är dock totalt nihilistisk - även om de som förespråkar den oftast bara är nihilistiska till alla majoritetskulturer eller kulturer som de gillar. De andra kulturerna skall på bekostnad av sin egen särart understödja andra kulturer, även om det leder till den egna kulturens förintande. Det är en störande dikotomi.

Du får det att låta som om man inte gör det som på ditt sätt så måste vi ha total liberalism. Det är felaktigt.

Knarkande, incest etc är olagligt idag! Jag vill inte ha det lagligt. Men jag vill inte skära ner på friheten som du vill. Speciellt inte religionsfriheten eller yttrandefriheten eller åsiktsfriheten. Där går verkligen gränsen för att skära ner på frihet. Men inte för dig?
Citera
2011-01-23, 23:42
Medlem
Dogdylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
I första hand torde det innebära att principen "lika inför lagen" blir tydligt överordnad olika "grupprättigheter" som grundar sig i t ex religion eller ras. Man skulle också kunna tänka sig att det som en effekt av ett sådant ställningstagande skulle kunna leda till att HMF kommer att gälla lika för alla, vilket vore en viktig, kanske avgörande, förändring, inte minst vad gäller signalvärde.

Religionsfrihet kan man nog fortsätta att ha, men den måste inskränkas till att gälla tron, och inte gälla trons allehanda uttryck. Man kan visst få vara muslim, eller asatroende eller vad som, men inte låta alla uttrycksformer komma fram. Muslimen får inte halalslakta och den asatroende får inte syssla med blot i lundar.

Tack så mycket. Det var bara en snabb-sammanfattning. Visst är vi på väg mot nya tider. Det har vi varit sedan 2001 då den första kritiken mot det här relativstiska vansinnet nåde sin pik. Den dog på riktig 2005 med Achmed Kamalis förnekande av hedersmord. Till och med Expo hoppar med på tåget och sparkar litet på Islamisterna och sedan försöker koppla ihop dem med SD (förvisso), men det visar på att saker och ting inte riktigt går som eliten vill. Man måste ta positioner. Nu är ju Charlie Weimars med i debatten om assimilation och tycker att invandrare skall "anpassa sig" -fast det är såklart väldigt implicit och han kör den vanliga akademiska bortförklaringarna och kortblandarna. Det är dock förståligt att KDU vill gå in i leken.

Aftonbladets ledarsidor och Dagens Nyhets ledarsidor har dock tagit en tydlig position för multikulturalism i dagarna. De kommer inte backa från den. Det är i princip bara Hanne Kjöller på hela DN:s ledarredaktion som inte är fullkomlig relativist. Dock kombinerar ju DN sin multikulturalism med spännande vurm för Israel (en etnokrati) och Aftonbladet har ju sin förkärlek för svart nationalism, arabisk nationalism och muslimsk teokrati. Hyckleri såklart.

Jag håller med dig om blot i lundar och halal. Sanslöst att vikingarna bar så barbariska. Hemskt att vi härstammar från dessa tomtar.

Nu behöver ju bara SD ta sig in i leken. Tydligen skall det diskuteras Islam imorgon i riksdagen. SD borde väl göra ett nummer av den här debatten - men de är ju lika värdelösa som vanligt att fånga debatter. De kan ju bara gnälla på blattar liksom.

Citat:
Ursprungligen postat av mr.primer
Intressant tråd med många olika infallsvinklar och en sak är vi nog alla överrens om, det blåser upp till debatt i Sverige ang assimilations/integrations frågan.
Får hoppas vi ser början till slutet på mediernas absurda vinklingar i frågor som rör ovan nämnda ämnen. Det jag undrat är varför man på politisk nivå har trott att sverige skulle "klara sig undan" den utveckling som dragit över stora delar av Europa och som inneburit att dylika frågor har hamnat längre upp på agendan?
Har vi politiker i detta landet som är så långt ifrån fotfolket att de inte känt av strömmningarna eller har de trott att frågan skulle gå att "ta hand om" när/om den skulle dyka upp?

Creds till Andreas Johansson Heinö som föreslår en vettigare väg att gå i debatten än den intetsägande integrationsretoriken, som förutsätter att alla som läser och lyssnar på den, inte anses vara högre utbildadade än att de fortfarande anser sig se ett kinderägg som en teknisk fulländad utmaning!

Eliten har alltid vetat och kommer alltid veta. Man började anpassa sig till detta redan runt 1990-2001. Många trodde SD skulle ta sig in i riksdagen 2006 och därför försökte Folkpartiet sänka dem med språktestet (samt rädda sitt eget arsle) inför valet 2002. SD kom inte in men ökade markant. Sedan blev det litet tyst. Man körde på som vanligt. SD tog sig inte in 2006 i riksdagen och inte i EU-valet 2009. En del trodde väl att SD skulle landa på 3,5 eller någonting i 2010s val. Men så blev det ju inte.

Den svenska eliten är rätt dåliga politiska analytiker, framförallt eftersom de vägrar leva i verkligheten. Om jag jobbade för låt oss säga Socialdeomokraterna så skulle jag ju utgå från att den Sverigedemokratiska verkligheten är hyfsat korrekt och sedan agera utifrån det. Jag menar - visst kan man förklara svartas misslyckande med den onda vita mannen, men det betyder inte att vi inte kan räkna med att de kommer misslyckas även i framtiden. De misslyckas alltid så varför skulle de sluta misslyckas?

En bra politisk analytiker som jobbar för SAP är en sådan som vet att boken The Bell Curve (Herrnstein & Murray) har sina poänger och är giltig och sedan använder den kunskapen i syfte att gynna SAP. Det innebär inte att analytikern skall säga till SAP att de skall adoptera teserna i boken - men de skall heller inte bortse från de sanningar som presenteras där. Då kan man bättre se in i framtiden och fatta bättre beslut. Tillexempel. Vi vet att Rosengård brinner och vi vet att Rosengård brinner extra mycket på sommaren. En PK-idiot skulle säga att Rosengårds problem inte kan lyftas upp på strukturell nivå. En bra analytiker vet att Rosengård brinna och kommer då säga till SAP eller det parti denne jobbar för att försöka få Reepalu att ha extra mycket poliser eller göra extra mycket ingripanden inför valet 2014.

Man behöver inte sälja politiken och profitera på "Rosengård brinner" - men man skall vara medveten om att Rosengård alltid brinner.
Citera
2011-01-24, 00:24
Medlem
MORAKNIVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
I första hand torde det innebära att principen "lika inför lagen" blir tydligt överordnad olika "grupprättigheter" som grundar sig i t ex religion eller ras. Man skulle också kunna tänka sig att det som en effekt av ett sådant ställningstagande skulle kunna leda till att HMF kommer att gälla lika för alla, vilket vore en viktig, kanske avgörande, förändring, inte minst vad gäller signalvärde.

När det gäller HMF kommer den aldrig att gälla lika för alla. Det sista etablissemanget vill är att erkänna svenskarna som en folkgrupp eftersom det skulle kunna leda till att svenskar börjar tänka som en folkgrupp med allt vad det innebär. Alla som bor i Sverige är svenskar, punkt slut. SD driver ju inte heller denna fråga utan talar om ”öppen svenskhet”.

04:40 in i detta klipp vill JÅ inte ens kännas vid ordet etnicitet.
http://www.youtube.com/watch?v=Gs-Mim8U6aI

HMF lagen kanske kommer strykas i framtiden men att erkänna svenskarnas rättigheter som en etnisk grupp kan jag inte se makten göra.
Citera
2011-01-24, 06:35
Medlem
Citat:
Thilo Sarrazin: Nine Conclusions Regarding Muslim Immigration

1. No immigration policy, in whatever shape or form, is able to solve the key problem of our demographic development.
2. Whoever believes that problems of integration can be solved through more education alone will compel us live a lie.
3. All immigrants are not alike. So far immigrants from Eastern Europe, India, China, and Vietnam pose no integrational problems at all in their second generation.
4. All the important economic and cultural problems of integration in Europe are concentrated around immigrants from Muslim countries. The successful integration of Muslim immigrants already living among us has to be given absolute priority over further immigration from Muslim countries.
5. Muslim immigrants have a troubling tendency to form parallel societies and are almost entirely unable to intermarry with their new countrymen.
6. It is the Islamic culture which is responsible for these problems, not the ethnic background. This culture is only marginally compatible with secular Western society.
7. The problems in economic and cultural integration of immigrants from Islamic countries mean that they have an unquestionably negative impact on the host society.
8. The European welfare-state model is not free of blame. Even without any employment, basic social security benefits far exceed the income Muslim immigrants could obtain in their home country.
9. Immigrants who reject our culture, have no education, and are mostly attracted by the social benefits, and the prospect of bringing in large numbers of family relatives will cost our society dearly.

En god analytiker har vi i den tyska riksbankchefen Thilo Sarrazin. Sammanfattning av TV-föredrag av denne ovan. Hans konklusion är att Tyskland ska sortera bort de icke-assimilerbara invandrarna genom poängsystem liknande de som finns i Kanada och Australien - frågan är om det räcker och kvar har vi alla dom 100.000-tals ej integrerade som redan är här. Där är den enda vägen att hårdare försöka assimilera 2:generationen via lagstifting. Förbud mot arrangerade äktenskap, muslimska friskolor. Avveckla hemspråksundervisningen. Förbjud religiösa symboler (inkl. slöjor) i skolan som i Frankrike. Fyll på med östeuropeer och kineser i förorterna som lyfter nivån i skolorna och motverkar islamifieringen. Målet måste vara att 2:a och tredje generationen droppar islam och de forna hemländernas kulturer och ser sig (och uppfattas) som svenskar.

Det övergripande målen är att rädda ekonomin/välfärden + att bevara den svenska sekulära kulturen som självklar dominant i den svenska nationen. (Svenska kyrkan har stor skuld i den uppkomna katastrofala situationen och ska som organisation hållas kort. Däremot ska vi satsa resurser på att bevara kyrkobyggnader som kulturminnen).

Sarrazins punkter hämtades här:
http://gatesofvienna.blogspot.com/20...razinista.html
Senast redigerad av Newfaceinhell 2011-01-24 kl. 06:50.
Citera
2011-01-24, 10:04
Medlem
BjarneSchlyters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newfaceinhell
En god analytiker har vi i den tyska riksbankchefen Thilo Sarrazin. Sammanfattning av TV-föredrag av denne ovan. Hans konklusion är att Tyskland ska sortera bort de icke-assimilerbara invandrarna genom poängsystem liknande de som finns i Kanada och Australien - frågan är om det räcker och kvar har vi alla dom 100.000-tals ej integrerade som redan är här. Där är den enda vägen att hårdare försöka assimilera 2:generationen via lagstifting. Förbud mot arrangerade äktenskap, muslimska friskolor. Avveckla hemspråksundervisningen. Förbjud religiösa symboler (inkl. slöjor) i skolan som i Frankrike. Fyll på med östeuropeer och kineser i förorterna som lyfter nivån i skolorna och motverkar islamifieringen. Målet måste vara att 2:a och tredje generationen droppar islam och de forna hemländernas kulturer och ser sig (och uppfattas) som svenskar.

Det övergripande målen är att rädda ekonomin/välfärden + att bevara den svenska sekulära kulturen som självklar dominant i den svenska nationen. (Svenska kyrkan har stor skuld i den uppkomna katastrofala situationen och ska som organisation hållas kort. Däremot ska vi satsa resurser på att bevara kyrkobyggnader som kulturminnen).

Sarrazins punkter hämtades här:
http://gatesofvienna.blogspot.com/20...razinista.html

En av kommentatorerna i ovanstående blogg frågar sig med all rätt om behovet av att importera arbetskraft (Sarrazin poängterar att för varje generation tyskar föds det en tredjedel färre) bottnar i det flitiga användandet av aborter i västerlandet. Om massintag av invandrare är en form av kulturell "genocide" är det flitiga nyttjandet av aborter en annan (och mer i linje med ordets egentliga bemärkelse).

Fler än en motiverar massintaget av flyktingar med att man behöver fylla på med nya medborgare för att kunna försörja en åldrande och svagt reproducerande population. Detta är att behandla symptom istället för grundorsak. De få i Sverige som yttrar sig om behovet av familjebildning blir stämplade som bakåtsträvande kristdemokrater. Faktum kvarstår - det nationalekonomiska argumentet att släppa in nya medborgare bottnar i låg nativitet (vilket Sarrazin tar upp i sin första punkt). Så länge vi inte lyckas höja vår nativitet kommer vi att tvingas fylla på Sverige med medborgare från andra länder för att lyckas upprätthålla välfärden - i bästa fall från kompatibla kulturer, i värsta fall från inkompatibla kulturer som blir en samhällsekonomisk förlustaffär utöver frustration hos individ och kollektiv. Media lär aldrig driva en medveten agenda för ökad svensk nativitet eftersom detta står i konflikt med starka särintressen. Istället ska vi nöja oss med att ta för givet att massinvandring är den enda möjliga lösningen på vårt nationalekonomiska problem som hägrar vid horisonten.
Citera
2011-01-24, 11:50
Medlem
Mycket bra tråd Dogdylan! Skriver idag på Newsmill i ämnet och jag får nog tillstå att du varit till stor inspiration på sistone

Mångkulturalism hotar samhällsgemenskapen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in