2011-01-24, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Almqvist
Mycket bra tråd Dogdylan! Skriver idag på Newsmill i ämnet och jag får nog tillstå att du varit till stor inspiration på sistone

Mångkulturalism hotar samhällsgemenskapen

Jag har en del ideologiska invändningar mot din artikel, men det är inte så betydelsefullt. Det viktiga är att det inte finns någon politisk tidskrift eller annat forum där det är naturligt att ventilera sådana meningsskiljaktligheter.

Idag lägger Oskorei upp en artikel som han tidigare försökt få publicerad på Svenska Dagbladets debattsida. Det är den skarpaste analysen av Socialdemokraternas kris som publicerats någonstans, och säkert av just det skälet så fanns det inte en snöbolls chans i helvetet att SvD skulle publicera den.

Thilo Sarrazin intervjuas i BBC, men det finns inte ens en avlägsen chans att någon svensk publikation skulle publicera något han skrivet och följaktligen är det få svenskar som känner till att Tyskland är på väg bort från den globalistiska ideologin.

Jag skulle vilja se en nationalistisk tankesmedja i Sverige, som ger ut en månatlig tidskrift med ett brett perspektiv på den politiska debatten, där röster som nu aldrig släpps fram kan göra sig hörda. Finns det något sådant i pipelinen?
Citera
2011-01-24, 15:50
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan
Del 2
Vad vi ser just nu är en polarisering av media. .. .

Du skriver väl, och intressant. Men Fula Gubben vill ändå varna för närsynthet och tunnel-seende. Det som pågår i gammel-media är inte alls så betydelsefullt som gammel-media själv tror. I själva verket är det bara en av många krusningar i det allmänna opinionshavet.

Jag har länge hävdat att medias inflytande är gravt överskattat. I viktiga frågor fattar människor -- normala medborgare, inte journalister och PK-muppar -- sina egna beslut, utifrån vad de ser och hör i sin egen vardag. Att de skulle lyssna till någon murvel på en tidning är en rätt så skrattretande idé. Journalister och tidningsskribenter är en av Sveriges mest föraktade yrkesgrupper, vilket vi nyligen fick bekräftat i ännu en undersökning. Folk föraktar journalister och tidningar, och man påverkas inte av det man föraktar, annat än i negativ riktning.

Sverigedemokraternas valframgång 2010 efter en exempellös smutskastningskampanj i PK-media är ett utmärkt bevis på att folk skiter fullständigt i vad tidningarna skriver när det gäller viktiga saker, som till exempel kulturberikningens effekter på den egna hemorten.

Vad som sker ute i verkligheten är det betydelsefulla. Inte den förljugna Bror Duktig-propaganda som de svenska dagstidningarna sprider.

Att ta tidningsskriverier som utgångspunkt för ett resonemang om Sveriges framtid är ungefär lika vettigt som att ta en fjortonårig AIK:ares "analys" som underlag för ett resonemang om den kommande Allsvenska säsongen.

Glöm de svenska tidningarna. De har inte haft många rätt historiskt, och det de ägnar sig åt har inte mycket med genuin journalistik att göra. Snarare är de propaganda-organ för en samhällssyn vars bäst före-datum passerades någon gång i slutet på 1980-talet.

- F.G
Citera
2011-01-24, 17:26
Medlem
Citat:
Kristendomen har alltid varit sekulär.
Du fattar inte vad du själv skriver, va?
Citera
2011-01-24, 17:34
Medlem
Citat:
Mycket bra tråd Dogdylan! Skriver idag på Newsmill i ämnet och jag får nog tillstå att du varit till stor inspiration på sistone

Här står ju det jag har sagt länge rakt ut:
Citat:
Vi menar att man måste skilja mellan immigration och mångkulturalism vilket är två skilda politiska diskurser. SD är inte av princip emot immigration. Vi välkomnar invandrare till Sverige men vill vara tydliga med att de invandrare som kommer hit för att stanna också måste vara villiga att bli en del av vårt samhälle. Det innebär att de blivande svenskarna måste adoptera vissa centrala bitar av vad det innebär att vara svensk. Dels vårt språk men även det vi uppfattar som svenska värderingar.
Det här är den liberala positionen som jag och andra har varnat för att SD närmar sig. Nu är SD framme. Ha åtminstone respekten för oss som bryr sig om vårt folk att aldrig mer kalla er nationalister.
Citera
2011-01-24, 18:03
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KDP1919
Ja men hur ska du kunna motivera repatriering av muslimer för det svenska folket? Vilket land ska du skicka andra och tredje generationens muslimer till? Hur reagerar FN?

Tre Scenarion:

Alternativ 1. (Dagens linje) Sverige fortsätter mångkulturen och når muslimsk majoritet 2050 med radikalisering och allt vad det innebär. Svenskar blir förtryckta, förföljda och tvångskonverterade.

Alternativ 2. (SD-linjen) Mångkulturen överges till förmån för assimilering. Burka, slöja, könsstympning, tvångsgifte, könssegregation, muslimska friskolor och moskéer förbjuds. Troende muslimer revolterar och Sverige förvandlas till Tjetjenien med fullskaligt jihad. Ekonomin imploderar och militären får mer makt med begränsningar av det öppna samhället som följd. Omvärlden ställer sig på muslimernas sida och sanktioner införs mot Sverige.

Alternativ 3. (FB-nazze-linjen) Alla utlänningar utvisas och repatrieras. Sverige utsätts för ekonomisk blockad och Nato hotar med att landsätta trupper på västkusten. Sverige hamnar i ett Serbien liknande scenario där hela världen förstör den svenska infrastrukturen och folkmord sker på bägge sidor. FN belönar muslimerna med en svensk landsdel och Sverige får en skuld att betala av för "sveda och värk". Sverige blir ett fattigt U-land men fb-nazzarna hurrar ändå och ser det som en vinst i sig att Sverige är svenskt.
Är det här ett skämt?

Ett folk som har så lite stake att de ens bryr sig om hur FN (herregud) kommer reagera på vad de gör på sitt eget territorium förtjänar inte att ha ett eget land. Det är en grundläggande del av hur världen fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl

Det här är den liberala positionen som jag och andra har varnat för att SD närmar sig. Nu är SD framme. Ha åtminstone respekten för oss som bryr sig om vårt folk att aldrig mer kalla er nationalister.
Jag håller med helt och hållet. SD är i allt väsentligt ett liberalt alternativ och ironiskt nog så har den verkliga högern (som i Sverige kallas nazister men i de flesta andra länder helt enkelt för konservativa) försvagats de senaste tio åren i takt med att SD och allierade rörelser (ffa "islamkritiker" och annat vidrigt judeälskande pack) har vuxit.
Senast redigerad av Tjackmoster 2011-01-24 kl. 18:05.
Citera
2011-01-24, 19:08
Medlem
Dogdylans avatar
Citat:

Tack, alltid kul när andra Flashback-debattörer gillar ens inlägg i debatten. Mycket bra artikel! Det är denna skadliga dikotomi som är ett problem. Alla pratar om assimilation hela tiden, men ingen vågar erkänna det.

Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Du skriver väl, och intressant. Men Fula Gubben vill ändå varna för närsynthet och tunnel-seende. Det som pågår i gammel-media är inte alls så betydelsefullt som gammel-media själv tror. I själva verket är det bara en av många krusningar i det allmänna opinionshavet.

Jag har länge hävdat att medias inflytande är gravt överskattat. I viktiga frågor fattar människor -- normala medborgare, inte journalister och PK-muppar -- sina egna beslut, utifrån vad de ser och hör i sin egen vardag. Att de skulle lyssna till någon murvel på en tidning är en rätt så skrattretande idé. Journalister och tidningsskribenter är en av Sveriges mest föraktade yrkesgrupper, vilket vi nyligen fick bekräftat i ännu en undersökning. Folk föraktar journalister och tidningar, och man påverkas inte av det man föraktar, annat än i negativ riktning.

Sverigedemokraternas valframgång 2010 efter en exempellös smutskastningskampanj i PK-media är ett utmärkt bevis på att folk skiter fullständigt i vad tidningarna skriver när det gäller viktiga saker, som till exempel kulturberikningens effekter på den egna hemorten.

Vad som sker ute i verkligheten är det betydelsefulla. Inte den förljugna Bror Duktig-propaganda som de svenska dagstidningarna sprider.

Att ta tidningsskriverier som utgångspunkt för ett resonemang om Sveriges framtid är ungefär lika vettigt som att ta en fjortonårig AIK:ares "analys" som underlag för ett resonemang om den kommande Allsvenska säsongen.

Glöm de svenska tidningarna. De har inte haft många rätt historiskt, och det de ägnar sig åt har inte mycket med genuin journalistik att göra. Snarare är de propaganda-organ för en samhällssyn vars bäst före-datum passerades någon gång i slutet på 1980-talet.

- F.G
Jag tror det är viktigt att kontrollera viktiga maktcentraler. Media är kanske det viktigaste instrumentet för att upprätta en viss politisk ordning. Det är sant att de flesta skiter i vad som står i Aftonbladet och jag tror än färre läser ledare och krönikor. I stort är det en metadebatt. Problemet är bara att media har en ”Impact” på övriga politiker. Det gör det svårt för tex. Sverigedemokraterna att bygga nätverk med de andra borgliga partierna. Debatten kring multikulturalism, assimilering och integration är förvisso en rätt så abstrakt metadebatt men den är viktig och vissa begrepp måste återtas och få sin sanna betydelse innan vi kan komma vidare. Bjurwald och co vill ju inte ha den här debatten, de är rädd för den eftersom de vet att de skulle förlora hårt om multikulturalismen blev fult och assimilering blir något accepterat. Timbro var ju ute på farlig mark och nu verkar de få stöd av det döende partiet kristdemokraterna. Några KDU skriver ju positivt om assimileringssbegreppet på Newsmill.
Citat:
Du fattar inte vad du själv skriver, va?
Jodå, jag har bara sagt att alla typer av samhällen har begränsningar och liberalismen förutsätter vissa typer av begräsningar för att fungera. Således går det inte att vara liberal utan att vara konservativ. Kristendomen har fungerat som en viktig moralisk pelare för att samhället, trots sin rätt så fria liberala struktur har reproducerat viktiga normer. Även om samhället försvarar individuell frihet innebär det ju inte att alla livsval är bra – det är just i detta kristendomen kommer in - som en entitet för sann moralitet, om än att denna makt är på en diskursiv nivå, snarare än juridisk.
Sedan förstår jag att du inte gillar kristendomen eller svenska traditioner. Du är ju precis som Varnagel. En sorts nihilistisk nazist.
Citera
2011-01-24, 19:17
Medlem
Peterniklasssons avatar
Citat:

Vad är det svenskarna i SD vill uppnå egentligen? Ett Sverige utan svenskar som byts ut mot negrer och blattar som istället "beter sig svenskt"? Vad judarna i partiet vill vet vi ju redan...
Senast redigerad av Peterniklassson 2011-01-24 kl. 19:20.
Citera
2011-01-24, 19:22
Medlem
Dogdylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterniklassson
Vad är det svenskarna i SD vill uppnå egentligen? Ett Sverige utan svenskar som byts ut mot negrer och blattar som istället "beter sig svenskt"?

Jag tror SD vill begränsa invandringen till en sådan nivå att en effektiv assimilering är möjlig, dvs. att invandraren kan och vill assimileras. Mer än så är det inte. Det har varit Sveriges policy i sådär 500 år och var så innan 1975. Sd är inget rasialistiskt parti - de kallar väl sig själva (schematiskt) för kulturnationalister eller något sådant.

De etniska nationalisterna är Nationaldemokraterna. Nazisterna är Svenskarnas Parti. Det är en betydande ideologisk skillnad mellan Sd, Nd och SvP.
Citera
2011-01-24, 19:47
Medlem
Citat:
Jag tror SD vill begränsa invandringen till en sådan nivå att en effektiv assimilering är möjlig, dvs. att invandraren kan och vill assimileras.
Tror SD att samtliga nu i Sverige boende "invandrare" kan assimileras? Plus de som kommer att komma de närmaste åren? Plus de som kommer att komma under sverigedemokratiskt styre, där de "i princip" inte kommer att ha något emot ytterligare invandrare bara de lär sig språket och värderingarna? Var drar SD gränsen för hur många som kan assimileras?
Citera
2011-01-24, 19:50
Medlem
Citat:

Hur många utomeuropeiska invandrare tror du förmår anpassa sig till de krav som en välfungerande assimilationspolitik kräver? Du verkar tro att SD ska fortsätta massinvandringspolitiken med skillnaden att man kommer införa assimilering istället för integration. Tvärtom SD kommer att minska invandringen med 90% och införa ett poängsystem så att vi förmår västerländska, välutbildade människor att komma till Sverige och bidra till landet. Personligen ser jag helst att all utomeuropeisk/muslimsk/romsk immigration stoppas utan undantag. Men vi måste ändå börja nånstans.
Senast redigerad av KDP1919 2011-01-24 kl. 19:52.
Citera
2011-01-24, 20:19
Medlem
Getenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben

Jag tycker att Fula Gubben glömmer en viktig aspekt här. Precis som du argumenterar för, påverkas ingen (eller få) av de korrekta åsikterna som ständigt upprepas från media. Men diskussionerna som äger rum i verkligheten - diskussionerna som faktiskt påverkar hur folk röstar - utgår ofta från vad som skrivits i tidningen eller vad som debatterats på TV. Därför är det intressant att se hur åsikter som tidigare varit karriärsmördande plötsligt blir rumsrena. Sen hur denna förändring sker är mindre viktigt.

I praktiken kommer följden kanske bli denna: personer med förmågan att påverka sin omgivning vad gäller politik (för att de anses vara kunniga), kommer att kunna ta ut svängarna mer i sina utläggningar när de mycket enkelt kan legitimera (eller formulera) sin ståndpunkt ytterligare genom att hänvisa till en auktoritet.

Ett hinder som tidigare funnits för dessa personer med förmågan att påverka sin omgivning försvinner delvis; deras arbete blir mer friktionsfritt. Risken för att av vissa bli sedd som kontorets rasist har minskat. Och den punkten ska man inte förringa. Det låter kanske för enkelt, men det är ofta så det går till när personer som inte själva har ett intresse av politik faktiskt diskuterar politik.

Sett ur det här perspektivet tror jag att Dogdylan har tagit upp ett ämne som kan komma få stor effekt på den stora majoritetens syn på invandringsfrågor. Det kommer inte att ske över en dag, en vecka eller en månad... Men det kan gå fort när bollen väl är i rullning.

Tillägg: På grund av detta kan jag bara inte förstå varför Daniel Poohl (Expo) var så mild i sin analys av SD senast. Han sa ungefär: "Sverigedemokraterna är precis det som sverigedemokraterna säger sig vara".
Senast redigerad av Getenn 2011-01-24 kl. 20:24.
Citera
2011-01-24, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KDP1919
Hur många utomeuropeiska invandrare tror du förmår anpassa sig till de krav som en välfungerande assimilationspolitik kräver? Du verkar tro att SD ska fortsätta massinvandringspolitiken med skillnaden att man kommer införa assimilering istället för integration. Tvärtom SD kommer att minska invandringen med 90% och införa ett poängsystem så att vi förmår västerländska, välutbildade människor att komma till Sverige och bidra till landet. Personligen ser jag helst att all utomeuropeisk/muslimsk/romsk immigration stoppas utan undantag. Men vi måste ändå börja nånstans.
Kan du svara på det här inlägget?
https://www.flashback.org/sp28447625
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in