Citat:
Ursprungligen postat av
Sodomizer-
Jag vet inte om du inser det riktigt men att ha en dröm (och att den drömmen ska göra en lycklig) är en utpräglad ego-konstruktion. När man börjar närma sig det man drömt om så är det ingen dröm längre, då är det verklighet (nuet). Egot existerar inte nuet och det dröjer inte länge innan "drömmen" blivit grå vardag och egot skapat en ny "dröm". Det var någon (minns ej vem) som sa något i stil med: pursuing happiness is a lost cause. You’ll just go in circles like a dog chasing its tail; never catching it and never feeling satisfied. Det är nog mycket sanning i det här, tyvärr.
Ja, det har du faktiskt rätt i. Bra sagt.
Man kan med andra ord säga att lycka som vi får genom objekt eller upplevelser inte är permanent. Jag menar ungefär följande: om jag köper en ny telefon så blir jag lycklig för stunden. Jag kommer att gå igenom hela telefonen och hitta alla fina finesser. Någonstans tar det roliga slut. Då börjar telefonen sluta göra mig lycklig. Jag blir neutral mot telefonen. Lyckan är borta. Jag blir olycklig. Därför köper jag en ny telefon, som ger mig samma känsla som den tidigare telefonen gav mig i början. Så snurrar det på. Så snurrar det på med det mesta som vi köper.
Alltså: Jag har tröttnat på ett gammalt objekt (jag blir inte längre lycklig av objektet). Jag ersätter det objektet med ett nytt objekt (som gör mig lycklig).