2013-12-09, 21:36
Medlem
JellyJansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tumbleeweed
Åt det hållet upplever jag det hela med idag. Lite don Quijote över det hela, han som slogs mot väderkvarnar i tron att de var drakar typ.

Givetvis förstår jag ju det attraktiva i att ägna sig åt s k "ego-förintelse", man lovas ju massa gottigheter i form av en ständig upplevelseström av kärlek, inre frid, glädje osv. Vem vill inte gå runt och uppleva livet utifrån dessa uttryck istället för lidande ?..Känns ju nästan som något det sk "egot" gärna skulle vilja ha...

Ungefär som de som jagar bättre självkänsla genom positiva affirmationer. Typ ställa sig framför spegeln varje morron och säga att man visst "duger, är söt och duktig". Känns som att man måste ha en stark känsla för att det motsatta är sant för att överhuvudtaget komma på att göra en sån grej.

Visst är det så!

Citat:
Ursprungligen postat av stenskulptur
Mooji sänder en gratis live sastang från Portugal med start nu. Perfekt aktivitet att titta på en söndag som denna tycker jag.

http://www.mooji.org/livesatsang/

Det har du rätt i!

Vi ska vara glada över att vi har internet och kan följa sådant här på distans!
Citera
2013-12-09, 23:41
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Jag vet inte om du inser det riktigt men att ha en dröm (och att den drömmen ska göra en lycklig) är en utpräglad ego-konstruktion. När man börjar närma sig det man drömt om så är det ingen dröm längre, då är det verklighet (nuet). Egot existerar inte nuet och det dröjer inte länge innan "drömmen" blivit grå vardag och egot skapat en ny "dröm". Det var någon (minns ej vem) som sa något i stil med: pursuing happiness is a lost cause. You’ll just go in circles like a dog chasing its tail; never catching it and never feeling satisfied. Det är nog mycket sanning i det här, tyvärr.
Ja, det har du faktiskt rätt i. Bra sagt.

Man kan med andra ord säga att lycka som vi får genom objekt eller upplevelser inte är permanent. Jag menar ungefär följande: om jag köper en ny telefon så blir jag lycklig för stunden. Jag kommer att gå igenom hela telefonen och hitta alla fina finesser. Någonstans tar det roliga slut. Då börjar telefonen sluta göra mig lycklig. Jag blir neutral mot telefonen. Lyckan är borta. Jag blir olycklig. Därför köper jag en ny telefon, som ger mig samma känsla som den tidigare telefonen gav mig i början. Så snurrar det på. Så snurrar det på med det mesta som vi köper.

Alltså: Jag har tröttnat på ett gammalt objekt (jag blir inte längre lycklig av objektet). Jag ersätter det objektet med ett nytt objekt (som gör mig lycklig).
Citera
2013-12-15, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JellyJansen

Det har du rätt i!

Vi ska vara glada över att vi har internet och kan följa sådant här på distans!

Visst!

Är satsang idag också. Gratis och samma tid (16:00) på http://www.mooji.org/livesatsang/.

Titta in ni som vill.
Citera
2014-01-03, 18:26
Hej på er! Jag vet inte om detta är rätt "avdelning" eller ej, men here we go.För ett par månader sedan fick jag ett mentalt sammanbrott. Jag upplöstes. Helt utan droger. Jag är nu "fast" i ett tomrum (jag lider inte direkt, men det är hemskt egentligen)., har ingen tidsuppfattning, inget ego, svarar inte på stimuli o.s.v. Jag kan, som ni förstår, omöjligt fungera i samhället och är därför sjukskriven och bor hos en vän. Går just nu hos en läkare som jag försökt förklara för vad jag upplevde, och efter efter många besök känns det kaanske (om än motvilligt) som hen börjar tro mig. Jag kände ett pulserande.."något" av villkorslös kärlek ,insikt, förståelse, frid och värme. Jag blev en del av ALLTING, och det var det vackraste jag varit med om.Jag undrar bara kort och gott: Är detta en permanent ego-död jag fått uppleva/råkat ut för? Vill verkligen tillbaka till livet, trots lidandet jag haft.
Citera
2014-01-03, 18:34
Medlem
Perfectscores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasgott
Hej på er! Jag vet inte om detta är rätt "avdelning" eller ej, men here we go.För ett par månader sedan fick jag ett mentalt sammanbrott. Jag upplöstes. Helt utan droger. Jag är nu "fast" i ett tomrum (jag lider inte direkt, men det är hemskt egentligen)., har ingen tidsuppfattning, inget ego, svarar inte på stimuli o.s.v. Jag kan, som ni förstår, omöjligt fungera i samhället och är därför sjukskriven och bor hos en vän. Går just nu hos en läkare som jag försökt förklara för vad jag upplevde, och efter efter många besök känns det kaanske (om än motvilligt) som hen börjar tro mig. Jag kände ett pulserande.."något" av villkorslös kärlek ,insikt, förståelse, frid och värme. Jag blev en del av ALLTING, och det var det vackraste jag varit med om.Jag undrar bara kort och gott: Är detta en permanent ego-död jag fått uppleva/råkat ut för? Vill verkligen tillbaka till livet, trots lidandet jag haft.

Om doktorn du går till börjar tro dig bör du söka upp en ny doktor.

Du har fortfarande lika mycket ego som du hade innan. Svårt att tro att ego delen i hjärnan skulle försvinna utan anledning *poof*.
Citera
2014-01-03, 18:36
Citat:
Ursprungligen postat av Perfectscore

Du har fortfarande lika mycket ego som du hade innan. Svårt att tro att ego delen i hjärnan skulle försvinna utan anledning *poof*.

Dessvärre sa det bara poff.
Citera
2014-01-03, 18:40
Eller ja, tror mig vet inte. Med hen vet inte vad det är. Jag vet dock att jag upplöstes. Önskar inget hellre än att komma tillbaka
Citera
2014-01-03, 18:48
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:

Grejen är den att det inte finns någon "ego-del" i hjärnan, egot skapas från olika delar av hjärnan. Om det fanns en "ego-del" hade neurologer hittat den för länge sedan.
Citera
2014-01-03, 18:50
Medlem
Perfectscores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Grejen är den att det inte finns någon "ego-del" i hjärnan, egot skapas från olika delar av hjärnan. Om det fanns en "ego-del" hade neurologer hittat den för länge sedan.

Ego-funktionen i hjärnan kanske är bättre formulerat.
Citera
2014-01-03, 18:53
Fast alla delar är utslagna. Kan röra mig, skriva äta o.s.v, men det är också allt.
Citera
2014-01-03, 18:57
Medlem
Perfectscores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasgott
Fast alla delar är utslagna. Kan röra mig, skriva äta o.s.v, men det är också allt.

Tror du har snöat in dig för mycket om egot och vad det innebär. Tror det du har 'råkat' ut för är någonting annat.
Citera
2014-01-03, 18:58
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Ego-funktionen i hjärnan kanske är bättre formulerat.

Ego-funktionen är en illusion. Det är ganska väletablerat vid det här laget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in