2013-12-04, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irit
Det finns två möjligheter för dig att få reda på "Vad är egot?": 1. att läsa i denna tråd om detta <snip>
Tror du kanske att vi har diskuterat "Egots död" fr o m oktober 2010 tills idag utan att veta och förklara vad egot är?

Oj, jag orkar inte läsa 50+ sidor om något som inte intresserar mig super mycket... Så för att svara sig...
Nej jag tror inte att ni vet vad egot's död innebär med tanke på att ni har skrivit sen 2010.
För om ni Visste vad egot var så skulle ni inte ens ställa frågan... Vad som händer utan det...Så tänker jag iaf rent krast
Citera
2013-12-04, 04:33
Citat:
Ursprungligen postat av freethespeech
Oj, jag orkar inte läsa 50+ sidor om något som inte intresserar mig super mycket... Så för att svara sig...
Nej jag tror inte att ni vet vad egot's död innebär med tanke på att ni har skrivit sen 2010.
För om ni Visste vad egot var så skulle ni inte ens ställa frågan... Vad som händer utan det...Så tänker jag iaf rent krast

Jag är på din sida. Detta är folk som är missnöjda mitt sitt liv som vill ha lite substantiell förändring. Varför de tror att döda egot är något att föredra.

för att generalisera lite.
Citera
2013-12-04, 04:44
Medlem
De vet inte ens vad ego är... Saxat från sidan innan(telefon orkar inte krångla med citat)
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Jag har uppfattat att icke-rädsla för döden är en del av "egodöd", korrekt?
Svar:
Ja, det gäller även de flesta andra rädslor vi har eftersom de är självskapade genom tankar ("tänk om....hur ska det bli med...etc).

Oj, det är fel fel fel.
Att vara rädd för döden är samma sak som att vara rädd för att inte ha levt SITT liv efter SINA önskemål...
Bara personer som är "icke-rädda" inför döden bet att de har levt lyckliga liv, att leva ett lyckligt liv innebär idag att man har en sån stor drivkraft till egenlycka att man står emot hjärnspöken och mönsteranpassning i sitt undermedvetna styrandes krafter... Det går bara att göra om man har ett starkt och virilt ego- som vill överleva i den utsträckningen att den har en förmåga att balansera ut människans största "brist" dvs. Mönstertänkande och "autopilot"-delen av hjärnan
Citera
2013-12-04, 06:43
Citat:
De vet inte ens vad ego är... Saxat från sidan innan(telefon orkar inte krångla med citat)
Citat:
Svar:
Ja, det gäller även de flesta andra rädslor vi har eftersom de är självskapade genom tankar ("tänk om....hur ska det bli med...etc).

Oj, det är fel fel fel.
Att vara rädd för döden är samma sak som att vara rädd för att inte ha levt SITT liv efter SINA önskemål...
Bara personer som är "icke-rädda" inför döden bet att de har levt lyckliga liv, att leva ett lyckligt liv innebär idag att man har en sån stor drivkraft till egenlycka att man står emot hjärnspöken och mönsteranpassning i sitt undermedvetna styrandes krafter... Det går bara att göra om man har ett starkt och virilt ego- som vill överleva i den utsträckningen att den har en förmåga att balansera ut människans största "brist" dvs. Mönstertänkande och "autopilot"-delen av hjärnan

Där satt den!
Citera
2013-12-04, 13:15
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Så vad är du ute efter egentligen?
Citera
2013-12-04, 13:25
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Citat:
Svar:

Oj, det är fel fel fel.

Ursäkta men nej. Den lycka som egot söker är obeständig och beroende på yttre omständigheter och försvinner när omständigheterna ändras. Sann inre lycka är helt oberoende av egots uppfattningar, den finns utan anledning och utan yttre betingelser.
Citera
2013-12-04, 14:01
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Citat:
Svar:

Oj, det är fel fel fel.
Nej, "rädsla för döden" och att "leva sitt liv efter SINA önskemål" är två helt skilda saker.

Citat:
Bara personer som är "icke-rädda" inför döden bet att de har levt lyckliga liv, att leva ett lyckligt liv innebär idag att man har en sån stor drivkraft till egenlycka att man står emot hjärnspöken och mönsteranpassning i sitt undermedvetna styrandes krafter
Ditt inlägg är så naivt så jag inte vart jag ska börja riktigt....men, rädsla för döden är betydligt mer komplicerat än du vill göra gällande och att man levt ett bra liv skulle vara något sorts skydd mot dödsrädsla är ju bara löjligt.
Senast redigerad av Sodomizer- 2013-12-04 kl. 14:05.
Citera
2013-12-04, 18:05
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Oj, det är fel fel fel.
Se det ur en annan synvinkel: vad stoppar dig från att göra precis vad du vill? (som leder till att bli lycklig) Fråga vilken människa som helst, så har alla en dröm. De flesta vågar inte leva den drömmen, eller ens berätta den drömmen, för de är rädda att folk ska tycka att drömmen är töntig, löjlig eller puckad. Därför lever folk ofta i självförnekelse och påstår att drömmen är för svår att uppnå, eller något annat som sätter käppar i hjulet för att nå drömmen. Det är bland annat dessa hjärnspöken som är egot. För de är dessa tankar som styr våra liv.

Jag kan erkänna direkt att jag har drömmar som jag inte vågar berätta just därför att jag är rädd att någon ska tycka att jag är löjlig. Men samtidigt så förstår jag att dessa tankar inte är jag, utan tankar som vill skydda mig, men samtidigt håller mig tillbaka. Varför ska tankar som rädsla styra mig från att bli lycklig?
Citera
2013-12-04, 19:33
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Se det ur en annan synvinkel: vad stoppar dig från att göra precis vad du vill? (som leder till att bli lycklig) Fråga vilken människa som helst, så har alla en dröm. De flesta vågar inte leva den drömmen, eller ens berätta den drömmen, för de är rädda att folk ska tycka att drömmen är töntig, löjlig eller puckad. Därför lever folk ofta i självförnekelse och påstår att drömmen är för svår att uppnå, eller något annat som sätter käppar i hjulet för att nå drömmen. Det är bland annat dessa hjärnspöken som är egot. För de är dessa tankar som styr våra liv.
Jag vet inte om du inser det riktigt men att ha en dröm (och att den drömmen ska göra en lycklig) är en utpräglad ego-konstruktion. När man börjar närma sig det man drömt om så är det ingen dröm längre, då är det verklighet (nuet). Egot existerar inte nuet och det dröjer inte länge innan "drömmen" blivit grå vardag och egot skapat en ny "dröm". Det var någon (minns ej vem) som sa något i stil med: pursuing happiness is a lost cause. You’ll just go in circles like a dog chasing its tail; never catching it and never feeling satisfied. Det är nog mycket sanning i det här, tyvärr.
Citera
2013-12-04, 19:37
Medlem
positivitizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Jag vet inte om du inser det riktigt men att ha en dröm (och att den drömmen ska göra en lycklig) är en utpräglad ego-konstruktion. När man börjar närma sig det man drömt om så är det ingen dröm längre, då är det verklighet (nuet). Egot existerar inte nuet och det dröjer inte länge innan "drömmen" blivit grå vardag och egot skapat en ny "dröm". Det var någon (minns ej vem) som sa något i stil med: pursuing happiness is a lost cause. You’ll just go in circles like a dog chasing its tail; never catching it and never feeling satisfied. Det är nog mycket sanning i det här, tyvärr.

Ja det ligger mycket i det du säger, man ska inte jaga lycka tycker jag, man ska träna sig att låta lyckan komma till en själv. Bästa sättet tycker jag för att få lycka, det är att inte vilja ha någonting alls.
Senast redigerad av positivitizer 2013-12-04 kl. 19:41.
Citera
2013-12-04, 21:07
Medlem
Citat:
.....
Varför skriver du då i en tråd som varken intresserar dig eller där du inte alls verkar förstå, vad tråden överhuvudtaget handlar om? Kan du inte skriva i en annan tråd, om du vill säga något eller känner du absolut för att förstöra just denna tråd?
Citera
2013-12-04, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-

Byt ordet dröm mot något annat, något du inte förknippar med egot. Det Pendek skriver är rätt mäktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in