Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Egot klarar sig inte utan oss, nej. Har jag sagt nåt annat?
När vi kan skilja på egot och det som inte är egot kan, eller måste, vi dock ha kvar det för att öht interagera med människor. Det bästa är att låta det ta minimal plats och hela tiden övervaka det.
Nja, jag bara påpekar att ett ego som man inte identifierar sig med inte fyller någon funktion. Och nej, man behöver inget ego för att interagera med människor, tvärtom så fungerar kommunikation mycket bättre utan ett ego eftersom man inte längre projicerar ut sina egna tankar, åsikter och förutfattade meningar på andra, något egot gör konstant. Egot kontrollerar inte heller språk och analytiskt tänkande.
Citat:
Ursprungligen postat av
FlamRed
Strikt talat så finns det inget ego, och har aldrig funnits. Vår identifikation har tidigare varit med ett ego/själ/individ som visade sig inte finnas alls.
Däremot kan vi se egot för vad det "är", och använda det där efter.
Precis som vi kan inse att en bil faktiskt inte existerar, den är ju bara en samling delar som just nu sitter ihop. En bil existerar inte i sig. Dock kan vi ju när vi insett det ändå ta bilen in till jobbet.
Jag tror du har missuppfattat lite nu....Egot existerar, utan tvekan. Däremot så är det kanske inte vad det verkar vara.
Jag håller inte med om att bilar inte existerar. Bara för att de består av olika komponenter betyder inte att de inte existerar. I sådana fall existerar inte vi människor heller eftersom vi består av olika ämnen t.ex. kol, väte, vatten, protein, mineraler etc.