2014-02-11, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flabefäster 61216
Strikt talat så finns det inget ego, och har aldrig funnits. Vår identifikation har tidigare varit med ett ego/själ/individ som visade sig inte finnas alls.

Däremot kan vi se egot för vad det "är", och använda det där efter.

Precis som vi kan inse att en bil faktiskt inte existerar, den är ju bara en samling delar som just nu sitter ihop. En bil existerar inte i sig. Dock kan vi ju när vi insett det ändå ta bilen in till jobbet.

Det stämmer, vems uppgift är det att döda egot? Egot jag inget annat än en samling tankar som en identifierar sig med och tillsynes befäster jaget. Misstaget många begår är att tro att de själva är ett ego och försöker därför eliminera sig själva. Men upplysning handlar om vad du är nu, inte vad du kan vara. Vem är sökaren?
Citera
2014-02-11, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vilket den länken bevisar?

Alltså, gud är bara ett ord. Om gud är allt som finns så är gud=universum. Och det skulle jag inte säga nej till, gud är universum, universum är gud.

Men ditt gudsbegrepp innefattar så vitt jag förstår en personlig gud, en person, någon med en agenda, någon som styr och ställer. Någon sådan har inte synts till hittills i universum.
H u r v e t d u v a d m i t t g u d s b e g r e p p i n n e f a t t a r ? Det vet du inte!
"Någon med en agenda" - ett påhittat ogrundat påstående av dig!
Senast redigerad av irit 2014-02-11 kl. 20:16.
Citera
2014-02-11, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irit
H u r v e t d u v a d m i t t g u d s b e g r e p p i n n e f a t t a r ? Det vet du inte!

Fast videon du länkade till pratade ju om att världen är skapad av en intelligens... Så helt ogrundat är det väl inte?
Citera
2014-02-11, 21:52
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Jag skrev "såvitt jag förstår".
Du protesterar alltså mot att du har en gudsbild som inbegriper en personlig gud?
Citera
2014-02-11, 22:05
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Egot klarar sig inte utan oss, nej. Har jag sagt nåt annat?
När vi kan skilja på egot och det som inte är egot kan, eller måste, vi dock ha kvar det för att öht interagera med människor. Det bästa är att låta det ta minimal plats och hela tiden övervaka det.
Nja, jag bara påpekar att ett ego som man inte identifierar sig med inte fyller någon funktion. Och nej, man behöver inget ego för att interagera med människor, tvärtom så fungerar kommunikation mycket bättre utan ett ego eftersom man inte längre projicerar ut sina egna tankar, åsikter och förutfattade meningar på andra, något egot gör konstant. Egot kontrollerar inte heller språk och analytiskt tänkande.

Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Strikt talat så finns det inget ego, och har aldrig funnits. Vår identifikation har tidigare varit med ett ego/själ/individ som visade sig inte finnas alls.

Däremot kan vi se egot för vad det "är", och använda det där efter.

Precis som vi kan inse att en bil faktiskt inte existerar, den är ju bara en samling delar som just nu sitter ihop. En bil existerar inte i sig. Dock kan vi ju när vi insett det ändå ta bilen in till jobbet.

Jag tror du har missuppfattat lite nu....Egot existerar, utan tvekan. Däremot så är det kanske inte vad det verkar vara.

Jag håller inte med om att bilar inte existerar. Bara för att de består av olika komponenter betyder inte att de inte existerar. I sådana fall existerar inte vi människor heller eftersom vi består av olika ämnen t.ex. kol, väte, vatten, protein, mineraler etc.
Citera
2014-02-11, 22:28
Citat:

Som sagt...

Ingen som tänker protestera mot detta dumma påstående? Med din logik så existerat knappt något. Inte ens denna dator som jag skriver på. Och du verkar då också räkna bort att hjärnan existerar. Vilket skulle i ditt fall vara troligt.

Å andra sidan, så som Sodomizer så vackert beskriver ego-död så vore det en skön verklighet: när man inte dömde folk för deras åsikter och attribut, utan man bemötte människor som om de vore en förlängning av sig själv. Om detta nu skulle varit fallet om egot försvunnit. Det kan man ju inte veta. Bara spekulera i. Tyvärr så är ego-dödsförespråkarna dåliga förespråkare, som så ofta när folk talar för en sak som de brinner för. Eftersom att man lätt får tunnelseende då. Kolla bara på valfri politiker.
Citera
2014-02-11, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Jag tror du har missuppfattat lite nu....Egot existerar, utan tvekan. Däremot så är det kanske inte vad det verkar vara.

Jag håller inte med om att bilar inte existerar. Bara för att de består av olika komponenter betyder inte att de inte existerar. I sådana fall existerar inte vi människor heller eftersom vi består av olika ämnen t.ex. kol, väte, vatten, protein, mineraler etc.

Om nu egot skulle existera, vad är det gjort av? Var finns det exakt? Hur stor volym upptar den? Dessa frågor går givetvis inte att svara på, och det är en indikation på att egot bara är en idé/illusion.

Nej du har helt rätt, vi människor existerar inte heller i oss själva. Människan är en process där både kroppens celler är med, och även luft/syre/gravitation/soljus osv osv. Det är bara en idé vi har att separera kroppen från resten av naturen.
Citera
2014-02-11, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Som sagt...

Ingen som tänker protestera mot detta dumma påstående? Med din logik så existerat knappt något. Inte ens denna dator som jag skriver på. Och du verkar då också räkna bort att hjärnan existerar. Vilket skulle i ditt fall vara troligt.

Ska vi vara strikta så existerar ingenting i sig självt nej, precis allt du kan tänka dig är baserat på delar och beroenden.

Ett tankeexperiment du kan göra är att tex ställa dig frågan, kan saker börja existera från ingenting? Poppade din dator upp ur tomma intet? Nej det gjorde den givetvis inte, utan den är bara en sammansättning av redan existerande delar.

Inget magiskt hände när någon satte ihop den sista delen i din dator, inget nytt påbörjade sin existens. Bara en etikett, en etikett som säger att när dom här delarna hänger ihop på det här sättet, då kallar vi det för dator.
Senast redigerad av FlamRed 2014-02-11 kl. 22:55.
Citera
2014-02-11, 23:06
Medlem
Citat:
Fast man måste inte inta supermycket psykedelika. Och det är inget att rekommendera.
Men de sidor som öppnas, eller hur du nu vill förklara det, är något som är okontrollerat eftersom det inte finns nån där som kontrollerar. Jag vet förresten inte vad du menar med egots död.

När egot kommer tillbaka kan man kanske bli "för givmild", hur man nu skulle kunna vara det, men jag fattar, ge bort alla sina pengar och så. Men om man blir manipulativ så har ju egot kommit tillbaka med full kraft, t.o.m värre menar väl du, och det gör det inte efter ett uppvaknande som inte är droginducerat. Och det finns självklart också drogrelaterade uppvaknanden där man inte somnar igen.

Googla.
Kolla gärna denna http://www.youtube.com/watch?v=0pS_wPeDxDQ

Ursäkta mej men du får gärna hålla dej utanför diskussionen. Dina inlägg i den förra tråden visar att du ändå inte är intresserad utan bara ute efter att sabba.

Vem är det som frågar? Fråga dej det först, vem du är, vad du är. Stilla alla tankar. Vem är där?
Känn dej själv när du inte tänker. Ta ett djupt andetag, följ utandningen med din uppmärksamhet och efter andetaget tar slut är det stilla innan tankarna drar igång igen. Försök att förlänga det tomma ögonblicket som uppstår. Meditera alltså. Fast inte på ett mantra utan på dej själv.

Precis.

Väldigt intressant diskussion...
Vet ni eller någon, Nåt om korsvirkes själar?
Citera
2014-02-11, 23:49
Medlem
Citat:
Fast videon du länkade till pratade ju om att världen är skapad av en intelligens... Så helt ogrundat är det väl inte?
Javisst, världen är skapad av en högre intelligens! Alla vet det, inte bara jag. Det är till och med känt hur Han gjorde det! Har du hört talas om Sefer Yetzirah - the Book of Creation/the Book of Avraham?
Men det betyder inte, att proconsul vet, vad mitt Gudsbegrepp innefattar.
Senast redigerad av irit 2014-02-11 kl. 23:54.
Citera
2014-02-12, 08:47
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Nja, jag bara påpekar att ett ego som man inte identifierar sig med inte fyller någon funktion. Och nej, man behöver inget ego för att interagera med människor, tvärtom så fungerar kommunikation mycket bättre utan ett ego eftersom man inte längre projicerar ut sina egna tankar, åsikter och förutfattade meningar på andra, något egot gör konstant. Egot kontrollerar inte heller språk och analytiskt tänkande.

Man behöver inte projicera ut sina åsikter bara för att egot är där, om man har koll på det så tar det inte över. Visst kan man väl interagera i ett "ego-by-pass" tillstånd men alla åsikter och värderingar ligger ju i egot.
-Vad tyckte du om filmen?
-Vem frågar du? Jag har inga åsikter. Filmen är vad den är.
-Vad tyckte du om konserten?
-Vem frågar du? Vem ska ha en åsikt? Jag är tomhet och extas. Konserten var musik, jag har inga värderingar. Allt är som det är.
Citera
2014-02-12, 08:51
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Javisst, världen är skapad av en högre intelligens! Alla vet det, inte bara jag. Det är till och med känt hur Han gjorde det! Har du hört talas om Sefer Yetzirah - the Book of Creation/the Book of Avraham?
Men det betyder inte, att proconsul vet, vad mitt Gudsbegrepp innefattar.

Det står ju rätt så tydligt här, din gud är en han med stort H.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in