Citat:
Ursprungligen postat av
Sodomizer-
Det var då fan vad svårt det ska vara!!! Jag trodde det var självklart att det inte bokstavligen går att ge upp sitt ego till någon/något. Att man har ett objekt att "ge upp" till är bara för att övningen ska gå enklare, "surrender to God" är kanske lite mer konkret än "surrender to nothing" t.ex.. Det är inget som gör någon skillnad.
Varför inte? Eckhart är ju en framstående teolog inom KK och jag tror att inte andra teologer har någon annan uppfattning.
Så som jag förstår gud inom katolicismen så är han något helt annat än människan, han har funnits alltid, har skapat universum, kan allt, vet allt osv. Ett väsen fristående från universum eftersom han skapat det. Detta är inte det samma som "ingenting", så surrender to god eller surrender to nothing är två helt skilda saker.
Citat:
Så om man kontemplerar Gud så lämnar man verkligheten? Intressant. Och vad menar du med "gå omvägen om gud"?
Min existens är oomstridd. Vad jag än må vara, det finns något här som upplever (som jag kallar mig själv). Alla människor har en upplevelse av att existera. Gud däremot är en tanke, ett koncept, en mental ansträngning. Du
vet att du finns. Du vet
inte om gud finns. Du måste läsa en bok eller lyssna på någon annan för att få en gudsbild. Det är inget vi är födda med.
Mitt råd är, släpp allting som inte går att verifiera.
Citat:
Jo, det är h*n, annars skulle ingen tro, eller hur? Eller menar du att alla som säger sig tro bara ljuger?
Nej de ljuger inte, de TROR att gud finns. Jag däremot VET att jag är här. Jag VET att jag kan känna kärlek mm. Gud är onödig.
Se gärna länkarna med Osho.