2025-03-28, 19:07
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PILACKO
Det här med att kategorisera in andra inom en psykologi är väl just grundat på ett ego? Vem gör egentligen så med andra människor om då inte den med ett osunt ego?
Det skapas ju till och med arbetstillfällen för alla dessa egon?
Tänk dig att kunna utbilda dig inom något "psykiatriskt och psykologiskt" och sedan kunna sitta på betald arbetstid och stämpla en lång rad människor som varandes än det ena än det andra t. ex och då som "ett ego"?
"Egots förintelse" är väl vad alla dessa arbetstillfällen skulle upphöra med?
Ett psyke ÄR man väl bara om någon annan sagt till en att man är "det eller det psyket"?

Lite längre fram i tråden byter jag ut "förintelse" mot "distans", tror jag. Det var länge sedan nu.
Alla problem vi har bottnar i psyket eller kroppen, somatiska eller psykologiska problem. Ett viktigt steg är då att inse att vi inte är psyket eller kroppen, utan vi är det som uppfattar tankar och känslor.
Tankar är något som händer oss, inget vi medvetet skapar, och när vi inser det börjar vår egen frigörelse.
Så problemet är egentligen inte egot utan identifikationen med egot.

I am not your rolling wheels, I am the highway.
I am not your carpet ride, I am the sky.

Audioslave.
Citera
2025-03-28, 19:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Lite längre fram i tråden byter jag ut "förintelse" mot "distans", tror jag. Det var länge sedan nu.
Alla problem vi har bottnar i psyket eller kroppen, somatiska eller psykologiska problem. Ett viktigt steg är då att inse att vi inte är psyket eller kroppen, utan vi är det som uppfattar tankar och känslor.
Tankar är något som händer oss, inget vi medvetet skapar, och när vi inser det börjar vår egen frigörelse.
Så problemet är egentligen inte egot utan identifikationen med egot.

I am not your rolling wheels, I am the highway.
I am not your carpet ride, I am the sky.

Audioslave.
Eh? Näe?
"Psyket" är något någon annan definierar andra som.
Citera
2025-03-29, 09:19
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PILACKO
Eh? Näe?
"Psyket" är något någon annan definierar andra som.

Kalla det vad du vill. Din inre tankevärld, din föreställning om dig själv.
Citera
2025-04-13, 22:17
Avslutad
Därför lämnar många sina fungerande liv och familje och flyr till Indien och Tibbet för att bli av med skiten men det funkar oftast inte.
Citera
2025-04-13, 22:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VetInteKanskeDet
Har mediterat nu i kanske två år men jag tycker nästan att det blir svårare och svårare. Det är svårare att hålla fokus och är nästan aldrig nöjd efter. Trodde hjärnan skulle lära sig att inte gå på högvarv men inget har blivit nämnvärt bättre.
Det verkar som att du kämpar emot dina tankar och försöker undvika eller trycka ner dem men till slut vinner de och ddå blir det en explosion av tankar. Yesta att se tankarna som några moln i himlen som bara vill passera förbi och du bara sitter och tittar på dem precis som du tittar på tv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in