2012-11-04, 17:22
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av variegata
Medvetandet är det som är medvetet, kärnan i vad vi är.
Det som på engelska heter awareness alltså?

Citat:
Psyket är vårt inre liv, vad vi har där. Där har vi även egos. Våra psyken har både medvetande och egos.
*egon. -s är ingen svensk pluraländelse. Och vad psyket är vet jag.

Citat:
Siffrorna kommer från Belsebuub vet jag, och möjligtvis har Samael Aun Weor nämnt det också. Finns säkert andra som gjort påståendet med, om de vet att det är så... Jag vet personligen inte.
Men var fick de siffrorna från då? Baseras de på någon faktisk undersökning, eller har någon bara dragit dem ur luften?
Citera
2012-11-04, 17:32
Medlem
variegatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Det som på engelska heter awareness alltså?

*egon. -s är ingen svensk pluraländelse. Och vad psyket är vet jag.

Men var fick de siffrorna från då? Baseras de på någon faktisk undersökning, eller har någon bara dragit dem ur luften?

Awareness översätts till medvetenhet. Medvetande = consciousness.

Du skrev att psyket var synonymt till medvetandet, men psyket, som jag använder ordet, har även egon (hos de flesta åtminstone). Om någon har eliminerat alla egon så finns där givetvis inte egon i personens psyke.

De siffrorna sägs de veta genom utforskande, ja. Inte bara hittat på det, för då vet man inte.
Citera
2012-11-04, 17:38
Medlem
adequates avatar
Citat:
Awareness översätts till medvetenhet. Medvetande = consciousness.
Ok, då är jag med på noterna.

Citat:
Du skrev att psyket var synonymt till medvetandet, men psyket, som jag använder ordet, har även egon (hos de flesta åtminstone). Om någon har eliminerat alla egon så finns där givetvis inte egon i personens psyke.
Ordet medvetande används ibland också som en översättning av engelskans mind. Och i betydelsen mind är medvetande och psyke synonymer. Det var därför jag skrev mind inom parentes, som ett förtydligande:
Citat:
/.../ psyke och medvetande (mind) är synonymer.
För visst förstår du att ord kan ha fler betydelser än en? Och att när risk för förvirring föreligger bör man förtydliga i vilken betydelse man använder ordet?

Citat:
De siffrorna sägs de veta genom utforskande, ja. Inte bara hittat på det, för då vet man inte.
Så om jag utforskar och finner andra siffror, vem har då rätt?
Citera
2012-11-04, 18:06
Medlem
variegatas avatar
Citat:
Ok, då är jag med på noterna.

Ordet medvetande används ibland också som en översättning av engelskans mind. Och i betydelsen mind är medvetande och psyke synonymer. Det var därför jag skrev mind inom parentes, som ett förtydligande:

För visst förstår du att ord kan ha fler betydelser än en? Och att när risk för förvirring föreligger bör man förtydliga i vilken betydelse man använder ordet?

Så om jag utforskar och finner andra siffror, vem har då rätt?

Jag förklarade vad jag menade med ordet psyke, eftersom du undrade hur jag använde termerna. Du sa då att du vet vad psyke är (vilket jag tyckte var en underlig kommentar i ett sammanhang där du undrade hur jag definierade termerna). Poängen var att definiera hur jag använde orden.

Om du kommer med ett påstående till mig och säger att du har upptäckt att människor i allmänhet har t.ex. 6% medvetande och 94% egon, hur ska jag (som inte har någon kunskap om det) avgöra vem av er som har rätt? Ni kanske båda har fel. Jag kan bara gå på min erfarenhet.
Citera
2012-11-04, 19:04
Medlem
adequates avatar
Citat:
Jag förklarade vad jag menade med ordet psyke, eftersom du undrade hur jag använde termerna. Du sa då att du vet vad psyke är (vilket jag tyckte var en underlig kommentar i ett sammanhang där du undrade hur jag definierade termerna). Poängen var att definiera hur jag använde orden.
Vad jag undrade var i vilken betydelse du använde ordet medvetande, för det ordet har flera betydelser. Jag undrade inte vad du menade med psyke, för det ordet har bara en betydelse, så vitt jag vet.

Citat:
Om du kommer med ett påstående till mig och säger att du har upptäckt att människor i allmänhet har t.ex. 6% medvetande och 94% egon, hur ska jag (som inte har någon kunskap om det) avgöra vem av er som har rätt? Ni kanske båda har fel. Jag kan bara gå på min erfarenhet.
Precis, vi kanske har fel, och det är exakt det som är min poäng. De kanske har fel på den där sidan, så varför utgick du från att de har rätt?
Citera
2012-11-04, 19:07
Medlem
Mɪnd är kognitiva förmågor som medvetandet, tänkande, resonemang, perception,.

Men medvetandet går alltid djupare.
Mind brukar man dela in i Ego , 5 sinnen , tänkande pga en person som endast använder Ego ( Mind )
genererar lägre energifrekvens än en person som styrs av Medvetande ( Mindfullness ) , som är i kontakt med sina känslor och går efter intuition.
Citera
2012-11-04, 19:25
Medlem
variegatas avatar
Citat:
Vad jag undrade var i vilken betydelse du använde ordet medvetande, för det ordet har flera betydelser. Jag undrade inte vad du menade med psyke, för det ordet har bara en betydelse, så vitt jag vet.

Precis, vi kanske har fel, och det är exakt det som är min poäng. De kanske har fel på den där sidan, så varför utgick du från att de har rätt?

Jag utgick inte från att påståendena stämmer. Skrev endast att påståendena finns, inte huruvida de är korrekta eller ej.
Citera
2012-11-04, 19:42
Medlem
adequates avatar
Citat:
Jag utgick inte från att påståendena stämmer. Skrev endast att påståendena finns, inte huruvida de är korrekta eller ej.
Aha, isåfall har jag inga invändningar alls. Att påståendena finns håller jag naturligtvis med om.
Citera
2012-11-04, 19:44
Medlem
variegatas avatar
Citat:
Aha, isåfall har jag inga invändningar alls. Att påståendena finns håller jag naturligtvis med om.

Såvida jag inte ljög?
Citera
2012-11-04, 19:52
Medlem
adequates avatar
Citat:
Såvida jag inte ljög?
Möjligt, men i och med att du också nämnde påståendet så finns det ju. Liksom, om jag säger att det finns ett påstående som säger att varannan gulgrön igelkott hoppar över månen snabbare än en giraff, så finns ju det påståendet då jag precis har uttalat det, även om det kanske inte fanns innan jag uttalade det.

Eller nåt.
Citera
2012-11-04, 19:56
Medlem
variegatas avatar
Citat:
Möjligt, men i och med att du också nämnde påståendet så finns det ju. Liksom, om jag säger att det finns ett påstående som säger att varannan gulgrön igelkott hoppar över månen snabbare än en giraff, så finns ju det påståendet då jag precis har uttalat det.

Eller nåt.

Mja, jag gav ett påstående (B) om att det finns ett påstående (A). Påstående B är inte detsamma som påstående A.
Citera
2012-11-04, 20:05
Medlem
Någon får gärna klargöra med precision exakta skillnaden mellan EGO > Medvetande.
I min tråd drog jag upp skillnaderna mellan Boxmänniskan och Spiralmänniskan, men de vetenskapliga faktorerna saknas dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in