Citat:
Ursprungligen postat av
Blink
De flesta behöver nog en väg att följa, åtminstone till en början. För det första måste de ju lära sig vad egot är och vad dess död är tänkt att vara. Olika vägar passar olika individer. Sen är det inte säkert att målen är exakt desamma.
I slutändan finns det dock en eller flera paradoxer som behöver undersökas av den som verkligen vill genomskåda egot på djupet.
Ett exempel på en sådan paradox:
Skälen till att döda egot är egoistiska.
Visserligen är det en språklig paradox, ser man förstås till existentiell realistisk krass verklighet.. som man kan separera och placera på särskilt fin plats.. att stå som bevis över hur duktig man är, att meritera sig i ytterligare en fåra.. och försöka få medalj där..
Kan svårare vara en paradox eftersom det är ett konstruerat uttryck, så länge vi behöver äta och ta in.. för att tänka.. kan det inte vara pradox. Där är det ett aber med att påpeka paradoxer, i de mentala rundgångarna.
Eftersom fulländning enl mig, måste ses i den kropp vi har. Den ska enl mig aldrig bannas eller ses som överflödig. Kroppen är också egot, om inte den tydligaste formen om vad vi är och det borde egentligen.. vara lätt att mätta fler munnar.. men sådan fenomenal förmåga att uppnå, klarar inte den samlade förmågan, inte ens med kejserliga metoder.. som nu mindfullness springer ur.
Ett försvar i letandet efter exakt vilket försvar att välja bland valfriheten att dra fram det som passar en, det gör man varje sekund.. inte enbart när man idkar andlig aktivitet, andlig aktivitet.. är enbart en del av helheten, du ska fortfarande resa dig efter uppmärksamheten, för att omvandla - eller hur.
Vad annars för nytta att beandliga sin tillvaro öht, det vore ju en kraftig förlust.
Jag menar enbart att det är bra att förstå det lilla i det stora och stora i det lilla, man kan vara väldigt uppmärksamt fokuserad också av att inte alls tillägna sig österländskt influerad meditation eller meditativ träning, att dansa eller förstå musik är också att döda egot, att räcka ut en hand under en minut under dygnets 24 timmar.. är en osjöälvisk handling man fort glömmer att man gjort och man kan kanske inte ens plocka upp handlingen ur minnesbanken, då har man i praxis fulländat allt det som kan beskrivas i hyllmeter..
Däremot, värdesätts också osjälviskheten, och det är vad jag kan tycka också ett sablans gissel, liksom att tävla i vem som har mest ont. Vem är typ minst anfäktad eller befriad av krav på motprestation.. sådant.
Det går alltså att utnyttja vad som ursprungligen var värt att uppnå, för att fortsätta styckeindela det, till att inte vara gott noig - vilket i sig kanske är entt annat uttryck för människans jakt över egen skugga, och det liksom förökar sig el. smittar.