Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-09, 19:38
  #1201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Vad än verkligheten är, så är den exakt det den är, oavsett om du kallar den nihilistisk eller deterministisk, eller filosofisk. Våra idéer och tankar kommer aldrig rå på sanningen, den är där oavsett.

Ingen av oss kommer komma i kontakt med någon absolut verklighet, ty vi har bara bilden våra sinnen ger oss. Men den bilden kan vi granska och se lite mer för vad den är.

Och granskar vi den noga så hittar vi massa saker, men vi kan inte hitta någon individ eller själ.
Du låter som du är den ende som vet. Du verkar ha ett mycket stort EGO. Lite ödmjukhet skulle kunna hjälpa dig att minska det. Ett minskad ego skulle kunna hjälpa dig även att "hitta din själ" och "upptäcka Sanningen".
Men jag misstänker att du aldrig forstått vad ego är och varför vi skall minska eller döda det - det är till din egen och alla oss stor fördel.
Har du överhuvudtaget läst något om vad folk som är insatta skrivit i tråden? Man skall helst diskutera om problemet som tråden i fråga handlar om och inte om vad som helst.
Det du filosoferar här om har ingenting med trådets syfte att göra.
Citera
2014-02-09, 20:31
  #1202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irit
Du låter som du är den ende som vet. Du verkar ha ett mycket stort EGO. Lite ödmjukhet skulle kunna hjälpa dig att minska det. Ett minskad ego skulle kunna hjälpa dig även att "hitta din själ" och "upptäcka Sanningen".
Men jag misstänker att du aldrig forstått vad ego är och varför vi skall minska eller döda det - det är till din egen och alla oss stor fördel.
Har du överhuvudtaget läst något om vad folk som är insatta skrivit i tråden? Man skall helst diskutera om problemet som tråden i fråga handlar om och inte om vad som helst.
Det du filosoferar här om har ingenting med trådets syfte att göra.

Ja du kanske har rätt. Det var inte meningen att låta som den ende som vet.

Dock kanske det är intressant för alla om du förtydligar lite vad jag har fel om?
__________________
Senast redigerad av FlamRed 2014-02-09 kl. 20:38.
Citera
2014-02-09, 20:49
  #1203
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Vad än verkligheten är, så är den exakt det den är, oavsett om någon kallar den nihilistisk eller deterministisk, eller filosofisk. Våra idéer och tankar kommer aldrig rå på sanningen, den är där oavsett.

Ingen av oss kommer komma i kontakt med någon absolut verklighet, ty vi har bara bilden våra sinnen ger oss. Men den bilden kan vi granska och se lite mer för vad den är.

Och granskar vi den noga så hittar vi massa saker, men vi kan inte hitta någon individ eller själ.

Det sista du skrev låter ju som huvudet på spiken.

Citat:
Ursprungligen postat av irit
Du låter som du är den ende som vet. Du verkar ha ett mycket stort EGO. Lite ödmjukhet skulle kunna hjälpa dig att minska det. Ett minskad ego skulle kunna hjälpa dig även att "hitta din själ" och "upptäcka Sanningen".
Men jag misstänker att du aldrig forstått vad ego är och varför vi skall minska eller döda det - det är till din egen och alla oss stor fördel.
Har du överhuvudtaget läst något om vad folk som är insatta skrivit i tråden? Man skall helst diskutera om problemet som tråden i fråga handlar om och inte om vad som helst.
Det du filosoferar här om har ingenting med trådets syfte att göra.

Jo det här är relevant i högsta grad. Verklighetens natur, vad den är eller inte är och om den isf går att uppfattas eller inte. Topic är vä iofs mera vem som uppfattar verkligheten än vad den består av kanske, men dessa två områden kan inte hållas isär.
Citera
2014-02-10, 01:03
  #1204
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Ja du kanske har rätt. Det var inte meningen att låta som den ende som vet.
Dock kanske det är intressant för alla om du förtydligar lite vad jag har fel om?
Jag tycket att det du skriver har ingenting med trådens huvudtema att göra. Antingen så skall man bidra med något till temat eller söka sig till en annan tråd med sina funderingar. Du säger att "vi" aldrig kan hitta själen. Vilka är vi? Jag och många andra jag känner har hittat själen för länge sedan. Här är bara ett citat jag redan skrivit här tidigare:

"The ego is not the true you. The true you is your soul, which like to share infinitely.
The ego and its selfish desires are not really ours.
We may think, "I want my money," or "I want my soul mate," or "I want understand why this is happening," or "I want an answer!"
But the real you - your soul - really just wants to share." - Yehuda Berg

Ju fortare vi blir av med egot, desto bättre kommer vi att hitta tillbaka till oss själva, förstå Sanningen och uppfylla syftet med Skapelsen. Om du vill veta, vad själen är rent fysiskt, se den här videon:
https://www.facebook.com/photo.php?v=463874363657511
Citera
2014-02-10, 09:36
  #1205
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irit
Jag tycket att det du skriver har ingenting med trådens huvudtema att göra. Antingen så skall man bidra med något till temat eller söka sig till en annan tråd med sina funderingar. Du säger att "vi" aldrig kan hitta själen. Vilka är vi? Jag och många andra jag känner har hittat själen för länge sedan. Här är bara ett citat jag redan skrivit här tidigare:

"The ego is not the true you. The true you is your soul, which like to share infinitely.
The ego and its selfish desires are not really ours.
We may think, "I want my money," or "I want my soul mate," or "I want understand why this is happening," or "I want an answer!"
But the real you - your soul - really just wants to share." - Yehuda Berg

Ju fortare vi blir av med egot, desto bättre kommer vi att hitta tillbaka till oss själva, förstå Sanningen och uppfylla syftet med Skapelsen. Om du vill veta, vad själen är rent fysiskt, se den här videon:
https://www.facebook.com/photo.php?v=463874363657511
Som sagt, jag tycker Flamred´s inlägg är väldigt relevant.

Jag ser det som att du fastnat på halva vägen. Vi är inte vårt ego, nej, men vi är inte vår själ heller.
Den är bara ytterligare ett plagg vi kommer att ta av oss. Du ser din själ som "du" men det är bara en annan identifikation. Du byter ut egot mot själen. Same shit different name. Identifikationen kvarstår.

Vi vill inte bli av med egot heller för den delen, vi vill bara släppa identifikationen med det.

Sanningen går inte att förstå med våra sinnen som FlamRed så riktigt påpekar.
Det skulle vara som att se alla sidorna på en tärning samtidigt, det går inte. Våra intellektuella förmågor och våra sinnen är begränsade. Sanningen är obegränsad.

"Uppfylla syftet med skapelsen", vems syfte menar du? Det låter misstänkt religiöst. Vilket syfte skulle det vara? Och hur fick du reda på det?
__________________
Senast redigerad av proconsul 2014-02-10 kl. 09:39.
Citera
2014-02-10, 18:56
  #1206
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irit
Jag tycket att det du skriver har ingenting med trådens huvudtema att göra. Antingen så skall man bidra med något till temat eller söka sig till en annan tråd med sina funderingar. Du säger att "vi" aldrig kan hitta själen. Vilka är vi? Jag och många andra jag känner har hittat själen för länge sedan. Här är bara ett citat jag redan skrivit här tidigare:
[/url]

Ja, vi kanske menar samma sak men använder olika ord? Om du med själ menar hela universum (som antyds lite i videon du länkade till), så är det precis så.

Det enda som finns att identifiera sig med är med alltet, oneness, själen(?), universum, sanningen, kärleken, kalla det vad man vill. Man kan kalla det gud också, om man inte tar gubben-i-molnen tolkningen av gud.

Eller menar du att du har hittat en egen personlig själ? Vad skulle det vara, eller bestå av? (Videon säger mycket riktigt att "själen" är oneness).
__________________
Senast redigerad av FlamRed 2014-02-10 kl. 19:04.
Citera
2014-02-10, 20:43
  #1207
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vi vill inte bli av med egot heller för den delen, vi vill bara släppa identifikationen med det.

Vem påstår det? Och vad fyller ett ego som man inte identifierar sig med för funktion? Ett ego som ingen identifierar sig med är inget ego över huvud taget, eller hur?
Citera
2014-02-10, 21:55
  #1208
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Ja, vi kanske menar samma sak men använder olika ord? Om du med själ menar hela universum (som antyds lite i videon du länkade till), så är det precis så.

Det enda som finns att identifiera sig med är med alltet, oneness, själen(?), universum, sanningen, kärleken, kalla det vad man vill. Man kan kalla det gud också, om man inte tar gubben-i-molnen tolkningen av gud.

Eller menar du att du har hittat en egen personlig själ? Vad skulle det vara, eller bestå av? (Videon säger mycket riktigt att "själen" är oneness).
Det är möjligt att jag inte förstod det du sa om själen, sorry. Men kvarstår att var och en av oss har en själ. Vad denna själen är kan man t.ex. får reda i bästsäljarboken "Samtal med Gud", del 3. Det förstår man även av videon jag länkade till. Även purpose of our lives framgår bl. a. därav.

"The soul is a part of God, the spark of our supernal Father. Hence, our soul is our true father and the governor of our body...." ,"...spiritual transformation, in essence, concerns the nullification of the ego and the subjugation of the body`s reactive, impulsive nature..., "our ego... is merely an illusion of our true self, a cloud-like vapor that blocks the sun and feeds off the steamy heat of our selfish desires"..... "only through free will - defined as the determination to resist our ego, or Evil Inclination - can vi ever ignite spiritual Light in our life." -- Yehuda Berg.

Proconsul skulle så gärna eliminera Gud ur alla trådar. Men det går inte. GUD är allt som finns:
http://www.youtube.com/watch?v=ExzJWutQpuY
Citera
2014-02-10, 22:49
  #1209
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Vem påstår det? Och vad fyller ett ego som man inte identifierar sig med för funktion? Ett ego som ingen identifierar sig med är inget ego över huvud taget, eller hur?
Egot klarar sig inte utan oss, nej. Har jag sagt nåt annat?
När vi kan skilja på egot och det som inte är egot kan, eller måste, vi dock ha kvar det för att öht interagera med människor. Det bästa är att låta det ta minimal plats och hela tiden övervaka det.
Citera
2014-02-10, 23:04
  #1210
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irit

Proconsul skulle så gärna eliminera Gud ur alla trådar. Men det går inte. GUD är allt som finns:
http://www.youtube.com/watch?v=ExzJWutQpuY

Vilket den länken bevisar?

Alltså, gud är bara ett ord. Om gud är allt som finns så är gud=universum. Och det skulle jag inte säga nej till, gud är universum, universum är gud.

Men ditt gudsbegrepp innefattar så vitt jag förstår en personlig gud, en person, någon med en agenda, någon som styr och ställer. Någon sådan har inte synts till hittills i universum.
Citera
2014-02-10, 23:11
  #1211
Medlem
MellowHighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irit
Det är möjligt att jag inte förstod det du sa om själen, sorry. Men kvarstår att var och en av oss har en själ. Vad denna själen är kan man t.ex. får reda i bästsäljarboken "Samtal med Gud", del 3. Det förstår man även av videon jag länkade till. Även purpose of our lives framgår bl. a. därav.

"The soul is a part of God, the spark of our supernal Father. Hence, our soul is our true father and the governor of our body...." ,"...spiritual transformation, in essence, concerns the nullification of the ego and the subjugation of the body`s reactive, impulsive nature..., "our ego... is merely an illusion of our true self, a cloud-like vapor that blocks the sun and feeds off the steamy heat of our selfish desires"..... "only through free will - defined as the determination to resist our ego, or Evil Inclination - can vi ever ignite spiritual Light in our life." -- Yehuda Berg.

Proconsul skulle så gärna eliminera Gud ur alla trådar. Men det går inte. GUD är allt som finns:
http://www.youtube.com/watch?v=ExzJWutQpuY

Jag har egentligen inget emot om folk vill kalla oneness/medvetandet etc. för gud, men det är ju bara ännu ett koncept. Ett koncept kan aldrig fånga sanningen utan är bara ytterligare ett namn som vi sätter på den, det ger oss ungefär lika mycket förståelse för den som vilket annat ord som helst. Bara för att jag kallar en apelsin för apelsin så ger det ju mig ingen som helst kunskap om själva föremålet. Däremot kan det leda till en falsk trygghet, jag tror att jag nu vet vad en apelsin är bara för att jag satt ett namn på det.

För mig känns det lite som samma sak att använda koncept som gud när man vill försöka förstå sånt här, man får liksom en falk känsla av att "nu äntligen förstår jag livets mening, gud är allt etc." Om man trivs med det så fine, men jag tror inte att vi någonsin kan fånga sanningen med hjälp av ord. Jag tror snarare att vi måste gå bortom ord och koncept för att sluta identifiera oss med egot.
Citera
2014-02-11, 07:36
  #1212
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Vem påstår det? Och vad fyller ett ego som man inte identifierar sig med för funktion? Ett ego som ingen identifierar sig med är inget ego över huvud taget, eller hur?

Strikt talat så finns det inget ego, och har aldrig funnits. Vår identifikation har tidigare varit med ett ego/själ/individ som visade sig inte finnas alls.

Däremot kan vi se egot för vad det "är", och använda det där efter.

Precis som vi kan inse att en bil faktiskt inte existerar, den är ju bara en samling delar som just nu sitter ihop. En bil existerar inte i sig. Dock kan vi ju när vi insett det ändå ta bilen in till jobbet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback