2014-03-11, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sellerii
Skitsamma vi glömmer allt detta. Får huvudvärk.

Det jag försöker göra är att genomskåda mitt ego som ni säger att ni gjort. När jag mediterar så upplever jag att jag slappnar av typ, märker ingen skillnad. Men du sa tidigare att allt man gör är ett uttryck för egot, alltså alla tankar osv, hur fan ska jag komma till nån jävla förståelse om egot när alla tankar är egot??!?!!?!?

Din frustration är naturlig.

Det du beskriver är vad som ofta upplevs som den (tillsynes) paradoxala och omöjliga uppgiften i sökandet.

Men (!) paradoxen, precis som sökandet, uppstår bara om du utgår från att du är ett ego. Detta antagande gör alla sökare - annars skulle det inte behövas något sökande.
Citera
2014-03-11, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Ja. Naturligvis är allt en helhet/enhet som inget kan stå utanför. Men det vi pratade om var distinktionen mellan egot och medvetandet och jag säger då att det är egot som pratar och inte medvetandet eftersom medvetandet inte har något behov av att profilera sig.

Om vi inte gör skillnad på saker kan vi inte tala om dem, precis som du säger.

De flesta brukar använda egot som tron på in individ/entitet, inte som en benämning på handlingar.

Det krävs ingen identitet för att tala, kommunicera eller gå och hugga ved.

Du verkar använda ordet ego för att beskriva allt en människa gör, och därav våra olika sätt att uttrycka oss.
Senast redigerad av FlamRed 2014-03-11 kl. 16:37.
Citera
2014-03-11, 17:22
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
De flesta brukar använda egot som tron på in individ/entitet, inte som en benämning på handlingar.

Det krävs ingen identitet för att tala, kommunicera eller gå och hugga ved.

Du verkar använda ordet ego för att beskriva allt en människa gör, och därav våra olika sätt att uttrycka oss.

Handlingar uppstår inte av sig själva, de föregås av tankar (om vi inte avser ryggmärgsreflexer).
Att kommunicera kräver en identitet, vem är det annars som kommunicerar? Att hugga ved kanske inte kräver en identitet men vägen dit gör det. Vem vill ha in ved i huset? Vem planerade vedhuggningen? Allt vi företar oss gör vi som individer. Hur skulle det kunna vara annorlunda?
Citera
2014-03-11, 18:15
Medlem
Citat:
Handlingar uppstår inte av sig själva, de föregås av tankar (om vi inte avser ryggmärgsreflexer).
Att kommunicera kräver en identitet, vem är det annars som kommunicerar? Att hugga ved kanske inte kräver en identitet men vägen dit gör det. Vem vill ha in ved i huset? Vem planerade vedhuggningen? Allt vi företar oss gör vi som individer. Hur skulle det kunna vara annorlunda?

Det är ju det som är hela poängen med upplysning/egodöd, att inse att handlingar inte kräver en ägare. Att tankar inte kräver en ägare.
Citera
2014-03-11, 19:12
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Det är ju det som är hela poängen med upplysning/egodöd, att inse att handlingar inte kräver en ägare. Att tankar inte kräver en ägare.

Exakt. Majoriteten av våra handlingar kommer från vårt undermedvetna, det är ett vetenskapligt faktum. Precis som du skriver så är det det som är själva illusionen, att det finns en liten gubbe (ego) inuti som kontrollerar allt.

Lästips: http://www.amazon.com/Subliminal-Unc...+your+behavior

Ramachandrans recension....This delightfully accessible yet intellectually rigorous book transcends traditional boundaries between neuroscience, psychology and philosophy, to tackle the riddle of the unconscious mind. Freud bashing is a popular intellectual pastime these days (I myself have been guilty on occasion) but Mlodinow shows that by emphasizing the unconscious he was on the right track: we are completely unaware of the vast majority of events going on inside our brains. The book presents compelling evidence gleaned from a variety of sources to show that much of our behavior is governed not so much by our conscious mind – which is prone to claim credit – but by a cauldron of motives, drives and unconscious propensities of which we are largely oblivious. Indeed, most of our actions are carried out by the unconscious mind (or minds ) which exists in peaceful harmony with the conscious person "inside" your body. The question of why we are conscious of the tip of the iceberg of neural activity continues to remain elusive but, perhaps, the answer can be found by asking what you can do without being conscious; What’s the IQ of the unconscious mind? Here Mlodinow offers dazzling new insights into what the unconscious can and does do, to influence our lives.
Citera
2014-03-11, 20:22
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Well, yes. Jag är inte mina tankar eller handlingar. Men jag är inte min kropp heller. Försvinner kroppen när jag inser att den inte är min? Eller finns den kvar?
Citera
2014-03-11, 20:25
Medlem
Citat:
Well, yes. Jag är inte mina tankar eller handlingar. Men jag är inte min kropp heller. Försvinner kroppen när jag inser att den inte är min? Eller finns den kvar?

Du är inte dina tankar, du är inte dina handlingar, och du är inte din kropp.

När du inser detta så försvinner inte tankarna, inte handlingarna, och inte kroppen.

Dvs, du inser att allt finns precis som vanligt, bara att det inte fanns "någon" som ägde grejorna.
Citera
2014-03-12, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Exakt. Majoriteten av våra handlingar kommer från vårt undermedvetna, det är ett vetenskapligt faktum. Precis som du skriver så är det det som är själva illusionen, att det finns en liten gubbe (ego) inuti som kontrollerar allt.

Lästips: http://www.amazon.com/Subliminal-Unc...+your+behavior

Ramachandrans recension....This delightfully accessible yet intellectually rigorous book transcends traditional boundaries between neuroscience, psychology and philosophy, to tackle the riddle of the unconscious mind. Freud bashing is a popular intellectual pastime these days (I myself have been guilty on occasion) but Mlodinow shows that by emphasizing the unconscious he was on the right track: we are completely unaware of the vast majority of events going on inside our brains. The book presents compelling evidence gleaned from a variety of sources to show that much of our behavior is governed not so much by our conscious mind – which is prone to claim credit – but by a cauldron of motives, drives and unconscious propensities of which we are largely oblivious. Indeed, most of our actions are carried out by the unconscious mind (or minds ) which exists in peaceful harmony with the conscious person "inside" your body. The question of why we are conscious of the tip of the iceberg of neural activity continues to remain elusive but, perhaps, the answer can be found by asking what you can do without being conscious; What’s the IQ of the unconscious mind? Here Mlodinow offers dazzling new insights into what the unconscious can and does do, to influence our lives.

Kolla även in Sam Harris på samma tema,

http://www.youtube.com/watch?v=cf9eGUWGtyo
Citera
2014-03-12, 08:48
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Du är inte dina tankar, du är inte dina handlingar, och du är inte din kropp. Eller ditt ego.

När du inser detta så försvinner inte tankarna, inte handlingarna, och inte kroppen. Eller egot.

Dvs, du inser att allt finns precis som vanligt, bara att det inte fanns "någon" som ägde grejorna.

Jag redigerade lite. Ok? Eller? En fråga, om egot försvinner vems är då alla åsikter och preferenser?

Som jag ser det är inte upplysningen avsaknad av ego utan av-identifikation med det, som med kroppen. Jag har en kropp, jag är inte en kropp. Jag har ett ego men jag är inget ego, jag kan se att det är en illusion. Mitt ego är ett redskap för att manövrera i världen, som min kropp, känslor, intellekt etc. Inget av det är jag men det betyder inte att det inte finns ( som en illusion).
Citera
2014-03-12, 09:09
Medlem
Citat:
JSom jag ser det är inte upplysningen avsaknad av ego utan av-identifikation med det, som med kroppen. Jag har en kropp, jag är inte en kropp. Jag har ett ego men jag är inget ego, jag kan se att det är en illusion. Mitt ego är ett redskap för att manövrera i världen, som min kropp, känslor, intellekt etc. Inget av det är jag men det betyder inte att det inte finns ( som en illusion).

Jo, jag börjar förstå att du använder begreppet ego så.

Dock är det ju synd att säga att du har ett ego, när du sedan inte kan säga vad det är för något.

Och det låter konstigt att säga att du både har ett ego, och att det är en illusion. Saker som är en illusions finns ju faktiskt inte.
Senast redigerad av FlamRed 2014-03-12 kl. 09:17.
Citera
2014-03-12, 09:17
Medlem
Citat:
Jag redigerade lite. Ok? Eller? En fråga, om egot försvinner vems är då alla åsikter och preferenser?

Ingens. Det är ju hela poängen.
Citera
2014-03-12, 12:16
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jo, jag börjar förstå att du använder begreppet ego så.

Dock är det ju synd att säga att du har ett ego, när du sedan inte kan säga vad det är för något.

Och det låter konstigt att säga att du både har ett ego, och att det är en illusion. Saker som är en illusions finns ju faktiskt inte.

Illusioner finns för dem som ser dem. Verkligheten skapas i vårt inre, det finns ingen yttre objektiv verklighet som är oberoende av betraktaren.
Jag kan inte säga vad jag är. Jag kan bara tala om mig själv i negativa termer, jag är inte det, inte detta. Neti neti som man säger. Finns jag inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in