Citat:
Ursprungligen postat av
FlamRed
Jo givetvis. Och vågor möter inte heller varandra, ändå är dom samma hav.
Ungefär som det är samma gravitation runt alla planeter är det samma medvetande runt alla hjärnor.
Snöflingor är också unika men är samma is från samma atmosfär.
Som jag ser det är tron på ett universellt medvetandet ett "leap of faith" i stil med tron på Gud. Inget fel med det. Jag brukade också ha den synen. Nu är jag dock inte så säker längre.
Definitionen av medvetandet kan variera. Vetenskapen har inte lyckats förklara det än. Den definition jag använder är i alla fall att medvetande i grunden är synonymt med upplevelse. Där det finns en kontinuerlig upplevelse där finns det också ett jag (eftersom det är samma sak).
Sen håller jag med om att jaget, som många ser det till vardags, är en typ av illusion. Dock har jag svårt att se det som helt icke-existerande. Om det endast finns ett universellt medvetande, så borde det väl även endast finnas en upplevelseström, som innehåller alla perspektiv samtidigt, och inte som nu, många separerade upplevelseströmmar.
Sen kan jag inte med säkerhet veta att andra varelser också upplever världen, men det känns bra att tro på att så är fallet.