2016-03-12, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Där är det e^(r^2) r som integreras. Den går att integrera eftersom faktorn r i princip är en inre derivata.

För övrigt är vi litet oförsiktiga med "går att integrera". Vad vi menar här är att det inte finns någon elementär funktion som är primitiv funktion till e^(r^2).
Är du lärare?
Citera
2016-03-12, 22:51
Medlem
Citat:
Där är det e^(r^2) r som integreras. Den går att integrera eftersom faktorn r i princip är en inre derivata.

För övrigt är vi litet oförsiktiga med "går att integrera". Vad vi menar här är att det inte finns någon elementär funktion som är primitiv funktion till e^(r^2).

Ahh ser nu att jag glömde funktionaldeterminanten, då blir den enklare att integrera ja Men tack för att du såg det!
Citera
2016-03-12, 23:59
Medlem
Shawn92s avatar
Tjena!

Håller på att ta reda på överföringsfunktionen men förstår inte riktigt lösningen i facit, då jag knappt fått en bråkdel av lösningen.

http://imgur.com/LsFy4gQ

Det ENDA jag fick var det gröna. Jag använde mig helt enkelt av formlerna jag strykit under med svart till vänster. Jag fick följande: sF(s)-f(0)+4sF(s)-f(0) = 2 / s^2 + 4. Sen fastnar jag helt. Vart ska jag ta mig härifrån fram till svaret de får?

Uppskattar ifall någon kan bryta ned det för mig!
Citera
2016-03-13, 08:43
Medlem
Citat:
ln(x) är bara definierad för x > 0.
1/x är bara definierad för x ≠ 0.
Alltså, ln(x)/x är bara definierad för x > 0.

x^u är bara definierad för x > 0 om u inte endast löper över heltal.
Med u = ln(x)/x så löper u inte bara över heltal.
Alltså, x^u, är bara definierad för x > 0.

Vi kan nu sluta oss till att x^{ln(x)/x} bara är definierad för x > 0.

För att hitta värdemängden måste vi söka max och min. Vi gör det som vanligt genom att derivera:

f(x) = x^{ln(x)/x} = (e^{ln(x)})^{ln(x)/x} = e^{ln(x)²/x}

f´(x) = e^{ln(x)²/x} · (2 ln(x)/x · x - ln(x)² · 1)/x² = x^{ln(x)/x} · (2 ln(x) - ln(x)²)/x² = 0
då ln(x) = 0 eller ln(x) = 2, dvs då x = 1 eller x = e².

f(1) = 1^{ln(1)/1} = 1
f(e²) = (e²)^{ln(e²)/e²} = (e²)^{2/e²} = e^{4/e²}

Vi måste även undersöka gränsvärden:
lim_{x→0+} f(x) = lim_{x→0+} e^{ln(x)²/x} = e^{lim_{x→0+} ln(x)²/x} = e^{+∞} = +∞
lim_{x→+∞} f(x) = lim_{x→+∞} e^{ln(x)²/x} = e^{lim_{x→+∞} ln(x)²/x} = e^{0} = 1

Eftersom e^{ln(x)²/x} är kontinuerlig för x > 0 antas helt klart värden mellan 1 och +∞ (1 inkluderad). Och eftersom 4/e² > 0 gäller att e^{4/e²} > 1, så denna stationära punkt ligger inte under 1.

Alltså är värdemängden [1, ∞).

Och ritar man upp grafen för funktionen finner man att den vid små positiva tal kommer uppifrån +∞, når ett lokalt minimum vid x = 1, stiger till ett lokalt maximum vid x = e² och sedan långsamt avtar igen ned mot värde 1.

Okej, tack Manne.

Men är inte det där lite inblandat av Asymptoter, och så?

kkan man inte derivera två gånger för att se värdemängden(maxi och minimivärde)?

Uppgiften är nämligen att man ska undersöka x^{lnx/x} med avseende på asymptoter och extrempunkter.

Det känns som hela det där var uppgiften? Jag hade tänkt att dela upp uppgiften i
1.Värde-och-defintionsmängd.
2.Extrempunkter(=är det samma sak som stationära punkter?)
3.Asympoter.
Citera
2016-03-13, 09:59
Medlem
Hej! På den här uppgiften: http://puu.sh/nEOf2/f6f1393c76.png. För att ta reda på tangentlinjen till kurvan, varför kan jag inte ta reda på gradienten, sätta in skärningspunkten (2,4,8) som var rätt och sen sen får jag (16,-8,8) = 16x-8y+8z=d och sen sätter jag in punkten igen och löser ut d? Varför fungerar inte detta sätt?
Citera
2016-03-13, 10:56
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
Hej! På den här uppgiften: http://puu.sh/nEOf2/f6f1393c76.png. För att ta reda på tangentlinjen till kurvan, varför kan jag inte ta reda på gradienten, sätta in skärningspunkten (2,4,8) som var rätt och sen sen får jag (16,-8,8) = 16x-8y+8z=d och sen sätter jag in punkten igen och löser ut d? Varför fungerar inte detta sätt?

Till att börja med så är 16x-8y+8z=d en ekvation för ett plan i ℝ³ och inte en linje.
Citera
2016-03-13, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Till att börja med så är 16x-8y+8z=d en ekvation för ett plan i ℝ³ och inte en linje.

Det är sant, det där sättet är nog för att räkna ut tangentekvationen till planet. Hur tar jag reda på tangentlinjen?
Citera
2016-03-13, 11:25
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
Det är sant, det där sättet är nog för att räkna ut tangentekvationen till planet. Hur tar jag reda på tangentlinjen?

Eftersom linjen Γ är parametriserad med parametern t så deriverar du de uttrycken med avseende på t och sätter sedan in det t-värde som motsvarar den skärningspunkt du har. Då får du riktningsvektorn som du sedan kombinerar med skärningspunkten för att skapa en tangentvektor.
Citera
2016-03-13, 11:33
Medlem
Citat:
Det stämmer inte generellt att ändpunkterna skulle vara ointressanta. Har man en andragradsfunktion med negativ x²-term och punkten där derivatan är noll ingår i intervallet och inte själv är en ändpunkt så är ändpunkterna ointressanta eftersom maxvärdet då antas där derivatan är noll. Har man en andragradsfunktion med positiv x²-term är det tvärtom bara ändpunkterna som är intressanta.

Jag förstår. Om x²-termen är positiv kommer ändpunkterna att vara maximivärdet. Om x²-termen däremot är negativ kommer maximivärdet att antas där derivatan för funktionen är 0. Tack
Citera
2016-03-13, 13:00
Medlem
Citat:
Eftersom linjen Γ är parametriserad med parametern t så deriverar du de uttrycken med avseende på t och sätter sedan in det t-värde som motsvarar den skärningspunkt du har. Då får du riktningsvektorn som du sedan kombinerar med skärningspunkten för att skapa en tangentvektor.

Okej då är jag med och fick rätt, tack för en bra förklaring!
Citera
2016-03-13, 14:05
Medlem
pissoars avatar
Integration i flera variabler:

Jag skall integrera z dV över området E som ges av punkterna (x,y,z): (0,0,0), (1,0,0), (0,2,0) samt (0,0,3). Hur får jag fram integrationsgränserna för z, y, och x?

Facit säger: 0≤z≤(6-6x-3y)/2, 0≤y≤2-2x, 0≤x≤1
Citera
2016-03-13, 14:19
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pissoar
Integration i flera variabler:

Jag skall integrera z dV över området E som ges av punkterna (x,y,z): (0,0,0), (1,0,0), (0,2,0) samt (0,0,3). Hur får jag fram integrationsgränserna för z, y, och x?

Facit säger: 0≤z≤(6-6x-3y)/2, 0≤y≤2-2x, 0≤x≤1

Att gränserna för x ges av 0≤x≤1 följer av de två första punkterna. Du kan sedan rita de tre första punkterna i ett xy-koordinatsystem för att se att y börjar vid 0 och går till en linje som ges av 2 - 2x.

Det fjärde hörnet ligger på z-axeln och du kan rita upp linjerna i xz-planet och yz-planet för att kunna konstruera den övre gränsen för z. Att den nedre gränsen ges av z = 0 följer av att se hur de fyra punkterna ligger i förhållande till varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in