Citat:
Ursprungligen postat av
transkript
För vilka tal på a gäller att kurvan y=x^3+ax^2+x har terraspunkt?
En tredjegradskurva har en terrasspunkt när derivatan har en dubbelrot:
y' = 3x² + 2ax + 1 = 3(x² + 2ax/3) + 1 = 3(x + a/3)² + (1 - a²/3) har dubbelrot då 1 - a²/3 = 0, dvs då a = ±√3.
Terrasspunkten hittas då i x = -a/3 = ∓1/√3.
Genom en omskrivning av ekvationen för kurvan kan vi utläsa det mer direkt:
y = x³ + ax² + x = (x + a/3)³ + (1 - a²/3)(x + a/3) + (2a³/27 - a/3)
Kurvan har en terrasspunkt när den är en translation av y = x³, dvs när (1 - a²/3)(x + a/3) försvinner, vilket den gör då 1 - a²/3 = 0. Terraspunkten hittas då x + a/3 = 0.
Citat:
Ursprungligen postat av
transkript
Kan sådana kurvor ha fler än en terasspunkt?
Tredjegradskurvor kan inte ha fler än en terrasspunkt eftersom derivatan, en andragradare, bara kan ha en dubbelrot.
Citat:
Ursprungligen postat av
transkript
Kan andra kurvor ha fler än en terasspunkt?
Ja, en femtegradskurva kan ha två terrasspunkter.
Exempel: Om y' = (x+1)²(x-1)² får vi en terrasspunkt i x = -1 och en i x = +1.
Citat:
Ursprungligen postat av
transkript
Finns det något speciellt med terasspunkter så man inte kan generalisera det på ekvationerna som max/mini punkter eller har jag missat något?
Vilket slags generalisering tänker du på i fallet max/min-punkter?
Citat:
Ursprungligen postat av
transkript
Jag såg någonstans att för att en terrasspunkt ska gälla bör x-värdet ge 0 i första och andra derivatan och i den tredje ge något annat än 0, stämmer det?
Första- och andraderivatan ska vara noll. Tredjederivatan kan också vara noll, men om den är det kan vi ha en annan typ av punkt än terrasspunkt.
Exempel:
För y = x^3 gäller y'(0) = y''(0) = 0, y'''(0) ≠ 0, och grafen har en terrasspunkt.
För y = x^4 gäller y'(0) = y''(0) = 0, y'''(0) = 0, och grafen har ingen terrasspunkt.
För y = x^5 gäller y'(0) = y''(0) = 0 = y'''(0) = y''''(0) = 0, y'''''(0) ≠ 0, och grafen har en terrasspunkt.
Generellt gäller: Om y'(a), y''(a), och sedan derivatorna av upp till ordning n är noll, men derivatan av ordning n+1 inte är noll, så föreligger en terrasspunkt om n är jämnt, ett max/min om n är udda.