2015-06-09, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oea
Hur kan jag lösa faktoriseringsuppgifter snabbare än att skriva upp en hel PQ formel och lösa från x1 och x2?

Tex

x^2 + 13x + 36

?

Följande sätt kanske fungerar för dig:

x^2 + 13x + 36 = 0
x^2 + 13x = -36
x(x + 13) = -36

Nu framgår det att x måste vara ett negativt tal.

Förklaring:
Detta eftersom att x * (x+13) ska kunna bli negativt, dvs -36, så kan inte både x och (x+13) vara negativa. Inte heller kan de vara positiva båda två. Detta innebär att x måste vara negativt.
Eftersom x+13 inte kan vara negativt så måste x vara större än -13 och mindre än 0.

Nu går det att testa sig fram, men jag ser redan nu att x = -4

-4 insatt i originalfunktionen:
(-4)^2 + 13*(-4) + 36 = 16 + (-52) + 36 = 16 - 52 + 36 = 52 - 52 = 0

Någon får väl skrika till ifall detta sätt jag förklarade ej är pålitligt. Det var ett tag sedan jag studerade denna matte och jag använde i de flesta fall PQ-formeln.
Citera
2015-06-09, 17:08
Medlem
Rewindings avatar
Ganska lätt uppgift som jag i själva verket tror att facit är fel eller så har jag hjärnsläpp..

Två kort dras ur en vanlig kortlek, bestäm sannolikheten för att få minst ett ess

Då tänker jag 4/52*4/51 = 4/663(4/51 då den vill ha sannolikheten för minst ett och därför kan vi dra fel på första men fortfarande ha 4 ess kvar).

Facit vill ha svaret till 33/221 ?
Citera
2015-06-09, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minderoerig
Följande sätt kanske fungerar för dig:

x^2 + 13x + 36 = 0
x^2 + 13x = -36
x(x + 13) = -36

Nu framgår det att x måste vara ett negativt tal.

Förklaring:
Detta eftersom att x * (x+13) ska kunna bli negativt, dvs -36, så kan inte både x och (x+13) vara negativa. Inte heller kan de vara positiva båda två. Detta innebär att x måste vara negativt.
Eftersom x+13 inte kan vara negativt så måste x vara större än -13 och mindre än 0.

Nu går det att testa sig fram, men jag ser redan nu att x = -4

-4 insatt i originalfunktionen:
(-4)^2 + 13*(-4) + 36 = 16 + (-52) + 36 = 16 - 52 + 36 = 52 - 52 = 0

Någon får väl skrika till ifall detta sätt jag förklarade ej är pålitligt. Det var ett tag sedan jag studerade denna matte och jag använde i de flesta fall PQ-formeln.

Saken är den, svaret ska bli (x - 1)(x - 5)..
Citera
2015-06-09, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rewinding
Ganska lätt uppgift som jag i själva verket tror att facit är fel eller så har jag hjärnsläpp..

Två kort dras ur en vanlig kortlek, bestäm sannolikheten för att få minst ett ess

Då tänker jag 4/52*4/51 = 4/663(4/51 då den vill ha sannolikheten för minst ett och därför kan vi dra fel på första men fortfarande ha 4 ess kvar).

Facit vill ha svaret till 33/221 ?
Sannolikheten att inte få något ess alls är (48/52)*(47/51)
Sannolikheten att få minst ett ess blir då 1 - (48/52)*(47/51)
Citera
2015-06-09, 17:18
Medlem
Rewindings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbash
Sannolikheten att inte få något ess alls är (48/52)*(47/51)
Sannolikheten att få minst ett ess blir då 1 - (48/52)*(47/51)

Tack.. sicket hjärnsläpp man får ibland
Citera
2015-06-09, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oea
Saken är den, svaret ska bli (x - 1)(x - 5)..

Förlåt slarvade när jag läste ditt inlägg.
Menar du att det står i facit att svaret är (x-1)(x-5) eller menar du att svaret ska vara på sådan "form"?

EDIT: Svaret blir (x+4)(x+9)

Detta kom jag fram till eftersom jag fick ut dessa i slutet på mitt tidigare inlägg och testade att använda mig utav dem.
Minns tyvärr inte hur man löser dessa sorters uppgifter på bästa sätt, men det är nog PQ-formeln som gäller.
Senast redigerad av minderoerig 2015-06-09 kl. 17:38.
Citera
2015-06-09, 18:58
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
Tjena!

Håller på med linjär algebra och geometri 1 och har stött på en mindre utmaning som jag gärna tar hjälp i! Det är främst 2 problem som jag vill gärna förstå tankesättet kring (vill alltså inte veta riktigt veta "varför" pga. tidsbrist inför tentan).

http://www.ladda-upp.se/files/2015/b151780.png

I den ovanstående bilden förstår jag inte riktigt steget där man helt enkelt tar bor en hel rad från matrisen och ändrar sedan tecken på rad 2. är detta för att som det står "homogent system" och att det alltid finns k1=k2=0? Förstår inte riktigt vad de menar. Är det för att det stod -1 = 0 samt -2 = 0 ?

Matrisnotationen som används är en kortform för

1*k1 + 2*k2 = 0
0*k1 - 1*k2 = 0
0*k1 - 2*k2 = 0

Både den andra och den tredje raden ovan säger i grunden samma sak, nämligen att k2 = 0. Därför kan man ta bort tredje raden, eftersom den inte erbjuder någon extra information utöver vad den andra redan ger. Man hade lika gärna kunna ta bort den andra raden dock.

Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
http://www.ladda-upp.se/files/2015/b151781.png

I denna uppgift förstår jag inte riktigt varför man får att w3 = t. Jag avläser matrisen såsom att w3 = 2 (till vänster om det rödmarkerade). W1 och W2 köper jag varför de blir som de blir, men vill få det klart för mig varför juste w3 blir t och inte 2 där dess position är.

Uppskattar hjälp av er kloka flashbackare!

/Shawn

Systemet är underbestämt, eftersom du har två ekvationer och tre obekanta. Det finns därför en oändlig mängd lösningar och du måste skriva dessa på parametrisk form. Detta gör man exempelvis genom att sätta w3 = t, där t är en parameter som kan anta olika värden.

Det hade dock gått lika bra att börja med att sätta w1 = t och räkna ut w2 och w3 därifrån, eller att sätta w2 = t och räkna ut w1 och w3 därifrån. Hade du börjat med w2 = t så hade du visserligen fått andra siffror i uttrycken för w1 och w3, men lösningsmängden som beskrivs hade i slutändan varit densamma.
Citera
2015-06-09, 19:03
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Hur menar du där med rötterna?

Tänk på att (√a)² = a och (√b)² = b för positiva a och b, så är det en rak tillämpning av samma konjugatregel igen.
Citera
2015-06-09, 19:20
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minderoerig
Hejsan.
Jag har en fråga om Matematisk Statistik som jag ej lyckas lösa.

Bifogad bild till uppgiften samt till min "lösning". Lösningen är texten i rött:
http://forumbilder.se/EBJTI/hjalp.png

Försöker även skriva uppgiften i text här:

Låt x ∈ Bin(500 , 0.8)
Bestäm P(x≤40)

Såhär ser min lösning ut:

P(x≤40) = (500 40)*( 0.8^40 )*( 0.2^460 )

(500 40) är en permutation.

Ifall jag slår detta på en miniräknare får jag följande svar:
4,61055e-11

Jag tror dock att jag endast har löst P(x=40).

Kan någon bekräfta om jag har gjort rätt eller fel, och möjligtvis förklara hur uppgiften bör lösas?

Som du skriver är det P(x = 40) som du har räknat ut, istället för P(x ≤ 40). Om du tittar i den här artikeln om binomialfördelningen så ser du under rubriken "Normal approximation" att det går att approximera en binomialfördelning med en normalfördelning med hyfsad noggrannhet om (tumregel) np > 5 och n(1-p) > 5. I ditt fall är n = 500 och p = 0.8, så båda dessa tumregler är uppfyllda.

Istället för att räkna summan av 40 termer kan du alltså med stor noggrannhet istället räkna ut P(x ≤ 40) för en normalfördelad variabel med median np och varians np(1-p). Detta vet du förhoppningsvis hur man gör med hjälp av en tabell för normalfördelningens kritiska värden.
Citera
2015-06-09, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Som du skriver är det P(x = 40) som du har räknat ut, istället för P(x ≤ 40). Om du tittar i den här artikeln om binomialfördelningen så ser du under rubriken "Normal approximation" att det går att approximera en binomialfördelning med en normalfördelning med hyfsad noggrannhet om (tumregel) np > 5 och n(1-p) > 5. I ditt fall är n = 500 och p = 0.8, så båda dessa tumregler är uppfyllda.

Istället för att räkna summan av 40 termer kan du alltså med stor noggrannhet istället räkna ut P(x ≤ 40) för en normalfördelad variabel med median np och varians np(1-p). Detta vet du förhoppningsvis hur man gör med hjälp av en tabell för normalfördelningens kritiska värden.
Tack så väldigt mycket!
Citera
2015-06-09, 19:44
Medlem
Shawn92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Matrisnotationen som används är en kortform för

1*k1 + 2*k2 = 0
0*k1 - 1*k2 = 0
0*k1 - 2*k2 = 0

Både den andra och den tredje raden ovan säger i grunden samma sak, nämligen att k2 = 0. Därför kan man ta bort tredje raden, eftersom den inte erbjuder någon extra information utöver vad den andra redan ger. Man hade lika gärna kunna ta bort den andra raden dock.

Systemet är underbestämt, eftersom du har två ekvationer och tre obekanta. Det finns därför en oändlig mängd lösningar och du måste skriva dessa på parametrisk form. Detta gör man exempelvis genom att sätta w3 = t, där t är en parameter som kan anta olika värden.

Det hade dock gått lika bra att börja med att sätta w1 = t och räkna ut w2 och w3 därifrån, eller att sätta w2 = t och räkna ut w1 och w3 därifrån. Hade du börjat med w2 = t så hade du visserligen fått andra siffror i uttrycken för w1 och w3, men lösningsmängden som beskrivs hade i slutändan varit densamma.

TACK!
Citera
2015-06-09, 21:44
Medlem
generaliserad integral/improper integral

(integral)(integrationsgräns från 5 till oändligheten)dx/((x^2)-4x+13)

Vet ej hur jag ska börja angripa denna. Kan inte bryta upp nämnaren mer och finner ingen lämplig variabelsubstitution. Har kört fast... Om jag bara kan komma igång så blir det nog inga problem sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in