2010-08-30, 13:41
  #1297
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morris53
Tuesday!
Vet du vilken typ av missbruk? Många ADHD självmedicinerar ju gärna.

Mamman fick diagnosen i 13-14års åldern enligt henne själv, och läkare ska ha ordinerat medicin.
Citera
2010-08-30, 13:45
  #1298
Medlem
Tack för upplysningen. Men vet du vilken typ av missbruk det gällde. För är det Ritalina eller Concerta så är ju detta medicin för henne. Men jag antar att det är något annat hon varit inlagd för.
Citera
2010-08-30, 14:30
  #1299
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morris53
Tack för upplysningen. Men vet du vilken typ av missbruk det gällde. För är det Ritalina eller Concerta så är ju detta medicin för henne. Men jag antar att det är något annat hon varit inlagd för.

Efter vad jag har förstått ska dessa mediciner inte användas på vuxna alls, utan är bara för barn med ADHD. Men det utesluter säkert inte att vuxna kan missbruka dessa mediciner ändå.
Citera
2010-08-30, 14:33
  #1300
Medlem
Intensivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Efter vad jag har förstått ska dessa mediciner inte användas på vuxna alls, utan är bara för barn med ADHD. Men det utesluter säkert inte att vuxna kan missbruka dessa mediciner ändå.

Dessutom är det inte helt ovanligt att personer med missbruk av amfetamin hänvisar till ADHD. Trots att de inte har nån sån diagnos.
(Misstrogna Intensiv igen)
Citera
2010-08-30, 14:33
  #1301
Medlem
Camdreas avatar
Nostradumbass inlägg:

"Ju mer jag tittar på den här bilden:

http:www.svenskamord.se/index.php

desto mer undrar jag om Baby T hade något kromosomproblem, typ Downs syndrom. Om vi har en handikappad Baby T och en P som inte är det skarpaste intellektet i stan, lägg till detta lite bristande impulskontroll så är det ju lätt hänt att P lackade ur hårt. Och, som bekant, där hjärnan tar slut....."

Svar från Veto:

Citat:
Ursprungligen postat av veto
Titta på fler bilder så ser du att det är en söt, levnadsglad och FRISK liten kille som inte alls har DS.
Det lilla livet har sorgligt nog bara hamnat hos fel personer. Iallafall styvppapan.

Jag har tvekat länge att skriva detta, men när jag såg bilden på Z:s FB på Z och T, så fick jag också intrycket att allt inte stod rätt till med T (dock ej Downs syndrom), utan något annat. Det kan isf göra att han var svårare att hantera än "vanliga" barn.

OBS OBS att detta inte är ett försvar för vad som hänt!!!!! (Dessutom så är jag bara halvvägs i tråden, så detta kanske har kommenterats tidigare). OBS också att detta är den enda bild jag kan se på hennes FB.

Bifogar bilden: http://www.facebook.com/profile.php?id=582888059

OT: Tycker det är riktigt uselt att kommentera Z:s utseende. Hon är riktigt söt, om än överviktig.

/C
Citera
2010-08-30, 14:36
  #1302
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Efter vad jag har förstått ska dessa mediciner inte användas på vuxna alls, utan är bara för barn med ADHD. Men det utesluter säkert inte att vuxna kan missbruka dessa mediciner ändå.

Det stämmer inte. Dessa mediciner skrivs även ut till vuxna.
Citera
2010-08-30, 14:37
  #1303
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv
Dessutom är det inte helt ovanligt att personer med missbruk av amfetamin hänvisar till ADHD. Trots att de inte har nån sån diagnos.
(Misstrogna Intensiv igen)

Fast här verkar det ju ändå finnas en diagnos, så vi kan nog anta att Z faktiskt har ADHD.
Citera
2010-08-30, 14:39
  #1304
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morris53
Det stämmer inte. Dessa mediciner skrivs även ut till vuxna.

Ok. Jag läste bara i Fass, och där stod att man inte ska behandla vuxna, därav mitt svar.
Citera
2010-08-30, 14:40
  #1305
Medlem
Han är/var en jättesöt liten gosse. Jag har sett många bilder på honom. Just det fotot som hänvisas till är inte bra, men han uppvisar ett brett leende.

Beträffande Zannas utseende så tycker jag hon är söt, men hennes utseende har inte med saken att göra. Tyvärr har många haft åsikter om hennes yttre
Citera
2010-08-30, 14:50
  #1306
Bannlyst
Nej jag tycker inte heller det är något större fel på hennes utseende, vad nu det har med fallet att göra. F.ö så vill jag säga till Z om hon läser tråden att jag lider med dej, o jag tror att ingen dömer dig hårdare än du själv för att du inte förstod vad som pågick.
Citera
2010-08-30, 14:53
  #1307
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Ok. Jag läste bara i Fass, och där stod att man inte ska behandla vuxna, därav mitt svar.
Concerta skall inte - men ges - till vuxna.

Ritalina är anpassat för vuxna och får inte ges till små barn.
Citera
2010-08-30, 15:04
  #1308
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Concerta skall inte - men ges - till vuxna.

Ritalina är anpassat för vuxna och får inte ges till små barn.

Ritalina - Avregistreringsdatum: 1968-07-01 (Tillhandahålls ej)

Ritalin (aktiv substans-Metylfenidat)
Vuxna
Metylfenidat är inte godkänt för användning vid ADHD hos vuxna. Säkerhet och effekt har inte fastställts i denna åldersgrupp.

Concerta (aktiv substans-Metylfenidat)
Concerta används inte för behandling av ADHD hos barn som är yngre än 6 år eller hos vuxna. Säkerhet och fördelar med behandlingen har inte fastställts hos denna patientgrupp.

Källa: Fass
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in