2010-09-07, 18:20
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv

Ring registratorn på Linköpings Tingsrätt. Klart du ska få den!

Tror att jag har löst det ändå nu. /C
Citera
2010-09-07, 20:51
Medlem
Patric Seavers Läste förundersökningen nyss han har slagit Theo flera gånger tidigare i magen och tagit stryp grepp på zanna hammarström fattar hon inte då att han är galen gör hon det aldrig!!Vilken jävla vidrig människa Patric Seavers
Citera
2010-09-07, 21:59
Medlem
PS erkänner i rekonstruktionen från morddagen att han har slagit Theo på samma sätt ca 4-5 ggr tidigare... Det slaget han visar på filmen är ett riktigt hårt slag. Han sätter knät i sängen och måttar 30-40 cm uppifrån och sedan rätt ner i magen på den lilla, lilla pojken...

Att läsa är en sak, men att se honom göra det (trots att det var på en docka) fick nästan hela min eftermiddag att rasa... Det var inte konstigt att Theo hade ont i magen! Vilka skador han måste ha fått varje gång han fick dessa slag... De utredde honom för tarminflammation, han fick medicin mot det, men hela tiden var det PS som misshandlade honom... I obduktionsprotokollet framgår att inflammationen kan ha varit orsakad av slagen...

Han visar också hur han bar Theo från matstolen den dagen, när han blev så arg för att T inte ville äta. PS tryckte in sina fingrar i Theos mage ca 2cm, det måste göra fruktansvärt ont på honom. PS poängterar att T inte grät, han gnydde till lite men grät inte...

Jag har ont i magen nu... fattar inte hur man kan göra detta...
Citera
2010-09-07, 22:06
Medlem
Jag förstår inte hur ni överhuvudtaget orkar ta del av dessa vidrigheter, Själv skulle jag aldrig orka ta del av dessa dokument.
Citera
2010-09-07, 22:07
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
PS erkänner i rekonstruktionen från morddagen att han har slagit Theo på samma sätt ca 4-5 ggr tidigare... Det slaget han visar på filmen är ett riktigt hårt slag. Han sätter knät i sängen och måttar 30-40 cm uppifrån och sedan rätt ner i magen på den lilla, lilla pojken...

Att läsa är en sak, men att se honom göra det (trots att det var på en docka) fick nästan hela min eftermiddag att rasa... Det var inte konstigt att Theo hade ont i magen! Vilka skador han måste ha fått varje gång han fick dessa slag... De utredde honom för tarminflammation, han fick medicin mot det, men hela tiden var det PS som misshandlade honom... I obduktionsprotokollet framgår att inflammationen kan ha varit orsakad av slagen...

Han visar också hur han bar Theo från matstolen den dagen, när han blev så arg för att T inte ville äta. PS tryckte in sina fingrar i Theos mage ca 2cm, det måste göra fruktansvärt ont på honom. PS poängterar att T inte grät, han gnydde till lite men grät inte...

Jag har ont i magen nu... fattar inte hur man kan göra detta...
Det var hans vardag. Jag är övertygad om att han sparkades i magen x flera...
Citera
2010-09-07, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Det var hans vardag. Jag är övertygad om att han sparkades i magen x flera...

Ja, fy fan vilken jävla vardag! Förstår ändå inte... kanske ska vara glad för det...
Citera
2010-09-07, 22:15
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ja, fy fan vilken jävla vardag! Förstår ändå inte... kanske ska vara glad för det...
Det är inget du behöver förstå - vardag för tusentals barn.
Citera
2010-09-07, 22:28
Medlem
Citat:

Usch ja, tänk om man kunde skydda de små liven. Det är väldigt viktigt att anmäla om man misstänker nåt, men oj vad svårt det är när man inte vet...
Citera
2010-09-07, 22:32
Medlem
Intensivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morris53
Jag förstår inte hur ni överhuvudtaget orkar ta del av dessa vidrigheter, Själv skulle jag aldrig orka ta del av dessa dokument.

Jag tror det är viktigt att orka läsa för att se orsakssammanhang och varför det fick fortgå.
Att stoppa huvudet i sanden som andra gjort i detta fall är just det som gör att folk kommer undan med sånt här.
Citera
2010-09-07, 22:37
Medlem
Intensivs avatar
Citat:
Usch ja, tänk om man kunde skydda de små liven. Det är väldigt viktigt att anmäla om man misstänker nåt, men oj vad svårt det är när man inte vet...
Svårt när barnets mor förnekar allt och dribblar bort alla frågor.
Hon förnekar ju även att PS skulle ha varit våldsam mot henne trots att han berättat om det i förhör.
Folk går ju på den engagerade föräldrarepresentantens skönmålning av förhållandet.
Citera
2010-09-08, 00:03
Medlem
Patric Seavers som misstänks för mordet på en tvåårig pojke i Mjölby bedöms inte lida av någon allvarlig psykisk störning. Bedömningen gäller både nu och vid tillfället för gärningen. Det framgår av rättsläkarnas undersökning av mannens psykiska hälsa.
Han kan därmed dömas till fängelse. Rättegången inleds om en och en halv vecka.
Publicerat: fredag 03 september kl 12:18, Nyheter Östergötland
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=160&grupp=5108&artikel=39 78003

En viktig rättskälla är rättspraxis, dvs. prejudikaten. Ett
prejudikat är inte bindande i den meningen att ett ståndpunktstagande
i högsta instans – dvs. Regeringsrätten och Högsta
domstolen (HD) – inte kan frångås av underinstanserna utan ändring
i lagstiftningen. Avgöranden i högsta instans i rättsfrågor följs
emellertid så gott som undantagslöst av underinstanserna.
Detta beror naturligtvis bl.a. dels på den sakliga tyngden i den
högsta instansens skäl för en intagen ståndpunkt, dels på att det
är ytterst betydelsefullt med enhetlighet i rättstillämpningen.
http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b898000156/kap_02.pdf

Prejudikat, d.v.s domar som kan vara av betydelse för avgöranden i detta rättsfall är bland annat tre rättsfall från Högsta domstolen (HD); NJA 1992 s. 85, NJA 2000 s. 612, och NJA 2003 s. 174. Det senaste, NJA 2003 s. 174, har flest likheter med detta rättsfall.

NJA 1992 s. 85: Misshandel av ett litet, skyddslöst barn, som tilldelats ett stort antal slag mot huvudet och kroppen, har bedömts som grov. Tillika fråga huruvida vållande till annans död varit att bedöma som grovt brott.

Åtalspunkt 1, grov misshandel. En man har under tiden d 4- d 9 maj 1990 misshandlat sin styvson, 1 1/2 år gammal, i bostaden genom att tilldela denne ett flertal slag, varav ett eller två med avlångt föremål, så att det lilla barnet ådragit sig underhudsblödningar och överhudsavskrapningar på huvudet, halsen, armarna och bålen. - Grovt brott föreligger då mannen visat särskild hänsynslöshet och råhet.

Åtalspunkt 2, grov misshandel och vållande till annans död grovt brott. Samme man har d 7 juni 1990 genom uppsåtligt direkt och indirekt fysiskt våld, kraftiga skakningar, hårt tryck mot bröstkorgen, tillfogat sin dotter, född d 6 maj 1990, en livsfarlig hjärnskada och revbensfrakturer. Barnet avled till följd av hjärnskadan d 4 juli 1990. - Grovt brott föreligger då pappan visat särskild hänsynslöshet och råhet.

Domskäl. Av utredningen framgår att mannen har misshandlat styvsonen genom att tilldela denne ett stort antal slag mot huvudet, halsen, armarna och bålen. Misshandeln har riktat sig mot ett litet barn som varit helt skyddslöst. Även med beaktande av att styvsonen såvitt framkommit misshandlades bara vid ett tillfälle och att de skador som uppkom var av mindre allvarligt slag vittnar misshandeln om en sådan särskild hänsynslöshet att den är att bedöma som grov.

När det gäller åtalet för vållande till den nyfödda dotterns död har mannen i HD uppgett bl a följande. När han vid 17-18-tiden den aktuella dagen skulle ge dottern mat och hon vägrade äta blev han irriterad och skakade henne, antagligen rätt kraftigt. Han skakade henne då upp och ner utan att hålla handen bakom hennes nacke. När han senare upptäckte att dottern verkade livlös försökte han ge henne konstgjord andning och skakade henne fram och tillbaka, varvid han dock höll handen bakom nacken på henne.

Utredningen visar att dottern har avlidit genom total hjärnnekros till följd av pappans skakningar av henne. Det finns i och för sig inte anledning att ifrågasätta pappans uppgift att han, när han sista gången skakade dottern, hade råkat i panik på grund av att flickan föreföll ha upphört att andas. Vid det tidigare tillfället samma dag förelåg emellertid inte motsvarande förmildrande omständigheter. Skadornas omfattning tyder på att det våld som dottern utsattes för var mycket kraftigt. Genom att behandla ett nästan nyfött barn på det sätt som skedde har C.J. handlat så oförsvarligt att hans vållande till barnets död bör bedömas som grovt.

Domslut. Med ändring av HovR:ns dom dömer HD mannen med tillämpning av 34 kap 1 § 1 st 2 BrB enligt 3 kap 6 § och 7 § 2 st samma balk för grov misshandel och vållande till annans död som är att anse som grovt till fängelse 1 år 6 månader.
Källa: https://lagen.nu/dom/nja/1992s85.

HD har i rättsfallet NJA 2000 s. 612 uttalat sig om straffmätningen i mål om grov misshandel av barn. I det fallet hade en fyraårig flicka i hemmet utsatts för våld mot buken av moderns sambo som gett upphov till att tolvfingertarmen slitits av. Flickan, som genom sambons försorg kom under läkarvård i tid, överlevde och blev helt återställd. Påföljden för brottet bestämdes till fängelse tre år. Den domen får anses ha inneburit att HD anlade en strängare syn på påföljd för misshandelsbrott riktade mot små barn än som tidigare hade varit fallet (jfr t.ex. NJA 1992 s. 85.)
Källa: https://lagen.nu/dom/nja/2000s612

NJA 2003 s. 174 är ett rättsfall från Högsta domstolen under 2003 där en man har befunnits skyldig till grov misshandel och vållande till annans död, grovt brott, avseende en knappt treårig styvson. Fråga om straffmätning. - Även fråga om barnets mamma gjort sig skyldig till vållande till annans död genom att underlåta att se till att det misshandlade barnet kom under vård. Mannen dömdes till fängelse sex år samt utvisning. Sex års fängelse överstiger det frihetsstraff som dömdes ut i NJA 2000 s. 612. Sammantaget ger inte utredningen i målet tillräckligt stöd för påståendet att treåringens mamma insett att hennes son misshandlats så att hans liv var i fara och att hon genom oaktsamhet vållat sonens död, och av den orsaken ogillades åtalet mot mamman.
Källa: https://lagen.nu/dom/nja/2003s174
Citera
2010-09-08, 15:45
Medlem
Camdreas avatar
Citat:

Ja, tyvärr tror jag att det är så. Förstås inte så illa att misshandeln är dödande.

Sedan kanske man inte alltid måste ropa på myndigheterna - det finns ju grader i helvetet. Jag tycker att man gott kan säga till morsor (för det är oftast det som det är) när de helt omotiverat skriker åt sina barn i t ex affären, på lekplatsen etc. Och man hör hur smockan hänger lös när de kommer hem.
Och detta är väl naivt, men det räcker kanske att fråga henne vad hon faktiskt vill att barnet ska göra och tala om hur illa det låter eller vad man nu tycker passar. För oftast låter det som ett uttryck för hennes egna slentrianmässigt, dåliga humör. Antagligen blir hon skitförbannad, men jag är säker på att det sår ett frö (åtminstone hos en del).

Dvs tänk civilkurage. Det går ju inte att anmäla alla till soc. Men vi är oftast fega, väldigt fega.

Och dom här barnen, hur tror ni att dom flesta - inte alla - av dom blir som föräldrar? Jo, ungefär likadana. En evig, bedrövlig cirkel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in