Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Detta är ett känsligt ämne, som rör upp känslor. Tro mig när jag säger att jag är absolut medveten om att kvinnomisshandel existerar, i olika former och att det finns kvinnor som lever i rena helveten, vars män förtjänar ett nackskott.
Därmed sagt, som förälder så har du en enda skyldighet, bara en, och det är att säkerställa dig att ditt barn har det bra. Om man träffar en ny partner som är av en misshandlande karaktär så finns det ett val att gå efter första slaget. Det finns ett val att söka hjälp, hos släktingar, kvinnojourer, sociala myndigheter, polisen mm.
Vi har tex. pappan som bröt ryggen på sin dotter och lämnade henne i skogen, hans ursäkt var att styvmamman initierade det (vilket hon antagligen gjorde) - samma sak gäller där. Vilken normalbegåvad person väljer en partner före sitt barn ?
Nu appliceras inte detta på mamman i detta fallet, för jag finner ingenstanns att hon var utsatt för någon misshandel i någon form av styvpappan. Men om så vore, då är hon om möjligt än mer dum som i så fall lämar sin son ensam med en man hon vet är våldsam.
Jag skulle faktiskt vilja gå så långt att säga att jag anser mamman skall medåtalas, för försumlighet, bristande omvårdnad, medhjälp till misshandel.
Tyvärr kan vi inte åtala personer för omognad, dumhet och naivitet.
Så ja, det finns kvinnor som def. far illa och som behöver hjälp. Men jag kommer aldrig att acceptera deras beslut att stanna kvar, hos en partner som gör barnen illa, som en ursäkt eller förmildrande sak.
Du uttrycker problemet väldigt bra. Allt är ju inte likadant.
Däremot är det tyvärr så, att det finns en "grupp" kvinnor - och nu blir jag mycket politiskt inkorrekt - som lever på bidrag av olika slag, har några barn med olika män, skriker på sina barn, jagar nya män på Internet, hittar någon och flyttar ihop med denne - kanske långt från ursprungsorten och barnens biologiska far/fäder, som inte har råd att utnyttja sin umgängesrätt, etc etc. Därmed inte sagt att barnen ens blir fysiskt misshandlade, än mindre mördade, men psykiskt tror jag att de far illa. Antagligen har de haft en taskig uppväxt och är inte överbegåvade, vilket är en förklaring, men ingen ursäkt.
Z verkar till höra denna "grupp", som alla som "arbetar med människor" inom olika områden känner igen. Och de flesta av dem borde inte skaffa barn.