2010-08-30, 15:17
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Jag skiter fullständigt i hennes utseende, men det finns inte en chans på världsskalan att jag köper ursäkten som "duperad" och "kär". Som förälder är det ens skyldighet att alltid sätta sitt barni första hand. Om man blundar för de 10-15 gånger barnet blivit misshandlad så är man inte bara blåst, man fötjänar att bli medåtalad för detta.

Att hon sedan suttit på Facebook och stöttat detta kräk till man gör mig än mer vansinnig.

Förhoppningsvis träffar styvfadern på ett par personer på kåken som känner som merparten i denna tråd gör. Bobbys mamma har väl haft en del incidenter från medfångar.

Beskrivningen av Theos misshandel får en att vilja börja gråta. Djävla kräk på ren svenska, och f.t inkluderar jag mamman i det uttrycket med.

Ja, hur f-n kan man som mamma stanna hos en man som gör så här? Duperad och kär??? Den kärleken borde väl svalna snabbt som bara den när man ser vad han är för en människa.

Hoppas också att hon blir åtalad för medhjälp eller nå´t.

Men en sak som jag har funderat över är varför han inte var på dagis, när hon jobbade utan hemma hos PS. Eller var hon inte hemma efter jobbet och PS var barnvakt? Om T var på dagis till hos slutade jobba, så borde väl PS inte varit ensam med honom? = att hon visste vad som pågick
Citera
2010-08-30, 15:23
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullerbyn
BLir inte GM ihjälslagen på kåken så är det riktigt mesiga fångar i sverige.

Ja, särskilt med tanke på vad de vågar göra när de inte sitter på kåken
Citera
2010-08-30, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea
Ja, hur f-n kan man som mamma stanna hos en man som gör så här? Duperad och kär??? Den kärleken borde väl svalna snabbt som bara den när man ser vad han är för en människa.

Men en sak som jag har funderat över är varför han inte var på dagis, när hon jobbade utan hemma hos PS. Eller var hon inte hemma efter jobbet och PS var barnvakt? Om T var på dagis till hos slutade jobba, så borde väl PS inte varit ensam med honom? = att hon visste vad som pågick

Jag har också funderat på det. Kan det vara så att dagis var sommarstängt? Detta inträffade ju mitt i juli. Enligt media var det PS första semesterdag...
Citera
2010-08-30, 16:12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Ritalina - Avregistreringsdatum: 1968-07-01 (Tillhandahålls ej)

Ritalin (aktiv substans-Metylfenidat)
Vuxna
Metylfenidat är inte godkänt för användning vid ADHD hos vuxna. Säkerhet och effekt har inte fastställts i denna åldersgrupp.

Concerta (aktiv substans-Metylfenidat)
Concerta används inte för behandling av ADHD hos barn som är yngre än 6 år eller hos vuxna. Säkerhet och fördelar med behandlingen har inte fastställts hos denna patientgrupp.

Källa: Fass

En bidiskussion - ja det smög sig in ett a för mycket.

Ritalin används idag till vuxna och barn med ADHD. Concerta skrivs också ut till vuxna men rekommenderas egentligen inte till folk över 18 år.

Citat:
1. VAD RITALIN ÄR OCH VAD DET ANVÄNDS FÖR

Ritalin innehåller metylfenidat som är centralstimulerande. Det ökar uppmärksamhetsförmågan och minskar impulsivitet och hyperaktivitet hos patienter med ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder).

Ritalin 10 mg är en direktverkande tablett som intas 1-2 gånger dagligen.

Ritalin kapslar tillverkas som en sk modifierad beredning, vilket innebär att en del av det aktiva innehållsämnet frisätts direkt på samma sätt som för tabletterna och resten frisätts först efter några timmar. Därmed varar effekten hela dagen. Ritalin kapslar intas en gång dagligen på morgonen.
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20040607007433&DocTypeID =7
Citera
2010-08-30, 16:13
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Detta är ett känsligt ämne, som rör upp känslor. Tro mig när jag säger att jag är absolut medveten om att kvinnomisshandel existerar, i olika former och att det finns kvinnor som lever i rena helveten, vars män förtjänar ett nackskott.

Därmed sagt, som förälder så har du en enda skyldighet, bara en, och det är att säkerställa dig att ditt barn har det bra. Om man träffar en ny partner som är av en misshandlande karaktär så finns det ett val att gå efter första slaget. Det finns ett val att söka hjälp, hos släktingar, kvinnojourer, sociala myndigheter, polisen mm.

Vi har tex. pappan som bröt ryggen på sin dotter och lämnade henne i skogen, hans ursäkt var att styvmamman initierade det (vilket hon antagligen gjorde) - samma sak gäller där. Vilken normalbegåvad person väljer en partner före sitt barn ?

Nu appliceras inte detta på mamman i detta fallet, för jag finner ingenstanns att hon var utsatt för någon misshandel i någon form av styvpappan. Men om så vore, då är hon om möjligt än mer dum som i så fall lämar sin son ensam med en man hon vet är våldsam.

Jag skulle faktiskt vilja gå så långt att säga att jag anser mamman skall medåtalas, för försumlighet, bristande omvårdnad, medhjälp till misshandel.

Tyvärr kan vi inte åtala personer för omognad, dumhet och naivitet.

Så ja, det finns kvinnor som def. far illa och som behöver hjälp. Men jag kommer aldrig att acceptera deras beslut att stanna kvar, hos en partner som gör barnen illa, som en ursäkt eller förmildrande sak.

Du uttrycker problemet väldigt bra. Allt är ju inte likadant.

Däremot är det tyvärr så, att det finns en "grupp" kvinnor - och nu blir jag mycket politiskt inkorrekt - som lever på bidrag av olika slag, har några barn med olika män, skriker på sina barn, jagar nya män på Internet, hittar någon och flyttar ihop med denne - kanske långt från ursprungsorten och barnens biologiska far/fäder, som inte har råd att utnyttja sin umgängesrätt, etc etc. Därmed inte sagt att barnen ens blir fysiskt misshandlade, än mindre mördade, men psykiskt tror jag att de far illa. Antagligen har de haft en taskig uppväxt och är inte överbegåvade, vilket är en förklaring, men ingen ursäkt.

Z verkar till höra denna "grupp", som alla som "arbetar med människor" inom olika områden känner igen. Och de flesta av dem borde inte skaffa barn.
Citera
2010-08-30, 16:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Om jag förstått det rätt så hade Patric semester - eftersom han hade semester och var sammanboende så har man väl inte rätt till sommarplats för barnet.

Hon kommer inte att bli åtalad eftersom det inte finns något i det här läget som talar för att hon visste vad som pågick - misshandeln - och hon har därmed inte åsidosatt sina åtaganden på ett sätt som är brottsligt.
Citera
2010-08-30, 16:17
Medlem
Citat:

Däremot är det tyvärr så, att det finns en "grupp" kvinnor - och nu blir jag mycket politiskt inkorrekt - som lever på bidrag av olika slag, har några barn med olika män, skriker på sina barn, jagar nya män på Internet, hittar någon och flyttar ihop med denne - kanske långt från ursprungsorten och barnens biologiska far/fäder, som inte har råd att utnyttja sin umgängesrätt, etc etc. Därmed inte sagt att barnen ens blir fysiskt misshandlade, än mindre mördade, men psykiskt tror jag att de far illa. Antagligen har de haft en taskig uppväxt och är inte överbegåvade, vilket är en förklaring, men ingen ursäkt.

Z verkar till höra denna "grupp", som alla som "arbetar med människor" inom olika områden känner igen. Och de flesta av dem borde inte skaffa barn.
WORD!
Citera
2010-08-30, 16:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Om jag förstått det rätt så hade Patric semester - eftersom han hade semester och var sammanboende så har man väl inte rätt till sommarplats för barnet.

Hon kommer inte att bli åtalad eftersom det inte finns något i det här läget som talar för att hon visste vad som pågick - misshandeln - och hon har därmed inte åsidosatt sina åtaganden på ett sätt som är brottsligt.

Om de är gifta så gäller det så som du säger, inte om de bara är sambo.

Man kan tycka att mamman borde ha märkt något, men man måste då ta ställning till vilka ev. svårgiheter hon kan ha. (begåvning, adhd, egen traumatisk uppväxt osv.) Samt om skadorna gick att tro att det berodde på sjukdom och fall på ett förklarligt sätt.
Citera
2010-08-30, 16:19
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Du uttrycker problemet väldigt bra. Allt är ju inte likadant.

Z stämmer ju inte alls in på det du beskriver.

Hon hade arbete, hon hade endast ett barn, hon var enligt uppgift misshandlad av den biologiska fadern och befarade att han skulle skada barnet.
Ingenstans har det väl sagts att hon var en dålig mor, skrek åt sitt barn, vanvårdade barnet eller behandlade pojken illa?
Jag har svårt att se hur du kan peta in henne i den uppräknade gruppen faktiskt.
Citera
2010-08-30, 16:25
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
I Mjölby kommuns utredning, efter anmälan från sjukvården, beskrivs T av paret som en frisk pojke med god aptit. Journalen från sjukhuset, nu offentlig, beskriver att T har haft magproblem under samma tidsperiod i våras/försomras.

Socialtjänsten, nöjde ni er med enbart föräldrarnas muntliga uppgifter? Inhämtades inte journalkopior från sjukhuset efter anmälan därifrån? När föräldrar brister är det samhället som ska träda in. I det här fallet var myndigheterna uppmärksammade på brister. Varför lades utredningen ner?

Jag tycker inte han ser ut som frisk pojke med god aptit - inte på den här bilden iaf.

http://www.facebook.com/profile.php?id=582888059
Citera
2010-08-30, 16:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag tycker inte han ser ut som frisk pojke med god aptit - inte på den här bilden iaf.

http://www.facebook.com/profile.php?id=582888059
Jag tycker han ser fullt frisk ut, en pojke som lite busigt biter ihop tänder och inte ler städat på bilden - själv älskar jag sådana bilder på mina barn, just för att de återger dem i olika situationer och inte som små välkammade söndagspojkar/flickor.

Ungen är söt och har en söt mamma - mer säger inte bilden mig.
Citera
2010-08-30, 16:38
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enannanamanda
Jag vet det och det stör mig som kvinna ngt enormt! Denna tendens att se på kvinnor som (av män) lättmanipulerade stackare! Det är ju egentligen inget annat än förnedrande för oss vuxna kvinnor att vi - om sanningen skall fram - alltför ofta lyckas gråta och jämra oss ur "knepiga" situationer!

Instämmer helt! /C
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in