2010-08-30, 12:33
  #1285
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
En liknande situation? Enligt dig var du väl medveten om hur din karl var? Enligt dig gav han sig inte på barnen.

Jag blev medveten om hur han var, och då tog jag oss därifrån. Nej, barnen blev inte utsatta eftersom jag tog oss därifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Zanna var inte medveten om vad som hände, och henne barn blev utsatt.

Varför var hon inte medveten? Han erkänner ju misshandel av barnet upp till 15 ggr. Och ändå var hon inte medveten. Varför såg hon inte att hennes son led? Varför såg hon inte hur sambon var?

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
På vilket sätt är era situationer likadana? Du tycker inte själv att du överidentifierar dig lite grann -- troligen i hopp om att framstå som någon form av expertis.

Du är inte expertis - du har haft en karl, du har haft en jobbig situation, det delar du med tiotusentals andra utan att ha en aning om hur deras situation varit eller var som skett innanför hemmets väggar hos dem.

Ge upp fantasierna.

För att vi båda är mammor, som med kärlek till en man har gått in i ett nytt förhållande och tagit med oss våra barn till vad som visade sig, inte alls var något bra för någon.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, du visste att du hade en man som kunde ge sig på barnen - det visste inte Zanna - den kunskapen ställer dig i en annan ansvarsposition. Du hade varit direkt ansvarig på ett annat sätt på grund av den kunskap du hade.

Det är fullständigt meningslöst att försöka diskutera med dig. Du fattar ju inte vad jag skriver! De flesta andra här fattar vad jag skriver... Undra vad vi kan dra för slutsats av det? Och frågan är inte till dig!
Citera
2010-08-30, 12:36
  #1286
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv
Till Micro: Dina åsikter får du ha..och du får gärna bemöta våra.
MEN du går till angrepp mot personer och deras privatliv som du inte vet någonting om i brist på argument. . Ditt angrepp på Smilun var blnd det mest korkade ( och elaka jag läst) oc hger ej knappast nån pluspoäng i att "tolka" fakta.
Mej angrep du och tyckte jag skulle byte yrke när jag hävdade att mågna kvinnor (av olika orsaker) anmäler män för våldtäkt där ingen våldtäkt ägt rum
Du vet igenting om mitt yrke eller yrkesserfarenhet.
Och jag tycker nog det är ett stort plus för mej att jag inte okritiskt sväljer allt vad folk SÄJER för att skada andra och komma undan skam och skuld. Att se oskyldiga barn slås ihjäl eller oskydliga män dömas för våldtäkt utan att ifrågasätta är att åsidostätta rättssäkerheten
Du ankalfde SweAnte för att ha "rökt på" för att du inte förstod hans sätt att uttrycka sej.
Då antar jag att mamman i det här fallet enligt dej har rökt på ordentlgit om man ser till hennes sätt att uttrycka sej?
Sluta ge dej på folk och lämna dina åsikter o m medlemmarrs lämplighet för jobb, i sitt privatliv etc..
Åsikter ska du ha om det fall det rör här. Men försök inte få oss andra att tro att de är FAKTA.
Fast skillnaden på mig och dig är ju att jag utgår ifrån det som släppts som fakta i målet - inte utifrån egna gissningar gällande mamman.

I övrigt så tar jag mig faktiskt rätten att välja argumentations teknik i likhet med er andra här på FB, men jag kan tänka mig att det inte känns särskilt bekvämt när man får samma skit i knät på sig själv som man kastar på andra.

Det är fallet jag diskuterar i första hand, och utifrån vilka utgångspunkter folk drar sina slutsatser.
Citera
2010-08-30, 12:36
  #1287
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv
Till Micro: Dina åsikter får du ha..och du får gärna bemöta våra.
MEN du går till angrepp mot personer och deras privatliv som du inte vet någonting om i brist på argument. . Ditt angrepp på Smilun var bland det mest korkade ( och elaka jag läst) oc h ger dej knappast nån pluspoäng i att "tolka" fakta.
Mej angrep du och tyckte jag skulle byte yrke när jag hävdade att mågna kvinnor (av olika orsaker) anmäler män för våldtäkt där ingen våldtäkt ägt rum
Du vet igenting om mitt yrke eller yrkesserfarenhet.
Och jag tycker nog det är ett stort plus för mej att jag inte okritiskt sväljer allt vad folk SÄJER för att skada andra och komma undan skam och skuld. Att se oskyldiga barn slås ihjäl eller oskydliga män dömas för våldtäkt utan att ifrågasätta är att åsidosätta rättssäkerheten
Du anklagade SweAnte för att ha "rökt på" för att du inte förstod hans sätt att uttrycka sej.
Då antar jag att mamman i det här fallet enligt dej har rökt på ordentlgit om man ser till hennes sätt att uttrycka sej?
Sluta ge dej på folk och lämna dina åsikter om medlemmars lämplighet för jobb, i sitt privatliv etc..
Åsikter ska du ha om det fall det rör här. Men försök inte få oss andra att tro att de är FAKTA.
Jag undrar också varför du envist hävdar (so m fakta) att mamman i det här inte anade nåt?
Var du med under hela processen?

Tack Intensiv för att du står upp för mig.
Citera
2010-08-30, 12:40
  #1288
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast skillnaden på mig och dig är ju att jag utgår ifrån det som släppts som fakta i målet - inte utifrån egna gissningar gällande mamman.

I övrigt så tar jag mig faktiskt rätten att välja argumentations teknik i likhet med er andra här på FB, men jag kan tänka mig att det inte känns särskilt bekvämt när man får samma skit i knät på sig själv som man kastar på andra.

Det är fallet jag diskuterar i första hand, och utifrån vilka utgångspunkter folk drar sina slutsatser.
Enligt de fakta vi fått så kan man bara dra 2 slutsatser. Antingen ljuger hon eller så är hon efterbliven. Jag tror på det senare.
Citera
2010-08-30, 12:42
  #1289
Medlem
Intensivs avatar
Här har vi en mamma som lyckats dupera läkare igen..nu väntar jag bara på försvar för henne..att hon inget gjort..att mannen ljuger etc.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7696248.ab
Citera
2010-08-30, 12:42
  #1290
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Jag blev medveten om hur han var, och då tog jag oss därifrån. Nej, barnen blev inte utsatta eftersom jag tog oss därifrån.
Hon blev inte medveten förrän det var försent - gör det dig till en bättre människa, en bättre mor?



Citat:
Varför var hon inte medveten? Han erkänner ju misshandel av barnet upp till 15 ggr. Och ändå var hon inte medveten. Varför såg hon inte att hennes son led? Varför såg hon inte hur sambon var?
Hon såg att hennes barn led, hon sökte läkarvård och fick medicin och förklaringar, hon lovades utredningar.
Varför skulle hon se att det handlade om misshandel när inte ens expertisen klarade av att göra den bedömningen?


Citat:
För att vi båda är mammor, som med kärlek till en man har gått in i ett nytt förhållande och tagit med oss våra barn till vad som visade sig, inte alls var något bra för någon.
Och det tror du innebär att ni är lika och att du vet allt om vad som hände kring henne, det tror du innebär att du vet någonting om hennes situation?



Citat:
Det är fullständigt meningslöst att försöka diskutera med dig. Du fattar ju inte vad jag skriver! De flesta andra här fattar vad jag skriver... Undra vad vi kan dra för slutsats av det? Och frågan är inte till dig!
Svaret var inte i linje med vad du ville ha förstår jag. Då tar man till det näst bästa - man börjar tala om personen till andra -- ett välkänt fenomen kring kaffeborden.

Du vill att man skall dra slutsatsen om att du har insikt - sorry, jag ser ingenting i det du skriver som ger dig mer rätt än mig att hävda insikt - den insikten räcker inte för att döma en person som uppger en version som stöds av de fakta som framkommit.

Egen moralisk förträfflighet får man nog söka på annat håll.
Citera
2010-08-30, 12:45
  #1291
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv
Här har vi en mamma som lyckats dupera läkare igen..nu väntar jag bara på försvar för henne..att hon inget gjort..att mannen ljuger etc.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7696248.ab
Jag ser inte relevansen alls. En mamma försöker mörda sitt barn och det vill du applicera till det här fallet.

Är du helt desperat?
Citera
2010-08-30, 12:50
  #1292
Bannlyst
Sen är det beklagligt att theos biologiska pappa oxå var ett ärkesvin. Underligt att Z lyckas hitta två bottenskrap på raken. Säger ju en hel del.
Citera
2010-08-30, 12:54
  #1293
Medlem
Intensivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag ser inte relevansen alls. En mamma försöker mörda sitt barn och det vill du applicera till det här fallet.

Är du helt desperat?

Ja..jag vill ha dej att förstå att man kan dupera läkare..du anklagar du dom för att inget ha sett?
De har j u fått sina förklaringar av mamman.
Dom tror väl också att det alla mammor säjer är fakta?
Om du inte ens såg relevansen här så var det illa. Jag skrev det t o m i rubriken.
Citera
2010-08-30, 12:59
  #1294
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv
Ja..jag vill ha dej att förstå att man kan dupera läkare..du anklagar du dom för att inget ha sett?
De har j u fått sina förklaringar av mamman.
Dom tror väl också att det alla mammor säjer är fakta?
Om du inte ens såg relevansen här så var det illa. Jag skrev det t o m i rubriken.
Fast du har inga belägg för att Zanna har duperat någon läkare.

Skall du börja med sådana anklagelser nu också?

Ni hävdar att hon borde ha förstått att det rörde sig om misshandel - inte ens läkarna identifierade skadorna som misstänkt misshandel utan medicinerade pojken.

I fallet med babyn handlar det om inte om samma sak - jag föreslår att du läser artikeln igen och tar dig en funderare på vad läkarna i det fallet hade att ta ställning till, och hur de kunde missa mordförsöket.
Citera
2010-08-30, 13:25
  #1295
Medlem
Tuesdays avatar
Så mycket jag vill diskutera, så lite tid!

Mamman menar iallafall i förhör att PS var jättebra (hon har aldrig haft det bra i sitt liv förrän hon träffade PS, hävdar hon), efter det dåliga förhållandet med Ts far (som bl a ska ha försökt strypa henne men förundersökningen lades ner). Hon säger 'Om jag hade stannat kvar i det förhållandet skulle T inte ha överlevt'. Dvs i den tidigare relationen.

Mamman tar i början av utredningen till och med på sig blåmärken som PS har orsakat. Hon menar att det är naturligt för små barn att få dessa märken när man lyfter upp dem - därav rekonstruktionsfilmen med mamman, där hon visar hur hon brukade lyfta sonen.

När sonens arm hängde trodde mamman att pojken hade sovit på armen, som var svullen (dagen efter PS orsakat armbrottet). Hon gav sonen alvedon och bad PS ta honom till vårdcentralen. Hon skulle arbeta. Kvällen innan var hon så trött och tittade inte till sonen utan la sig och sov direkt.


Enligt biologiska pappan var mamman inlagd för missbruksproblem när de träffades. Han säger att hon har ADHD och medicinerar för detta. Han beskriver ett stormigt förhållande där 'båda puttade på varandra'.

tillägg: Det har tidigare (i februari i år, innan misshandeln) inkommit anmälan till soc utifrån oro för mammans tidigare missbruk och ADHD. Utredningen avslutades. Vid pojkens födelse var det anknytningsproblem och mor och baby bodde på hem för att få hjälp med detta.
__________________
Senast redigerad av Tuesday 2010-08-30 kl. 13:33.
Citera
2010-08-30, 13:33
  #1296
Medlem
Tuesday!
Vet du vilken typ av missbruk? Många ADHD självmedicinerar ju gärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in