Citat:
Ursprungligen postat av morris53
Ja, nu gäller det ju inte om jag skulle märkt det. Men jag har som sagt en annan bakgrund och erfarenhet. Men det är ovidkommande. Zanna är som sagt var 22 år och har tydligen diagnostiserad ADHD. Kanske har hon inte ett fungerande nätverk runt sig.
Tycker du det är så underligt om hon inte kunnat se vad som pågick?
Jag tycker inte att du verkar vara en människa med särdeles utvecklade drag av ödmjukhet.
Jag tycker också, precis som alla andra att det är så fruktansvärt bestialiskt det som skett. Mår fysiskt illa och det tar emot att läsa vad Theo blivit utsatt för.
Men det är svinet till styvfar som ska kölhalas.
Jag vill dock rikta kritik mot både förskola och sjukhus. De har erfarenhet och borde agerat.
Det där med att mamman hade en diagnos är helt ovidkommande.. Jag har själv en nära anhörig med diagnoser (Asperger med starka drag av ADHD). Hon har en son I T:s ålder, och det kan jag tala om att om hon ens skulle misstänka att någon så mycket som petade på sonen av "illvilja" så skulle hon riva upp himmel och jord... Hon skulle aldrig lämna sonen tillsammans med någon som hon märker att han är rädd för.
Om jag inte minns fel, så har jag för mig att anhöriga till T:s mamma i början av detta uttalade sig i tidningen och sa att de varit väldigt oroliga för T:s mående sista tiden sedan han och hans mamma flyttat. Jag fick nästan den uppfattningen att de hade kontaktat myndigheterna om det men inget hade hänt.. Minns jag fel där???
Jag tvivlar inte på om T.S mamma älskade honom.. Det gjorde hon. Även om det kanske inte var på T:s villkor utan mer för sin egen skull. Har, när jag läst bloggar mm hon skrivit, uppfattat henne som mycket omogen och naiv tjej som antagligen levde i sin egen lilla "drömvärld" . Gärningsmannen var antagligen lika omogen han, eftersom han inte protesterade och sa ifrån att han inte ville ta hand om T ensam. Man har rätt att både som biologiska- och styvförälder, säga ifrån när man märker att man inte "orkar" och känner att "spärrarna" börjar att försvinna. Det kan ju vara så att T:s mamma bara "kört" på i sin lilla värld, och inte uppmärksammat och tagit till sig GM:s dåliga mående. Helt klart har GM brustit i sitt ansvar för en försvarslös liten tvååring, men jag anser nog att mamma har en stor del i det hela också. T var trotts allt hennes ansvar, och det var hennes plikt att skydda T. Han kunde definitivt inte skydda sig själv. Skyddet behövde han även om han var kinkig och trött, inte bara när han skrattade och charmade ( på en tvåårings vis) sin omgivning.
Detta som har hänt är fruktansvärt, och man önskar att det inte kunde hända. Men T är varken den förste eller siste som råkar ut för detta. Det hela känns så fruktansvärt och onödigt.
Jag önskar att, framför allt, myndigheterna tar anmälningar och reflektioner från nära anhöriga till barn på allvar och inte gör som brukligt är nu, skickar ett brev till föräldern/föräldrarna och talar om att en anmälan inkommit och sedan blir det inget mer. Detta leder i många fall inte till annat än att den som varit orolig för barnet, hålls utanför av föräldrarna och barnen blir ännu mer sårbara, utan något som helst "skydd" förutom de som bevisligen inte klarar av se till barnens behov och trygghet.
Till sist.
Detta är ett fall som jag följt och mått så dåligt över. Det är fruktansvärt vad denna lille kille fått gått igenom och blivit utsatt för. Han sista tid i livet måste ha varit fruktansvärt, att inte ha någon som brydde sig om att han hade ont. Lämnad ensam i en säng och där försvinna från denna värld, medan den person som skulle ta ansvar för honom satt vid en dator och porrsurfade.
Hoppas att ingen av dessa två föräldrar (man tar faktiskt på sig en sådan roll när man flyttar ihop med någon som har barn) aldrig någonsin får några fler barn. Mamman har faktiskt brustit i sitt föräldraansvar och GM:s beteende tänker jag faktiskt inte ens yttra mig mer om. Alla vet vi vad vi tycker om honom..