Prostatan är helt klart förstorad. Om 28 då avser volymen så är den förstorad. Jag vet att doktor Georgadis vill få ner storleken till runt 13 vid prostatit. Frågan du bör ställa dig är vad som kom först, hönan eller ägget? Dvs. blev prostatan först förstorad och inflammerad och sedan infekterad. Eller omvänt, infekterad och sen inflammerad och förstorad? En inflammerad och tidigare infekterad prostata är mer mottaglig för bakterier. En annan fråga du bör ställa dig är om du har en historia av UVI eller liknande? Eftersom du är över fyrtio år, kan prostatan även vara förstorad på grund av benign prostatic hypertrophy (BPH). Det är något du bör överväga.
Eftersom din besvär är milda gäller det att agera så besvären inte blir värre. Har du tur klingar besvären av av sig själv. Men jag hade först säkerhetsställt att prostatan inte har några onormala förändringar. Även ev. gjort en biopsi samt kollat så det inte är en hormonell förändring. Jag hade även sökt en second opinion från en annan urolog. Är det säkerhetsställt att inget allvarligt är fel kan inte heller metastaser sprida sig genom prostatamassage. Sedan hade jag sett till att få ner storleken på prostatan med massage. Det finns en rad medel som funkar mot mild inflammation i prostatan såsom Quercetin, Bränneslerot, AHCC osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Uttern59
Tack för ditt svar atari.
Ultraljud gjordes för 6-7 v sedan. Inga ojämnheter eller så hittades förutom att prostata var förstorad. Minns inte vilket mått det var han gav mig men jag tror han nämnde 28mm och att 20mm var normalt. Prostatamassage med urinodling visade inte på någon infektion.
PSA togs inte i nära anslutning till palpation eller ultraljud. Läkarn, som är urolog, vill fortsätta utreda min prostata. Jag tolkar det som att han bill göra en Biopsi. Han är tyvärr inte så kommunikativ men annars mycket rak. Lite av den gamla skolans läkare. Är utländsk men har jobbat i sverige några år.