2014-10-22, 06:51
Medlem
Tack för ditt svar atari.
Ultraljud gjordes för 6-7 v sedan. Inga ojämnheter eller så hittades förutom att prostata var förstorad. Minns inte vilket mått det var han gav mig men jag tror han nämnde 28mm och att 20mm var normalt. Prostatamassage med urinodling visade inte på någon infektion.
PSA togs inte i nära anslutning till palpation eller ultraljud. Läkarn, som är urolog, vill fortsätta utreda min prostata. Jag tolkar det som att han bill göra en Biopsi. Han är tyvärr inte så kommunikativ men annars mycket rak. Lite av den gamla skolans läkare. Är utländsk men har jobbat i sverige några år.
Citera
2014-10-22, 10:46
Medlem
Har varit relativt bra med min CPPS under en lång tid, endast några korta avbrott - normalt efter samlag med min sambo. Brukar hjälpa ordentligt med Meloxicam. Det jobbigaste på slutet har varit läckage, kli, röd etc i rumpan. Har använt Mildison cream för att smörja upp. Var för flera år sedan hos en speciallist som INTE fann några hemorojder trots besvär redan då.
Igår var jag på samma plats igen men ny läkare och han fann 2 st i tarmväggen nära prostatan. De satte in gummiringar för att strypa ut dem.
Fick åter ont som faan likt prostatitbesvären jag upplevde förut fast mycket mer intensivt. Natten har inte varit rolig. Har pratat med doktorn nu på morgonen och han sa att det kunde bli så då nerverna är sammankopplade och känslan bör försvinna inom några dagar. Fick även utskrivet smärtstillande av morfinklass och alvedon. Har ännu inte hämtat ut dem.
Citera
2014-10-22, 12:05
Medlem
Hej Uttern59, Jag känner igen mig med din historia. Jag hade akut prostatit i kombination urinvägsinfektion med hög feber i februari. Fyra månader efter detta hade jag 3 i PSA värde, min läkare sa att detta berodde på den akuta prostatiten jag hade haft. Jag behandlades i Indien med 5 dagars kur antibiotika och blev bra, men besvären kom tyvärr tillbaka.

Citat:
Ursprungligen postat av Uttern59
Hej!
Har någon av er haft prostatit och höga PSA-värden? Jag blev sjuk i Juli efter utlandssemester. Först illamående, sedan 38-39 graders feber, svårt att urinera och golfbollskänsla i rumpan.
Urinprov visade inget men blodprov visade på en infektion (snabbsänkan var 159). Prostatan var inte jätteöm. Jag åt Ciprofluxasin i 3 veckor och det ländes normalt igen. Golfbollen och febern var borta. Efter ca en månad började jag känna av diffusa besvär igen och idag har jag kvar dessa. Tryck och stickningar i mellangården och ändtarm. Ibland lätta stickningar i penis och pungkula. Lätt värk som kommer och går i ländrygg och ljumske. Upplever även att jag är gasig. Jag vill kall dem för vaga prostatitbesvär men oro finns för Cancer då mitt PSA-värde var 9 och kvoten 5. detta var ca 12 veckor efter insjuknande. Någon som känner igen sig?
Citera
2014-10-22, 14:20
Medlem
Tack för ditt svar Hajade.
Har du gjort någon uppföljning på dina PSA-värden? Hur ser dina besvär ut idag? Mina är än så länge ganska lätta.
Citera
2014-10-22, 19:29
Medlem
Prostatan är helt klart förstorad. Om 28 då avser volymen så är den förstorad. Jag vet att doktor Georgadis vill få ner storleken till runt 13 vid prostatit. Frågan du bör ställa dig är vad som kom först, hönan eller ägget? Dvs. blev prostatan först förstorad och inflammerad och sedan infekterad. Eller omvänt, infekterad och sen inflammerad och förstorad? En inflammerad och tidigare infekterad prostata är mer mottaglig för bakterier. En annan fråga du bör ställa dig är om du har en historia av UVI eller liknande? Eftersom du är över fyrtio år, kan prostatan även vara förstorad på grund av benign prostatic hypertrophy (BPH). Det är något du bör överväga.

Eftersom din besvär är milda gäller det att agera så besvären inte blir värre. Har du tur klingar besvären av av sig själv. Men jag hade först säkerhetsställt att prostatan inte har några onormala förändringar. Även ev. gjort en biopsi samt kollat så det inte är en hormonell förändring. Jag hade även sökt en second opinion från en annan urolog. Är det säkerhetsställt att inget allvarligt är fel kan inte heller metastaser sprida sig genom prostatamassage. Sedan hade jag sett till att få ner storleken på prostatan med massage. Det finns en rad medel som funkar mot mild inflammation i prostatan såsom Quercetin, Bränneslerot, AHCC osv.

Citat:
Tack för ditt svar atari.
Ultraljud gjordes för 6-7 v sedan. Inga ojämnheter eller så hittades förutom att prostata var förstorad. Minns inte vilket mått det var han gav mig men jag tror han nämnde 28mm och att 20mm var normalt. Prostatamassage med urinodling visade inte på någon infektion.
PSA togs inte i nära anslutning till palpation eller ultraljud. Läkarn, som är urolog, vill fortsätta utreda min prostata. Jag tolkar det som att han bill göra en Biopsi. Han är tyvärr inte så kommunikativ men annars mycket rak. Lite av den gamla skolans läkare. Är utländsk men har jobbat i sverige några år.
Citera
2014-10-23, 13:17
Medlem
Tack Atari!
Inser att det blir svårt att undvika en Biopsi tros allt.
Man skulle ju inte förlåta sig själv om man blundade för en ev cancer...
Citera
2014-10-23, 13:23
Medlem
Jag är osäker på om det är detta jag har, någon med erfarenhet kanske kan bedöma.

Det började för en vecka sedan. Fick plötslig smärta i "bryggan" mellan pungen och anus som kändes väldigt annorlunda. Oroade mig ganska tidigt. Men jag är inte sån som springer till läkaren för minsta lilla, ofta när jag känner av smärtor någonstans så går det ju över på några dagar.

Smärtan var alltid där, men ibland var den mer och ibland mindre. Väldigt intensiv smärta i området under pungen. Kände aldrig någonting i bollarna dock, inte heller något i rygg eller i mage. Bara under pungen och bak i anus.

Efter ca 4 dagar släppte smärtan ganska mycket under pungen och har nu istället fokuserat sig kring anus. Det är väldigt ömt runt ändtarmsöppningen på höger sida. Det gör ont att släppa en prutt, det gör lite ont att få stånd (men just ståndet var värre för ett par dagar sedan) och om jag sätter mig på toalettsitsen så typ ilar det till i hela min högra skinka.

Jag har inte varit hård i magen eller något. Detta dök upp från ingenstans i torsdag för en vecka sedan. Känns ju ganska skönt att jag inte längre har särskilt ont under pungen, men mitt anus fuckar ur just nu. Riktigt ont när man trycker däromkring.

Det känns inte som hemorrojder heller. Symtomen stämmer inte. Jag har inga bölder varken inne eller ute vad jag kan känna. Jag blöder heller inget. Och just att värken startade i prostataområdet gör också att det inte tyder på hemmisar.
Senast redigerad av tjugosex 2014-10-23 kl. 13:25.
Citera
2014-10-29, 20:16
Medlem
Hej, jag har inte gjort någon uppföljning på PSA. Ska be om de nästa vecka, återkommer med resultat. Annars så går det upp och ned. Just idag har jag ont mellan pung och anus, där prostatan sitter. Svåry att sitta. Kisseriet fungerar ok, dock måste jag "ta i" lite och har svårt att få ut den sista skvätten. Har även ömmande bitestiklar, det började för tre veckor sedan. Samt att det strålar ned i pungen. Äter antibiotika för konstaterad infektion. Ska på uppföljning nästa vecka och blir då till att undersöka pungen också.

Citat:
Tack för ditt svar Hajade.
Har du gjort någon uppföljning på dina PSA-värden? Hur ser dina besvär ut idag? Mina är än så länge ganska lätta.
Citera
2014-10-29, 22:29
Medlem
God kväll!
Jag har alltid lyckats massera ut ganska mycket sekret från både sädesblåsor och prostata men de senaste gångerna kommer de "bara" ut en droppe. Någon som har en teori vad som kan vara orsaken? Prostatan gör inte ont när jag trycker på den, utan mer en obehagligt svidande känsla mitt på. Smärtan mellan pung och anus som jag skrev om i mitt tidigare inlägg blev mycket bättre så här efteråt massagen. Sen upplever jag att efter prostatassage så kan de vara lite mera svårstartat med urineringen än vanliga fall, någon som upplever samma?
Citera
2014-10-30, 18:21
Medlem
Ramlade över denna länk http://sthlm3.se. Kanske värt att kolla upp för bättre diagnostisk.

Citat:
Tack Atari!
Inser att det blir svårt att undvika en Biopsi tros allt.
Man skulle ju inte förlåta sig själv om man blundade för en ev cancer...
Citera
2014-10-31, 03:08
Medlem
Nu har jag gjort ett ultraljud, 19kubikcm och Dr sa att 20 är normalt om man är 20 år, och jag är ju snart dubbelt upp.
Inga förkalkningar att tala om.

Har också kört Xtral OD ett tag, den spänner av musklerna och kan nog vara bra ibland men ...mitt problem är inflammation, eller infektion, men det är mindre chans.

Ska nu mixa min magiska mix och se. Behöver zink och magnesium bara. Ngt annat som vore bra att ha i? (vitlök, ingefära, chili, gurkmeja, svartpeppar, nässelrot och mariatistel ska med)
Citera
2014-10-31, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ante1982
Det stämmer.. Det enda som funkat nämnvärt är voltaren suppar 100mg vid början av skov men som kur löser dom ingenting.
Japp, suppar, 100mg ska det vara! Och de första man tar brukar funka, fick nu råd att köra 10 dagar vid besvär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in