2010-05-08, 20:27
Medlem
Jag undrar om nån har erfarenhet av prostatit?
Allting började för typ 3 veckor sedan, då jag fick värk i höger testikel. Min läkare misstänkte bitestikelinflammation och jag ordinerades Ciprofloxacin i 10 dagar. Cipron fick jag en jävligt våldsam diarré av + andra skit bieffekter så jag bad om att få avsluta kuren efter 8 dagar vilket han gick med på.
Då det inte var bra ännu så skickades jag på ultraljud och där fann dom en vätskefylld cysta på höger sida i pungen. Inga farligheter med andra ord.
Igår blev det att dra till akuten eftersom jag hade svårt att urinera + att det sved lite, så där kontrollerade dom prostatan och kom fram till troligen prostatit. På mitt blodprov så fann dom i alla fall nån infektion i kroppen av nåt slag. Så nu sitter man här med antibiotika kur på 4 veckor + värktabletter.
Men högra testikel ömmar grymt emellanåt, och jag undrar om det hör till prostatiten att den ÖMMAR och inte värker. Eller kan det vara så att vätskecystan gör så att det ömmar?
Citera
2010-05-08, 20:48
Medlem
Pussmunnens avatar
prostatit är helskumt...har själv haft det ett år nu ungefär. har de nu gjort undersökningar på dig o inte hittat nåt så kanske det är prostatit. prostatit syns inte nånstans. du har inga andra besvär....värk över magen, ryggslutet, värk över rumpan ?
Citera
2010-05-08, 21:10
Medlem
de hittade juh som sagt nån infektion på blodprovet eller urinprovet (vet inte vilket).
"Alla värden är normala förutom att du har nån infektion" sa dom igår.
Sen fick jag ett finger i ni vet var och han kände på prostatan, som inte direkt tog sjukt men ömmade kanske lite, men svårt att säga då det är så otrevligt hela sättet att kolla den på.
Jo jag har haft värk i ryggen från och till, men det har jag alltid haft på grund av sned rygg, och lite värk i ljumskarna som jag tänkte berodde på att jag kanske gått konstigt eftersom högra testikeln värkte.
Just nu har jag feber stegring (hör det till?). Käkar för tillfället nån slags alfablockerare för prostatit.
Citera
2010-05-08, 21:20
Medlem
Pussmunnens avatar
feber är inte ovanligt...febern kan vara 40 på morgonen o 3-4 timmar senare nere på 37. min for upp o ner som fasen ett tag. Sen är värk i ljumskar också vanligt i samband med prostatit. även värk/lustig känsla i picken o pungen o röven också vanligt. Sen som du skriver så "låser" det sig när man ska pissa. blir orolig som fasen o tror du är sprängfull.
Citera
2010-05-08, 21:33
Medlem
menar du att du har haft 40 graders feber från och till på morgonen i ett år typ?
Citera
2010-05-08, 22:18
Medlem
Pussmunnens avatar
jag skrev lite otydligt....vissa dagar kan jag ha feber o då rejält. Men har du kraftig feber i några dagar så vete fan om jag inte skulle söka. vet dock inte vad de kan göra. prostatit gör de inget åt. det verkar inte finnas så mycket att göra. vad fick du för medicin nu då ?
Citera
2010-05-09, 04:27
Moderator
evilhoneys avatar
Jag hittade en artikel i nån gammal hemmets journal om det här och de rekommenderade någon hälsokostprodukt. Kan leta fram den under dagen och se vad som stod.
I övrigt verkar läkare inte göra ett piss åt det.
Citera
2010-05-09, 07:46
Medlem
supernalles avatar
jag fick nån alfablockerare, omnic hette den 0,4mg.
Vet ej om den finns i Sverige..
Citera
2010-05-09, 08:52
Medlem
jag fick samma, alltså omnic.
+ burana (ibuprofen 600mg) 3 ggr om dagen.
Eftersom de fann en infektion så sa de att det knappast rör sig om kronisk prostatit. Men nu har jag ändå haft besvär i 2,5 vecka... vetifan.
Citera
2010-05-09, 10:03
Medlem
Pussmunnens avatar
en hälsoprodukt som anses funka är Cernitol som finns på bl a apoteket. Men ta dubbeldos i några veckor. Alfablockerare som ni nämner är väl som gör att man inte behöver gå på toa så ofta ?? Kan ha fel där.
Citera
2010-05-09, 10:24
Medlem
Elessis avatar
Lite mer information:
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=488
Citera
2010-05-09, 11:35
Medlem
alfablockerare är precis som du säger så inte man ska behöva gå på toa så ofta, eller ska underlätta när man väl är där..
Jag antar att jag käkar värkmedicinen för den har juh anti-inflammatoriska egenskaper, och den skulle jag käka 3 av per dag i 2 veckor minst.
Hade du nån infektion när du var på kontroll eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in