2014-10-16, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajade
Jag var hos honom i somras. Han ville ge mig samma diagnos som du fick. Läs min sjukdomshistoria för mer info.

Förstår att det kanske ges en del diagnoser som just kronisk bäckenbottensyndrom, men eftersom ca 90% av alla med våra bekymmer inte har några bakterier så är det ju inte så konstigt?

Mig har man aldrig hittat bakterier i eller något annat skumt. Min prostata är inte öm eller förstorad. Däremot musklerna runt om är ömma. Ciprofloxacin gav 0 i resultat efter 9 dagar. Jag har även läst a headeche in the pelvis och där är mina symptom på pricken.
Citera
2014-10-17, 08:02
Medlem
Jag vill tacka alla som hjälpt mig på denna sida speciellt du Atari dina kapslar funkade bra på mig och reducerade inflammation mycket och för alla andra många råd du get mig genom åren..

Detta blir min sista post i denna tråd då jag fått kritik för att jag postat för mycket och uppenbarligen get dåliga och rent av farliga råd gällande antibiotka kurer...

Tack
Citera
2014-10-17, 20:01
Medlem
En tanke som slog mig... Vi borde fråga Moderator för den här delen av forumet om vi får klistra in en guide i tråden. En To do list om man blivit drabbad av CPPS/Prostatit. Vilka undersökningar och prover man ska göra. Och skriva lite om olika behandlingar. Det är ofta samma frågor som återkommer gång på gång.
Citera
2014-10-17, 20:05
Medlem
Det gör inte saken bättre att lida i ensamhet. Det var säkert inget illa menat även om ordvalen inte var dom bästa.Hoppas du får tillbaka humöret och återkommer. Kämpa på mannen!

Citat:
Ursprungligen postat av ante1982
Jag vill tacka alla som hjälpt mig på denna sida speciellt du Atari dina kapslar funkade bra på mig och reducerade inflammation mycket och för alla andra många råd du get mig genom åren..

Detta blir min sista post i denna tråd då jag fått kritik för att jag postat för mycket och uppenbarligen get dåliga och rent av farliga råd gällande antibiotka kurer...

Tack
Citera
2014-10-18, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hillesvik
Förstår att det kanske ges en del diagnoser som just kronisk bäckenbottensyndrom, men eftersom ca 90% av alla med våra bekymmer inte har några bakterier så är det ju inte så konstigt?

Mig har man aldrig hittat bakterier i eller något annat skumt. Min prostata är inte öm eller förstorad. Däremot musklerna runt om är ömma. Ciprofloxacin gav 0 i resultat efter 9 dagar. Jag har även läst a headeche in the pelvis och där är mina symptom på pricken.

Hej Hillevik.

Först och främst så vill jag bara säga att jag är inte är förespråkare åt något håll vad gäller orsaken till andras besvär. Jag berättar utifrån egen erfarenhet, sen är det upp till de som läser att dra sina egna slutsatser.

Jag vet inte vart det där 90% kommer ifrån. Vilken studie är det som kommit fram till den siffran? Mina urologer har sagt att 5-10% är bakteriella. Och vad grundar de den siffran på? Det vet jag inte, det måste jag fråga min urolog.

Jag har fått erfara att det sällan görs odlingar på prostatasekret och sperma, och görs det så är hanteringen många gånger bristfällig.
I Göteborg ansåg läkaren att undersökning av mig var överflödig, han ställde diagnos utifrån mina symptom och mina tidigare urologers slutsatser och diagnoser. Han fick justera sin diagnos efter det att han hittade bakterier i mitt prostatasekret. Men betyder det att jag inte har kronisk bäckenbottensyndrom? Nej, det kan jag inte utesluta.

Orsaken till smärta kan vara mycket komplex, eller så är den väldigt enkel.

En guide som Atari föreslog skulle vara väldigt bra, både för oss drabbade men också för anhöriga och de som ska ge oss vård.
Citera
2014-10-18, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atari
En tanke som slog mig... Vi borde fråga Moderator för den här delen av forumet om vi får klistra in en guide i tråden. En To do list om man blivit drabbad av CPPS/Prostatit. Vilka undersökningar och prover man ska göra. Och skriva lite om olika behandlingar. Det är ofta samma frågor som återkommer gång på gång.

Det bästa vore ju en Prostatit-wiki där besökarna kan fylla på med material.
Det kunde vara undersidor för t.ex. :
-vanliga symptom
-utlösande faktorer
-förvärrande faktorer
-lindrande faktorer
-kliniker
-prover/diagnostik
-länkar
-boktips
-studier/forskning
-kostråd
-vanliga läkemedel
-naturläkemedel, kosttillskott
-koppling till allergier
-behandlingsmetoder
-livsstil
-stressförebyggande åtgärder
-egna teorier
-drabbades egna berättelser
och eventuellt en forumdel
Citera
2014-10-20, 22:33
Medlem
Jag arbetade som lärare ett tag tills det blev för stressigt. En intressant sak när man diskuterar skolan med icke-lärare är att alla tror dom vet hur det borde vara. Man tror man är expert på skolan för att man själv gått i skolan i minst 12 år. När man studerar pedagogik etc så märker man dock vad komplext inlärning och undervisning egentligen är, det finns inga enkla genvägar eller standardlösningar på skolans problem.

Det är lite samma med andningen, alla kan andas man har gjort det hela sitt liv...
Det dom flesta inte vet (läkare inkluderat) är dock att små förändringar i andningen kan få stora och långtgående effekter på hälsan. Om andningen förändras lite i taget under en lång tid så är det omöjligt att märka det, man förleds tro att den fungerar som den alltid har gjort. Blir syresättningen av nervsystem och hjärna, inre organen samt muskler nedsatt lite grann så kan dock en mängd subtila och konstiga symptom uppstå. Alla delar av organismen påverkas och hur det yttrar sig skiljer sig stort från person till person. Effekterna blir värre och värre ju mer andningen förändras och ett antal onda cirklar sätter igång.

Exempel på symptom som kan uppstå när andningen förändrats:
depression, ångest, oro, stress, utmattning, lättuttröttad, anspänning, sömnproblem, kronisk trötthet, koncentrationsproblem, svårt att tänka klart, irritation, svaghet, darrningar, krypningar, domningar, svettningar, svårt att svälja, torr mun, hopphjärta, huvudvärk, yrsel, illamående, bröstsmärtor, orolig mage, IBS, ont i axlar och nacke, kalla händer och fötter, förhöjd puls, försvagat immunförsvar, förändrad temperaturreglering, överkänslighet för ljud och/eller ljus, tinnitus, sänkt smärttröskel, överkänslighet för kemikalier och/eller mediciner, ökat sötsug, viktuppgång, snarkningar, sömnapné, urinblåsans och tarmens funktion störd, försämrad hållning

eftersom alla dessa symptom kan ha andra förklaringar så är det svårt att se sambandet med andningen. Jag har själv upplevt hälften av ovanstående symptom under olika perioder och det slog mig aldrig att problemen kunde vara relaterade...

Forskning på området andningsstörningar tyder på att det är ett mycket vanligt problem men att dom flesta trots allt har så små symptom så att dom inte lider i någon större grad. Större problem uppstår främst när man pressar sig för hårt (t.ex. långvarig stress), när man är försvagad av sjukdom (t.ex. olika smärttillstånd, infektioner) eller när man unnar sig för lite vila/återhämtning. Det som händer då är att kroppen hamnar för långt ifrån jämnviktsläget och plötsligt så räcker det inte med vila för att återhämta sig. En långsam nedåtgående spiral påbörjas. En så kallad Breathing Pattern Disorder är inte en sjukdom det är bara en obalans i kroppens reglersystem.

Du kan inte själv upptäcka att din andning är onormal, inte ens tränad sjukvårdspersonal kan avgöra detta entydigt genom att bara titta på patienten. Det krävs avancerade mätningar och blodprover för att se tecknen på t.ex. överandning. Ett annat problem är att andningen förändras så fort du observerar den och är medveten om den. Om du vill veta hur många andetag du tar per minut så får du be någon annan iaktta dig när du inte är medveten om detta t.ex. när du sover.

Andningsmusklerna är starka och kan flytta ca 150 liter luft per minut vid maxansträngning, luft väger dessutom väldigt lite. Det finns ingen som kan avgöra ifall dom andas 5 liter luft per minut eller 10 liter luft. 5-6 liter luft per minut är normalt och ca 10-12 andetag per minut, men den individuella variationen är stor. Ifall dina andetag är små så är fler andetag per minut helt normalt och ifall du tar stora andetag så är färre andetag naturligtvis helt i sin ordning.

Om du andas 10 liter per minut så andas du för två. Paradoxalt nog så får du lägre syretillförsel ut till kroppen när du andas med för stor minutvolym. Jag har redan skrivit om detta i en tidigare post.

Hur ska man då utvärdera och förbättra sin andning. Jag har skrivit om detta tidigare också. Rätt vald sjukgymnast kan hjälpa till med att utvärdera den rent mekaniska komponenten i andningen (vilka muskler som används). Det finns dessutom några böcker som beskriver metoder för att arbeta med andningen. Se boktips längre ned.

Andningsövningar kräver dedikation. Du måste förändra din hållning och andning i grunden och detta tar minst 6-8 veckor av dagliga övningar (möjligen flera månader ifall du har mycket stora problem). Med andningsövningar så menar jag inte att bara ligga still och andas lugnt i några minuter. Det är ansträngande övningar och det dröjer innan resultaten av övningarna visar sig.

Dom dagar när jag mått som sämst av min CPPS så har jag också varit som mest stressad och spänd (båda faktorer som påverkar andningen). Mentalt så har det också varit fruktansvärt jobbigt. Det faktum att jag fått vissa extra symptom i dessa svagaste stunder skulle kunna bero på stressfaktorn, katastroftänkande och andra sekundära reaktioner på smärtan och obehagen som t.ex. lätt förhöjd minutvolym på andningen.

Böcker om detta:
1. Breathe, stretch & move - Dinah Bradley & Tania Clifton-Smith
2. Hyperventilation syndrome: breathing pattern disorders - Dinah Bradley
3. Medicinskt svårförklarliga symtom - Johannes Lindh
4. Medveten Andning - Anders Olsson
5. Recognizing and treating breathing disorders - Chaitow, Bradley, Gilbert

Den första boken i listan har dom bästa övningarna, den tredje är bäst på att förklara problematiken för en lekman och den femte är den mest ingående (riktad till vårdpersonal/läkare).
Senast redigerad av sctp 2014-10-20 kl. 22:52.
Citera
2014-10-21, 16:57
Medlem
Hej!
Har någon av er haft prostatit och höga PSA-värden? Jag blev sjuk i Juli efter utlandssemester. Först illamående, sedan 38-39 graders feber, svårt att urinera och golfbollskänsla i rumpan.
Urinprov visade inget men blodprov visade på en infektion (snabbsänkan var 159). Prostatan var inte jätteöm. Jag åt Ciprofluxasin i 3 veckor och det ländes normalt igen. Golfbollen och febern var borta. Efter ca en månad började jag känna av diffusa besvär igen och idag har jag kvar dessa. Tryck och stickningar i mellangården och ändtarm. Ibland lätta stickningar i penis och pungkula. Lätt värk som kommer och går i ländrygg och ljumske. Upplever även att jag är gasig. Jag vill kall dem för vaga prostatitbesvär men oro finns för Cancer då mitt PSA-värde var 9 och kvoten 5. detta var ca 12 veckor efter insjuknande. Någon som känner igen sig?
Citera
2014-10-21, 17:53
Medlem
Bra om du skriver ut ålder, vikt och längd.
För hur länge sen kollades PSA senast?

Citat:
Ursprungligen postat av Uttern59
Hej!
Har någon av er haft prostatit och höga PSA-värden? Jag blev sjuk i Juli efter utlandssemester. Först illamående, sedan 38-39 graders feber, svårt att urinera och golfbollskänsla i rumpan.
Urinprov visade inget men blodprov visade på en infektion (snabbsänkan var 159). Prostatan var inte jätteöm. Jag åt Ciprofluxasin i 3 veckor och det ländes normalt igen. Golfbollen och febern var borta. Efter ca en månad började jag känna av diffusa besvär igen och idag har jag kvar dessa. Tryck och stickningar i mellangården och ändtarm. Ibland lätta stickningar i penis och pungkula. Lätt värk som kommer och går i ländrygg och ljumske. Upplever även att jag är gasig. Jag vill kall dem för vaga prostatitbesvär men oro finns för Cancer då mitt PSA-värde var 9 och kvoten 5. detta var ca 12 veckor efter insjuknande. Någon som känner igen sig?
Citera
2014-10-21, 18:14
Medlem
Ok Atari.
Jag är 45 år. Längd 170cm, vikt 78 kg. PSA prov togs för 2 veckor sedan, ca 12 veckor efter insjuknande.
Citera
2014-10-21, 18:18
Medlem
Vill tillägga att blodprov inte visar tecken på infektion idag.
Citera
2014-10-21, 23:39
Medlem
Prostatan kan fortfarande ha kvar bakterier, även fast blodprovet inte visar på en infektion. Det låter helt klart som du haft en akut bakteriell prostatit. Frågan är vad som kvarstår. Smärtan och obehag eller kvarvarande inflammation och bakterier? Prostatit (inflammation) uppstår/kvarstår efter en infektion i den skadade vävnaden. Det är kroppens svar på att få bort bakterierna. Men kroppen fortsätter attackera området trots att bakterierna är borta.

Har du kollat storleken på prostatan eller räknat vita blodkroppar? Då får du svart på vitt om det är en inflammation eller inte. Odla även på prostatasekret för att säkerhetsställa att bakterierna är borta. PSA kan vara högt vid förstorad prostata, över 40år och övervikt. Med andra ord en livsstils sjukdom. PSA brukar då sjunka vid en kostomläggning och kraftig viktnedgång.

Är du orolig för PSA värdet be om en ultraljudsundersökning efter ev. knölar och knutor. Det är inte ovanligt att PSA kan stiga vid prostatit och infektion i prostatan. Men då kanske PSA borde gått ner efter antibiotikakuren. Det som kännetecknas vid kroniskt bäckenbottensyndrom är att PSA är lågt och man har lågt antal vita blodkroppar i prostatasekret. Hur togs PSA, efter rektal undersökning, cystoskopi eller ultraljud? Vad säger doktorn som skickade dig på provtagning?

Ta inte detta för sanningar utan jag talar utifrån egna erfarenheter och vad jag lärt mig under resans gång.

Citat:
Ursprungligen postat av Uttern59
Vill tillägga att blodprov inte visar tecken på infektion idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in