2014-01-02, 21:23
Medlem
robertobaggios avatar
Har någon haft en känsla av att någonting liksom trycker mot "g-punkt-området". Jag kan efter att jag skitit, nästan känna en känsla av behag. Samt när jag sitter upp i längre perioder.

Men även om känslan kan kännas "skön" är den samtidigt extremt påfrestande för det är inte läge för det.

Känns nästan som att nerver är i kläm (runt svanskotan) utan att det gör ont. I övrigt är det samma symtom; kan kissa vanligt, för att sedan kissa grumligt. Eller när det är som värst, vita klumpar som kommer efter man kissat klart. Och sveda vid både urinering och utlösning.

Någon som känner igen detta?
Citera
2014-01-04, 10:46
Medlem
Jag har nu varit på behandling på Milltown Physiotherapy i Dublin. Behandlingen var fruktansvärt smärtsam men så här efteråt så känns det bra. Om jag jämför med den behandling som jag fick på kliniken F-Act i Holland så var det mindre snack och mera verkstad i Dublin (kan i och för sig vara relaterat till att jag var i Dublin en kortare tid). Jag betalade 490 euro för 3,5 timmars behandling uppdelat över två dagar.

Maeve Whelan är en av de bästa sjukgymnasterna i världen när det gäller behandling av muskulära bäckenbottenproblem. Hon var t.ex. den som valdes ut till att skriva kapitlet om pelvic physiotherapy i boken "Chronic Pelvic Pain and Dysfunction" från 2012 (kan för övrigt rekommendera den boken om man inte avskräcks av lite medicinsk terminologi och att boken främst riktar sig till vårdgivare snarare än patient). Maeve har arbetat med detta i 15 år och har tagit fram en egen behandlingsmetodik.

En viktig skillnad mot Fetske (terapeuten på F-Act) är att Maeve inte är bunden till Wise - Andersson protokollet och att hon därmed är fri att ta ett helhetsgrepp och inkludera lärdomar från de senaste forskningsresultaten i sina behandlingar. Kortfattat (och något förenklat) så kan man säga att enligt W-A protokollet så beror CPPS huvudsakligen på omedvetna spänningar och triggerpunkter (TrP), dom lägger inte någon särskild vikt på hållning och andning. Andra sjukgymnaster som jag träffat, inklusive Maeve Whelan, menar dock att hållning och andning i högsta grad spelar in. En hälsosam andningsteknik som bygger på optimalt användande av diafragman och djup andning ger en bättre syresättning av musklerna och leder till hälsosammare bäckenbotten då den aktiveras och deltar i andningen.

http://www.milltownphysiotherapy.com...7-maeve-whelan
http://www.amazon.co.uk/Chronic-Pelv...dp/0702035327/
http://www.pelvicphysiotherapy.com/L...Breathing.html
http://www.pelvicphysiotherapy.com/L...OfControl.html

Behandlingen på Milltown physiotherapy såg ut som följer:
-genomgång av mina tidigare symptom och sjukdomshistoria
-utvärdering av muskler och bindväv i bäckenbotten lår och mage
-skin rolling på mage och triggerpunktsbehandling av densamma
-skin rolling på perineum (mellangården) och mellan skinkorna samt triggerpunktsbehandling externt och internt i bäckenbotten
-skin rolling på delar av skinkor och lår
-mobilisering av ryggraden, mjukade upp min stela rygg
-övning på att slappna av i de rektala musklerna (någonting som jag tycks ha tappat förmågan till)

Så här efteråt så inser jag hur mycket det är kvar att göra.
Har skrivit detta tidigare:

Citat:
Ursprungligen postat av sctp
...
Min strategi
-Undvika stress och köra avslappningsövningar regelbundet
-Arbeta bort externa TrP, gå på de lättaste målen först
-Interna TrP i bäckenbotten blir latenta pga de första två åtgärderna så jag får bort smärtan/symptomen
-Arbeta på förevigande faktorer, sjukgymnastik för bättre hållning/ergonomi
-Vänta med intern TrP behandling tills allodyni släppt (överkänslighet mot kyla & beröring)
-Lågintensiv styrketräning för att bygga upp svaga muskler utan att överbelasta dom
-Sist men inte minst, arbeta bort interna TrP

Jag är nu inne på det sista steget enligt ovan och det kan visa sig vara det mest utmanande. Bör dock notera att steg fyra ovan, sjukgymnastiken, fortfarande är pågående.

En överraskning på kliniken var hur illa mina TrP i magmusklerna fortfarande är. Det visade sig att jag tryckt alldeles för löst och jag har därmed missat några TrP. En ny teknik som jag kommer att använda är att ligga med magen mot golvet och lägga vikten mot en större boll samtidigt som jag stöder på armbågarna så att bukmusklerna sträcks lätt. Bollen har piggar, är någorlunda hård och är ca 15 cm diameter.
Citera
2014-01-04, 19:12
Medlem
Kommer du ansöka om ersättning från Försäkringskassan? I så fall kan du väl posta här och säga hur det gick, om du fått ersättning eller inte.

Vad gick hela resan på inklusive behandlingar, flyg, boende osv?

Citat:
Ursprungligen postat av sctp
Jag har nu varit på behandling på Milltown Physiotherapy i Dublin. Behandlingen var fruktansvärt smärtsam men så här efteråt så känns det bra. Om jag jämför med den behandling som jag fick på kliniken F-Act i Holland så var det mindre snack och mera verkstad i Dublin (kan i och för sig vara relaterat till att jag var i Dublin en kortare tid). Jag betalade 490 euro för 3,5 timmars behandling uppdelat över två dagar.
Citera
2014-01-04, 19:30
Medlem
En duktig homopat med naturmedicin var det ända som funkade för mig.
Jag var drabbad i ca 3år, nu passar jag mig för att sitta kallt och gå på kalla golv och dricker tranbärsjuice vid minsta symptom.

Frisk i ca 8år men jag kännar att det finns med mig om jag tex sätter mig kallt eller liknande.
Citera
2014-01-05, 01:32
Medlem
Zmonkeys avatar
Jag har också blivit diagnoserad med prostatit. Hade problem med molande värk i vänster bitestikel i Maj 2013 och senare också den högra. Var hos VC i maj utan att få någon hjälp. Den molande värken försvann under sommaren för att sedan återvända i September. Fick då tid hos urolog som inte heller hittade något fel i pungen. I November drabbades jag av ständig kissnödighet längst ut på ollonet och återvände då till VC där jag fick diagnosen prostatit. Läkaren där gav mig declofenac och en 30 dagars doxyferm kur. Kuren hjälpte redan första dagen. Dock kom känslan av att vara kissnödig smygande tillbaka efter kurens slut. Dock inte lika kraftig känsla som innan. Har nu fått ännu en kur med doxycyklin men det lär ju inte hjälpa. Det jag tänkte fråga till er där ute med mer erfarenhet är om det är någon ide att ta kontakt med urologen?

Det konstigaste under min prostatit period tycker jag är att jag har alltid bara ett besvär åt gången. Antigen har jag molande värk i höger eller vänster testikel aldrig båda samtidigt och när jag är konstant kissnödig försvinner smärtan helt. Någon som känner igen sig i att ha bara ett symptom åtgången?

Någon som har något bra tips på hur man lindrar den ständiga känslan av att vara kissnödig? Varma bad hjälper helt klart men det finns ju vissa problem med att bosätta sig i ett badkar..
Citera
2014-01-05, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atari
Kommer du ansöka om ersättning från Försäkringskassan? I så fall kan du väl posta här och säga hur det gick, om du fått ersättning eller inte.

Vad gick hela resan på inklusive behandlingar, flyg, boende osv?
Jag kommer att ansöka, meddelar resultatet. Resa + boende + 3,5 h behandling för ca 10 000 kr (inkluderar två övernattningar). Hade gärna stannat för fler behandlingar men man bör nog återhämta sig lite mellan gångerna. Åker tillbaks inom ett halvår. Fick ett par övningar jag ska köra så länge och instruktioner för egenbehandling.
Senast redigerad av sctp 2014-01-05 kl. 20:32.
Citera
2014-01-06, 01:11
Medlem
Lite funderingar.
Ni som har kronisk bäckenbottensmärta utan påvisad infektion/ inflammation. SCTP bl.a vad jag förstår.
Upplever ni att ni blir sämre genom att äta viss mat eller inta alkohol ?
Jag ser nästan aldrig att man från läkarhåll mm hör talas om kopplingen prostatit-föda alkohol mm

Själv blir jag mycket sämre då jag dricker öl exempelvis eller viss mat.
Man kan läsa om att viss föda kan "göda" en inflammation och kanske är det på det sättet, men läkarna tycks inte hålla med om detta.

Kan det handla om en överkänslighet, eller typ allergisk reaktion vad gäller viss mat tror ni

M.v.h
LM
Citera
2014-01-06, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av latman
Lite funderingar.
Ni som har kronisk bäckenbottensmärta utan påvisad infektion/ inflammation. SCTP bl.a vad jag förstår.
Upplever ni att ni blir sämre genom att äta viss mat eller inta alkohol ?
Jag ser nästan aldrig att man från läkarhåll mm hör talas om kopplingen prostatit-föda alkohol mm

Själv blir jag mycket sämre då jag dricker öl exempelvis eller viss mat.
Man kan läsa om att viss föda kan "göda" en inflammation och kanske är det på det sättet, men läkarna tycks inte hålla med om detta.

Kan det handla om en överkänslighet, eller typ allergisk reaktion vad gäller viss mat tror ni

M.v.h
LM
Mina symptom har aldrig påverkats av något jag ätit eller druckit.

Har hört om folk med celiaki som fått prostatitliknande symptom av att äta föda med gluten.
Senast redigerad av sctp 2014-01-06 kl. 10:03.
Citera
2014-01-06, 15:24
Medlem
Tror inte det är så många som verkligen provat lägga om kosten radikalt. Då menar jag t.ex. helt utesluta socker och stärkelse i flera månader. Finns exempel på andra inflammatoriska sjukdomar (t.ex. Bechterew) som man i stort sett blivit symptomfri ifrån när man utesluter stärkelse.

Teorin här är att man har en överväxt av klebsiella-baktierer i tarmen(de lever på stärkelse) och immunförsvaret hos människor med HLAB27-vävnadstyp blandar ihop bakterien med kroppens egen vävnad, nedre delen av ryggen / bäcken i detta fall.

Har själv problem med inflammationer/smärta i ryggslutet, fötter, händer och även känningar av prostatit. De gånger jag dricker öl eller t.ex. äter friterad protatis så blir det mycket värre dagen efter. Har dock inte haft disciplinen att lägga om kosten.
Citera
2014-01-07, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zamenis
Tror inte det är så många som verkligen provat lägga om kosten radikalt. Då menar jag t.ex. helt utesluta socker och stärkelse i flera månader. Finns exempel på andra inflammatoriska sjukdomar (t.ex. Bechterew) som man i stort sett blivit symptomfri ifrån när man utesluter stärkelse.

Teorin här är att man har en överväxt av klebsiella-baktierer i tarmen(de lever på stärkelse) och immunförsvaret hos människor med HLAB27-vävnadstyp blandar ihop bakterien med kroppens egen vävnad, nedre delen av ryggen / bäcken i detta fall.

Har själv problem med inflammationer/smärta i ryggslutet, fötter, händer och även känningar av prostatit. De gånger jag dricker öl eller t.ex. äter friterad protatis så blir det mycket värre dagen efter. Har dock inte haft disciplinen att lägga om kosten.

Hej
Ja det är inte lätt att lägga om kosten som du säger
Läste följande på vårdguiden på nätet, gällande Bechterews sjukdom
Det som var interessant var kopplingen mellan nedstämdhet och inflammation !

"Psykisk påverkan med nedstämdhet är vanligt vid Bechterews sjukdom och beror bland annat på inflammationen i kroppen. Inflammationsmolekylerna påverkar områden i hjärnan och resultatet blir ofta att man känner sig nedstämd"

Jag har aldrig läst om denna koppling tidigare

m.v.h
LM

.
Citera
2014-01-07, 01:22
Medlem
Dessvärre finns dock inget samband mellan HLAB27 och prostatit. Om det vore så enkelt hade forskarna redan hittat sambandet. Kolhydrater, gluten, omega-6 och socker driver inflammationer, inget nytt under solen. Därmed inte sagt att man kan bli bättre eller helt bra vid kostomläggning.

Man har dock kunnat påvisa att män med Bechterews ibland även får prostatit och/eller uretrit.

Citat:
Ursprungligen postat av Zamenis

Citera
2014-01-07, 10:40
Medlem
Hallå där!

Tänkte bara uppdatera kort. Har nu i över 2 veckor varit helt symptomfri i snorren, slutat med Doxycycklin- kuren då för 2 v sen. Käkat Cernitol och någon form av vitlökstablett. Hade lite känning efter utlösning men annars bra. Däremot kom det tillbaka idag en aning, som lätt molande värk i toppen/höger sida av penis. Irriterande men jag överlever. Börjar dock funta på om det verkligen är någon form av prostatit jag har/haft, utan mer någon form av känslighet i urinrör/penis/whatever.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in