2018-09-18, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Väldigt billigt för att vara Westminster, men jag skulle ju inte säga att det är representativt, tog en snabb titt på UKs hemnet(Rightmove), och det mesta i form av Studios har ju kvm priser på runt 200k per m2, men små bostäder = högre m2 priser, rent generellt, och i Stockholm har det väl varit enstaka objekt, väldigt små lägenheter, som sålts för typ 150k.

Jag tyckte det var relativt sett dyrt att köpa i min hemstad när jag flyttade hem från London(varit där regelbundet sedans blöjåldern, och flyttade dit i princip direkt efter studierna), och det var i början av 2014... då var jag dock rätt så petig, gammal, fin förening med näst intill obefintliga lån, så nej jag tycker inte bostadspriserna i Sverige är fullt rimliga... hehe

Tror inte det finns många bostäder i Stockholm som säljs för 170-180tkr, med inbakade föreningslån är man väl kanske uppe i 150 i vissa av enstaka projekt, tänker på t ex Oscar Properties.

Standarden på bostäder i UK är ju väldigt varierande dock, en av mina närmaste vänner bodde i Hackney(innan Hackney blev gentrifierat och "coolt") när han flyttade dit(han pluggade där), det var underhållande, han bodde på första våningen, knarklangarna hängde utanför fönstret och det var sådan jävla fukt i lägenheten så det var som en tidig morgon med dagg ibland.

Ja, det kanske det var. Jag tyckte det i alla fall var väldigt billigt jämfört med Stockholms priser .

Inte många, men det finns en del av nybyggena i Stockholm som säljs/sålts för det. Där inkluderades även fina höga föreningslån utöver kostnaden för lägenheten.
2018-09-18, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ja, väntade faktiskt att de skulle sätta spaden i marken men inget hände. Vad gjorde de med pengarna? Har förstått att de åderlåtit allmännyttan.

Det här har jag också undrat!

Precis som du och Bortamatchen verkar vara inne på, har inte jag heller något principiellt emot att allmännyttan "säljs ut", förutsatt att pengarna klokt återinvesteras i verksamheten. Det borde vara en bra deal om man lyckas sälja ett centralt flerbostadshus med 30 hyresrätter och kan bygga ett sprillans nytt med ungefär lika många lägenheter, om än något mindre centralt. Uthyrt lär det ju bli i vart fall, om det ligger i en attraktiv region. Då får fastighetsbolaget ett nytt, fräscht hus utan förestående stambyten etc inom snar framtid, och BR-köparna får en fin adress - precis som dom vill ha!

Win-win, i teorin iaf. Men i praktiken - var fan tog pengarna vägen? Konferensresor?

Nädå, bäste Stridshingst och herr Kukviftare - tur att ni håller er långt borta från politiken för mig lurar ni inte igen.
2018-09-18, 13:15
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sen borde bruksvärdessystemet förändras. Nya hyreskontrakt borde få mer av en marknadsprissättning. Dvs när någon flyttar ut även från en äldre fastighet så borde hyran kunna skruvas upp rejält. Då skulle det bli betydligt intressantare att bygga HR och återställa kontor till bostäder.
Mer av marknadsprissättning måste till.
Räcker egentligen med att nybyggen får marknadshyra. Sedan ökar hyran enligt nuvarande reglerade modell. När glappet till marknadshyra blir väldigt stort så säljer man ut, bygger nytt och börjar om.
2018-09-18, 13:47
Medlem
Bortamatchens avatar
Ser man på. Verkar som Oskar har stora problem.
http://www.e55.se/artiklar/oscar-pro...na-lagenheter/
Undra hur de tar sig rund problemet med att skriva ner värdet på andra lägenheter som de äger.
2018-09-18, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Ja, det enda vi har är heta kvinnor.

Ungefär som många länder i tredje världen...
2018-09-18, 14:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Det här har jag också undrat!

Precis som du och Bortamatchen verkar vara inne på, har inte jag heller något principiellt emot att allmännyttan "säljs ut", förutsatt att pengarna klokt återinvesteras i verksamheten. Det borde vara en bra deal om man lyckas sälja ett centralt flerbostadshus med 30 hyresrätter och kan bygga ett sprillans nytt med ungefär lika många lägenheter, om än något mindre centralt. Uthyrt lär det ju bli i vart fall, om det ligger i en attraktiv region. Då får fastighetsbolaget ett nytt, fräscht hus utan förestående stambyten etc inom snar framtid, och BR-köparna får en fin adress - precis som dom vill ha!

Win-win, i teorin iaf. Men i praktiken - var fan tog pengarna vägen? Konferensresor?

Nädå, bäste Stridshingst och herr Kukviftare - tur att ni håller er långt borta från politiken för mig lurar ni inte igen.
Pengarna delas ut till kommunen/kommunerna som ägar det/de kommunala bolagen. Används till annat.
2018-09-18, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Lägg därtill på ev aviserad räntehöjning senare i år och vikande konjuktursiffror så lär det börja röra på sig ännu mer.

Tveksamt om det blir av när konjunkturen viker neråt. Möjligen kan du lägga ökad arbetslöshet som sten på bördan.
2018-09-18, 14:47
Medlem
Efterfrågan på byggare ökar något från bottennivån.

https://www.arbetsformedlingen.se/Fo...b/Platsbanken/

180423
1923 annonser i Sverige
426 av dessa i Stockholm

I180430
2057 annonser i Sverige
430 av dessa i Stockholm

180509
2007 annonser i Sverige
390 av dessa i Stockholm

180515
1942 annonser i Sverige
388 av dessa i Stockholm

180524
2028 annonser i Sverige
403 av dessa i Stockholm

180606
1848 annonser i Sverige
358 av dessa i Stockholm

180610
1834 annonser i Sverige, 5% färre än i april
341 av dessa i Stockholm, 20% färre än i april

180618
1743 annonser i Sverige, 9% färre än i april
334 av dessa i Stockholm, 22% färre än i april

180820
1664 annonser i Sverige
311 av dessa i Stockholm

180826
1779 annonser i Sverige
314 av dessa i Stockholm

180904
1662 annonser i Sverige
294 av dessa i Stockholm

180918
1795 annonser i Sverige
327 av dessa i Stockholm
2018-09-18, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Pengarna delas ut till kommunen/kommunerna som ägar det/de kommunala bolagen. Används till annat.

Ok, så pengarna "levdes upp" helt enkelt? Starkt jobbat!
2018-09-18, 15:33
Medlem
STOCKHOLM (Direkt) När bostadsmarknaden kommit i gång igen efter sommaren kan man konstatera att försäljningen av nyproducerade bostadsrätter går fortsatt trögt enligt bostadssajten Hemnet.
Det visar statistik från Hemnet som Nyhetsbyrån Direkt tagit del av.

"Det är fortsatt trögt. Trenden har varit tydlig nedåt och det är nu en kräftgång på en låg nivå. Antalet sålda lägenheter studsar upp något i augusti, men det är mycket en säsongseffekt", säger Hemnets talesperson Staffan Tell till Nyhetsbyrån Direkt.

I hela Sverige såldes det 30 procent färre nyproducerade bostadsrätter i augusti än samma månad i fjol, vilket är i stort sett samma procentuella nedgång som hittills under året - 33 procent lägre än under motsvarande period 2017.

I Stockholms län är nedgången större. I augusti såldes det 41 procent färre nyproducerade lägenheter än i augusti i fjol och hittills i år är nedgången 44 procent.

Staffan Tell påpekar att benägenheten att annonsera nyproduktion på Hemnet troligen skiftar över tid, vilket gör jämförelser över tid problematiska. Om något borde dock benägenheten att annonsera öka när försäljningen går trögare. Det skulle i så fall göra att nedgången i försäljning i själva verket kan vara större än den är i Hemnets statistik.

http://direkt.omniekonomi.se/bomarkn...emnet/a/4deEJg
2018-09-18, 15:35
Medlem
Priserna på bostäder kan komma att falla med ytterligare 5–10 procent senare i höst. Det varnar Sveriges Arkitekter för i en ny rapport som tagits fram tillsammans med Danske Bank, skriver SvD Näringsliv.
– Nu är det särskilt kreditåtstramningarna från finansinstituten som kommer att påverka bostadsbyggandet, säger Charlotta Holm Hildebrand, tillförordnad förbundsdirektör på Sveriges Arkitekter, till tidningen.
Enligt rapporten har delar av nyproduktionen börjat säljas med kraftiga prissänkningar, vilket riskerar att spilla över på andrahandsmarknaden.
Varningen kommer trots rapporter om stabilare bostadspriser under sommaren.

http://omni.se/a/a2Qy25
2018-09-18, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Det varierar med hyra men kan tycka att 15639 kr/mån för en femma på Valhallavägen är löjligt billigt. Inkomstkrav 660 000 kr.

https://bostad.stockholm.se/Lista/Details/?aid=146282

Ja, väntade faktiskt att de skulle sätta spaden i marken men inget hände. Vad gjorde de med pengarna? Har förstått att de åderlåtit allmännyttan.

På riksnivå tog alliansen bort fastighetsskatten men lät ränteavdraget vara kvar. Klart att det eldar på lånandet och bostadspriserna.

Det finns och har funnits stora renoveringsbehov i det allmännyttiga bostadsbeståndet.

Angående ombildningsvågen i Stockholm så finns det en omfattande rapport(120 sidor) från Sweco, ganska intressant, bland annat en statistisk analys av köpeskillingen. I innerstaden omvandlades under perioden 2007-2010 218 fastigheter, merparten av fastigheterna såldes av allmännyttan. Genomsnittspriset för dessa var 26 135 per m2 i det allmännyttiga beståndet.

https://insynsverige.se/documentHand...hx?did=1729443
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-09-18 kl. 15:55.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in