2018-09-18, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Vldigt billigt fr att vara Westminster, men jag skulle ju inte sga att det r representativt, tog en snabb titt p UKs hemnet(Rightmove), och det mesta i form av Studios har ju kvm priser p runt 200k per m2, men sm bostder = hgre m2 priser, rent generellt, och i Stockholm har det vl varit enstaka objekt, vldigt sm lgenheter, som slts fr typ 150k.

Jag tyckte det var relativt sett dyrt att kpa i min hemstad nr jag flyttade hem frn London(varit dr regelbundet sedans bljldern, och flyttade dit i princip direkt efter studierna), och det var i brjan av 2014... d var jag dock rtt s petig, gammal, fin frening med nst intill obefintliga ln, s nej jag tycker inte bostadspriserna i Sverige r fullt rimliga... hehe

Tror inte det finns mnga bostder i Stockholm som sljs fr 170-180tkr, med inbakade freningsln r man vl kanske uppe i 150 i vissa av enstaka projekt, tnker p t ex Oscar Properties.

Standarden p bostder i UK r ju vldigt varierande dock, en av mina nrmaste vnner bodde i Hackney(innan Hackney blev gentrifierat och "coolt") nr han flyttade dit(han pluggade dr), det var underhllande, han bodde p frsta vningen, knarklangarna hngde utanfr fnstret och det var sdan jvla fukt i lgenheten s det var som en tidig morgon med dagg ibland.

Ja, det kanske det var. Jag tyckte det i alla fall var vldigt billigt jmfrt med Stockholms priser .

Inte mnga, men det finns en del av nybyggena i Stockholm som sljs/slts fr det. Dr inkluderades ven fina hga freningsln utver kostnaden fr lgenheten.
2018-09-18, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ja, vntade faktiskt att de skulle stta spaden i marken men inget hnde. Vad gjorde de med pengarna? Har frsttt att de derltit allmnnyttan.

Det hr har jag ocks undrat!

Precis som du och Bortamatchen verkar vara inne p, har inte jag heller ngot principiellt emot att allmnnyttan "sljs ut", frutsatt att pengarna klokt terinvesteras i verksamheten. Det borde vara en bra deal om man lyckas slja ett centralt flerbostadshus med 30 hyresrtter och kan bygga ett sprillans nytt med ungefr lika mnga lgenheter, om n ngot mindre centralt. Uthyrt lr det ju bli i vart fall, om det ligger i en attraktiv region. D fr fastighetsbolaget ett nytt, frscht hus utan frestende stambyten etc inom snar framtid, och BR-kparna fr en fin adress - precis som dom vill ha!

Win-win, i teorin iaf. Men i praktiken - var fan tog pengarna vgen? Konferensresor?

Nd, bste Stridshingst och herr Kukviftare - tur att ni hller er lngt borta frn politiken fr mig lurar ni inte igen.
2018-09-18, 13:15
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sen borde bruksvrdessystemet frndras. Nya hyreskontrakt borde f mer av en marknadsprissttning. Dvs nr ngon flyttar ut ven frn en ldre fastighet s borde hyran kunna skruvas upp rejlt. D skulle det bli betydligt intressantare att bygga HR och terstlla kontor till bostder.
Mer av marknadsprissttning mste till.
Rcker egentligen med att nybyggen fr marknadshyra. Sedan kar hyran enligt nuvarande reglerade modell. Nr glappet till marknadshyra blir vldigt stort s sljer man ut, bygger nytt och brjar om.
2018-09-18, 13:47
Medlem
Bortamatchens avatar
Ser man p. Verkar som Oskar har stora problem.
http://www.e55.se/artiklar/oscar-pro...na-lagenheter/
Undra hur de tar sig rund problemet med att skriva ner vrdet p andra lgenheter som de ger.
2018-09-18, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Ja, det enda vi har r heta kvinnor.

Ungefr som mnga lnder i tredje vrlden...
2018-09-18, 14:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Det hr har jag ocks undrat!

Precis som du och Bortamatchen verkar vara inne p, har inte jag heller ngot principiellt emot att allmnnyttan "sljs ut", frutsatt att pengarna klokt terinvesteras i verksamheten. Det borde vara en bra deal om man lyckas slja ett centralt flerbostadshus med 30 hyresrtter och kan bygga ett sprillans nytt med ungefr lika mnga lgenheter, om n ngot mindre centralt. Uthyrt lr det ju bli i vart fall, om det ligger i en attraktiv region. D fr fastighetsbolaget ett nytt, frscht hus utan frestende stambyten etc inom snar framtid, och BR-kparna fr en fin adress - precis som dom vill ha!

Win-win, i teorin iaf. Men i praktiken - var fan tog pengarna vgen? Konferensresor?

Nd, bste Stridshingst och herr Kukviftare - tur att ni hller er lngt borta frn politiken fr mig lurar ni inte igen.
Pengarna delas ut till kommunen/kommunerna som gar det/de kommunala bolagen. Anvnds till annat.
2018-09-18, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Lgg drtill p ev aviserad rntehjning senare i r och vikande konjuktursiffror s lr det brja rra p sig nnu mer.

Tveksamt om det blir av nr konjunkturen viker nert. Mjligen kan du lgga kad arbetslshet som sten p brdan.
2018-09-18, 14:47
Medlem
Efterfrgan p byggare kar ngot frn bottennivn.

https://www.arbetsformedlingen.se/Fo...b/Platsbanken/

180423
1923 annonser i Sverige
426 av dessa i Stockholm

I180430
2057 annonser i Sverige
430 av dessa i Stockholm

180509
2007 annonser i Sverige
390 av dessa i Stockholm

180515
1942 annonser i Sverige
388 av dessa i Stockholm

180524
2028 annonser i Sverige
403 av dessa i Stockholm

180606
1848 annonser i Sverige
358 av dessa i Stockholm

180610
1834 annonser i Sverige, 5% frre n i april
341 av dessa i Stockholm, 20% frre n i april

180618
1743 annonser i Sverige, 9% frre n i april
334 av dessa i Stockholm, 22% frre n i april

180820
1664 annonser i Sverige
311 av dessa i Stockholm

180826
1779 annonser i Sverige
314 av dessa i Stockholm

180904
1662 annonser i Sverige
294 av dessa i Stockholm

180918
1795 annonser i Sverige
327 av dessa i Stockholm
2018-09-18, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Pengarna delas ut till kommunen/kommunerna som gar det/de kommunala bolagen. Anvnds till annat.

Ok, s pengarna "levdes upp" helt enkelt? Starkt jobbat!
2018-09-18, 15:33
Medlem
STOCKHOLM (Direkt) Nr bostadsmarknaden kommit i gng igen efter sommaren kan man konstatera att frsljningen av nyproducerade bostadsrtter gr fortsatt trgt enligt bostadssajten Hemnet.
Det visar statistik frn Hemnet som Nyhetsbyrn Direkt tagit del av.

"Det r fortsatt trgt. Trenden har varit tydlig nedt och det r nu en krftgng p en lg niv. Antalet slda lgenheter studsar upp ngot i augusti, men det r mycket en ssongseffekt", sger Hemnets talesperson Staffan Tell till Nyhetsbyrn Direkt.

I hela Sverige sldes det 30 procent frre nyproducerade bostadsrtter i augusti n samma mnad i fjol, vilket r i stort sett samma procentuella nedgng som hittills under ret - 33 procent lgre n under motsvarande period 2017.

I Stockholms ln r nedgngen strre. I augusti sldes det 41 procent frre nyproducerade lgenheter n i augusti i fjol och hittills i r r nedgngen 44 procent.

Staffan Tell ppekar att bengenheten att annonsera nyproduktion p Hemnet troligen skiftar ver tid, vilket gr jmfrelser ver tid problematiska. Om ngot borde dock bengenheten att annonsera ka nr frsljningen gr trgare. Det skulle i s fall gra att nedgngen i frsljning i sjlva verket kan vara strre n den r i Hemnets statistik.

http://direkt.omniekonomi.se/bomarkn...emnet/a/4deEJg
2018-09-18, 15:35
Medlem
Priserna p bostder kan komma att falla med ytterligare 510 procent senare i hst. Det varnar Sveriges Arkitekter fr i en ny rapport som tagits fram tillsammans med Danske Bank, skriver SvD Nringsliv.
Nu r det srskilt kredittstramningarna frn finansinstituten som kommer att pverka bostadsbyggandet, sger Charlotta Holm Hildebrand, tillfrordnad frbundsdirektr p Sveriges Arkitekter, till tidningen.
Enligt rapporten har delar av nyproduktionen brjat sljas med kraftiga prissnkningar, vilket riskerar att spilla ver p andrahandsmarknaden.
Varningen kommer trots rapporter om stabilare bostadspriser under sommaren.

http://omni.se/a/a2Qy25
2018-09-18, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Det varierar med hyra men kan tycka att 15639 kr/mn fr en femma p Valhallavgen r ljligt billigt. Inkomstkrav 660 000 kr.

https://bostad.stockholm.se/Lista/Details/?aid=146282

Ja, vntade faktiskt att de skulle stta spaden i marken men inget hnde. Vad gjorde de med pengarna? Har frsttt att de derltit allmnnyttan.

P riksniv tog alliansen bort fastighetsskatten men lt rnteavdraget vara kvar. Klart att det eldar p lnandet och bostadspriserna.

Det finns och har funnits stora renoveringsbehov i det allmnnyttiga bostadsbestndet.

Angende ombildningsvgen i Stockholm s finns det en omfattande rapport(120 sidor) frn Sweco, ganska intressant, bland annat en statistisk analys av kpeskillingen. I innerstaden omvandlades under perioden 2007-2010 218 fastigheter, merparten av fastigheterna sldes av allmnnyttan. Genomsnittspriset fr dessa var 26 135 per m2 i det allmnnyttiga bestndet.

https://insynsverige.se/documentHand...hx?did=1729443
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-09-18 kl. 15:55.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in