• 19 169 online
  • 1 139 047 medlemmar
  • 59 002 715 inlägg
2010-01-17, 16:20
Medlem
Lavas avatar
Vet inte om den här ligger rätt, antar att det korrigeras i annat fall.

Ett par vänner köpte häromdagen hus i Stockholmsområdet.
Utan att huset renoverats eller förändrats såldes det för en miljon högre pris än vad förra ägarna köpte huset för år 2006.
Det är ett extremt exempel men ändå, Sverige har haft en intressant trend gällande bostadspriser under många år nu.

Jag är nyfiken på hur andra, mer insatta, tänker gällande bostadsrallyt som inte verkar nå mållinjen.
Det har i flera år talats om farligt låga bostadsräntor, bankernas generösa utlåning tillika svenskens överbelåning.
Jag har senaste två åren funderat över när bakslaget ska komma, trodde det var dags under 2009 men inget händer?

Kommer en bostadskrasch och hur pass omfattande kommer den bli?

En länk i ämnet:
http://www.e24.se/pengar24/bostad/bo...la_1797031.e24
Citera
2010-01-17, 16:26
Medlem
yeahgrrs avatar
jag tror att kraschen kommer så fort räntorna börjar stiga.... då är det många som lånat upp så de lever på marginalerna redan som kommer att rasa igenom och inte längre klara av räntor och amorteringar.... och då kan raset gå fort....
Citera
2010-01-17, 16:38
Avstängd
Finns det folk som tvekar om det är bostadsbubbla?
Citera
2010-01-17, 16:39
Avstängd
spoozs avatar
Låter det vara osagt, men jag är benägen att hålla med Börje Lindström:
http://www.borjelindstrom.se/ladan/v...gabubblan.html

Brukar följ marknaden lite grann. Se hur priserna utvecklas. Gärna i närområdet här i Sthlm. Bara några hundra meter från där jag bor så säljs det nybyggda lägenheter på löpande band. 2or -3or för dryga 3milj med en avgift på ~5000/mån

Det innebär att de måste betala minst 10 000 / mån i hyra, om de lånar till köpet. Något de allra flesta gör.

Kan inte låta bli att undra hur köparna tänker. Kanske de inte har något val?
Finns ju knappt några hyresrätter att få tag på här. Så vad gör man?

Men som ett rent investeringsobjekt då? Hur ska de någonsin få en avkastning på den här bostaden? Kommer man kunna sälja en sådan lgh med vinst om några år?

Och vad händer om man blir av med jobbet? Tänk om bostadsmarknaden i Sverige börjar tanka på riktigt. Inget jobb, ingen som vill köpa min bostad. Lån på 2-3 milj och en hyra på 10 000?

Godnatt

Kanske det spricker i år, kanske om några år. Vem vet.

Någon speciell anledning tror jag dock inte behövs. Uppgångar och nedgångar finns naturligt i alla marknader (kom ihåg att räntan och arbetslösheten var låg i USA runt 2006 när marknaden började krascha där).

Och förr eller senare spricker även denna bubbla. Det gör alla bubblor.
Senast redigerad av spooz 2010-01-17 kl. 16:43.
Citera
2010-01-17, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yeahgrr
jag tror att kraschen kommer så fort räntorna börjar stiga.... då är det många som lånat upp så de lever på marginalerna redan som kommer att rasa igenom och inte längre klara av räntor och amorteringar.... och då kan raset gå fort....

Var inte så säker på det. Jag är själv på jakt efter bostadsrätt men räntorna kommer ju stiga så sakta över en längre tid så de flesta kommer nog vänja sig allt eftersom med de högra räntorna. Dvs inga chock höjningar.

Jag är rädd för att priserna fortfarande kommer ligga på dessa höga nivåer men de lär nog inte stiga nå mycket mera nu.

Tecken på att arbetsmarknaden börjar tina upp även om arbetslösheten kommer fortsätta stiga kommer i samband med att räntorna fortfarande kommer vara låg hålla upp priserna på dessa nivåer.
Det enda i Sverige som jag ser skulle få priserna på ordentligt fall är om räntorna går upp mycket mer än vad Ingve presenterat i samband med att bankerna med framförallt SBAB höjer kontantinsatserna till minimum 15%.

Tror SBAB är största boven som låter folk låna upp till 95%. Skärps detta åt kommer det bli svårt för alla att lägga upp kontantinsatsen.

Det som talar väldigt emot är att i de större städerna är det fortfarande bostadsbrist och då styr efterfrågan. Så länge inga nya boenden byggs i den takt det efterfrågas kommer priserna fortsätta att hållas uppe på dessa höga nivåer.

Men då kan vi också ta in utbudet för tillfället. Utbudet är så extremt lågt just nu att intressanta bostäder går att räkna upp på en och samma hand. Detta medför ju att om efterfrågan är stor och utbudet är litet så pressas priserna upp.
Jag sitter och funderar på vad som kommer hända när räntorna höjs och det inte längre blir lika förmånligt att bo i bostadsrätt. Lyckas säljarna lägga sig i en jämn ström kommer priserna fortsatt att hållas upp men om säljarna bestämmer sig för att sälja alla tillsammans kommer de utgöra ett större utbud än efterfrågan.

Vad som kommer ske kommer bli intressant men det känns som att bostadsmarknaden inte kommer falla. Det är ju bland den viktigaste marknaden i Världsekonomin. Ingen vill ju att den skall kollapsa.
Senast redigerad av kaka 2010-01-17 kl. 16:50.
Citera
2010-01-17, 16:45
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Vet inte om den här ligger rätt, antar att det korrigeras i annat fall.

Ett par vänner köpte häromdagen hus i Stockholmsområdet.
Utan att huset renoverats eller förändrats såldes det för en miljon högre pris än vad förra ägarna köpte huset för år 2006.
Det är ett extremt exempel men ändå, Sverige har haft en intressant trend gällande bostadspriser under många år nu.

Jag är nyfiken på hur andra, mer insatta, tänker gällande bostadsrallyt som inte verkar nå mållinjen.
Det har i flera år talats om farligt låga bostadsräntor, bankernas generösa utlåning tillika svenskens överbelåning.
Jag har senaste två åren funderat över när bakslaget ska komma, trodde det var dags under 2009 men inget händer?

Kommer en bostadskrasch och hur pass omfattande kommer den bli?

En länk i ämnet:
http://www.e24.se/pengar24/bostad/bo...la_1797031.e24

Stockholms bostadsmarknad är på många sätt unik. Jag har skrivit det i någon tidigare tråd, men hittar den inte just nu. Sammanfattningsvis är det följande förutsättningar som gör att Stockholms bostadspriser har väldigt svårt för att falla:

1. Det byggs knappt nya bostäder i Stockholmsregionen. När det gäller Stockholm stad är läget ännu mer extremt. Att det inte byggs mer beror dels på det geografiska - det finns ingen plats. Men att man inte bygger på höjden beror på olika stadsplaneringsrestriktioner. Bristen på nya bostäder beror också på hyresreglering, som gör att nya hyresrätter inte riktigt lönar sig för ägarna, och dels på att ägarlägenheter är en väldigt ny företeelse (med många restriktioner) vilket gör att i princip ingen köper i spekulationssyfte. I England köpte många lägenheter under boomen för att hyra ut till hyresgäster.

2. "Non collateral loans" finns inte i Sverige. Alltså, till skillnad från USA, så är man här skyldig att betala tillbaka lånet även om värdet på lägenheten minskat när du säljer. Det gör att man här, till skillnad från i USA, inte kan välja att lämna in nyckeln till banken och tacka för sig om räntorna rusar och värdet minskar. Det gör att tapp på bostadsmarknaden snabbt bromsas. Man kan ta förra året som exempel. Räntorna var höga, och man märke ett tapp på bostadsmarknaden... Men så fort människor inte längre fick mer eller lika mycket för sina lägenheter än vad de först köpte dem för, så valde de att inte sälja. Det ströp tillgången på marknaden, vilket pressade upp priserna igen. Givetvis förhindras sådant genom att tillgången ökar i takt med efterfrågan, som i alla andra länder, men av diverse anledningar byggs det inte i takt med efterfrågan här i Stockholm. Det gör att tillgången på bostäder nästan uteslutande styrs av hur mycket av det befintliga beståndet som ligger till salu. I princip den enda gången folk säljer med rejält förlust, är när de faktiskt inte KAN betala. När månadskostnaden överstiger inkomsten. Och det ska mycket till innan så sker. Många lever hellre som råttor i något år, bara de kan betala räntor och avfgifter, eftersom de vet att alternativet är att inte ha någon bostad alls och dessutom vara skyldig mellanskillnaden till banken!

3. När det gäller hus (som du nämner) ser mekanismerna lite annorlunda ut, men i princip är det detsamma som gäller. Skillnaden är väl att det inte ens finns alternativ att bygga på höjden.
Citera
2010-01-17, 17:10
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spooz

Brukar följ marknaden lite grann. Se hur priserna utvecklas. Gärna i närområdet här i Sthlm. Bara några hundra meter från där jag bor så säljs det nybyggda lägenheter på löpande band. 2or -3or för dryga 3milj med en avgift på ~5000/mån

Det innebär att de måste betala minst 10 000 / mån i hyra, om de lånar till köpet. Något de allra flesta gör.

Kan inte låta bli att undra hur köparna tänker. Kanske de inte har något val?
Finns ju knappt några hyresrätter att få tag på här. Så vad gör man?

Men som ett rent investeringsobjekt då? Hur ska de någonsin få en avkastning på den här bostaden? Kommer man kunna sälja en sådan lgh med vinst om några år?

Och vad händer om man blir av med jobbet? Tänk om bostadsmarknaden i Sverige börjar tanka på riktigt. Inget jobb, ingen som vill köpa min bostad. Lån på 2-3 milj och en hyra på 10 000?

Godnatt

Kanske det spricker i år, kanske om några år. Vem vet.

Någon speciell anledning tror jag dock inte behövs. Uppgångar och nedgångar finns naturligt i alla marknader (kom ihåg att räntan och arbetslösheten var låg i USA runt 2006 när marknaden började krascha där).

Jag delar dina tankar.
Många verkar blinda eller sålda på tron att bostaden inte kan sjunka i värde = man är villig att ta risken, "det går ju alltid att sälja och man får iaf tillbaka pengarna".
Jag har också varit sugen på borätt men är inte benägen att följa strömmen.
Jag vill inte leva för att bo och vill kunna klara både räntehöjning och arbetslöshet utan att behöva flytta.

Med tanke på belåningen/privatekonomin räcker det troligen med en räntehöjning på >3% för att många ska behöva fundera över bostadsbyte (en del anser sig inte ens att ha råd att långtidsbinda). Lägger man på nedåtskenenade bostadspriser så lär det bli en smärre mardröm för många.

Tack för länken, mkt intressant ...och allt annat än optimistisk

Urklipp:

Citat:
Tvärt emot vad de flesta tror behöver inte räntorna stiga för att en bobubbla ska spricka. Detta eftersom en uppspekulerad marknad till slut förbrukar så mycket kapital att nya pengar i tillräcklig mängd inte går att uppbringa. Bränslet tar slut. Raketen vänder nedåt.

Klassiskt upplägg
Vid årsskiftet 2009-2010 var den kollektiva förvissningen om nya prisrekord på den svenska bostadsmarknaden absolut bergfast. I städer och regioner där priserna fallit lade spekulanterna inte ens märke till nedgångarna.

Detta var det klassiska upplägget just innan en våldsam krasch.

Nedgång till år 2020-2030
I januari år 2010, när denna artikel skrevs, var det uppenbart att Sverige och världen - på grund av en global skuldkris, den första sedan 1930-talet - befann sig i början av en väldig ekonomisk depression. Lika uppenbart var det att politiker och allmänhet befann sig i en förnekelsefas.

Det har funnits sex stora skuldkriser med tillhörande depressioner sedan år 1720 varav detta är den sjätte (1930-talets depression var den femte). Det märkliga är att de följer exakt samma mönster.

USA:s president Herbert Hoover mötte i juni år 1930 en delegation som efterlyste insatser mot arbetslösheten med orden: "Mina herrar, ni kommer sextio dagar för sent. Depressionen är över."

Samma typ av förnekelse som i 1930-talets början rådde bland världens ledare, just innan dåtidens depression sköt fart, återfanns år 2009 hos världens ledare, vilka nu var helt överens om att vi hade det värsta bakom oss.

Den 13 december 2009 slog president Obamas ekonomiska rådgivare Lawrence H. Summers fast att "i dag är alla överens om att lågkonjunkturen är slut". Jobben skulle börja växa till våren

Tyvärr är det så att en global skuldkris inte är över i en handvändning. Det var den inte på 1930-talet. Inte på 1870-talet, eller på 1820-talet, inte på 1770-talet eller på 1720-talet. Det är den inte heller i dag.

Vår tids globala skuldkris kommer med all säkerhet att medföra en fördjupad deflation, inklusive fortsatta lönesänkningar, och i en deflationsmiljö är lån det sista man vill ha eftersom skuldbördan stiger i takt med att pengarna så att säga blir en bristvara. Och de svenska husen och borätterna är onekligen köpta med lånade pengar.

Givet att vi i januari år 2010 befinner oss i början av en världsomspännande depression är det rimligt att tro att prisfallets zigzag-mönster nedåt för svenska villor och bostadsrätter kommer att vara mellan tio och tjugo år. Kanske något längre. Bomarknaden är betydligt trögare än aktiemarknaden.

I tider av social oro, industriella omställningar, krig och ofärd är ett hus eller en bostadsrätt den sämsta investering man kan ha. Detta eftersom huset till skillnad mot guld, konst, kontanter och mycket annat inte går att flytta till en annan ort eller ett annat land. Att sälja ett hus mitt i en kris är lättare sagt än gjort. Oftast finns inte en enda köpare.

Vi skulle alltså ha att se fram mot fallande bopriser fram till 2020-2030. Få eller inga svenskar accepterar i dag en sådan prognos.

Sanningen är dock att bopriserna är en del av marknaden och att marknaden alltid stiger högre och faller djupare än någon tror är möjligt.

BÖRJE LINDSTRÖM
Senast redigerad av Lava 2010-01-17 kl. 17:12.
Citera
2010-01-17, 17:21
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Stockholms bostadsmarknad är på många sätt unik. Jag har skrivit det i någon tidigare tråd, men hittar den inte just nu. Sammanfattningsvis är det följande förutsättningar som gör att Stockholms bostadspriser har väldigt svårt för att falla:

1. Det byggs knappt nya bostäder i Stockholmsregionen. När det gäller Stockholm stad är läget ännu mer extremt. Att det inte byggs mer beror dels på det geografiska - det finns ingen plats. Men att man inte bygger på höjden beror på olika stadsplaneringsrestriktioner. Bristen på nya bostäder beror också på hyresreglering, som gör att nya hyresrätter inte riktigt lönar sig för ägarna, och dels på att ägarlägenheter är en väldigt ny företeelse (med många restriktioner) vilket gör att i princip ingen köper i spekulationssyfte. I England köpte många lägenheter under boomen för att hyra ut till hyresgäster.

2. "Non collateral loans" finns inte i Sverige. Alltså, till skillnad från USA, så är man här skyldig att betala tillbaka lånet även om värdet på lägenheten minskat när du säljer. Det gör att man här, till skillnad från i USA, inte kan välja att lämna in nyckeln till banken och tacka för sig om räntorna rusar och värdet minskar. Det gör att tapp på bostadsmarknaden snabbt bromsas. Man kan ta förra året som exempel. Räntorna var höga, och man märke ett tapp på bostadsmarknaden... Men så fort människor inte längre fick mer eller lika mycket för sina lägenheter än vad de först köpte dem för, så valde de att inte sälja. Det ströp tillgången på marknaden, vilket pressade upp priserna igen. Givetvis förhindras sådant genom att tillgången ökar i takt med efterfrågan, som i alla andra länder, men av diverse anledningar byggs det inte i takt med efterfrågan här i Stockholm. Det gör att tillgången på bostäder nästan uteslutande styrs av hur mycket av det befintliga beståndet som ligger till salu. I princip den enda gången folk säljer med rejält förlust, är när de faktiskt inte KAN betala. När månadskostnaden överstiger inkomsten. Och det ska mycket till innan så sker. Många lever hellre som råttor i något år, bara de kan betala räntor och avfgifter, eftersom de vet att alternativet är att inte ha någon bostad alls och dessutom vara skyldig mellanskillnaden till banken!
3. När det gäller hus (som du nämner) ser mekanismerna lite annorlunda ut, men i princip är det detsamma som gäller. Skillnaden är väl att det inte ens finns alternativ att bygga på höjden.

Det fetstilta stämmer nog i många fall men likväl, i många hushåll finns det idag inga stora marginaler pga hushållens totalt höga belåning.
Sedan har vi arbetsmarknaden som gör att många idag vet hur det är att en eller bägge i relationen saknar "trygg" heltidsanställning.

Om vi bortser från sjunkande bostadspriser så är räntan en intressant fråga.
Det har talats i flera år att "nu kommer räntan höjas" men rörelsen har varit rätt blygsam.
Vilka nivåer kan vi förvänta oss när räntan ökar (för det handlar väl inte "om"?), nivåer matchande början av 90-talet?
Vilka faktorer kan påverka så räntorna börjar skena?
Citera
2010-01-17, 17:23
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Det fetstilta stämmer nog i många fall men likväl, i många hushåll finns det idag inga stora marginaler pga hushållens totalt höga belåning.
Sedan har vi arbetsmarknaden som gör att många idag vet hur det är att en eller bägge i relationen saknar "trygg" heltidsanställning.

Om vi bortser från sjunkande bostadspriser så är räntan en intressant fråga.
Det har talats i flera år att "nu kommer räntan höjas" men rörelsen har varit rätt blygsam.
Vilka nivåer kan vi förvänta oss när räntan ökar (för det handlar väl inte "om"?), nivåer matchande början av 90-talet?

Just nu har vi en onormalt låg ränta. För ett år sedan hade vi en onormalt hög ränta. En normal ränta, enligt Riksbanken, ligger på runt 4%. Det betyder runt 5% för låntagaren.
Citera
2010-01-17, 17:29
Medlem
Jaernprefektens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spooz

Tack för en bra länk Är själv övertygad om att vi har en bostadsbubbla. I dag lånar folk såna summor till bostäder att dom omöjligen kan betalas tillbaka. Det kan bara sluta på ett sätt. Det svåra är förstås att veta exakt när det sker, men förr eller senare sker det.
Citera
2010-01-17, 17:36
Medlem
Citat:

Reporäntan är riksbankens verktyg för att balansera konjunkturen, vid högkonjunktur höjs räntan för att kyla av marknaden och vice versa vid lågkonjunktur.

Sen undrar jag lite över alla de här människorna som inte klarar av 3% räntehöjning, finns dom i verkligheten eller bara i Aftonbladets artiklar? Jag köpte förvisso min bostadsrätt under krisen och banken ville se att jag skulle klara av en ränta på 7%, själv räknade jag på 9%.

EDIT: En sak till, det är alltid kul att ta fram artiklar från igår som på pricken beskrev hur det blev idag. Börje Lindström är säkert en oerhört begåvad man som fått rätt tidigare men man ska aldrig glömma att det finns tusentals begåvade män och kvinnor som skriver om vad dom tror kommer hända imorgon. Ibland har dom rätt men vem kommer någonsin ihåg alla de som hade fel?
Senast redigerad av Velon 2010-01-17 kl. 17:43.
Citera
2010-01-17, 17:43
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velon
Reporäntan är riksbankens verktyg för att balansera konjunkturen, vid högkonjunktur höjs räntan för att kyla av marknaden och vice versa vid lågkonjunktur.

Sen undrar jag lite över alla de här människorna som inte klarar av 3% räntehöjning, finns dom i verkligheten eller bara i Aftonbladets artiklar? Jag köpte förvisso min bostadsrätt under krisen och banken ville se att jag skulle klara av en ränta på 7%, själv räknade jag på 9%.

Jag misstänker att det rör sig om Aftonbladet-påhitt. Nu är mitt statistiska underlag givetvis inte enormt, men av alla människor jag personligen känner som äger bostadsrätter i Stockholm, så finns det ingen som inte räknar med höjda räntor. De klarar alla dem med nuvarande arbetssituation. Varför den skulle bli sämre vid en högkonjunktur (då räntorna börjar höjas) förstår jag inte. Vidare ska man komma ihåg att banken kräver att man ska klara en högre ränta. Har för mig att SEB ville att man skulle klara en ränta på strax över 6%. Man ska dessutom ha i åtanke vad banken menar med "klara en ränta på 6%". De menar ju enligt deras definition på klara. Att man ska ha minst 4000:- kvar att leva på efter att alla löpande utgifter är betalda. Tror folk i krissituation överlever på mindre än så om räntorna skulle höjas.
Citera