2018-03-08, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hburgaren
Men nr bildades de freningrarna? Brflagen r ju betydligt frskare minns inte exakt men den lydelse den har idag r ju en efterkrigsprodukt.

Om man r uppe i dom pengarna i Gbg, varfr inte kpa en prisvrd villa?

Vr bostadsrttsfrening grundades 1921.

Fr att man inte vill?
2018-03-08, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Finns ingen bubbla, lite korrigering nu bara pga verproduktion.

Det fr vi hoppas fr kronans stabilitets skull. Bst vore om det blste ver nu s vi kan flja vriga vrldens rntebanor. Hoppas p en mindre symbolisk hjning till sommaren men gissar p att det blir i okt om inte lget frbttras.
2018-03-08, 22:08
Medlem
Tulliuss avatar
En till nyproduktions- och spekulantspaning. Denna gng OPs projekt "Bageriet"

BRF Bageriet 3
127 lgenheter
9 st oslda vid rsskiftet enligt OPs finansiella rapport varav
7 st fortfarande till salu p projektsidan och
2 st oklar status, reserverade? slda kv.1?

Till salu p Hemnet/Booli av spekulanter: 16 st (varav 3 st i trda)
Slda p Hemnet/Booli: 19 st
Spekulationsgrad: (16+19)/127 = 27,6%

Spekulanterna har lagt ut sina objekt med fljande plgg mot den ekonomiska planen: -8%, 0%, 0%, 2%, 6%, 9%, 16% och 25% (resten kan jag inte identifiera)

Inflyttning kv.1 - kv.2 2018
Senast redigerad av Tullius 2018-03-08 kl. 22:11.
2018-03-08, 22:34
Medlem
MrLevaLivets avatar
Urskta om jag missat men finns det politiker/partier som tagit upp flyttskatten?

Min (upplevda) bild r att det sitter kvar mnga pensionrer i stora villor pga skatten. Skuldfria. Ska de slja huset och kpa trevlig BR-lgenhet s kostar bara mnadsavgiften mer n villan per mnad. Samt lgenheter av intresse hamnar i samma prisklass som villan. Hr finns det ven fattigpensionrer som inte vill ka sina mnadskostnader. Par dr frugan jobbat deltid t ex. Eller mannen egenfretagare och inte tagit hjd fr pension. ren har kkat upp 70-tals-priset p villan 300k.

S man skakar p huvudet och sitter kvar. Inlsningseffekt. r det inte lge att vara geners mot dessa "gamla" hushll fr att f fart i marknaden? Unga hushll vill ju kanske ven renovera, gra om tomten, skaffa bil etc nr de kper villan. Skapar massa jobb och aktivitet. Ngot slags tak istllet fr skatten som finns nu...
2018-03-08, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Bertta hur det skulle g till om vi nu har som utgngspunkt att snittinflationen i resten av EU r hgre n i Sverige.

Det blir vl bank-kris och nra statskonkurs igen och ECB som blandar sig i ekonomin p nytt. Har du terftt frtroendet fr EU-omrdet?
2018-03-08, 22:51
Medlem
r det bara jag eller gr det inte allmnt trgt just nu p bostadsmarknaden? Jag hller frmst koll p kungsholmen. Jag mste kpa i r fr att inte bli av med min vinstskatt men vi r en vecka in i maj och jag tycker budgivningarna ser galet sega ut. Jag kollar frmst 2r mellan 38-50kvm och jag tycker det ser helt dtt ut.

Vissa fina lgenheter slja rtt fort men d r det rtt normal budgivning om man kan kalla det s. Vanliga standard lgenheter gr extremt trgt. Om det r segt 1vecka in i mars, vad kommer det d vara om 3-4mnader?
2018-03-08, 23:00
Ytterligare ett exempel p hur bostadsutvecklarna vgrar snka priser, trots att de inget sljer:

Besqab, projektet Loftet i Bromma, bara ettor, situationen den 12 augusti ifjol enligt archive.org:
https://web.archive.org/web/20170812...den-och-priser

7 oslda, 2 reserverade

Situationen nu:
http://www.besqab.se/bostaeder/intre...en-och-priser/

8 oslda (oklart om en lgh lagts till, som tidigare var dold)

Men som en lite rolig krydda har man som synes snkt mnadsavgiften frn 2 350 kr till 2 349 kr. Visst, det r kanske nn formel fr rnteutrkning som orsakat detta.

Ska sgas att projektet inte r frdigstllt nnu, utan i den meningen har man till sommaren p sig att f slt.

=>
Stocken av oslda lgenheter runt om i Stockholm vxer i ett tempo som ingen kan ha verblick ver. Lga rntor och starka balansrkningar* gr dock bostadsutvecklarna vldigt sega, och det r drfr prisraset tar den tid det tar.

*Som ngon kommenterade gller inte detta alla utvecklare. Dock gller det Besqab.

=>
Som Bonavas sljutveckling visade br vi dock komma att f se rena rama sammanklappningen under Q1 i Sverige (i synnerhet Stockholm) om inga massiva prissnkningar sjstts inom kort.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-03-08 kl. 23:19.
2018-03-08, 23:54
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det skulle vara kul om du orkade gra en riktigt real-vrdering av bostadspriserna senaste 2-3 ren, dvs i USD eller EUR. Givet att globaliseringen fortskrider r det vldigt missvisande att titta p vrderingen i SEK.
https://cornucopia.cornubot.se/2018/...allit.html?m=1
2018-03-09, 00:12
Medlem
sebno1s avatar
Har inte kunnat fljt senaste mnaden s hur har det sett ut? Ngon som skulle vilja gra en sammanfattning?
2018-03-09, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
Klla p det? Jag hittar verkligen inget som tyder p att penningmngden dollar femdubblats sedan 2008.
https://tradingeconomics.com/united-...oney-supply-m0
2018-03-09, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rattata163
Hur gr det med bostadsbubblan?

Min uppfattning r Malm har minst prisbubbla, men i Stockholm finns det

Som Ejejj ppekade, nr bostadspriset kar, nstan alla som har bostadsrtt/villa kan slja sitt gande och f mer pengar till kontantinsats fr att kpa dyrare boende, det r enorm kpkraft frn mer n hlften av befolkningen. Men om bostadspriset inte ka eller g ner, s frsvinner denna kpkraften frn alla som ger bostder

D r det bara de som hyra lgenheter idag eller de som nyligen brjade jobba som har motivering att kpa, men de har ingen kapital fr dyra lgenheten, och jag ser de flesta sld objekt hromdagen tillhr den hr klass, d.v.s. 1:a som r mindre n 2M, och 2:a/3:a som r mindre n 4M
2018-03-09, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituiation
r det bara jag eller gr det inte allmnt trgt just nu p bostadsmarknaden? Jag hller frmst koll p kungsholmen. Jag mste kpa i r fr att inte bli av med min vinstskatt men vi r en vecka in i maj och jag tycker budgivningarna ser galet sega ut. Jag kollar frmst 2r mellan 38-50kvm och jag tycker det ser helt dtt ut.

Vissa fina lgenheter slja rtt fort men d r det rtt normal budgivning om man kan kalla det s. Vanliga standard lgenheter gr extremt trgt. Om det r segt 1vecka in i mars, vad kommer det d vara om 3-4mnader?

Givetvis gr det trgare nu n fr ngra mnader sen. Har bott p Kungsholmen sedan 2014 och har en 1,5:a som jag slde fr ngra veckor sedan. Har bevakat priserna p Kungsholmen sedan 2014 och knde att jag helst ville slja innan det nya amorteringskravet trdde i kraft. Det svra r att lgga sig rtt i utgngspriset fr att locka rtt kpare.

Jag tror det kommer hmta sig nr det nya amorteringskravet lagt sig lite. Nu r det extremt mycket lgenheter ute i jmfrelse mot vad det har varit innan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in