Citat:
Ursprungligen postat av
35435kjlksfdjsd
mste vl isf bli frsljning av en del marktillgngar
Om jag skall spna, s str OP infr tre val:
1) vertyga ngon mindre vetande att lna ut pengar till dem
2) Nyemission, d.v.s. vertyga ngon mindre vetande att slnga good money after bad money
3) Slja av fastigheter fr att frska hlla sig flytande.
Ponera att de tvingas till 3). D tror jag p fljande scenario:
a) De dumpar projektet Plania. Fastighet med existerande byggnad som genererar hyresintkter nra Sickla kpcenter. Borde frigra litet cash och minska skuldsttningen eftersom den troligtvis gr att slja fr mer n vad de kpte den fr och lget r ju lngt ifrn A-lge s det r ju lnlst att frska bygga ngot i OP stil dr och tro att ngon kommer kpa.
b) De sljer Bakaxeln som de kpte fr, var det 250 MSEK? Fastigheten, som skall inhysa tunnelbaneuppgngen, kan nog passa ngon som vill bygga mer blandad bebyggelse. Har de tur kan de slja utan en rejl frlust. Frigr inte s mycket likvida medel, men minskar skuldsttningen i alla fall.
c) De sljer av Cykelfabriken i Uppsala. Kpt fr 100 MSEK? Gr nog att krnga av fr att minska skuldsttningen i alla fall.
d) De sljer resten av Primus, r det 30 % de fortfarande ger?
Sedan blir det svrt.
* Skurusundsbryggan r ju i princip osljbar. Troligtvis bokfrd fr mer n 200 MSEK ver verkligt vrde och som det verkar, ven belnad lngt ver verkligt vrde.
* Nackahusen r pantsatta i en obligation som lper till 2020 tror jag och obligationens nominella vrde r ungefr lika stort som fastigheternas vrde.
* Gasklockans mark skall de snart tilltrda och d mste de upp med, var det 400 MSEK? Det r ju litet av ett profilprojekt och sljer de av det projektet kommer ven de djupt troende brja tvivla p fretaget.
* Norra tornet 2 hller p att byggas men har fortfarande ca 44/138 lgenheter oslda. Vem vill kpa ett halvfrdigt projekt?
S min slutsats r att marken kommer ut, men ver tid.