2018-10-22, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Jag investerar ju i en bostad och sljer sedan med vinst, amorterat och klart. No problemo.

Ok, men om ingen vill kpa din konsumerade investering?
2018-10-22, 22:06
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
S han skall allts med andra ord kpa en insats fr 4.4 mille TROTS att priserna ska sjunka?
EDIT: Samt att rntorna ska stiga inom ett par mnader?

Det beror sklart p perspektivet, han skriver att han ska bo minst 10 r. Om vi tar 90-tals krisen som exempel, den mnga hr grna anvnder som referens, s var det en vinstaffr att kpa innan kraschen sett till ett perspektiv p 10 r.

Sen r det sklart massor med faktorer som spelar in, men baserat p att han verkar rdd fr ett prisfall s rekommenderar jag inte till kp.
Senast redigerad av vnc- 2018-10-22 kl. 22:09.
2018-10-22, 22:07
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Ok, men om ingen vill kpa din konsumerade investering?
Det kommer ju g upp. Det r skrivet i stjrnorna. Sluta va sn partypooper
2018-10-22, 22:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Jag tror inte att det kommer pverka priserna nmnvrt. Enligt prognoserna r kommande hjningar fr sm, iallafall om vi har nrmsta 3 ren som perspektiv.
Allt som tar konsumtionsutrymme kommer pverka priserna.
2018-10-22, 22:24
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av True-Facts
Tnk dig att vi ska lgga nstan 4 400 000 SEK p en 3:a.
Det r ngest kan jag sga.
Vore vl inte dumt att kanske frga runt lite hr och hra svaret frn kunniga.
Vill inte lta "mesig" men nr man str dr och vervger att lgga s stora summor s knner man sig ganska liten p ngot stt.

Vill egentligen bara veta vad jag ger mig in i, om vi kanske vnta nd.
Vi tnker bo dr i typ 10 r kanske men vill samtidigt inte kpa precis innan bubblan spricker.
S ni kunniga kanske kan "vertala".
Hoppas ni frstr vad jag menar.

Ja fifan.. r det frstagngskp ocks eller har ni enbostadskarrir (efterblivet ord som inte borde existera) bakom er?

Brukar rekommendera att g in och lsa ALLT som signaturerna bakom swedish housing mafia skrivit:

https://swedishhousing.wordpress.com

Verkar vl rimligt med lngsamma nedgngar ver ett gng r framver s rekommendationen blir att hyra istllet fr att kpa. ven om det r andrahand och kostar 15-20k per mnad. Det kan ju ocks vara vrt att lgga energi p att hitta ett frstahandskontrakt med svindyr hyra s ni slipper ngon lallare som hyr ut sin investering.

Du kan ocks hra med anvndaren highstakes hur ni enklast ska f lite rabatt hos JM, om ni nu nd bestmmer er fr att kpa..
2018-10-22, 22:43
Medlem
Citat:
Det r ngest kan jag sga.
Vill inte lta "mesig" men nr man str dr och vervger att lgga s stora summor s knner man sig ganska liten p ngot stt.

Vi tnker bo dr i typ 10 r kanske men vill samtidigt inte kpa precis innan bubblan spricker.

Ca hlften av alla relationer spricker, strre risk i storstderna av ngon anledning. Ha med det i kalkylen ocks.

Har du sett ver mjligheten att f tag p en nyproducerad hyresrtt? Dyr hyra frvisso, men man sover nog lugnare om ntterna.
2018-10-22, 23:05
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Det beror sklart p perspektivet, han skriver att han ska bo minst 10 r. Om vi tar 90-tals krisen som exempel, den mnga hr grna anvnder som referens, s var det en vinstaffr att kpa innan kraschen sett till ett perspektiv p 10 r.

Sen r det sklart massor med faktorer som spelar in, men baserat p att han verkar rdd fr ett prisfall s rekommenderar jag inte till kp.

Ja fast nyproduktion r ju lite knepigare, det byggs massa nytt men vem ska kpa? Folk med cash tar ocks slut. S om 10 r nr det har byggts fr mycket kanske den bara r vrd 3 mille, det kan man inte veta.
2018-10-22, 23:11
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Ja fifan.. r det frstagngskp ocks eller har ni enbostadskarrir (efterblivet ord som inte borde existera) bakom er?

Brukar rekommendera att g in och lsa ALLT som signaturerna bakom swedish housing mafia skrivit:

https://swedishhousing.wordpress.com

Verkar vl rimligt med lngsamma nedgngar ver ett gng r framver s rekommendationen blir att hyra istllet fr att kpa. ven om det r andrahand och kostar 15-20k per mnad. Det kan ju ocks vara vrt att lgga energi p att hitta ett frstahandskontrakt med svindyr hyra s ni slipper ngon lallare som hyr ut sin investering.

Du kan ocks hra med anvndaren highstakes hur ni enklast ska f lite rabatt hos JM, om ni nu nd bestmmer er fr att kpa..

Du kanske r ironisk, jag fick ju inte den rabatt jag efterfrgade. JM har fr stor kassa fr tillfllet ven om jag fick ner skiten ngra hundra tusen. Men deras tlamod kommer nog ocks sina. Jag tycker man ska ligga lgt. Det r nr rntehjningarna kommer och folk inte har rd att betala sina ln det r d man kan fynda. Den enes brd den andres dd.

Men det r bara ge skambud och be om att f motbud om det rr sig om nyprod som r svr att slja.
2018-10-22, 23:14
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Allt som tar konsumtionsutrymme kommer pverka priserna.

Precis drfr kommer stillstende priser leda till fallande priser. Folk fr ingen vrdekning att belnda fr konsumtion. Det r avsevrda summor, antagligen miljarder per r, som har pumpats ut via att folk har lnat upp p sin bostad, konsumtionsln med bolnerntor. Nu kommer frre och frre personer kunna det, vilket i sin tur betyder minskade inkomster fr en massa mnniskor, bl.a. bostadsspekulanter.
2018-10-22, 23:28
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:

Det "var en vinstaffr" att kpa en bostad i USA 2007 ocks fr nu r ju priserna hgre. Problemet med det resonemanget r att de som kpte i mycket stor utstrckning inte alls har sin bostad kvar eftersom de blev tvungna att slja den "p botten". Och det gllde absolut inte bara "sub prime". Det var totalt fler foreclosures i prime-ln n i sub-prime.

Det hnde mnga vid 90-talskraschen och det kommer hnda mnga hr ocks. Skillnaden mot 90-talskraschen r att vi mnga nu riskerar oerhrt mycket strre kapitalfrluster.

Detta eviga prat om "om du planerar att behlla bostaden i 10 r s r det lugnt" r nonsens fr den som inte har en massa andra tillgngar fr helt enkelt inte behlla bostaden om han belnat sig hrt.

Det spelar ingen roll om politikerna sger sig ha ndrat lagstiftningen s att alla som klarar rnta och amortering inte kan tvingas slja. Politikerna kan inte ndra ekonomiska realiteter genom att ndra lagen. Bankerna kan inte finansiera sin upplning med dliga bostadsln som skerhet.
2018-10-22, 23:48
Medlem
Citat:
Det r ngest kan jag sga.

Banken rknar som sagt med kalkylrntan 7%, som ni ska klara. Men det r bara fr att banken ska veta att de fr sina pengar varje mnad.

De glmmer att bertta att 7%-scenariot ocks skulle resultera i drastisk lgre bostadspriser, och antagligen hgre freningsavgift (nyprod=hga ln).

Med andra ord, 7%-scenariot slr mot bostadsgaren p minst tre fronter. Med ett teoretiskt ln p 4.400.000 kr s skulle det fr er innebra 26.000 kr/mnad + avgiftshjning + en potentiell kapitalfrlust p kanske 2 miljoner om ni behver slja. Om man utgr frn att de som kper er lgenhet vill lgga max 15.000kr/mnad p rntor och amortering, vilket r rtt realistiskt fr en 3:a i frorten, s fr ni max 2.600.000 kr fr den i ett 7%-scenario, drav frlusten.

Ni br allts med bankens worst-case 7% berkning ha max 50% belningsgrad fr att knna er trygga med att bde ha rd att bo dr, och rd att flytta.

Nu r det hr ett skrckscenario, men sg att vi landar halvvgs till 7%, vilket utan vidare kan hnda, s r ju redan det en ekonomisk katastrof med de hr frutsttningarna.

Om ni vl kper lgenheten s kan ni ju skriva avtal p att den som gr slut eller vnstrar mste kpa ut den andra fr hlften av 4.400.000 kr. D lr ni hlla ihop livet ut. <3

Om det inte har framgtt nnu s avrder jag dig starkt, som de flesta hr, frn att kpa den bostaden, i dagslget. Ju mindre exponering du har mot gda bostadsmarknaden (rknat i kronor) desto bttre. Om ni absolut mste flytta nu, och det r sthlms sdra nrfrort, som ngot skrev, s br ni kunna hitta en ldre och mindre sexig 3:a i en frening med bttre ekonomi fr hlften av det priset.
2018-10-22, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Precis drfr kommer stillstende priser leda till fallande priser. Folk fr ingen vrdekning att belnda fr konsumtion. Det r avsevrda summor, antagligen miljarder per r, som har pumpats ut via att folk har lnat upp p sin bostad, konsumtionsln med bolnerntor. Nu kommer frre och frre personer kunna det, vilket i sin tur betyder minskade inkomster fr en massa mnniskor, bl.a. bostadsspekulanter.

Hade det varit ngon avsevrd summa(hur man definierar det kan ju variera) s borde det ha pverkat inflationen pga kad omsttningshastighet, nu har inflationen trots kad penningmngd(och ln) gtt vldigt trgt, istllet har vi ftt tillgngsinflation, och det mste i princip bero p att de "nypressade sedlarna" i vldigt hg utstrckning lsts i, eller investerats i .... tillgngar(exempelvis bostder), istllet fr att omsttas ute i ekonomin.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-10-22 kl. 23:59.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in