Citat:
Ursprungligen postat av
True-Facts
Tnk dig att vi ska lgga nstan 4 400 000 SEK p en 3:a.
Det r ngest kan jag sga.
Vore vl inte dumt att kanske frga runt lite hr och hra svaret frn kunniga.
Vill inte lta "mesig" men nr man str dr och vervger att lgga s stora summor s knner man sig ganska liten p ngot stt.
Vill egentligen bara veta vad jag ger mig in i, om vi kanske vnta nd.
Vi tnker bo dr i typ 10 r kanske men vill samtidigt inte kpa precis innan bubblan spricker.
S ni kunniga kanske kan "vertala".
Hoppas ni frstr vad jag menar.
Banken rknar som sagt med kalkylrntan 7%, som ni ska klara. Men det r bara fr att banken ska veta att de fr sina pengar varje mnad.
De glmmer att bertta att 7%-scenariot ocks skulle resultera i drastisk lgre bostadspriser, och antagligen hgre freningsavgift (nyprod=hga ln).
Med andra ord, 7%-scenariot slr mot bostadsgaren p minst tre fronter. Med ett teoretiskt ln p 4.400.000 kr s skulle det fr er innebra 26.000 kr/mnad + avgiftshjning + en potentiell kapitalfrlust p kanske 2 miljoner om ni behver slja. Om man utgr frn att de som kper er lgenhet vill lgga max 15.000kr/mnad p rntor och amortering, vilket r rtt realistiskt fr en 3:a i frorten, s fr ni max 2.600.000 kr fr den i ett 7%-scenario, drav frlusten.
Ni br allts med bankens worst-case 7% berkning ha max 50% belningsgrad fr att knna er trygga med att bde ha rd att bo dr, och rd att flytta.
Nu r det hr ett skrckscenario, men sg att vi landar halvvgs till 7%, vilket utan vidare kan hnda, s r ju redan det en ekonomisk katastrof med de hr frutsttningarna.
Om ni vl kper lgenheten s kan ni ju skriva avtal p att den som gr slut eller vnstrar mste kpa ut den andra fr hlften av 4.400.000 kr. D lr ni hlla ihop livet ut. <3
Om det inte har framgtt nnu s avrder jag dig starkt, som de flesta hr, frn att kpa den bostaden, i dagslget. Ju mindre exponering du har mot gda bostadsmarknaden (rknat i kronor) desto bttre. Om ni absolut mste flytta nu, och det r sthlms sdra nrfrort, som ngot skrev, s br ni kunna hitta en ldre och mindre sexig 3:a i en frening med bttre ekonomi fr hlften av det priset.