Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Jag håller inte med dig här utan delar Draifos uppfattning.
Nej, farbror_barbro och jag delar inte uppfattning om någonting alls. Tvärtom tar jag avstånd från precis allt som farbror_barbro skriver här i tråden. Farbror_barbro hävdar nu t.ex. att snusprillans DNA har jämförts mot samtliga de fyra personer som av åklagaren har pekats ut som möjliga gärningsmän. Det som har kunnat bekräftas är att snusprillans DNA jämfördes med just Linnas, och att snusprillan sedan gömdes undan av åklagaren. Just detta faktum att snusprillan sedan undanhölls har som framgått i pressen senare varit under utredning av en överåklagare vid enheten för polismål. Det som senare har framkommit om redigerandet av samtalslistorna kommer förhoppningsvis också att bli föremål för en sådan granskning.
Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Varför skulle han då gå till polisen och sätta dit sin kompis Linna?
Bertil pekades tydligen av misstag ut som gärningsman av den överlevande brodern. Bertil ansåg naturligtvis att han hade försatts i en ogynnsam situation, och krävde att saken skulle åtgärdas. Nils, som hyste stor respekt för Bertils far (som var bekant med en av poliserna), tvingades därför knalla in på polisstationen för att övertyga polisen om att Bertil inte hade med brottet att göra. Eftersom Nils inte ville berätta hur det egentligen låg till hittade han i stället på rövarhistorien om "Linnas rånplaner". Vid den här tidpunkten kunde Nils naturligtvis inte ana att Linna senare skulle bli fälld på de här fantasierna, snarare avsåg väl Nils att bara skapa tillräckliga tvivel kring Bertils skuld för att Bertil skulle släppas. Vad Nils inte kände till var att det fanns en åklagare här som till varje pris ville vinna ett mål efter flera tidigare misslyckanden, och här såg denne åklagare nu sin chans till revansch. Det var alltså flera olyckliga omständigheter som samverkade.
Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Om du bemödade dig att läsa, så skulle du se att mitt inlägg kommenterade Draifos synpunkter på TR/HRs resonemang. De 5+5 ledamöterna resonerade ganska precis så när de fällde Linna för mord.
Ledamöterna i tingsrätten och hovrätten satt uppenbarligen och sov under förhandlingarna, och lät sig därigenom rövknullas av åklagaren och hans väl genomarbetade skenåtal mot Linna. Fel kan alla göra, men här har staten nu under flera år tydligt visat att intresset av att rädda inblandade juristers ansikten går före rättssäkerheten för enskilda. Att Kaj Linna har blivit lidande av det här vill naturligtvis ingen ta ansvar för. Det skall bli mycket intressant läsa vad HD nu har skrivit för att försöka tråckla staten ur den här uppenbart pinsamma situationen.