2016-12-22, 00:41
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Skulle snusprillan matcha med 'Nisses' DNA har det väl inget direkt bevisvärde, har han ju sagt att han varit där i krokarna (avvärjningsresan)?
Vid den påstådda "avvärjningsresan" stannade Nils vid en parkering, ett par km ifrån gården.

Citat:
vet heller inte den andre skumraskfiguren ska ha varit i Kalamark kort innan brottet.
Den andra figuren, Bertil, sade sig väl inte ha varit i Kalamark på flera år. Det var för övrigt just han som initialt pekades ut som gärningsman av den överlevande brodern. Skulle DNA i snusprillan matcha Bertils vore det naturligtvis bingo, men jag tror inte att det kommer att ske. Kaj Linna anser sig ju vara övertygad om att Bertil inte har med brottet att göra. Här litar jag på Linnas bedömning, särskilt eftersom han knappast kan anklagas för att tala i egen sak.
Senast redigerad av Draifos 2016-12-22 kl. 01:04.
Citera
2016-12-22, 00:47
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vid den påstådda "avvärjningsresan" stannade man vid en parkering, ett par km ifrån gården.

Där ser man, jag är inte helt insatt i detaljerna (ännu). Men jobbar på saken.

Den här parkeringen, var det samma parkering som gärningsgubben ställde sin bil på och tog en motionsrunda till gården för att begå brottet?
Citera
2016-12-22, 00:50
Medlem
Draifoss avatar
Ja, som av en händelse verkar det ha varit på exakt samma ställe. Har du något uppslag här?
Citera
2016-12-22, 01:03
Medlem
Bruce_Lees avatar
Kaj Linna (eller hans syster) har uppdaterat på Facebook för en timme sedan!

Citat:
HD har fattat ett beslut. Nu väntar vi på att justitieråden ska signera beslutet så att det blir officiellt. Ingen vet vad som har beslutats men Thomas Magnusson har fått gratulationer från massor av advokatkollegor runt landet.

Har vi tur kan vi snart se en fri man och slippa farbror_barbrors ordbajseri och återupprepningar som jag inte förstår att någon orkar att bemöta över huvudtaget. Hatten av till er, särskilt dig Draifos, för ditt innerliga tålamod.
Citera
2016-12-22, 01:06
Medlem
Draifoss avatar
Äntligen, som Gert Fylking skulle ha sagt.
Citera
2016-12-22, 09:10
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
.../Att vi skulle ha en annan helt okänd GM (d.v.s. utanför kretsen Linna, Nils, Bertil) är fysiskt möjligt men det är väldigt osannolikt./...

Citat:
Men vi har vart längs den vägen förut också.
Att Nils skulle hört/berättat om rånplanerna av/för en annan GM och sedan falskeligen pekat ut sin kompis Linna (som han sov över hos några dagar innan) saknar logisk förankring. /....

Ja vi har definitivt varit längst den här vägen tidigare!
Du är faktiskt rätt tröttsam med ditt tjat om att det inte skulle ha varit någon annan än dessa fyra. Det är din egen uppfattning som säger att det är osannolikt. Du har fått scenarion tidigare presenterade för dig som du inte bemöter på annat sätt än att dessa edsvurna vittnen (de övriga tre alltså) är garanten för att det inte kan vara på det sättet. DET är ologiskt!
Att Viklund skulle kunnat ha kontakt med några andra kriminella som utfört brottet är inte det minsta osannolikt. Att sedan Viklund sätter dit Linna är ju förstås bättre för honom än att han själv åker dit. Hur mycket logik i det som helst.

Bara nu hoppas att det är slut på det här eländet.
Citera
2016-12-22, 12:07
Medlem
Skräddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Du är faktiskt rätt tröttsam med ditt tjat om att det inte skulle ha varit någon annan än dessa fyra. Det är din egen uppfattning som säger att det är osannolikt. Du har fått scenarion tidigare presenterade för dig som du inte bemöter på annat sätt än att dessa edsvurna vittnen (de övriga tre alltså) är garanten för att det inte kan vara på det sättet. DET är ologiskt!
Att Viklund skulle kunnat ha kontakt med några andra kriminella som utfört brottet är inte det minsta osannolikt. Att sedan Viklund sätter dit Linna är ju förstås bättre för honom än att han själv åker dit. Hur mycket logik i det som helst.

Att MV skyller på Linna är förstås en chansning. Men vad är alternativet? Att skylla på de som egentligen gjort det? MV visste dessutom att Linna satt ganska så isolerat så gott som varje kväll där hemma. Vad hade han att förlora på att skylla på Linna?
Citera
2016-12-23, 00:01
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Skulle snusprillan matcha med 'Nisses' DNA har det väl inget direkt bevisvärde, har han ju sagt att han varit där i krokarna (avvärjningsresan)? Kanske gick man aldrig ur bilen, vet heller inte den andre skumraskfiguren ska ha varit i Kalamark kort innan brottet. I det fallet skulle nog en matchning ha högre bevisvärde.

Det mest optimala hade varit att köra snusprillan med alla intressanta filurer i utredningen samt grannar och andra som kan ha varit på gården och härjat, men detta var 2004 och då tror jag - om jag minns rätt - att det krävdes skälig misstanke för att få ta DNA-prov. Men frivilligt hade man kunnat fråga.
Jag håller inte med dig här utan delar Draifos uppfattning. Nils har inget skäl till att ha lämnat en snusprilla i Kalamark, såvida den inte legat där i åratal men det är orimligt med tanke på att den legat utomhus. Nej, med Nils hypotetiska DNA i prillan är Linna en fri man.
Citera
2016-12-23, 00:06
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skräddaren
Att MV skyller på Linna är förstås en chansning. Men vad är alternativet? Att skylla på de som egentligen gjort det? MV visste dessutom att Linna satt ganska så isolerat så gott som varje kväll där hemma. Vad hade han att förlora på att skylla på Linna?
Alternativet är väl att göra ingenting?
Nils själv var inte misstänkt, och vad gäller Bertil så visste han ju att denna hade alibi eftersom de var uppkopplade i ett tfn-samtal från 18:55 mordkvällen.
Varför skulle han då gå till polisen och sätta dit sin kompis Linna?
Citera
2016-12-23, 00:11
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet

Det är näppeligen bara min uppfattning.
Om du bemödade dig att läsa, så skulle du se att mitt inlägg kommenterade Draifos synpunkter på TR/HRs resonemang. De 5+5 ledamöterna resonerade ganska precis så när de fällde Linna för mord.

Vad gäller Nils så kan han inte gärna varit ovetande om att han hade alibi genom tfn-samtal från Arvidsjaur och sin syster. Inget skäl att kontakta polisen öht vad jag kan se, i synnerhet inte om han kände ev. alternativa GM!

Jag har inga problem med logiken hos TR/HR. Om det skall anses räcka till en fällande dom är en annan fråga.
Senast redigerad av farbror_barbro 2016-12-23 kl. 00:22.
Citera
2016-12-23, 01:44
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag håller inte med dig här utan delar Draifos uppfattning.
Nej, farbror_barbro och jag delar inte uppfattning om någonting alls. Tvärtom tar jag avstånd från precis allt som farbror_barbro skriver här i tråden. Farbror_barbro hävdar nu t.ex. att snusprillans DNA har jämförts mot samtliga de fyra personer som av åklagaren har pekats ut som möjliga gärningsmän. Det som har kunnat bekräftas är att snusprillans DNA jämfördes med just Linnas, och att snusprillan sedan gömdes undan av åklagaren. Just detta faktum att snusprillan sedan undanhölls har som framgått i pressen senare varit under utredning av en överåklagare vid enheten för polismål. Det som senare har framkommit om redigerandet av samtalslistorna kommer förhoppningsvis också att bli föremål för en sådan granskning.

Citat:
Varför skulle han då gå till polisen och sätta dit sin kompis Linna?
Bertil pekades tydligen av misstag ut som gärningsman av den överlevande brodern. Bertil ansåg naturligtvis att han hade försatts i en ogynnsam situation, och krävde att saken skulle åtgärdas. Nils, som hyste stor respekt för Bertils far (som var bekant med en av poliserna), tvingades därför knalla in på polisstationen för att övertyga polisen om att Bertil inte hade med brottet att göra. Eftersom Nils inte ville berätta hur det egentligen låg till hittade han i stället på rövarhistorien om "Linnas rånplaner". Vid den här tidpunkten kunde Nils naturligtvis inte ana att Linna senare skulle bli fälld på de här fantasierna, snarare avsåg väl Nils att bara skapa tillräckliga tvivel kring Bertils skuld för att Bertil skulle släppas. Vad Nils inte kände till var att det fanns en åklagare här som till varje pris ville vinna ett mål efter flera tidigare misslyckanden, och här såg denne åklagare nu sin chans till revansch. Det var alltså flera olyckliga omständigheter som samverkade.

Citat:
Om du bemödade dig att läsa, så skulle du se att mitt inlägg kommenterade Draifos synpunkter på TR/HRs resonemang. De 5+5 ledamöterna resonerade ganska precis så när de fällde Linna för mord.
Ledamöterna i tingsrätten och hovrätten satt uppenbarligen och sov under förhandlingarna, och lät sig därigenom rövknullas av åklagaren och hans väl genomarbetade skenåtal mot Linna. Fel kan alla göra, men här har staten nu under flera år tydligt visat att intresset av att rädda inblandade juristers ansikten går före rättssäkerheten för enskilda. Att Kaj Linna har blivit lidande av det här vill naturligtvis ingen ta ansvar för. Det skall bli mycket intressant läsa vad HD nu har skrivit för att försöka tråckla staten ur den här uppenbart pinsamma situationen.
Senast redigerad av Draifos 2016-12-23 kl. 02:26.
Citera
2016-12-23, 08:52
Medlem
habets avatar
Citat:
Jag håller inte med dig här utan delar Draifos uppfattning. Nils har inget skäl till att ha lämnat en snusprilla i Kalamark, såvida den inte legat där i åratal men det är orimligt med tanke på att den legat utomhus. Nej, med Nils hypotetiska DNA i prillan är Linna en fri man.
Ännu ett av dina "logiska" resonemang. Tror du han placerade den där medvetet, självfallet gör han det av misstag i så fall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in