2010-01-06, 12:57
Medlem
Har sökt om det finns någon tråd här på Flashback om detta, men det enda jag hittade var en tråd i Skvaller-forumet från 2004
Citat:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=123325
Dagens Nyheter har under flera år skrivit om detta fall (en hel del under 2009), och jag antar att det bör finnas något om det här i Kriminalhistoria. Någon som vet?

Citat:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/fra...1.792528Varför skriver Dagens Nyheter så mycket om detta?

- Det är förskräckligt om en oskyldig person utpekas som mördare och döms till lagens strängaste straff. Dessutom är det viktigt att granska hur rättssäkerheten fungerar, hur polis, åklagare och domstolar sköter sina uppdrag. I detta fall finns stora brister.

Det är väl inte så konstigt att en livstidsdömd påstår att han är oskyldig?

- Nej, det händer hela tiden. Oftast finns det ändå övertygande bevisning. Så är det inte i detta fall.

På vilket sätt är bevisen svaga?

- Här är tre viktiga exempel:

• Ingen har sett Kaj Linna på brottsplatsen och det finns inte heller några tekniska spår efter honom, som hårstrån, fingeravtryck eller dna.

• Ett ögonvittne såg en vit bil på parkeringen där mördaren hade ställt sin bil. Kaj Linna använde en röd bil.

• Det var mycket svårt för honom att hinna begå brottet. Kaj Linna bodde nio mil från brottsplatsen och man vet att han var hemma klockan 18:12 då han avslutade ett telefonsamtal. En och en halv timme senare såg ett vittne mördarens ben sticka ut genom en glugg i ladan där mordet begicks. På denna tid skulle alltså Kaj Linna köra bil nio mil till en parkering i närheten av brottsplatsen, gå två kilometer genom skogen på ett snötäcke som inte bar, ta en omväg till ett virkesförråd för att beväpna sig med en påk och sedan ta sig in i ladan.
------------------------------------------------

Den friande Hovrättsdomen
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)

Aktbilagor

Nya FUP

//Mod
Senast redigerad av BoISaren 2017-07-31 kl. 07:56.
Citera
2010-01-22, 00:14
Medlem
Skräddarens avatar
Har aldrig sett något om detta fall här på fb. Vad är det du vill veta menar du?
Citera
2010-01-22, 00:26
Medlem
Kenty-59s avatar
Polisen anklagas för att mörka i mordfall

http://www.pitea-tidningen.se/nyhete...icleId=4408010

Minns det här mordet mkt väl, verkar vara en del som inte utretts som det ska.
Men nog tror jag Linna är inblandad på ett eller annat sätt i mordet..
Citera
2010-01-22, 07:42
Medlem
Jag tror också att Linna visst är inblandad i dådet. Men han var inte ensam, det var minst en gärningsman till... det är min teori.
Citera
2010-02-13, 03:21
Medlem
kublaikhans avatar
"Hellre en oskyldigt dömd, än en skyldig fri.” säger väll ganska mycket.
När ett fall överstiger deras kompetens så tar dem till lögner och bedrägerier mot sina offer.

Tråkigt, mycket tråkigt.
Citera
2010-02-14, 22:13
Medlem
Skräddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kublaikhan
"Hellre en oskyldigt dömd, än en skyldig fri.” säger väll ganska mycket.
När ett fall överstiger deras kompetens så tar dem till lögner och bedrägerier mot sina offer.

Tråkigt, mycket tråkigt.

Ordsrpåket man använder som praxis är snarare "Hellre att 20 skyldiga går fria än att 1 oskyldig blir dömd."

Men håller med om att det är mycket tråkigt.
Citera
2010-02-15, 21:04
Medlem
kublaikhans avatar
Lustigt att Anna.Q gjort en användare på FB tillsynes bara för att skriva om detta. Förespråkar du Kaj juridiskt på något sätt eller är du bara hängiven dom som blivit "oskyldigt" dömda? Kännde själv Kaj så jag undrar bara.
Citera
2010-02-20, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kublaikhan
Lustigt att Anna.Q gjort en användare på FB tillsynes bara för att skriva om detta. Förespråkar du Kaj juridiskt på något sätt eller är du bara hängiven dom som blivit "oskyldigt" dömda? Kännde själv Kaj så jag undrar bara.
Har inga juridiska känningar kring detta fall, kan bara som många andra förundra mig över vad som står i de DN-artiklar jag läst. På vilka grunder dömdes Linna? Måste vara något som DN missat?
Eller kanske polisens agerande blir lättare att förstå när man läser saker som:
”Norrbottenspolisen redovisar allt bättre resultat (2010)” och
”Polisen i Norrbotten är näst bäst i landet på att klara upp de brott som anmäls (2009)

Det får i alla fall mig att fundera:

Att företag har kvalitetsmål i god ISO anda är OK, men när polisen börjar hektiskt lösa brott för att kunna omvandla effektiviteten i antal lösta brott i en jakt på bra Q-mål-statistik, ja då tror jag tyvärr att det inverkar på rättssäkerhetsprincipen.

Men visst ser Linna bra ut i polisens statistik. Eller som man säger: "-Han sitter säkert".
Citera
2010-02-27, 22:15
Medlem
Japp, nu verkar det som om att Stefan Lisinski på DN inte har jobbat förgäves!
Verkar vara fruktansvärt tunt med bevisföringen i detta fall, men Linna kanske passade bra i det stora hela.
Dvs. So what, om det var han som var den skyldige, han platsade bra som misstänkt!

Citat:
http://www.kuriren.nu/nyheter/artike...icleid=5278086
Citat:
Nu har HD ålagt riksåklagaren att genomföra en ny rekonstruktion. Man vill också ha klarhet i ett DNA-spår från brottsplatsen som inte redovisats. DNA-profilen stämde inte med den dömde mannens.

-Det är mycket ovanligt att Högsta domstolen fattar det här beslutet, det tyder på att det finns skäl för resning, säger mannens advokat Johan Eriksson, till tidningen.
http://www.pitea-tidningen.se/nyhete...icleId=5209066
Citera
2010-03-04, 16:39
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anna.Q
Japp, nu verkar det som om att Stefan Lisinski på DN inte har jobbat förgäves!
Verkar vara fruktansvärt tunt med bevisföringen i detta fall, men Linna kanske passade bra i det stora hela.
Dvs. So what, om det var han som var den skyldige, han platsade bra som misstänkt!

Fast Linna är väl en sån person som har en del på sitt samvete, då är risken stor att man behandlas slentrianmässigt.
Sen så behöver inte Linna vara oskyldig, däremot är det möjligt att bevisen inte räcker till att fälla honom..
Citera
2010-03-04, 20:47
Medlem
Skräddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Sen så behöver inte Linna vara oskyldig, däremot är det möjligt att bevisen inte räcker till att fälla honom..

Han har ju alibi för kvällen? Svårt att vara på två ställen samtidigt tycker jag..
Citera
2010-03-27, 09:33
Medlem
Det rör på sig.
http://www.pitea-tidningen.se/nyhete...icleId=5269210
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in