Citat:
Ursprungligen postat av
Skräddaren
Ni verkar inte ha läst den här tråden så vidare noggrant, så jag citerar mig själv från sida #3.
"Det är klart det är besvärande, mycket besvärande, OM han har gjort det. Men han förnekar ju att han har gjort det. Den som påstår att han har sagt det är åklagarens kronvittne. Så varför påstår åklagarens kronvittne detta nu då? Det framgår ju ganska tydligt i förundersökningsprotokollet att åklagarens kronvittne berättade om detta till den person som först greps av polisen och senare anhölls misstänkt för mord, dvs den såkallade "33-åringen". Åklagarens kronvittne har alltså berättat hela historien med detaljrikedom till den som först frihetsberövades, dvs 33-åringen. Vad tror du att 33-åringen i såna fall sa till polisen?
Alternativa gärningsmän?.. Vi kan ju börja med de personer som åklagarens kronvittne INTE ville att 33-åringen skulle ha reda på."
Jag frågar dig farbror barbro, som är så övertygad. Vad, rent konkret, pekar på att det är KL som är gärningsmannen? Att han hade ett skavsår kan knappast betraktas som ett bevis för mord? Att han reste till Storbritannien (för 15:e gången det året) kan väl knappast heller ses som ett bevis för att han har mördat?
Om man inte litar på myndigheterna så är valet inte lika självklara för alla. Om polisen går ut i media och säger att de är så säkra man kan vara på att det är han och att de har Kajs DNA (vilket de i själva verket inte hade, ren lögn alltså), så är det alltså inte lika självklart att man i den situationen vill "ta i hand" med dessa människor, som redan är fientligt inställda. Varför skulle han lita på polisen, om de i själva verket ljög om hans DNA?
Spekulera kan man ju göra, men om man tycker att han sitter bra där han sitter så tycker jag att det vore bra om man kommer med någonting konkret. För det som "verkar skumt" för en person, kan låta helt normalt i en annans öron. T.ex person A tycker att det är "skumt" att man kan få ett skavsår av ett par nya lackskor (jag själv har fått det nyligen), och person B tycker att det är helt normalt.
Det är inte att det "verkar skumt" som är problemet. Det är att Nils kan berätta en mängd detaljer om mordet som han måste ha fått från GM eller ha sett med egna ögon. Nils själv har alibi, liksom Bertil som är avförd från utredningen. Nils hävdar sedan att Kaj Linna berättat om planerna för honom.
Om Linna berättat detta för Nils, så ÄR han GM, det tror jag alla är överens om. Om Nils INTE är GM så har han ingen anledning att hitta på att Linna är GM.
Låt oss då titta på Linnas sida av saken:
- han saknar alibi.
- han har telefonkontakt med Nils före mordet och på mordnatten. Han har ingen förklaring till varför han och Nils har talat med varandra natten efter mordet.
- hans ex-flickvän ser honom i blodiga strumpor på natten efter mordkvällen.
- Linna flyttar ut från sin bostad, vidare till Stockholm, och därefter till Storbrittanien samma kväll som rånmordet. Det är alltså inte ett rutinmässigt 16:e besök utomlands, vilket du tycks mena.
+ Avvärjningsresan är skräp. Det minskar givetvis Nils trovärdighet, men hans berättelse om att Linna planerat kuppen står kvar.
Om Linna inte är inblandad så har han en helvetisk otur. Den enda sammanhängande förklaringen som inte har honom som GM är att Nils är GM själv, eller direkt inblandad, men jag har inte sett något som tyder på det.
Övertygad är ett starkt ord, men om jag måste tvingas till en slutsats så är det att Linna är rätt man. Indicier är indicier, och Linna kanske bör och kommer att frias på samma sätt som Joy Rahman. Men på samma sätt kommer många att fortsätta vara övertygade om att han är GM.
(Jag kommer inte åt TR/HR-domen från denna iPad. Om någon har en annan länk än den till Speedyshare så vore jag tacksam!)