Citat:
Ursprungligen postat av jagluktarketchup
Så fotboll är inte ett samhällsproblem? det har du rätt i, bortsett från supportrarna som skapar stor kaos vid derbyn, det om något bör skapa otrygghet och kostar en hel del skattepengar. endå ältas problemet gång på gång, varför har man inte en nolltolerans emot arga supportrar?
Jo, man har nolltolerans mot fotbollshuliganer och för en aktiv process för att stävja upploppen och bråken i samband med match. Om du någonsin har hängt i ett huliganforum eller liknande så märker du snabbt att de, precis som vi, anser att de är samhällets prio ett att bekämpa. Vilket inte är fallet i något av de två.
Citat:
eller varför inte mopedåkning? du lär definitivt känna ett flertal som har trimmade mopeder men inte har det körkortet som krävs för den? det blir ju trots allt en lättmotorcykel om du trimmar mopeden. dessutom leder det också oftast till fortkörning som inte är tillåtet på allmänna vägar. men detta har man ingen nolltolerans emot? det är många som skadas eller dör i samband med fortkörning. förstår mig inte på detta när det också är ett samhällsproblem som orsakar mer otrygghet och sorg än vad färg på väggar gör.
Samma sak här. Fortkörningar och trafiksäkerhet läggs det också mycket energi på att förhindra och förbättra. Gör er inte dummare än vad ni är. Klottret däremot kostar pengar och det svider rejält för staten, till skillnad från om någon enstaka krockar in i en stolpe med en moped. Klotter utförs dessutom systematiskt under flera år av samma person vilket givetvis gör dem benägna att bekämpa problemet.
Citat:
det jag ville poängtera i mitt inlägg är att jag tycker faktiskt man bör erbjuda alla någonting, inte bara en viss grupp människor. om folk bara skräpar ner och förstör en fotbollsplan lär man ju tillslut ta bort den, vilket man gör med lagliga väggar ifall det ökar skadegörelsen i en kommun. man bör prova någonting först innan man gör en bedömning, vilket MÅNGA inte vill förstå. sen undrar jag faktiskt var alla källor till "lagliga väggar ökar klottret runt om" är? det finns några, men de har blivit ifrågasatta.
Här håller jag helt med dig. Givetvis ska målare få chansen att utöva sin hobby på laglig väg, en självklarhet är åtminstone att alternativet ska vara möjligt. i Min kommun gick alliansen helt emot partiernas agenda med nolltoleransen och behöll den lagliga väggen efter det senaste valet då den faktiskt visade att det olagliga klottret hade minskat markant. Dock med kravet att det inte skulle föras upp i ljuset att de tagit ställning mot nolltoleransen och att det blev en politisk debatt kring det.
Citat:
nu kommer väl någon svensson säga "men då vill jag ha lagliga glasrutor som jag kan få slå sönder!!!!" visst, det kommer kosta rätt mycket skattepengar och du kommer få behöva städa upp efter dig, du ska trots allt göra rätt för dig ju? det lär ju inte bli särskilt populärt ifall man måste plocka upp glaset efter sig. så stäng igen, era argument är fattiga eftersom ni måste jämföra ren skadegörelse med färg på en vägg. har faktiskt sett folk använda detta som ett motargument mot lagliga väggar 
vad har du egentligen för belägg och källor till det där?
graffiti är det enda jag gör som är "kriminellt". jag hade nog annars antingen blivit knarkare eller alkolist, dvs missbrukare. jag hade nog begått stölder för att kunna få pengar till att köpa sprit/knark.
jag har aldrig begått någon stöld, bortsett från några pennor, sudd och pennvässare i skolan för många år sen. betalar för mig och plankar nästan aldrig, har bara några fåtal gånger i mitt liv. sköter mig i övrigt bortsett från att jag taggar. finns målare som begår andra brott, men frågan är om det faktiskt är graffitin som gjort dem kriminella eller om de har varit småkriminella innan de började med graffiti? kan vara dålig uppväxt eller fel umgänge som får dem att begå andra brott (grupptryck)?

vad har du egentligen för belägg och källor till det där?
graffiti är det enda jag gör som är "kriminellt". jag hade nog annars antingen blivit knarkare eller alkolist, dvs missbrukare. jag hade nog begått stölder för att kunna få pengar till att köpa sprit/knark.
jag har aldrig begått någon stöld, bortsett från några pennor, sudd och pennvässare i skolan för många år sen. betalar för mig och plankar nästan aldrig, har bara några fåtal gånger i mitt liv. sköter mig i övrigt bortsett från att jag taggar. finns målare som begår andra brott, men frågan är om det faktiskt är graffitin som gjort dem kriminella eller om de har varit småkriminella innan de började med graffiti? kan vara dålig uppväxt eller fel umgänge som får dem att begå andra brott (grupptryck)?
Jag vet inte hur din situation såg ut när du var yngre. Men när jag var 14 år och gick i skolan hade jag inte tillräckligt med pengar för att köpa allt jag behövde. Därför började jag snatta en del.
Ja du har helt rätt i att en stor andel av de som målar och begår andra brott hade varit/blivit kriminella även utan graffitins hjälp. Så att säga att det är en inkörsport är lite överdrivet, men i mitt fall var det så och att vänja sig att bryta mot lagen tills det till slut blir norm hjälper inte direkt till att bli en hederlig medborgare. Har man väl lärt sig att bryta en lag kan man lättare bryta flera.
Men håller inte med om din syn på kriminella, Som Montanaburken skrev. Du tycker alltså att folk som te.x kör för fort eller laddar ner filmer är kriminella? Man skulle väl kunna säga att graffiti-målare är lite små kriminella, men verkligen inga yrkeskriminella gangsters. (inte dom flesta ialafall)