2013-03-13, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GamleBettan
Självklart menar jag alla sorters egendom, privat, företag eller allmän! Angående känslosamma meningar, ja det kan du ha rätt i. Grejen är den att jag menade att klottrare är så fullständigt naiva att dom gör vad dom vill och skiter i konsekvenserna "bara jag får måla"

Men nu var ju inte tråden till för att diskutera lösningar, utan bara för eller emot graffiti. Töntiga graffiti målare kommer att fortsätta vara töntiga graffiti målare oavsett vad någon säger till dom, hur ofta dom än åker fast och får betala böter och oavsett hur mycket samhället får betala för det. Det ligger i deras natur och är direktimporterad från jungeln och avsmittad på svenska ungdomar.
Klottrarna du syftar på är en grupp som naturligtvis inte innefattar alla inom kulturen - jag skulle påstå att det är ett typsikt ungdomsfenomen du beskriver, att vara lite rebellisk, något som passar in på en stor andel ungdomar oavsett om de målar graffiti eller inte.

Nej - och jag förväntade mig inte heller att jag skulle få läsa något kreativt förslag men att tråden förblir en så kallad "list-tråd" gör det hela ännu mer ointressant. Att tala om problem och vad man tycker om dem är ju lätt, att vara lösningsfokuserad är dessvärre mer avancerat och det är i 99 % av fallen därför diskussionen inte flyter på utan ligger och halvdrunknar tills den börjar om på ruta ett igen.

Utveckla gärna din sista mening.
Citera
2013-03-13, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fajvan
Problemet med graffitin har alltid varit att den kopplas till allt skit som klottras dvs saker som sitter på fel ställen och dessutom ser förjävliga ut. Det är lite som att relatera fuskbyggare till hederliga sådana, inte riktigt men jag tror att du förstår vad jag menar. Det finns inte en "respekterad" graffitimålare som tycket att det är okej men kladdet på ett privat hus eller liknande.. däremot tror alla utomstående att det är så det funkar och drar därav alla målare över en kam, tråkigt men sant. Argumenten "vad skulle du tycka om jag målade på ditt hus" går således bort för de flesta målare då dessa inte skulle kunna tänka sig att göra detsamma.

Jag antar att de flesta som målar/klottrar/graffar (kärt barn har många namn?) rör sig i samma kretsar och att de yngre/sämre förmågorna (som skriver "kuk" och andra fina ord på lite alla möjliga ytor) ser upp till de äldre/duktigare graffarna och då borde väl de ansedda graffarna ganska lätt kunna få de yngre/sämre att förstå att det är dumt att klottra fula saker på ytor där det garanterat kommer att irritera folk? Eller det kanske inte finns någon större gemenskap i graffkretsarna och vilja att "uppfostra"? Om alla graffare tog mer ansvar både för sina egna målerier och för andras skulle samhället nog ha lättare att acceptera företeelsen, men likväl kvarstår dessa enkla fakta:

Det ÄR förbjudet att måla/klottra på offentlig och privat egendom och även fast graffarna tycker att de har rätt att måla varhelst de vill så har de ingen laglig rätt att göra det. Jag förstår inte varför graffarna har så svårt att acceptera och respektera att det finns ett förbud? Klotter förfular och förstör, men graffiti KAN vara snyggt...men så länge det inte målas på lagliga klotterväggar så råder det klotterförbud. Det kan man inte ändra på genom att vara anarkistiskt och fortsätta spreja ner andras egendom.

Om logiken "jag vill göra det här, därför skiter jag i lagar och regler" ska råda så skapas det bara mer anarki där fler tycker att det är okej att bryta alla möjliga lagar bara för att de vill bestämma allting själva, men det funkar inte i längden...fast å andra sidan borde jag förstå att ungdomar inte tänker särskilt långsiktigt.

Jag vill följa upp med att fråga er som målar:
KAN man någonsin få bort klottrandet helt (klotter eller graffiti eller både och?) och isåfall hur? Böter hjälper ju uppenbarligen inte. Vad tror ni själva skulle funka? Fler fria och flexibla konstutbildningar där folk uppmuntras att måla exempelvis med sprayburkar? Som vi redan diskuterat är det ju inte alla som vill måla då, vissa vill ju ha kicken de får när de vet att de gör något förbjudet, men vissa personer vill bara få måla fritt (som jag förstått det).
Senast redigerad av Daige 2013-03-13 kl. 23:22.
Citera
2013-03-18, 08:20
Medlem
Spraya o måla på så mycket ni vill bara det inte är på redan, helt nya, snygga byggnader som redan ser bra ut.
Citera
2013-04-07, 21:05
Medlem
FiveDayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daige
Jag antar att de flesta som målar/klottrar/graffar (kärt barn har många namn?) rör sig i samma kretsar och att de yngre/sämre förmågorna (som skriver "kuk" och andra fina ord på lite alla möjliga ytor) ser upp till de äldre/duktigare graffarna och då borde väl de ansedda graffarna ganska lätt kunna få de yngre/sämre att förstå att det är dumt att klottra fula saker på ytor där det garanterat kommer att irritera folk? Eller det kanske inte finns någon större gemenskap i graffkretsarna och vilja att "uppfostra"? Om alla graffare tog mer ansvar både för sina egna målerier och för andras skulle samhället nog ha lättare att acceptera företeelsen

Det finns lika många anledningar till att klottra som det finns klottrare. En klottrare som klottrar för att snygga till ett elskåp kan omöjligen hållas ansvarig för någon som klottrar enbart för att förstöra. Däremot kan klottrare påverka andra klottrare genom att förklara varför vissa motiv är mer godtagbara än andra. Detta sker till viss mån i speciella evenemang som hålls av graffitifrämjande rörelser.

Citat:
Det ÄR förbjudet att måla/klottra på offentlig och privat egendom och även fast graffarna tycker att de har rätt att måla varhelst de vill så har de ingen laglig rätt att göra det. Jag förstår inte varför graffarna har så svårt att acceptera och respektera att det finns ett förbud? Klotter förfular och förstör, men graffiti KAN vara snyggt...men så länge det inte målas på lagliga klotterväggar så råder det klotterförbud. Det kan man inte ändra på genom att vara anarkistiskt och fortsätta spreja ner andras egendom.

Och det är precis därför det finns vissa rörelser som försöker lagliggöra klotter genom föreläsningar och workshops i en ateljé, istället för att klottra ner tunnelbanan. Fast jag tror rätt många skiter i om det är olagligt eller inte, personligen tyckte jag (jag klottrar inte längre) att det var för kul för att sluta bara för att det är olagligt.

Dessutom tror jag inte att det räcker med att något är olagligt för att man ska sluta. Man måste kunna inse att konsekvenserna av detta något inte är gynnsamma totalt sett, eller att tanken bakom en sån handling inte är moraliskt godtagbar.

Citat:
Om logiken "jag vill göra det här, därför skiter jag i lagar och regler" ska råda så skapas det bara mer anarki där fler tycker att det är okej att bryta alla möjliga lagar bara för att de vill bestämma allting själva, men det funkar inte i längden...fast å andra sidan borde jag förstå att ungdomar inte tänker särskilt långsiktigt.

Jag tror inte att de flesta klottrare är för annan vandalism, som bränder eller att krossa fönster. Många tycker väl att klotter är ett harmlöst fenomen som omöjligen kan missgynna andra, trots att man har kunnat visa att sönderklottrade områden är mer otrygga än andra.

Här skriver BRÅ om detta
Citat:
Jag vill följa upp med att fråga er som målar:
KAN man någonsin få bort klottrandet helt (klotter eller graffiti eller både och?) och isåfall hur? Böter hjälper ju uppenbarligen inte. Vad tror ni själva skulle funka? Fler fria och flexibla konstutbildningar där folk uppmuntras att måla exempelvis med sprayburkar? Som vi redan diskuterat är det ju inte alla som vill måla då, vissa vill ju ha kicken de får när de vet att de gör något förbjudet, men vissa personer vill bara få måla fritt (som jag förstått det).

Ärligt talat tror jag att det alltid kommer finnas någon sorts graffitipurism bland vissa klottrare, vilket alltså innebär att klotter på tåg och elskåp är det enda rätta, allt annat är inte graffiti. Alla åtgärder du precis listade upp tror jag enbart minskar benägenheten till klotter.

EDIT: Länk för att styrka påstående
Senast redigerad av FiveDays 2013-04-07 kl. 21:11.
Citera
2013-04-10, 23:22
Medlem
OgnomAmtefs avatar
Graffiti finns inte på tavlor. Graffiti finns på väggar. Det har alltid gjort och ju mer folk hatar ju mer kommer vi graffitimålare få upp intresset ännu mer. Själv ser jag inte graffiti som en konst även om jag själv målar. Men såhär funkar det för folk. Vissa gillar vice o versa. Vissa kanske tar ut sina känslor när dom kickar fotboll, medans vissa andra har kanske spänningsbehov eller bara vill ta ett steg längre och få ut mer och mer. Som sagt, Ju mer ni hatar, desto mer vill vi måla så kom igen, HATA DÅ!
Citera
2013-04-11, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OgnomAmtef
Graffiti finns inte på tavlor. Graffiti finns på väggar. Det har alltid gjort och ju mer folk hatar ju mer kommer vi graffitimålare få upp intresset ännu mer. Själv ser jag inte graffiti som en konst även om jag själv målar. Men såhär funkar det för folk. Vissa gillar vice o versa. Vissa kanske tar ut sina känslor när dom kickar fotboll, medans vissa andra har kanske spänningsbehov eller bara vill ta ett steg längre och få ut mer och mer. Som sagt, Ju mer ni hatar, desto mer vill vi måla så kom igen, HATA DÅ!

Men inte fan skulle ni sluta måla om det blev lagligt och vi sa att vi VILLE att ni skulle måla?
Citera
2013-04-11, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daige
Men inte fan skulle ni sluta måla om det blev lagligt och vi sa att vi VILLE att ni skulle måla?
På vilket sätt har samhällets gemensamma vilja med inlägget du citerade att göra? Det måste ju för dig vara mycket lättare och tala om "vi och ni" men i verkligheten fungerar det inte så. Vad tror du att du får ut av att be en graffitimålare att tala för resten av alla världens graffitimålare?
Citera
2013-04-12, 17:35
Medlem
OgnomAmtefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay
På vilket sätt har samhällets gemensamma vilja med inlägget du citerade att göra? Det måste ju för dig vara mycket lättare och tala om "vi och ni" men i verkligheten fungerar det inte så. Vad tror du att du får ut av att be en graffitimålare att tala för resten av alla världens graffitimålare?

Jag vill inte dra alla över en kant men kan nog med min egna tanke säga att dom flesta graffitimålare tycker att graffiti inte är lagligt. Det ska inte vara lagligt, det är en del av det. Och dom flesta graffare målar inte för det vanliga som alla politiker och legalwallmålare säger ''jag vill få ut mit konstnärliga jag''. Helt ärligt är det nog inte särskilt mycket sånt i graffitins värld. Liksom...Det är välfigt svår sak att förklara. Vissa tar ut sin ilska osv när dom spelar fotboll och liknande saker. Vissa målar.Det är så jag förklarar det.

Sen till det här att folk säger att det går för mycket skattepengar till att buffa men nu till min fråga -var går annars dom pengarna?- Svar:Antagligen rakt ner i fickorna i våran regering eller till att bygga nya bostäder på mark som antagligen ''förstör miljön'' som folk klagar så jävla mycket på att vi förstör hela tiden. Känner lite dubbelmoral. Antingen får ni se lite graffiti på hemvägen från kontoret eller förstöra miljön, tänk på den ni!
Citera
2013-04-13, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OgnomAmtef
Jag vill inte dra alla över en kant men kan nog med min egna tanke säga att dom flesta graffitimålare tycker att graffiti inte är lagligt. Det ska inte vara lagligt, det är en del av det. Och dom flesta graffare målar inte för det vanliga som alla politiker och legalwallmålare säger ''jag vill få ut mit konstnärliga jag''. Helt ärligt är det nog inte särskilt mycket sånt i graffitins värld. Liksom...Det är välfigt svår sak att förklara. Vissa tar ut sin ilska osv när dom spelar fotboll och liknande saker. Vissa målar.Det är så jag förklarar det.

Sen till det här att folk säger att det går för mycket skattepengar till att buffa men nu till min fråga -var går annars dom pengarna?- Svar:Antagligen rakt ner i fickorna i våran regering eller till att bygga nya bostäder på mark som antagligen ''förstör miljön'' som folk klagar så jävla mycket på att vi förstör hela tiden. Känner lite dubbelmoral. Antingen får ni se lite graffiti på hemvägen från kontoret eller förstöra miljön, tänk på den ni!
Det är just det som gör det omöjligt att generalisera graffitimålaren. Det finns mängder av olika skäl till att personer målar - det är nog inte ovanligt att många målar för kickens skull men det finns så klart även många som målar för att de vill få upp sitt namn för att få någon personlig bekräftelse, några gör det för att det är skoj, några gör det för att de får utlopp för sitt kreativa intellekt, några gör det för att de i sitt umgänge gör det, några gör det för att de känner sig beroende av det, andra gör det för att de får ut sin ilska genom det, som du skriver - med andra ord finns det otroligt många olika skäl till att olika personer målar graffiti.

Politikerna väljer var och till vilka de skall ge de ökade anslagen. Att de hittar en grupp som de dessutom kan generera jobb genom och samtidigt visa på för samhället att deras skattepengar går till olika åtgärder gällande den gruppen, d.v.s. graffitikulturen, är ett smidigt sätt att flytta fokus från att tillräckligt mycket pengar inte läggs på andra saker och ting i vårt samhälle. Att de väljer att tvätta bort graffiti som kostar miljonbelopp varje år istället för att lägga pengarna på annat som av många ses som viktigare - valet är helt upp till makthavarna.
Citera
2013-07-03, 20:01
Bannlyst
Graffiti är konst.
Citera
2013-07-03, 21:16
Medlem
DebbieHarrys avatar
Tycker det är bra med graffiti, då har man någonting extra att glo på medan man åker i kollektivtrafiken. Vissa saker kan vara fula och andra snygga men samma sak är det med hus.
Citera
2013-07-05, 19:52
Medlem
graffdatshits avatar
Citat:
Ouingg
Ingen vettig vuxen människa skulle kunna tänka sig att gå runt och spraya sönder folks fasader m.m. De som håller på med detta är ryggradslösa 13-åriga småpojkar som tror att det är coolt att leva rövare, de måste lära sig en läxa. Om du inte håller med, vänta till någon idiot kommer och sprayar sönder ditt hus...

Jag citterar detta ifrån ~vart hänger klottrarna i sthlm~ tråden iom att det känns som att den skenar iväg ifrån topic. Samt att mitt svar på detta inlägg passar bättre här.

Jo många vuxna vettiga mäniskor målar graffiti. Det börjar för dom flesta i tretton års åldern.

Jag har fått hela mitt hood ner sprayat men inte fan gnäller jag för det! Hade jag bott i en vanlig villa hade jag dock gnällt men nu gör jag inte det så... Bor du i en vanlig villa? Har du fått den nedsprayad isf?

Evilhoney eller bogfetto kan flytta detta om det ligger fel. Jag försökte lägga det så rätt som möjligt. Peace!

Edit: kom på att modsen kanske inte kan flytta inlägg?
Senast redigerad av graffdatshit 2013-07-05 kl. 19:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in