2011-08-31, 12:47
Medlem
sirhectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribbentrop
Det luktar avundsjuka? Skaffa en utbildning så kanske du också får bo där en vacker dag.
Dessutom är det invandringen som leder till segregation...

Det roliga är att i de fina områdena är klotter rätt ovanligt, och när det väl kommer dit så tas det lyckligtvis bort rätt så fort då folk inser att området blir mindre attraktivt med klotter. Det är ju i de fattiga områdena som alla negrar springer runt och gäng-klottrar och gör redan deras pissområde ännu fulare.
Ribbentorp om alla skulle ha den chansen till den ekonomin och ta den, då skulle efterfrågan stiga och priserna skjuta i höjden och lägenheterna skulle endast bli tillgängliga för de som hade en ännu finare lägenhet innan och de som hade haft råd i dagsläget skulle få nöjja sig mid något sämre. Den fria marknadens fasta paradox.
Citera
2011-12-02, 23:44
Medlem
Drumsticks avatar
Jag är för det, defenitivt.
Har varit intresserad ända sedan jag var liten, sysslar själv dock inte med det dock så vore det grymt sköjj att börja med någon form av street art som kommer få folk att undra "vem är denne typ?".

Fascineras över att man inte har någon aning om vem det är som håller på. Tanken av att gå förbi ett verk och veta att här har det stått en person och sprejat men nu är han inte här och ingen vet vem han är.
Tycker att när folk bombar tags å håller på kan vara rätt fult, men annars så behöver våra gråa betongväggar lite undergroundkultur, det är intressant.

Är dessutom intressant att spekulera i vad som verkligen är skadegörelse: att fälla skog, frakta material och hugga ner mer mark och sedan smälla upp ett hus där ELLER att några kreativa gatukonstnärer sätter lite färg på en ful grå vägg eller industribyggnad.

Världens vackraste brott
Senast redigerad av Drumstick 2011-12-02 kl. 23:48.
Citera
2011-12-03, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drumstick
Jag är för det, defenitivt.
Har varit intresserad ända sedan jag var liten, sysslar själv dock inte med det dock så vore det grymt sköjj att börja med någon form av street art som kommer få folk att undra "vem är denne typ?".

Fascineras över att man inte har någon aning om vem det är som håller på. Tanken av att gå förbi ett verk och veta att här har det stått en person och sprejat men nu är han inte här och ingen vet vem han är.
Tycker att när folk bombar tags å håller på kan vara rätt fult, men annars så behöver våra gråa betongväggar lite undergroundkultur, det är intressant.

Är dessutom intressant att spekulera i vad som verkligen är skadegörelse: att fälla skog, frakta material och hugga ner mer mark och sedan smälla upp ett hus där ELLER att några kreativa gatukonstnärer sätter lite färg på en ful grå vägg eller industribyggnad.

Världens vackraste brott
Bra skrivet!
Citera
2011-12-03, 18:03
Medlem
Nargilehs avatar
jag är helt klart för graffiti. hela graffitikulturen fascinerar mig, att man är villig att satsa på något som man verkligen inte ger en något alls egentligen. du blir känd inom en liten krets utövare, resten av samhället hatar en. man förlorar bara saker på att leva graffiti. Familjen tröttnar på att man sällan är hemma (om man börjar som ung), flickvänner orkar sällan med en kille som är borta hela nätterna och ibland inte kommer hem alls, man får svårt att hålla ett arbete ordentligt, man förlorar mycket pengar på att betala böter och införskaffa sig material för nästa mission.
trots allt detta så är det ändå så lockande att smyga sig ut om nätterna. det är tydligen värt det, trots alla saker man förstör för sig själv.

det bästa inom graffiti för mig är helt klart att måla en linjevägg mitt på dagen under våren. att stå där, på ett toklugnt ställe mitt ute i ingenstans, med bar överkropp och solen i ryggen som värmer, ducka för tågen som susar förbi, och ta sig så mycket tid man kan för att göra sin målning så bra som möjligt. det är näst intill romantiskt
Citera
2011-12-22, 13:04
Medlem
lzroners avatar
En sak jag stör mig på jävligt mycket är hur folk ser bättre på street art än graffiti. Jag tror det är medians fel?
Citera
2011-12-22, 13:11
Medlem
FYFXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lzroner
En sak jag stör mig på jävligt mycket är hur folk ser bättre på street art än graffiti. Jag tror det är medians fel?
Har nog med och göra också att street art inte har samma destruktiva natur som graffiti har,
Senast redigerad av FYFX 2011-12-22 kl. 13:15.
Citera
2011-12-22, 13:20
Medlem
johnnymongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.U.C.K
"skön konst"? YEAH RIGHT, bara massa klotter...........men jag håller med om att riktiga GRAFFITI MÅLNINGAR är jävligt vackert, MEN måla inte på offentliga väggar, t-tåg och dylik. Gör det på lagligt vis så accepteras graffiti mer och mer.
lite svårt , när vi typ inte har några lagliga väggar !
Citera
2011-12-22, 20:01
Medlem
Neubautens avatar
Är lite skrivsugen, kan berätta varför jag är för graff och varför alla i rimlighetens namn borde det.

I samhället vi lever i så bestämmer diverse auktoriteter och makthavare allt, till och med hur det skall se ut. De människor som faktiskt lever i samhället har inte ens rätten att dekorera det.
Alla har olika smak, det är ju självklart så alla kan ju inte gilla graffiti men eftersom alla borde få göra som de vill med samhället så hindrar det faktiskt ingen att gå ut och göra som de vill också.

Om folk fick gå ut på stan och spreja, måla eller göra ett konstverk för att de blir glada av det så skall de få göra det om det gör dem glada, vilket faktiskt många blir. Det är vackert att människor vill göra sin omgivning finare och påverka. Av alla graffare jag pratat med så har alla respekt för folks privata egendom samt byggnader av historiskt eller kulturellt värde. De har oftast bra smak och vet vad som är snyggt att måla på eller inte.

Jag fick ett intresse för streetart och graffiti när jag var ett litet barn. Senast häromdan när jag gick igenom en tunnel en kväll så fick jag en euforikick av att bemötas av alla tags och pieces som folk bombat där inne. Det är så fruktansvärt läckert att det fan inte går att beskriva med ord.

Jag blir alltid lika ledsen och aggresiv när jag får höra dryga kommunpolitiker som använder begrepp som "vandalism", "förstörelse" eller "förslumring". Hur fan man kan vilja leva i ett samhälle som är helt planerat och bestämt efter några jävla arkitekter eller fantasilösa kapitalister? Gatans folk förtjänar makten och rätten att bestämma över sina liv.

Som Drumstick sade tidigare i tråden, världens vackraste brott. Det är klart att folk skall få spreja hur mycket dem vill annars så har vi brist på mänskliga rättigheter anser jag. Sedan om några toys springer runt och skriver "kuk" osv så kan man ju bara måla över det. Allt behöver ju inte saneras bort, folk målar ju inte för att de vill förstöra.
Senast redigerad av Neubauten 2011-12-22 kl. 20:05.
Citera
2011-12-23, 17:02
Medlem
En liten efterlysning…
Jag är en 18-årig tjej från Göteborg som går sista året på gymnasiet. Som projektarbete ska jag skriva om graffiti och utgå ifrån frågan om det är fint eller fult, och om det finns viss graffiti som är fin och annan som är ful.

Har sett massa smarta svar i denna tråd och skulle gärna prata med Dig som kan stå upp för vad Du tycker och väl kan formulera varför graffiti är rätt (och varför Du sysslar med det). Bara seriösa svar tack!

Jag skulle bli hemskt glad om Du kunde svara på två, tre frågor via mail. Såklart är det på Dina villkor, Du får vara anonym, Du kan skita i att svara om Du tycker frågorna är dumma och Du har ingen tidspress på dig.

Bor du i Göteborg skulle jag väldigt gärna träffa Dig en timme eller två , jag bjuder på kaffe eller öl (valet är ditt).

Skicka ett PM här på flashback så kan vi tjöta lite mer om detta.

Puss och kräm
(hoppas jag la detta i rätt tråd och sånt..det är mitt första inlägg, ha liite överseende )
Citera
2011-12-23, 18:59
Medlem
Bäver_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nymphaea.
En liten efterlysning…
Jag är en 18-årig tjej från Göteborg som går sista året på gymnasiet. Som projektarbete ska jag skriva om graffiti och utgå ifrån frågan om det är fint eller fult, och om det finns viss graffiti som är fin och annan som är ful.

Har sett massa smarta svar i denna tråd och skulle gärna prata med Dig som kan stå upp för vad Du tycker och väl kan formulera varför graffiti är rätt (och varför Du sysslar med det). Bara seriösa svar tack!

Jag skulle bli hemskt glad om Du kunde svara på två, tre frågor via mail. Såklart är det på Dina villkor, Du får vara anonym, Du kan skita i att svara om Du tycker frågorna är dumma och Du har ingen tidspress på dig.

Bor du i Göteborg skulle jag väldigt gärna träffa Dig en timme eller två , jag bjuder på kaffe eller öl (valet är ditt).

Skicka ett PM här på flashback så kan vi tjöta lite mer om detta.

Puss och kräm
(hoppas jag la detta i rätt tråd och sånt..det är mitt första inlägg, ha liite överseende )

Kom till Stockholm så berättar jag hur man slaktar en vagn över en varm Elk.
Citera
2011-12-24, 15:03
Medlem
sirhectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bäver_
Jag är för olaglig Graffiti för att om jag skulle vara emot skulle det vara en paradox.
Måste alltid av någon övernaturlig princip kommentera allt du skriver men där fick du till det, mitt framtida inlägg i alla debatter som rör klotter.
Citera
2012-02-09, 09:33
Medlem
negashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lzroner
Har nog väldigt mycket med att göra att street art ofta använder sig av humor samt popkultur. Vilket den vanliga människan har lättare att acceptera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in