2009-01-06, 01:07
Medlem
Latedawns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zooey
Ni (till er som målar olagligt) gör ju det, med andra ord tar ni er rätten...
Varför gör ni det trots att ni vet att det är fel? Svara inte "för kicken" nu, för i så fall så har jag ingen respekt kvar för er. Då kan ni lika gärna springa runt och slå sönder busskurer.

För att vi helt enkelt inte tycker att det är fel, utan att vi istället ser det som en del av samhället.
Citera
2009-01-06, 01:09
Medlem
saturs avatar
Citat:
Ni (till er som målar olagligt) gör ju det, med andra ord tar ni er rätten...
Varför gör ni det trots att ni vet att det är fel? Svara inte "för kicken" nu, för i så fall så har jag ingen respekt kvar för er. Då kan ni lika gärna springa runt och slå sönder busskurer.
Ang. det sista, oj oj oj, du har ingen aning, skämt åsido
Ja, jag tar rätten att få göra det jag vill och det jag mår bra av. Graffiti är inte oförlåtligt eller farligt, om man skriver att graffiti också är en miljöbov så svarar jag på att man ska slopar bilar i samma takt
Vad anser du värst, att måla och få lite endorfiner i sig eller att få en smäll på trynet så att näsan går sönder? enligt lag så är det att måla, men jag lovar dig, att få stryk var värre
Citera
2009-01-06, 01:18
Medlem
alaskapollocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av satur
Anser du att graffitimålare är dummare än andra människor? även de som målare lite mer avancerat?

Jag har inte ansett att målare skulle vara dummare än andra men det är ett ständigt återkommande argument mot graffiti att dess utövare skulle vara hjärndöda och känslomässigt avtrubbade. Detta kan väl stämma till viss mån men människor är olika, även inom graffitin, och därmed ligger grunden för problemet hos utövarna och inte hos kulturen som sådan. graffiti inom rätt förhållanden och även illegalt kan alltid rättfärdigas (dvs om man klottrar med vett och empati).
Citera
2009-01-06, 01:24
Medlem
För mig är det ingen skillnad mellan att måla och att slå sönder busskurer. Både typerna av vandalisering är olagliga och kommer åtgärdas för statens pengar. Att graffiti är vackrare spelar ingen roll eftersom det är olagligt och kommer tas bort.

Jag kan inte ens förstå hur ni kan tycka det är en del av samhället att kladda (för många människor är det faktiskt kladd) på andra människors egendom. Ni har ingen rätt att bestämma hur staden skall utsmyckas eftersom staden inte är eran egen. Ni har säkert hört argumentet "skulle ni vilja att jag kom hem till er och målade", men det beror på att det är ett bra argument. Även om ni säger att ni inte målar på bostadshus så är det ju ändå människors omgivning som ni förstör (ja, betydligt oftare tycker jag att klotter förstör än förbättrar).

Även om jag avskyr moralkärringar så måste jag säga att det är egoistiskt och respektlöst att förfula omgivningen för att få en kick, eller för att få berömmelse. Vill ni påverka stadens utseende bli arkitekter eller skulptörer spring inte ut och kosta staden pengar.

Angående saturs sista inlägg, när jämförde jag över huvud taget misshandel med klotter?`Inte heller har jag sagt att det är såligt för miljön. Jag har inte heller några direkta åsikter om vad straffet för graffiti skall vara. Jag vill egentligen bara få folk att sluta med det eftersom det är idiotiskt.
Citera
2009-01-06, 01:39
Medlem
alaskapollocs avatar
Citat:
För mig är det ingen skillnad mellan att måla och att slå sönder busskurer. Både typerna av vandalisering är olagliga och kommer åtgärdas för statens pengar. Att graffiti är vackrare spelar ingen roll eftersom det är olagligt och kommer tas bort..

Med andra ord hade det inte varit något grovt problem ifall staten inte skulle sanera eller alternativt att kostnaden för sanering skulle vara betydligt lägre? Du kan ju inte på allvar mena att det är lika illa att slå sönder en ruta som att måla en vägg, har moralen ingen som helst talan? det första är en egoistisk handling utan mening, medan det andra kan ha betydelse både för utövaren och likasinnade.
Citera
2009-01-06, 01:40
Medlem
saturs avatar
Citat:
Jag vill egentligen bara få folk att sluta med det eftersom det är idiotiskt.
Ja, om folk skulle sluta med saker för att det var idiotiskt OCH man skulle ta hänsyn till allas åsikter, vad skulle vi kunna göra då?
Har inte skrivit att du skrivit varken om Misshandel eller Miljöbrott, ställde en fråga och ett tips om vad ni kunde tjata om när ni inser att det inte går något vidare att tala om hur värdelös hobby vi pundar huvuden och egocentriska crack skallar har.
Grottmänniskor var enligt dig inte en del av samhället? de satte spår om vilka de var och vart de varit och gjort, för övrigt så gjorde ju bansky en klockren sak med de där grott målningarna med kundvagnar och det där, roligt.
Edit: alaskapolloc är klok
Citera
2009-01-06, 01:48
Medlem
Citat:
Ja, om folk skulle sluta med saker för att det var idiotiskt OCH man skulle ta hänsyn till allas åsikter, vad skulle vi kunna göra då?
Har inte skrivit att du skrivit varken om Misshandel eller Miljöbrott, ställde en fråga och ett tips om vad ni kunde tjata om när ni inser att det inte går något vidare att tala om hur värdelös hobby vi pundar huvuden och egocentriska crack skallar har.
Grottmänniskor var enligt dig inte en del av samhället? de satte spår om vilka de var och vart de varit och gjort, för övrigt så gjorde ju bansky en klockren sak med de där grott målningarna med kundvagnar och det där, roligt.
Edit: alaskapolloc är klok

Ursäkta?
Jag må ha kallat er egoistiska men när sa jag pundarhuvuden och crackskallar? Jag har försökt hålla tonen på en rimlig nivå för att inte behöva få sådana nonsenskommentarer mot mig men tydligen så klarade inte alla av att ligga på den nivån. Det är du som generaliserar, inte jag.

Angående grottmänniskor så förstår jag inte hur du tänker alls. När sade jag att klottrare inte var en del av samhället? Jag sade bara att själva klottret inte var det.

Dessutom, du antydde att jag hade skrivit om misshandel.

Citat:
Vad anser du värst, att måla och få lite endorfiner i sig eller att få en smäll på trynet så att näsan går sönder? enligt lag så är det att måla, men jag lovar dig, att få stryk var värre

Vad fick du det annars ifrån? Ett tips vad jag kunde försöka förändra? Jag hoppas att ni klottrare har större vett än misshandlare, även om jag nu börjar tvivla...

Citat:
Ursprungligen postat av alaskapolloc
Med andra ord hade det inte varit något grovt problem ifall staten inte skulle sanera eller alternativt att kostnaden för sanering skulle vara betydligt lägre? Du kan ju inte på allvar mena att det är lika illa att slå sönder en ruta som att måla en vägg, har moralen ingen som helst talan? det första är en egoistisk handling utan mening, medan det andra kan ha betydelse både för utövaren och likasinnade.

Jo, det kan jag på allvar mena. Som jag skrev, en ruta som byts ut eller en vägg som tvättas spelar ingen roll eftersom båda kostar pengar. Sen är det möjligt att det är mer "civiliserat" att klottra men fortfarande väldigt omoraliskt.
Senast redigerad av zooey 2009-01-06 kl. 01:54.
Citera
2009-01-06, 02:02
Medlem
alaskapollocs avatar
Citat:
Ursäkta?
Jag må ha kallat er egoistiska men när sa jag pundarhuvuden och crackskallar? Jag har försökt hålla tonen på en rimlig nivå för att inte behöva få sådana nonsenskommentarer mot mig men tydligen så klarade inte alla av att ligga på den nivån. Det är du som generaliserar, inte jag.

Det har du säkerligen inte kallat "oss", däremot är du denna dagens smutskastare och glömd imorgon där nästa hatare tar vid det du startade och någon före dig. Du får ursäkta att man inte riktigt tar dig på allvar, du verkar helt klart vara en vettig person med bra argument men samma sak framförs på nytt var dag, är det inte pundarhuvud och crackskallar är det något annat...

generaliseringen ligger i att alla följer ramen för klagande... upplysning av problemet, dumförklarning, smutskastning.... vi är väl medvetna om vad vi håller på med så bespara oss det.
Citera
2009-01-06, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alaskapolloc
Det har du säkerligen inte kallat "oss", däremot är du denna dagens smutskastare och glömd imorgon där nästa hatare tar vid det du startade och någon före dig. Du får ursäkta att man inte riktigt tar dig på allvar, du verkar helt klart vara en vettig person med bra argument men samma sak framförs på nytt var dag, är det inte pundarhuvud och crackskallar är det något annat...

generaliseringen ligger i att alla följer ramen för klagande... upplysning av problemet, dumförklarning, smutskastning.... vi är väl medvetna om vad vi håller på med så bespara oss det.

Då förstår jag inte varför ni ens bemödar er att skriva i tråden. Det närmsta smutskastning jag har kommit är att kalla klotter idioti, och det står jag fast vid.

Det jag saknar för en rolig diskussion är argument för graffiti, allt hittills har ju egentligen bara handlat om att ni tycker ni har rätt och att det är snyggt, inte riktigt exakt varför ni har rätt. Nåja, jag skoll sova nu men med största sannolikhet blir jag morgondagens smutskastare också.
Citera
2009-01-06, 02:13
Medlem
alaskapollocs avatar
Citat:
Jo, det kan jag på allvar mena. Som jag skrev, en ruta som byts ut eller en vägg som tvättas spelar ingen roll eftersom båda kostar pengar. Sen är det möjligt att det är mer "civiliserat" att klottra men fortfarande väldigt omoraliskt.

C.R.E.A.M.

höj priset på en vara och den blir mer värd.
höj priset för sanering och problemet med klotter blir större
varför betalar vi mer pengar för mindre?

pengar styr våra tankar och vår åsikt, inför lag på något, bekämpa problemet och sätt en prislapp och vips så har vi oss ett dilemma
Citera
2009-01-06, 02:17
Medlem
saturs avatar
Citat:
Då förstår jag inte varför ni ens bemödar er att skriva i tråden. Det närmsta smutskastning jag har kommit är att kalla klotter idioti, och det står jag fast vid.

Det jag saknar för en rolig diskussion är argument för graffiti, allt hittills har ju egentligen bara handlat om att ni tycker ni har rätt och att det är snyggt, inte riktigt exakt varför ni har rätt. Nåja, jag skoll sova nu men med största sannolikhet blir jag morgondagens smutskastare också.
Men för bönelev, vi har INTE rätt att göra ett brott, det är det ett brott handlar om, att man gör fel, därav att de ska belasta vanliga människor som begår brotten på pengar så att de inte begår brotten, ett flertal gånger har jag skrivit att det inte finns något sätt att försvara sig verbalt ang. olaglig graffiti, sov gott, skriver fö. här för att jag är uttråkad, du kanske inte har smutskastat målare men Fruktpaj har gjort det
Citera
2009-01-06, 11:00
Bannlyst
Målare SKALL smutskastat. Det leder i slutändan till att de presterar mer, antingen p.g.a. en ökad känsla av utanförskap eller andra premisser.

Antingen klämmer de ur sig häftigare saker för att "bevisa" att de är konstnärer eller så kör de hårdare för att uppröra folket som nedgraderar dom till de ynkligaste förbrytarna som "riktiga brottslingar" skrattar mest åt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in