Citat:
Ursprungligen postat av jagluktarketchup
Jag tycker de inte har någon nolltolerans mot huliganer och fortkörning, trimmning av mopeder etc. nolltolerans är ju att man inte ska uppmuntras till något som kan leda till brott, t.ex speedway kan uppmuntra till vårdlöshet i trafiken. men speedway är inte förbjudet. du har dock helt rätt att de aktivt försöker bekämpa dessa brott, men nolltolerans mot det är det inte, enligt min personliga åsikt. därför tycker jag det är lite hyckleri att man bekämpar vissa brott väldigt aktivt, medans de mer grövre brotten nästan blir prio 2.
jo, både väggarna i knivsta och märsta är kvar och fler väggar dyker upp nu. dock tycker jag det är ganska kul med detta s.k argument att lagliga väggar leder till ökad skadegörelse i närområdet, men när jag började med graffiti var argumentet: folk målar bara på lagliga väggar för att träna upp sig för att sedan börja måla olagligt. klart att det finns enskilda personer som gör så (finns en dokumentär när en toy yttrar sig så), men många målar på lagliga väggar för många olika orsaker.
så det känns ju bara som anti-propaganda emot graffiti med dessa argument.
jo, både väggarna i knivsta och märsta är kvar och fler väggar dyker upp nu. dock tycker jag det är ganska kul med detta s.k argument att lagliga väggar leder till ökad skadegörelse i närområdet, men när jag började med graffiti var argumentet: folk målar bara på lagliga väggar för att träna upp sig för att sedan börja måla olagligt. klart att det finns enskilda personer som gör så (finns en dokumentär när en toy yttrar sig så), men många målar på lagliga väggar för många olika orsaker.
så det känns ju bara som anti-propaganda emot graffiti med dessa argument.
Det spelar egentligen ingen roll om det är nolltolerans eller inte. Allting är bara retorik för att befolkningen ska förstå att staten gör sitt yttersta för att bekämpa problemet. Att fortkörning och liknande inte klassas med nolltolerans betyder inte att det tolereras liksom. Skillnden mellan graffiti och speedway är för det första att speedway körs under kontrollerade former på en bana avsedd för ändamålet. Speedway är en sport och alltså utövas i en klubb. Graffiti står utanför alla restriktioner som sporten kan ansvara för. En graffitimålare är en individ utan någon officiell tillhörighet.
Att vissa grövre brott inte bekämpas hårdare är av den enkla anledningen att det inte finns så mycket att bekämpa före brottet har begåtts. Polisen kan t.ex inte jobba särskilt effektivt mot att förebygga mord eller våldtäkt, förutsatt att gärningsmannen inte har gjort samma sak tidigare. Och ett fall med en seriemördare eller en serievåldtäktsman kan du ju inte påstå får mindre resurser än klottrare?
Precis som du säger så målar alla på lagliga väggar av olika orsaker.
Citat:
håller med att det skulle bli för mycket ifall de slutade sanera helt, men jag tycker som du, låt graffitin vara i t.ex tunnlar under motorvägar, längs järnvägar etc, det är inte många som ser det vid dessa ställen och är totalt onödiga att sanera då. men ja, de sanerar en massa för att få upp en rimlig summa och skriva ut i tidningarna (har för mig att de brukar lägga till all typ av skadegörelse men skriver klotter istället), för att skapa ilska och hat emot graffiti. har varit så länge i sverige och kommer förbli så troligtvis.
Jag tror inte att hela sanningen är propaganda. De vill sanera för att förhindra uppmärksamheten och nyrekryteringen. Jag vet själv hur mycket roligare det var förr när man visste exakt vad det satt för målningar i specifika tunnlar. Målningarna blev ett lika självklart inslag geografiskt som betongen själv, idag är det inte riktigt samma. På det planet har de faktiskt lyckas ta död på en del av kulturen, men till vilket pris kan man tycka.