2012-08-26, 19:41
Medlem
alaskapollocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagluktarketchup
Jag tycker de inte har någon nolltolerans mot huliganer och fortkörning, trimmning av mopeder etc. nolltolerans är ju att man inte ska uppmuntras till något som kan leda till brott, t.ex speedway kan uppmuntra till vårdlöshet i trafiken. men speedway är inte förbjudet. du har dock helt rätt att de aktivt försöker bekämpa dessa brott, men nolltolerans mot det är det inte, enligt min personliga åsikt. därför tycker jag det är lite hyckleri att man bekämpar vissa brott väldigt aktivt, medans de mer grövre brotten nästan blir prio 2.

jo, både väggarna i knivsta och märsta är kvar och fler väggar dyker upp nu. dock tycker jag det är ganska kul med detta s.k argument att lagliga väggar leder till ökad skadegörelse i närområdet, men när jag började med graffiti var argumentet: folk målar bara på lagliga väggar för att träna upp sig för att sedan börja måla olagligt. klart att det finns enskilda personer som gör så (finns en dokumentär när en toy yttrar sig så), men många målar på lagliga väggar för många olika orsaker.
så det känns ju bara som anti-propaganda emot graffiti med dessa argument.

Det spelar egentligen ingen roll om det är nolltolerans eller inte. Allting är bara retorik för att befolkningen ska förstå att staten gör sitt yttersta för att bekämpa problemet. Att fortkörning och liknande inte klassas med nolltolerans betyder inte att det tolereras liksom. Skillnden mellan graffiti och speedway är för det första att speedway körs under kontrollerade former på en bana avsedd för ändamålet. Speedway är en sport och alltså utövas i en klubb. Graffiti står utanför alla restriktioner som sporten kan ansvara för. En graffitimålare är en individ utan någon officiell tillhörighet.

Att vissa grövre brott inte bekämpas hårdare är av den enkla anledningen att det inte finns så mycket att bekämpa före brottet har begåtts. Polisen kan t.ex inte jobba särskilt effektivt mot att förebygga mord eller våldtäkt, förutsatt att gärningsmannen inte har gjort samma sak tidigare. Och ett fall med en seriemördare eller en serievåldtäktsman kan du ju inte påstå får mindre resurser än klottrare?

Precis som du säger så målar alla på lagliga väggar av olika orsaker.

Citat:
håller med att det skulle bli för mycket ifall de slutade sanera helt, men jag tycker som du, låt graffitin vara i t.ex tunnlar under motorvägar, längs järnvägar etc, det är inte många som ser det vid dessa ställen och är totalt onödiga att sanera då. men ja, de sanerar en massa för att få upp en rimlig summa och skriva ut i tidningarna (har för mig att de brukar lägga till all typ av skadegörelse men skriver klotter istället), för att skapa ilska och hat emot graffiti. har varit så länge i sverige och kommer förbli så troligtvis.

Jag tror inte att hela sanningen är propaganda. De vill sanera för att förhindra uppmärksamheten och nyrekryteringen. Jag vet själv hur mycket roligare det var förr när man visste exakt vad det satt för målningar i specifika tunnlar. Målningarna blev ett lika självklart inslag geografiskt som betongen själv, idag är det inte riktigt samma. På det planet har de faktiskt lyckas ta död på en del av kulturen, men till vilket pris kan man tycka.
Citera
2012-08-28, 22:08
Medlem
swepies avatar
Till er som tycker det är fel på olagliga väggar har jag en fråga.
Jag har ganska nyligen börjat graffa i en tunnel cirka 400 meter från mitt hus, tunneln ligger mitt i skogen och de få som går förbi kanske 1-2 om dan rastar antingen hunden eller joggar. Ingen har sagt något ont om att jag målar där utan bara tittar på väggen, ler och går vidare. Väggen är fotfarande "olaglig" att måla på men ingen verkar störa sig på det.

Frågan lyder: är detta OK eller är jag bara en snorunge.
(Att tillägga är det inte bara o föruttänkt kladd utan en seriös målning med en noggrant utövad skiss)
Citera
2012-08-29, 01:33
Medlem
jagluktarketchups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alaskapolloc
Det spelar egentligen ingen roll om det är nolltolerans eller inte. Allting är bara retorik för att befolkningen ska förstå att staten gör sitt yttersta för att bekämpa problemet. Att fortkörning och liknande inte klassas med nolltolerans betyder inte att det tolereras liksom. Skillnden mellan graffiti och speedway är för det första att speedway körs under kontrollerade former på en bana avsedd för ändamålet. Speedway är en sport och alltså utövas i en klubb. Graffiti står utanför alla restriktioner som sporten kan ansvara för. En graffitimålare är en individ utan någon officiell tillhörighet.

Att vissa grövre brott inte bekämpas hårdare är av den enkla anledningen att det inte finns så mycket att bekämpa före brottet har begåtts. Polisen kan t.ex inte jobba särskilt effektivt mot att förebygga mord eller våldtäkt, förutsatt att gärningsmannen inte har gjort samma sak tidigare. Och ett fall med en seriemördare eller en serievåldtäktsman kan du ju inte påstå får mindre resurser än klottrare?

Precis som du säger så målar alla på lagliga väggar av olika orsaker.

Jag tror inte att hela sanningen är propaganda. De vill sanera för att förhindra uppmärksamheten och nyrekryteringen. Jag vet själv hur mycket roligare det var förr när man visste exakt vad det satt för målningar i specifika tunnlar. Målningarna blev ett lika självklart inslag geografiskt som betongen själv, idag är det inte riktigt samma. På det planet har de faktiskt lyckas ta död på en del av kulturen, men till vilket pris kan man tycka.

självklart tolereras inte brotten, men det jag stör mig på är att de förbjuder en hel del inom graffiti (syftar på det lagliga, det är det jag förespråkar) men inte inom fordon, när både skadegörelse genom graffiti eller klotter är rätt vanligt, är också trimmning av mopeder väldigt vanligt. om man förbjuder mopeder lär det bli mindre vanligt, det kommer dock inte försvinna då polisen inte är överallt. men det vore absurt och onödigt att förbjuda mopeder eftersom alla inte trimmar den, vissa kanske gör det men följer endå hastighetsbegränsningen.

men det där med speedway, det sköts ju på en bana, lagliga väggar är ju en laglig 'bana' för graffiti, så förstår inte varför lagliga väggar inte bör införas? "speedway drivs av klubbar." ja, men det finns gäng, t.ex k65, gänget bakom Aots och andra som ställer ut exempelvis som besöker lagliga väggar. även kompisgäng besöker väggar.

finns inga samband med ökning av skadegörelse, inte vad jag kunnat hitta statistik om. varför säger man inte att speedway kan spilla över och leda till vårdlöshet i trafiken och skapa otrygghet?
sen har jag sett att ställen som har lagliga väggar har ganska lite tags och graffiti, det körs ju endå, men i stort sett bara tags (syftar inte på större städer som gbg, malmö eller väserås). jag undrar hur märsta skulle sett ut utan lagliga väggen faktiskt.

tycker i alla fall det är tråkigt att jag ska få måla på plast som är värdelöst enligt mig för att få måla lagligt. har inte råd med massa dukar när jag vill måla XXL, dessutom lär ingen vilja köpa dukarna heller så det blir ganska mycket minus för min ekonomi. måste planera in och resa för att kunna måla lagligt.
som sagt, kan man investera i fotbollsplaner, crossbanor, skateboardbanor, skridskobanor etc, kan man väl bara tillåta folk få måla i en tunnel eller bygga en liten vägg som är tillräckligt stor så två personer kan måla på den samtidigt.

ser ärligt talat inte problemet i detta? varför är folk så anti mot detta? liksom, jag ser folk som åker kick-bike eller skateboard i gallerior, när det finns en särskild plats för dem i alla fall. samma med fotboll, stod ett gäng och sparkade boll utanför en mataffär i staden jag bor i, fast det finns flera fotbollsplaner en bit bort. då har det ju spillt över, men det beivras inte.

det är nog som du säger ang grövre brott, får de nog en del resurser ja, men väldigt mycket krut läggs på saker som inte alltid är nödvändiga, t.ex csg som lallar runt i fames, när en hel del målar fames just för att få måla i fred där det inte stör särskilt många.

klotter föder klotter säger de, och det stämmer tycker jag. saneras det inte, kommer det dyka upp målningar tillslut. men jag tycker denna toksanering har gått förlångt, liksom, såg en stor kromare längs motorvägen på ett berg för något år sedan, den är inte kvar, varför slösa energi och pengar på en bergsvägg? enligt min åsikt är detta slöseri med pengar egentligen.

beklagar ifall det är illa skrivet, brukar bli lite fel när jag skriver när jag är trött, men jag tror jag har lyckats rätta det mesta.
obs, inlägget är inte bara riktat till personer jag citerat, en del är riktat till er som är anti mot lagliga väggar.
Senast redigerad av jagluktarketchup 2012-08-29 kl. 01:50.
Citera
2012-08-29, 17:23
Medlem
swepies avatar
Min åsikt om Graffiti kanske jag ska lägga upp med.
Jag tycker både klotter och Graffiti ska förbli olagligt då det många gånger är svårt att skilja på dessa två. Visst en vanlig svensson kan men inte i rätten. Men där emot tycker jag man ska vara hårdare hårdare mot det de flesta kallar klotter, och mildare mot sådan som faktiskt är snyggt. På så sätt kan det vara lättare att sätta ett rättvist straff på de som gör det. Sen sluta larva er nu staten ni sanerar ju ALLT även en riktigt snygg Tag vid motorvägen vem fan stör sig på det?? lägg pengar på annat!!!
Citera
2012-09-01, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swepie
Min åsikt om Graffiti kanske jag ska lägga upp med.
Jag tycker både klotter och Graffiti ska förbli olagligt då det många gånger är svårt att skilja på dessa två. Visst en vanlig svensson kan men inte i rätten. Men där emot tycker jag man ska vara hårdare hårdare mot det de flesta kallar klotter, och mildare mot sådan som faktiskt är snyggt. På så sätt kan det vara lättare att sätta ett rättvist straff på de som gör det. Sen sluta larva er nu staten ni sanerar ju ALLT även en riktigt snygg Tag vid motorvägen vem fan stör sig på det?? lägg pengar på annat!!!

Det är roligare att lägga pengar på onödig graff ingen ser, orsynneshandel e alltid kul
Citera
2012-09-06, 04:17
Medlem
Porthoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swepie
Till er som tycker det är fel på olagliga väggar har jag en fråga.
Jag har ganska nyligen börjat graffa i en tunnel cirka 400 meter från mitt hus, tunneln ligger mitt i skogen och de få som går förbi kanske 1-2 om dan rastar antingen hunden eller joggar. Ingen har sagt något ont om att jag målar där utan bara tittar på väggen, ler och går vidare. Väggen är fotfarande "olaglig" att måla på men ingen verkar störa sig på det.

Frågan lyder: är detta OK eller är jag bara en snorunge.
(Att tillägga är det inte bara o föruttänkt kladd utan en seriös målning med en noggrant utövad skiss)

Jag tycker att det är helt ok, även om jag egentligen är emot alla former av skadegörelse. Betong är inte vackert och en snygg målning (graffiti eller något annat, spelar ingen roll) muntrar upp det lite. Nästan synd att du gör det där så få ser vad du gjort, men då kanske din målning i gengäld får sitta kvar.

Det som stör mig mest är när det är målat på tågfönster. Jag gillar att sitta och titta ut när jag reser, och det går ju inte så bra om jag måste halvstå för att se över någons (i ärlighetens namn ofta rätt mediokra) verk. Om det nu måste målas på tåg, kan inte fönstren få vara ifred åtminstone?
Citera
2012-09-06, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porthos
Jag tycker att det är helt ok, även om jag egentligen är emot alla former av skadegörelse. Betong är inte vackert och en snygg målning (graffiti eller något annat, spelar ingen roll) muntrar upp det lite. Nästan synd att du gör det där så få ser vad du gjort, men då kanske din målning i gengäld får sitta kvar.

Det som stör mig mest är när det är målat på tågfönster. Jag gillar att sitta och titta ut när jag reser, och det går ju inte så bra om jag måste halvstå för att se över någons (i ärlighetens namn ofta rätt mediokra) verk. Om det nu måste målas på tåg, kan inte fönstren få vara ifred åtminstone?

Kan inte påstå att jag tycker det är konstigt att målningarna är mediokra dessa dagar av knas, du har ju bara några minuter på dig i dagsläget.

Men t.ex: http://www.google.se/imgres?hl=en&biw=1280&bih=961&tbm=isch&tbnid=EmT9A gPblIx5MM:&imgrefurl=http://www.betongliv.com/mr-cangol-ursinnig-vandal&imgurl=http://www.betongliv.com/wp-content/uploads/2010/04/cangol_07.jpg&w=590&h=300&ei=dD5IUMHYOcSn4gSmjIG4C A&zoom=1&iact=hc&vpx=924&vpy=476&dur=2569&hovh=160 &hovw=315&tx=207&ty=52&sig=108730941612524648840&p age=1&tbnh=96&tbnw=189&start=0&ndsp=25&ved=1t:429, r:14,s:0,i:113 tycker jag knappast är mediokert!
Citera
2012-09-06, 11:05
Medlem
Porthoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordaxx
Kan inte påstå att jag tycker det är konstigt att målningarna är mediokra dessa dagar av knas, du har ju bara några minuter på dig i dagsläget.

Men t.ex: http://www.google.se/imgres?hl=en&biw=1280&bih=961&tbm=isch&tbnid=EmT9A gPblIx5MM:&imgrefurl=http://www.betongliv.com/mr-cangol-ursinnig-vandal&imgurl=http://www.betongliv.com/wp-content/uploads/2010/04/cangol_07.jpg&w=590&h=300&ei=dD5IUMHYOcSn4gSmjIG4C A&zoom=1&iact=hc&vpx=924&vpy=476&dur=2569&hovh=160 &hovw=315&tx=207&ty=52&sig=108730941612524648840&p age=1&tbnh=96&tbnw=189&start=0&ndsp=25&ved=1t:429, r:14,s:0,i:113 tycker jag knappast är mediokert!

Nej, de var fina. Fast är det samma person som har gjort graffitin som har taggat (eller vad det nu heter)? För medan jag är rätt förlåtande mot snygg graffiti har jag ingen förståelse för och inget medlidande med dem som taggar.

Och så fönstren, för helvete! Låt dem vara!
Citera
2012-09-06, 16:03
Medlem
Montanaburkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porthos
Fast är det samma person som har gjort graffitin som har taggat (eller vad det nu heter)?
I princip alla som målar tagar.
Citera
2012-09-06, 16:08
Medlem
Jag är för om de inte klottrar på sådant som de får klottra på, vissa kommuner har plank/vägger som folk får klottra på. Annars är jag starkt imot!
Citera
2012-09-06, 18:59
Medlem
swepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Montanaburken
Tråkigt nog har du rätt. Själv gör jag bara carracters och en liten throwup under.
Senast redigerad av swepie 2012-09-06 kl. 19:02. Anledning: hade autocorrect på mobilen
Citera
2012-09-06, 22:47
Medlem
Porthoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Montanaburken

Vad synd. Jag hoppades att det var fjortisarna som gjorde det och att de som mognat lite sysslade med mer seriös graffiti. Alla jag har sett som har stått med en tuschpenna eller sprayburk med svart färg och varit i färd med att förstöra sin senaste husvägg har sett ut att vara omkring 15 år gamla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in