2017-01-13, 14:32
Medlem
jayamilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paer86
Nä inte alls akut. Men det känns spontant bara rimligt att lagrad ost i tjock vax inte lär bli dålig i rumstemp. Ville kolla om känslan stämde
hejsan vad jag förstår så är det länge sedan du postade denna och ämnet är troligen inte aktuella för dig men ost, hård ost är lagrad i flera månader eller hur? Vad innebär då att den lagras? Jo att den ligger och gosar till sig i en temperatur som inte är särskilt olik normal rumstemperatur. Min lärare i Vimmerby(Design matlagning) och en av de mest framstående ostmästare i Sverige sa till oss att en ost egentligen aldrig bör stå i kyl eftersom det förstör/stryper smaken och om man ändå gör det så ta fram den ett par timmar innan du återavbildning den, därför så fick de dessertostar (kitost? de orangea som luktar som svettiga sockor) stå framme hela 2,5 dygn innan vi fick smaka på dem men det är kanske gott och väl möglet hindrar väl bakterier från att gro och han kanske gör av med ost snabbt men rimligen så bör inte en ost blivit dålig på 1-1,5veckor framme vilket det brukar ta att äta upp den. Jag har sedan dess låtit mina ostar stå framme nästan hela tiden och det har aldrig varit något problem om den blivit möglig( jag menar vanlig ost som inte ska vara möglig) skär jag bort det och lite extra som det står i min gamla kokboksförfattare det har funkat bra och sådant som står på vanliga hyllor i affären kan stå kvar över natten om det inte är mjölkersättning typ mandel,havre,ris( den kan smaka lite tråkigt typ mjöligt) eller en öppnad konserv.
Citera
2017-01-13, 15:20
Medlem
constants avatar
Det här med ost och mögel, ska man ta bort det så fort man ser det, eller funkar det att avvakta?
Citera
2017-01-13, 16:47
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det här med ost och mögel, ska man ta bort det så fort man ser det, eller funkar det att avvakta?

Vilket tror du själv är bäst så där rent spontant?
Varför avvakta att det sprider sig?
Citera
2017-01-13, 17:53
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Vilket tror du själv är bäst så där rent spontant?
Varför avvakta att det sprider sig?
Att öppna förpackningen är inte alltid bra, så jag är faktiskt inte säker.
Citera
2017-01-13, 19:43
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Att öppna förpackningen är inte alltid bra, så jag är faktiskt inte säker.

Pratar du om ny obruten förpackning?
Skulle nog öppna och ta bort möglet och användas osten så fort som möjligt.
Möglet sprider sig ju oavsett om än ev. i en saktare takt.
Citera
2017-01-13, 19:48
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Pratar du om ny obruten förpackning?
Skulle nog öppna och ta bort möglet och användas osten så fort som möjligt.
Möglet sprider sig ju oavsett om än ev. i en saktare takt.
Det är egentligen en hypotetisk fråga, har stoppat in ett par fabriksförpackade ostar i kylen som jag tänkt låta ligga där något år.
Citera
2017-01-13, 20:40
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Det är egentligen en hypotetisk fråga, har stoppat in ett par fabriksförpackade ostar i kylen som jag tänkt låta ligga där något år.

Om de är typ vakuumförpackade så kommer de antagligen inte att mögla.
Har själv lagrat ostar över ett år och aldrig råkat ut för det.

Finns flera trådar som tar upp detta, t.ex. (FB) Lagra ost 1 år i kylen
Citera
2017-01-14, 17:42
Medlem
Har köpt på mig ett lager soppor som jag gillar med utgångsdatum sista jan -17. Det är förpackade som konserver. Hur länge bör dessa vara ätbara?
Citera
2017-01-14, 17:49
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald-dick
Har köpt på mig ett lager soppor som jag gillar med utgångsdatum sista jan -17. Det är förpackade som konserver. Hur länge bör dessa vara ätbara?
Jag förmodar att du menar bäst före datum? Jag skulle inte vara orolig för att äta dem om ett år eller två.
Citera
2017-01-14, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag förmodar att du menar bäst före datum? Jag skulle inte vara orolig för att äta dem om ett år eller två.
Visst menar jag det.

Ok så då kan jag köpa på mig allt de har kvar med andra ord!
Citera
2017-01-14, 18:18
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald-dick
Visst menar jag det.

Ok så då kan jag köpa på mig allt de har kvar med andra ord!
Konserver brukar ytterst sällan bli dåliga. Står det något tillverkningsdatum? Ju längre tid från tillverkning till BF, desto längre håller de också efter.
Citera
2017-01-14, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Konserver brukar ytterst sällan bli dåliga. Står det något tillverkningsdatum? Ju längre tid från tillverkning till BF, desto längre håller de också efter.
Smart, det har jag inte tänkt på.

Det står exakt så här på en burk:
01-2017 SO P
5294 06:46

Antar att det bara är BF då som står? Konserven i fråga är Heinz tomatsoppa (fy fan så god den är)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in