Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-09-27, 20:01
Medlem
Dirges avatar
Har en bekant som alltid lagrar en stor rund bit hushålls ost eller herrgård 1 år i kylen och tar fram till jul och midsommar och det blev riktigt gott, någon mer som testat?
Citera
2013-09-27, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirge
Har en bekant som alltid lagrar en stor rund bit hushålls ost eller herrgård 1 år i kylen och tar fram till jul och midsommar och det blev riktigt gott, någon mer som testat?

Ja, det funkar bra men osten måste vara vacumförpackad och stå mörkt.
Citera
2013-09-27, 20:05
Medlem
BigFatCones avatar
Jag har inte testat men jag har hört från andra källor att det ska fungera utmärkt. Mitt stora problem är att jag fullkomligt älskar i stort sett all sorts ost så risken finns att den äts upp innan den är färdiglagrad. Jag har ingen som helst impulskontroll när det gäller ost.
Citera
2013-09-27, 22:23
Medlem
Knotknets avatar
Hade jag ingen aning om att det fungerar ska genast testas. Hur blir det om man köper redan lagrade ostar och fortsätter lagra. Blir de ännu godare då?
Citera
2013-09-27, 22:36
Medlem
sommarlovs avatar
Ost ska torka lite och få smak av bakterier/mögel.
Detta sker inte i en plastförpackning eller i ett fuktigt kylskåp.
En jordkällare skulle vara ett bättre alternativ, rätt temperatur och fuktighet, spännande mikroorganismer finns också...
Citera
2013-09-27, 23:04
Medlem
Jadå, det funkar fint.
Citera
2013-09-28, 22:12
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Jag kan upplysa om att det går utmärkt.
Lagrar alltid julostar ett år.
Citera
2013-09-28, 22:54
Medlem
Bara att prova. Passa på när du ser någon med kort datum i butiken. Halva priset och mer smak. Hade en sån där trist Arla hushållsost som stod 15 månader efter bäst före datum, sen kunde jag inte hålla mig längre utan att smaka. Klart godare.
Citera
2013-09-28, 22:58
Medlem
zepofans avatar
Tips: Efter jul brukar röda hushållsostar säljas för ca. 40 kr/kg, köp och lagra!
Citera
2013-09-29, 08:38
Medlem
klybans avatar
Citat:
Har testat många många ggr.
Det blir gott.
Undvik ost som inte är vakuumpackad.
Den har en förmåga att ibland mögla innan ens den lämnar affären.
Citera
2013-09-29, 12:27
Medlem
Citat:
Hemma hos min mamma öppnades det i förra veckan en gräddost, som legat i kylskåpet sen den inhandlades julen 2008. Största nackdelen, enligt mig, är att man möts av stanken så fort man kommer innanför dörren.
Citera
2013-09-29, 14:29
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Hemma hos min mamma öppnades det i förra veckan en gräddost, som legat i kylskåpet sen den inhandlades julen 2008. Största nackdelen, enligt mig, är att man möts av stanken så fort man kommer innanför dörren.

Hmm, smakar den nåt vidare eller var det en fadäs att lagra osten 5år. Jag börjar nästan tro på det senare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in