2010-05-02, 23:09
Medlem
Har en kyl\frys som gick sönder 6-7 månader sen, hade inte mycket i frysen när den gick sönder så jag slängde de stackar påsarna som låg och skramlade i botten i en låda och brydde mig inte mer om det. Idag behövde jag en frys till så jag tänkte kolla upp vad som var fel på den och rev ut all lådor för att torka rent den innan en snubbe skulle kolla på den och tro det eller ej så låg det en Lithells bacon bakom lådan på ett lustigt sätt, inplastad och fin med dateringen 18\9 -06 och den ser jävligt fräsh ut och skulle inte regagera ifall den låg i affären.

Skulle vara kul och lura på någon baconen, vet inte hur den luktar för jag tänker inte öppna packetet.

http://i44.tinypic.com/33totqc.jpg
http://i41.tinypic.com/9gylbb.jpg

Ska nog öppna och se ifal den är ätbar eller vad tycker ni?

(edit) Nä fan! ska smuggla med den in på Willys och lägga den bland all annan bacon.
Senast redigerad av KalleKofot 2010-05-02 kl. 23:19.
Citera
2010-05-03, 16:57
Medlem
Spyrrans avatar
Vet att man inte ska äta 'grön' potatis. Men om det finns några vita fläckar, är det ätbart om man kokar potatisen ordentligt? De vita fläckarna syns endast om man har börjat skala potatisen. Eller är det vita mögel eller något annat?
Citera
2010-05-03, 20:21
Medlem
Rå köttfärs, hur funkar det?
Stora risker för mask och sjukdomar eller är det egentligen inte allt för farligt?
Är blandfärs eller nötfärs "bäst" när det gåller rå-ätning?
Citera
2010-05-03, 20:43
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobilaSektionen
Stora risker för mask och sjukdomar eller är det egentligen inte allt för farligt?

Nötfärs. Varför man nu vill göra nåt sånt urbota dumt :P
Citera
2010-05-03, 20:51
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnanka
Smaka lite då? Du lär inte dö i vart fall. Studera den och se efter om det ser konstigt ut.

Detta svaret funkar fan på allt
Citera
2010-05-03, 20:55
Medlem
Tant_Gröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobilaSektionen
Ska du göra råbiff? I såna fall ska du inte använda packad färs, utan be att få din köttbit malen i charken.
Senast redigerad av Tant_Grön 2010-05-03 kl. 21:35.
Citera
2010-05-03, 21:33
Medlem
Nej inte råbiff, älskar köttfärs (blandfärs som nötfärs) och att äta det ur förpackningen, när jag gör tacos tar jag alltid en näve rå under tillagningen.

Vill så gärna äta rå färs t.ex. som lite "nattmat", ibland kan man ju inte sova pga att man är lite småhungrig, och att då kunna traska till kylskåpet och äta lite rå köttfärs utan ångest skulle vara underbart.
Citera
2010-05-03, 21:47
Medlem
Fickludds avatar
Är det någon som plockar och äter stenmurklor idag? När jag var liten var det givet att man skulle ut och leta efter denna läckra svamp i april-maj men idag verkar den lika bannad som en fjortis på Flashback.

Livsmedelsverket avråder numera folk från att äta den, även efter torkning och förvällning.
Citera
2010-05-03, 21:51
Medlem
DDKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InStealth
Ägg som gick ut den 17:e april, ätbara eller endast kastbara?

Enkelt äggtest i repris: fyll en kastrull/skål med vatten och lägg i äggen. Det ska vara så mycket vatten att äggen är helt täckta av minst 5 cm vatten.

FÄRSKA ÄGG ligger på botten av kastrullen.
HALVGAMLA MEN ÄTBARA ÄGG lyfter från botten.
GAMLA ÄGG lättar från botten men flyter inte upp till ytan. Knäck dem ett och ett i en kopp innan du använder dem. Om gulan inte är fast utan flyter ut direkt och blandar sig med vitan är äggen för gamla för att äta.
RUTTNA ÄGG flyter.

Om du vill kolla om ett ägg är kokt eller rått, snurra det på diskbänken. Kokta ägg snurrar fort, okokta långsamt.

Mvh,

Äggsperten
Citera
2010-05-03, 22:21
Medlem
Citat:
Ägg som gick ut den 17:e april, ätbara eller endast kastbara?
Inga problem alls om du haft dem i kylskåp. Bäst-före-datumet på ägg gäller om de förvaras i rumstemperatur, i kyl funkar de minst en månad till.
Citera
2010-05-04, 18:18
Medlem
Lite sen uppdatering, men äggen var definitivt ätbara. Tack för alla goda råd!
Citera
2010-05-04, 19:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Lite sen uppdatering, men äggen var definitivt ätbara. Tack för alla goda råd!
17 april är ju ingenting i att gå över tiden, under förutsättningen att de är förvarade rätt.
Själv tror jag att jag haft 1½månad över och varit helt okey.
Ägg är tacksamt, är det dåligt så går det inte missa pga lukten som kommer snabbt efter de börjar bli dåliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in