2016-01-12, 15:26
Medlem
Punklivs avatar
Makaroner som har stått i kylen sen i förrgår, det är safe va?
Citera
2016-01-12, 18:06
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Om pH-värdet är lågt nog så borde det inte vara känsligt. Men pH-värdet är inte automatiskt lågt bara för att det innehåller ättika

http://bluedragon.se/produkter/hoisinsas/
u är det väl mer än pH värdet som styr kan jag tänka, produkten har ju över 50% socker som i sig är konserverande. Det enda jag kan se som möjligen kan bli dåligt är de 1,6% sojabönpasta, men den lilla mängden borde i så fall konserveras av de andra ingredienserna.
Citera
2016-01-12, 19:10
Medlem
PlanetCaravans avatar
Kycklingfiléer som hade "Sista förbrukningsdag" den 9e Januari. Vad tror ni om att äta de?

Jag skiter i vilket, äter i vilket fall. Här ska inget slängas!
Citera
2016-01-13, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanetCaravan
Kycklingfiléer som hade "Sista förbrukningsdag" den 9e Januari. Vad tror ni om att äta de?

Jag skiter i vilket, äter i vilket fall. Här ska inget slängas!

Har de legat i frysen eller kylskåp? Åt du upp dom?

Om de inte var frysta så skulle jag inte vågat chansat.
Citera
2016-01-13, 15:00
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dworek
Har de legat i frysen eller kylskåp? Åt du upp dom?

Om de inte var frysta så skulle jag inte vågat chansat.
4 dagar efter sista förbrukningsdag är tveksamt att äta. Är en vara märkt sista förbrukningsdag så är det för att den är extra känslig och snabbt kan bli dålig. Är inte samma sak som bäst föredag.
Citera
2016-01-14, 19:19
Medlem
Lazeeboys avatar
Jag har ett väldigt stressigt liv och det består tyvärr av en del dåliga vanor.

Häromdagen tillagade jag korvstroganoff och ris. När jag tagit den mat jag skulle ha, blev jag tvungen att sticka hemifrån och ställde in maten så som den var i kylskåpet. Kall, givetvis. Men riset i sin kastrull med locket på och resten av maträtten i en öppen stekpanna.

Igår efter jobbet kom jag hem, tog lite från maten och käkade. Smakade inte konstigt eller så, men det var enbart dagen efter att det tillagats. Idag var min mage katastrof dock. Satt på toaletten väldigt väldigt länge. Fattade inte vad det berodde på.

Så, till nu ikväll. Mat fanns fortfarande kvar. Har inte orkat fixa maten i matlådor, så det har stått kvar i kylskåpet. När den nu dock är påvärmd och jag har tagit första tuggan, så smakar det inte precis så som det ska göra. Och jag börjar genast att inse att maten kanske blivit gammal. Och äcklig.

Eller är det hjärnspöken? Kan maten verkligen bli gammal på så kort tid? Men antar att själva vanan att lämna det öppet sådär, inte är särskilt briljant genomtänkt. Nu har jag dock bara tagit två tuggor, då jag inte vågar äta mer av den.

Vad tror ni?
Citera
2016-01-14, 19:34
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazeeboy
Jag har ett väldigt stressigt liv och det består tyvärr av en del dåliga vanor.

Häromdagen tillagade jag korvstroganoff och ris. När jag tagit den mat jag skulle ha, blev jag tvungen att sticka hemifrån och ställde in maten så som den var i kylskåpet. Kall, givetvis. Men riset i sin kastrull med locket på och resten av maträtten i en öppen stekpanna.

Igår efter jobbet kom jag hem, tog lite från maten och käkade. Smakade inte konstigt eller så, men det var enbart dagen efter att det tillagats. Idag var min mage katastrof dock. Satt på toaletten väldigt väldigt länge. Fattade inte vad det berodde på.

Så, till nu ikväll. Mat fanns fortfarande kvar. Har inte orkat fixa maten i matlådor, så det har stått kvar i kylskåpet. När den nu dock är påvärmd och jag har tagit första tuggan, så smakar det inte precis så som det ska göra. Och jag börjar genast att inse att maten kanske blivit gammal. Och äcklig.

Eller är det hjärnspöken? Kan maten verkligen bli gammal på så kort tid? Men antar att själva vanan att lämna det öppet sådär, inte är särskilt briljant genomtänkt. Nu har jag dock bara tagit två tuggor, då jag inte vågar äta mer av den.

Vad tror ni?
Kan ju ha varit fel på korven. Jag har min korv stroganoff och även köttfärssås stående öppet så i minst en vecka i kylskåp även på sommaren utan problem. Måste bero på något annat.
Har blivit matförgiftad av falukorv en gång. Detta var dock minst 25 år sedan.
Citera
2016-01-14, 19:36
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Kan ju ha varit fel på korven. Jag har min korv stroganoff och även köttfärssås stående öppet så i minst en vecka i kylskåp även på sommaren utan problem. Måste bero på något annat.
Har blivit matförgiftad av falukorv en gång. Detta var dock minst 25 år sedan.

Spelar alltså ingen roll att den stod HELT öppen i stekpannan? Med tanke på att det ändå var tre dagar. Och sen även bland annat creme freiche i det hela, som antagligen blir surt rätt fort? Men toalettbesöket är inte vad som oroar, utan att det smakade konstigt nu när jag åt. Inte överdrivet, men reagerade på det.

Kan tillägga att korven togs direkt ur frysen.
Citera
2016-01-14, 19:41
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Spelar alltså ingen roll att den stod HELT öppen i stekpannan? Med tanke på att det ändå var tre dagar. Och sen även bland annat creme freiche i det hela, som antagligen blir surt rätt fort? Men toalettbesöket är inte vad som oroar, utan att det smakade konstigt nu när jag åt. Inte överdrivet, men reagerade på det.

creme freiche blir inte dålig på tre dagar. I en gryta har den dessutom blivit uppvärmd. Att den stod helt öppen spelar ingen roll mer än att det blir lite tråkigt skinn på ytan. Det kan ju ha varit något annat du blev dålig av med. Men tycker du det smakade konstigt så släng. Dumt att riskera att tillbringa ett dygn på dass.
Citera
2016-01-14, 20:04
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
creme freiche blir inte dålig på tre dagar. I en gryta har den dessutom blivit uppvärmd. Att den stod helt öppen spelar ingen roll mer än att det blir lite tråkigt skinn på ytan. Det kan ju ha varit något annat du blev dålig av med. Men tycker du det smakade konstigt så släng. Dumt att riskera att tillbringa ett dygn på dass.

Ja, jag är skeptisk. Men samtliga slår hål på att maten skulle kunna vara gammal. Hm!
Citera
2016-01-15, 06:45
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Står mat helt öppet i kylskåpet så kan den ta smak från andra matvaror i kylskåpet och därför då konstig smak men detta gör ju dock inte att man blir sjuk av den men står maten helt öppet så blir det ju dock lättare för bakterier som kan finnas i luften i kylskåpet att få tillgång till maten. Kan ju också vara så att falukorven hade hunnit bli dålig redan innan du la in den i frysen.
Citera
2016-01-15, 15:25
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Står mat helt öppet i kylskåpet så kan den ta smak från andra matvaror i kylskåpet och därför då konstig smak men detta gör ju dock inte att man blir sjuk av den men står maten helt öppet så blir det ju dock lättare för bakterier som kan finnas i luften i kylskåpet att få tillgång till maten. Kan ju också vara så att falukorven hade hunnit bli dålig redan innan du la in den i frysen.
Har man så äckligt i sitt kylskåp att det är förenat med risk att ställa in något utan att vara hermetiskt tillslutet så lär man få problem ändå.
Att man täcker är för att, som du säger, att mat inte ska ta smak av varandra och för att det inte ska torka. Lock eller inte har minimal inverkan på bakterietillväxt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in